Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

A7 Swinging Arm '54 Zuigers Nokkenas

Gestart door Rien, 26 december 2023, 19:04:21

Vorige topic - Volgende topic

Rien

Hi liefhebbers van de tweecilinders. Even de actuele stand van zaken: zoals ik afgelopen zomer al liet weten ligt het blok nu open. Er is nogal wat aan de hand. De bovenste zuigerveren hebben ca 0.20mm speling in de groef, is veel te veel, mag max ca 0.05mm zijn. Van de rechterzuiger is het ribbetje tussen veer 1 en 2 zo ver naar beneden gedrukt dat veer 2 vast zit in de groef. Foute boel. De STD zuigers zijn beide ook danig gesleten. Misschien draaien ze al 200.000km lekker mee. Ik heb twee NOS Hepolite overmaat 0.020 zuigers gevonden. Naar horen zeggen komt het huidige Hepolite spul uit Taiwan of zo, zitten in ieder lang op de boot. De cilinders worden uitgeboord en gehoond. De std lagerschalen van de drijfstangen zijn ook versleten, worden vernieuwd. De big ends zijn nog rond en recht, als de nieuwe schalen erin zitten gaan we kijken of er niet te veel speling op zit. De nokkenas is ook versleten, er zitten vlakke kantjes op, gaat nieuwe 67-0356 van de A10 Golden Flash in. Standaard in de A7 zit een 67-0334 maar daar is moeilijk aan te komen. De 356 geeft wat meer cilindervulling. Ook de bronzen lagerbussen van de nokkenas zijn gesleten maar mss vult de nieuwe nokkenas dat weer op. De nokvolgers hebben kleine platte kantjes, deze worden opnieuw geslepen. Dus we zijn aardig bezig. Wordt vervolgd...
groet Rien

gup

Lekker bezig Rien, ik schijn maar geen tijd te krijgen voor mijn sleutelklussen, misschien wat in de vakantie nu. Mijn A10 ook nokkenas vervangen, (platte kanten) en de nokvolgers die nog schreeuwend duur waren kan ik me herinneren.
Hepolite is de hepolite van vroeger niet meer heb ik begrepen, je komt er diverse verhalen op Bsa forum uk van tegen. Heb in de A10 zuigers van JP zitten .
Zolang t werkt, werkt t.
De nokkenas bussen kunnen trouwens een heel eind meegaan , hopelijk komt t een beetje uit voor je. Anders krijg je het in lijn boor verhaal weer.

Succes, gr gup

Rien

Update 1 jan. 2024:
De nieuwe NOS Hepolite zuigers zijn 40 gram zwaarder dan de oude. De krukas wordt daarom opnieuw gebalanceerd op 67%. Zuigers zijn hoger dan de oude originele, compressie 8.0 : 1. Standaard compressie van A7 is 6.7 : 1. Er wordt een alu plaat van 2.0mm gemaakt om onder de cilinder te leggen. Met nieuwe std schalen in de drijfstangen zijn we tevreden over de speling op de big ends. Wordt vervolgd...
groet Rien

gup

Een dikkere koppakking is ook optie, mijn cil kop was zodanig veel gevlakt dat de compressie wel erg veel werd. Had van 2mm dikke koperen plaat zelf een koppakking gekopieerd. Werkt nog steedse is steeds te hergebruiken.
2mm hoger met de cilindertapeinden moet ook nog wel lukken denk ik.

Gr gup

Rien

Citaat van: gup op  1 januari 2024, 14:07:03Een dikkere koppakking is ook optie, mijn cil kop was zodanig veel gevlakt dat de compressie wel erg veel werd. Had van 2mm dikke koperen plaat zelf een koppakking gekopieerd. Werkt nog steedse is steeds te hergebruiken.
2mm hoger met de cilindertapeinden moet ook nog wel lukken denk ik.

Gr gup
Kan ook. Maar ik hoor nogal wat problemen met lekke koppakkingen. En op de cilindervoet staat minder druk?
groet Rien

gup

Zolang je maar massieve koperen koppakkingen gebruikt ipv de koper/asbest/koper pakkingen, daar had ik vroeger alleen maar ellende mee, zoals lekken. Zolang de boel maar vlak is en goed op moment aandraait. De massieve zijn weer herbruikbaar door roodgloeiend te stoken en snel af te koelen in het water, dan word hij weer zacht.
Een opvulling onder de cilinder is ook optie , alleen je nokvolgers moeten meer naar beneden kunnen zakken.

Rien

Das een goeie over de nokvolgers Alex. Ga ik nakijken.
groet Rien

Rien

Update 20 januari 2024:
Zo, we kunnen weer gaan bouwen. Zie de foto's. De oude spie in de nokkenas zakte niet diep genoeg in de as. Voorzichtig afgevijld tot hij paste. Priegelwerk. In de nieuwe pakkingset bleek een A10 koppakking te zitten. Is veel te groot rondom de cilinder. Tegenwoordig bevelen ze aan dat dat gerust kan. A7 koper wordt niet meer gemaakt denk. Ik ga nog een pakking met asbest bestellen denk. Wordt vervolgd.
groet Rien

gup

Ik zie n vulplaat onder de cilinder, ga er vanuit dat je nokvolgers verder kunnen zakken. Is voor mij te lang geleden hoe t ook al weer in mekaar stak.
Ik heb t opgelost met dikkere koppakking van massief koperen plaat, was niet zo heel moeilijk om te maken. Nu was koper plaat bij mijn bedrijf voorhanden. Scheelt ook weer. Je zal de klepstelboutjes verder in moeten draaien vanwege de verlenging.
Maar die ruimte zal er wel zijn denk ik. Ik had t idee toen ook geopperd maar heb t bij het top-end gehouden, mocht iets niet lukken hoeft de cilinder er niet meer af.

Hou ons maar op de hoogte, succes Rien.

gup

O, ja, hoe is het met je nokkenas afgelopen. Draait de andere soepel rond.

Rien

De kop en rockerbox zitten er nog niet op. Draait nu zonder speling soepel rond. Zonder rockerbox wil ik met een gradenschijf eens kijken hoe de dynamiek van de nokkenas is eea aan de hand van wanneer de stoterstangen gaan bewegen. Wanneer gaat de kleppen open en dicht en zo.
groet Rien

gup

Dat kun je bekijken ja, als je het kleppendiagram van desbetreffende nokkenas heb. Wanneer open en sluiten ze.
De gegevens zijn wel ergens te vinden in de boeken ,neem ik aan.
Een gekleurd tape om je stoterstang , dan kun je t duidelijker zien. Met je vinger op stoterstang weerstand bieden zodat de speling weg is, omdat er geen Klepveer achter zit.

Gr gup

gup

#12
Misschien heb je t al,hier wat gegevens uit de bijbel.

Rien

Dank. Is interessant: hier staat dat de A7 en A10 vanaf 1952 dezelfde nokkenas hebben. In mijn A7 1954 zat een 67-0334, in de A10 zit standaard de 356. Vanwege niet te vinden 334 heb ik nu ook de 356 gemonteerd. Ook ga ik meten aan de hand van de oude nokkenas of de nokgeleiders wel helemaal op de nokkenas komen.
groet Rien

gup