Mijn koppeling blijft altijd "vastzitten" als de motor een nachtje stil heeft gestaan. Het is dan weer wat gedoe om hem via de kickstarter los te krijgen. Ik heb op het britbike.com forum gelezen dat het wel vaker voorkomt, zou ook met de olie te maken kunnen hebben, maar ik vind het toch wel erg onhandig. Gisteren dacht ik nog een ritje te maken en moest dus eerst de koppeling loswrikken, daarbij brak helaas de koppelingskabel, balen! Ik ga dus nu de koppelingsplaten maar eens bekijken en misschien maar vervangen, kijken of het probleem verholpen kan worden.
Denk er om een O.I.F heeft een droge koppeling,de olie in de prim.kast is er alleen
om de prim.ketting te smeren,niet meer dan 140cc olie in doen.
Een bijzonder geval. Wellicht iets mechanisch. Met mijn A65 heb ik daar nog nooit last van gehad. Wel met mijn Triumph T140. Daar zit vrijwel dezelfde koppeling in. Deze plakt wel erg. De hoofdas kan daardoor zelfs breken. Een oorzaak zou kunnen zijn dat de ontluchting plaats vindt via de primaire kast. Het krukaslager naar de primaire kast is open. Olie met verbrandingsresten komt door dit gat in de primaire kast en veroorzaakt het plakken van de koppelingsplaten vermoed ik. In het Triumph clubblad heeft hierover een stuk gestaan geschreven door iemand die zijn koppelingsplaten vervangen heeft door Amerikaanse koppelingsplaten van het merk MAP. Toen waren bij hem alle plak verschijnselen verdwenen. MAP koppelingsplaten heb ik hier niet kunnen vinden. Ik overweeg om ze in Amerika te bestellen. Google hier maar eens op.
Groet,
Anton
Ik heb de koppelingsplaten er nu uit liggen. Het zijn niet allemaal dezelfde platen, er zitten Surflex platen bij maar een paar zonder merkje. Een zonder merkje zat inderdaad vastgeplakt. Ik zal eens zien of ik andere platen op de kop kan tikken. Ik vermoed dat ook het wel met de olie te maken heeft. Er zat nl. wel degelijk olie tussen de platen, had er nu 20w50 motorolie in zitten misschien eens wat dunnere olie proberen.
20-50 doe ik er ook altijd in. dunnere olie kan maar is geen oplossing. Bij demontage vind je altijd olie tussen de platen. Ik heb er ook wel eens ATF olie in gehad(voor automatische transmissie). Dat was ook geen succes. De koppeling werd toen houterig. Ik ga eens even kijken wat voor platen ik nog op de plank heb liggen. Is het koppelingshuis en het koppelingscentrum ook te erg ingeslagen?
Er zitten dus twee soorten platen in, van Surflex, die zijn denk ik van aluminium, en andere die donker van kleur zijn en die zijn zo te zien van staal (ook wat zwaarder). In elk geval 1 van die donkere zat bij de demontage verkleeft. Dus die wil ik wel vervangen, die Surflex zijn niet zo maar te verkijgen. De Groot heeft ze bijvoorbeeld niet, wel andere Alu platen. Ik zal ook nog eens kijken naar die MAP platen.
Het koppelingshuis ziet er verder goed uit.
Anton, heb jij nog platen gevonden op je plank misschien?
Zomaar ter info, want ik heb twee motoren met eenA65 blok en geen koppelingsproblemen. Zelf gebruik ik voor mijn A65 10w30 olie. Heb je wel eens geprobeerd om de motor in de versnelling even heen en weer te schommelen om de koppelingsplaten los te maken.
Even schommelen is niet voldoende (helaas). Ik zet de motor in de versnelling en dan met het achterwiel op de grond trap ik de koppeling los met de kickstarter. Dat is best wel even trappen dus ze zitten goed vast.
Ik ga er ook dunnere olie in doen, heb hier nog wat 5w40 bussen staan.
Raar,de één heeft er last van en de ander niet,de wonderen zijn de wereld nog niet uit.Mijn auto gebruikt 5w30 oil
en dat doe ik ook in de primairkast , volgens het het Owner,s Handbook ,(bld.27 fig.19) niveau schroef er uit tot er olie uit het schroefgaatje komt.
Trouwens mijn A65 kent dit "probleem"niet,10w40 olie lijkt mij wel juist.
Ik heb nog wat platen gevonden. enkele ongebruikte platen met een dikte van 4mm. Die houd ik voor eigen reserve. Een set goede originele gebruikte platen met een dikte van 3,6 mm, ook eigen reserve. Vier gebruikte originele platen met een dikte van 3,2mm. Die zijn over. en 4 platen met een dikte van rond de 3mm. Die zijn wel erg dun maar niet doorgesleten. De platen van 3,2mm kun je als je wilt wel van mij over nemen. De platen van rond de 3mm ga ik niet meer gebruiken. Je kunt natuurlijk ook nieuwe platen kopen bij de Groot of Peters classic bike parts bijvoorbeeld. Groet,
Anton
Bedankt, ik heb er inmiddels drie platen vervangen door nieuwe alu-platen, benieuwd hoe dat gaat.
Voor het bevestigen van de pakking van het deksel, doen jullie daar nog een lijm o.i.d. tussen of is dat niet nodig? In het werkplaatshandboek stond vermeld dat het met gasket cement moet.
Andrè,
Ik gebruik dit,voldoet aan de verwachtingen.
Locktite 573 Flächendichtung tempbereich: -55°C /+150°C.
Ik gebruik Dirko. In de kleur grijs. Het is er ook in het rood maar grijs past beter bij het alumunium. Het is op basis van siliconen. Tot 300 graden hittebestendig. Kost circa €15 per tube.
De boel zit weer in elkaar en zojuist de motor even gestart. Koppeling zat een klein beetje vast helaas en bleek ook niet helemaal vrij te komen. De zaak moet dus weer open en opnieuw worden afgesteld. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen :)
De boosdoeners zijn toch echt de drie "donkere" frictieplaten. Koppeling weer uit elkaar en de platen bleken goed vastgekleefd te zijn, moest ze met een schroevendraaier uit elkaar halen. Dus de vervangende platen erin en vooralsnog geen probleem.
Nu druk met de voorrem, andere remschoenen plaatsen. En ook met de tank, die is heel roestig dus die ga ik coaten met epoxy. Er kwam ook behoorlijk wat aangekoekte bezine aanslag uit.
Lekker bezig dus 8)
Succes André. Pas op met coating in de tank: het schijnt dat sommige coatings niet tegen benzine met ethanol kunnen! Er zijn er ook die de tank schoonkrijgen met grind, schroefjes, knikkers en wat al niet en daarna alleen maar niet-ethanol-houdende benzine tanken die geen vocht aantrekken zoals V-Power en BP Ultimate.
Er kwam al het nodige uit de tank, van die aangekoekte benzineresten. Het schijnt dat de Amal carb wel tegen ethanol bestand is. Anders gewoon de ethanol en benzine scheiden zoals ik langs in de nieuwe PA, en dan een borreltje maken van de ethanol, mooi verhaal.
Vind t voor mij vreemd, lees en hoor die verhalen meer, van vastzittende koppeling. Ik moet bekennen dat dit zich bij mij in die 34 jaar nog nooit voorgekomen is. Gebruik ook gewoon 10w40 Motorolie in de primair. Enigste wat ik te klagen heb, is dat hij het volle vermogen niet aan kan en klein beetje gaat slippen. Ook al is het olieniveau goed. Ik zie het eigenlijk als een droge koppeling met een oliebad voor de ketting, geen goede combinatie vind ik. De a10 plunjer heeft tenminste nog een deksel over de koppeling om er geen olie bij te krijgen. Wat vinden jullie?
Gr alex
Het probleem is inmiddels opgelost. Zoals gezegd zaten er twee sets platen in, de drie donkerde bleken te plakken. Die zijn vervangen en daarmee is het definitief opgelost 8)
Zoals ze hier zeggen : ik worstel en kom boven.
Kan lang of kort duren maar komt voor mekaar, succes met je koppeling.