Post over olie in de A65, van het jockeyjournal.com forum gepikt:
Citeer
I added the amounts of each oil translated from the brit manuals to US measurements for when I am looking for this info again.
Keywords: BSA A65 Oil Change
Primary Case:
Which is on the left side of the engine. It's for lubing your primary chain, clutch plates, etc. It has a drain in one of the bolts that holds the sidecover on, but they tend to break over the years. It's best to just remove the side cover and replace all the fluid. I use cheap ATF from Crappy Tire in mine.
1/4 Pint = 4 fl oz cheap ATF
Gearbox:
You have your gearbox oil, which is put in where you have the plastic dipstick on your engine. There is a big nut on the bottom of your engine...which is the drain for the gearbox only. Drain the shit, and replace with EP90 Gear Oil...also from Crappy Tire.
7/8 Pint = 14 fl oz EP90 Gear Oil
Engine Oil:
Third, you have the engine oil. This is what's in your oil tank, and is drained from your oil tank and filter if you have one. At any given time, you should have a couple of ounces of this oil in your engine. It's drained using the sump plate on the bottom of the motor. It's square and held on by four plates. I replaced mine with one with a drain plug in it...makes wetsumping problems and oil changes much easier. Fill your oil tank, prefill your oil filter (if you have one) with regular motorcycle oil...again...from Crappy Tire. I use 20W-50, but if you want a thinner oil, run 15W-40.
5 pints = 80 fl oz 20W-50
Don't buy the expensive oils....they'll cause more harm than good on these old bikes.
__________________
BSACafe (Jer)
www.caferacer.ca
Ik gebruik 20w50 van Eurol "Specially for Harley-Davidson". In deze olie zit de dope ZDDP. In andere oliƫn wordt deze dope weggelaten i.v.m. milieu eisen. Deze dope (zink) smeert glijdende vlakken zoals zuigers en nokvolgers. Zonder deze dope extra slijtage. IN de versnellingsbak doe ik versnellingsbak olie met de specificatie GL4. Niet GL5, want die olie kan de bronzen bussen aantasten.
Ik heb nu EP90 van Kroon Oil in de versnellingsbak, dat is GL4, als die op eens zal ik eens kijken naar GL5.
Ik heb nu het rechterdeksel eraf liggen en ik zie dat er bij de starteras en de versnellingsas wat versnellingsbakolie heeft gelekt. Kan dat komen omdat er te veel olie heeft ingezeten of zou er sprake zijn van slijtage? De olie is mooi helder dus vandaar dat ik vermoed dat het overtollige olie is geweest.
Moeilijk in te schatten, slijtage kan altijd,te veel olie kan ook de oorzaak zijn, 0,48 Lt.gaat in de versnellingsbak.Wat ik weleens heb gehad, was een lekkende oliekeering die achter de onstekingsplaat zit,maar dan komt er moterolie uit.
Onderin het rechterdeksel zit een heelklein "verklikkergaatje" zolang daar niets uitkomt,zou ik me niet druk maken,
Wel kontroleren of dat gaatje open is.
Helemaal mee eens