BSA OC NL

Techniek => A50/A65 => Topic gestart door: Thunderbolt op 11 december 2020, 11:59:02

Titel: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 11 december 2020, 11:59:02
Bezig met het winterproject van m'n Thunderbolt.

Ik heb de Thunderbolt gekocht in cafe-racer look, dus met clip-ons, geen knippers, geen choke en open dempers. De open demper had ik al meteen vervangen, ik kreeg wel de sigaren met demper erbij.

In november aan de gang gegaan met het monteren van de knipperlichten en het stuur (had ik er ook bij). Daarbij ook meteen de bedieningsknoppen weer origneel gemaakt (knippers rechts). Alle bedrading was nog wel aanwezig maar ook halverwege doorgehaald, dus wel even prutsen om het weer aan elkaar te zetten. Ik had ook nog een oude spiegel liggen van een Yamaha dus die er ook maar even opgezet, als ik nog eens een mooiere vind gaat die erop.

Het eerste proeftritje is eind november al gemaakt en dat toert wel echt een stuk prettiger  8)

De volgende stappen zijn het monteren van de choke. Heb de onderdelen daarvoor liggen en de carburateur ligt uit elkaar. Motor liep ook te rijk dus meteen de gasnaald een groefje verplaatst.

Dan moet ook de voorrem nog onderhanden worden genomen, olie verversen en nakijken waarom de toerentelleraandrijving het niet doet. Lekker bezig dus.

Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 14 december 2020, 09:57:44
En de carburateur is weer geïnstalleerd. De choke kabel moet nog op maat worden gemaakt en aan de hendel, ahem, Manette worden bevestigd. Wel al even geprobeerd te starten en dat gaat inderdaad wel makkelijk me de choke. Ik voorzie wel een ritje in week voor de kerst, gezien de temperaturen en de vele regen zal pekel geen probleem meer vormen.

Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 21 december 2020, 09:20:25
Choke-hendel is nu aangesloten en dat start toch een stuk makkelijker! Gisteren wou ik een ritje maken maar helaas, koppelingskabel brak af. Dat wordt weer verder knutselen, wordt vervolgd...
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderstrunck op 24 december 2020, 13:18:02
De laatste dagen bezig geweest met "winteronderhoud" van mijn A65T,begonnen met het demonteren van de benzinetank,BSA-badges nieuw ingeverfd, kurkjes in de benzinkraantjes vernieuwd,tank gereinigt en gepolijst.
Een nieuweband om de achtervelg gelegd,Na een onschuldige val op de camping in Tsjechie de voetsteunen doormiddel verwarmen gerichtet en zwartgespoten,olie-en vernieuwd inc.voorvork.Frame gereinigd,zadel vernieuwd,chroom en alu gepoetst,(wat een rotwerk!) de motorfiets ziet er weer mooi uit,dus 2021 kan komen.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 24 december 2020, 14:10:59
Ziet er zeker fraai uit!

Ik moet ook nog wat aan m'n bezinetank gaan doen. Hij is niet helemaal dicht meer.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 25 december 2020, 16:26:38
Thunderstrunck, waarmee heb je de tank gereinigd? Heb je daar een speciaal middeltje voor gebruikt?
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderstrunck op 26 december 2020, 22:38:37
 André,
Ik kijk  doormiddel van een beweegbare telescoop LED-lamp met spiegeltje in de lege benzinetank,en controleer op
roest en andere lossedeeltjes bv.troep wat soms met de getankte benzine meekomt,en spoel dit met benzine weg.
Mijn benzinetank kent geen roest,en is potdicht.Na dat de tank gecontroleerd is,geef ik er 2-eetlepels Millersoil VSPe
power plus bij.(millersoil.co.uk) èèn naar links en één rechts,daarna giet ik de tank vol met 20lt.goede benzine bv.minimaal superpl.met 98 octaan of nog betere.  Tank nooit E10,95 octaan troep! Vul de tank in de winter tot de rand vol,zodat vocht spreek condens geen kans krijgt,schuur temperatuur 5à10°C is optimaal.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 27 december 2020, 09:21:22
Ja vooral voor de tank zal de E10 niet te best zijn.

Mijn tank is van binnen wel een klein beetje roestig, dus wordt tijd om er eens wat aan te doen. Ik zit er ook over te denken er een grotere tank bij te kopen, wel handig voor de langere ritten.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Rien op 27 december 2020, 12:00:15
Ik tank altijd Shell V-Power of BP Ultimate. (Ook Aral - dochter van BP - Ultimate). Deze bevatten geen ethanol en trekken dan ook geen vocht aan. Ik gebruik geen additieven. Tot deze winter liet ik de (stalen) tank ongemoeid, halfvol of vol. Nooit problemen met vocht of roest. Deze winter heb ik hem leeggemaakt omdat ik de kranen ga verwisselen voor de originele ‘schuifmodellen.’ Kijken wat er nu gebeurt.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 11 juni 2021, 22:58:58
Kreeg 15 jaar geleden lekke tank, ging lekken op de bodemaansluiting op het binneschaal van de tank, waar dat de bout doorheen gaat naar het frame om tank vast te zetten. Ze deden vroeger eerst op de binnenschaal (onderzijde) van de tank een pijp oplassen /solderen (doorgang bout). Dan de buitenschaal van de tank eromheen en rondom lassen en de doorgang als laatste. Ik kon er met het kleinste pitje er niet bij om te solderen. Als je t kan doe het dan met zilver in plaats van koper. Ziverhardsolderen dan bedoel ik. Mijn oplossing was tank cure . Zaten ook enkele kleine roestvlekken in. Die zet je ook vast met deze coating dus schone benzine. Als je nu in de tank kijkt is het net ofdat hij aan de binnenzijde vernist is. Ik moet t ook afkloppen, en is nog steeds dicht. Tank altijd wel v-power 98 of iets dergelijks.
Lees nu overal verhalen dat de coating niet tegen e10 benzine kan, vul hem s’winters ook niet perse vol omdat hij gecoat is.

Gr alex
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 30 augustus 2021, 11:28:57
Na een tweede keer coaten is de tank nu dicht, geen benzinedamp meer in de schuur.

Maar we gaan weer op voor het volgende project dus de tank ligt er al weer af. Zat ook te denken om die voorlopig leeg op te slaan, met de coating is dat denk ik beter dan vol met benzine, zelfs als het BP Ultimate is. Of niet  ???

Ik kreeg onlangs wat oliedruk problemen, na een korte rit olielampje aan. Eerst beetje olie erbij maar zat echt wel voldoende in. Nu alle olie eruit en de filters maar eens reinigen. Hopelijk is dat de oorzaak. Anders misschien de sensor of toch de pomp. Nou moet ik toch bij de pomp wezen om het asje dat de toerenteller aandrijft te vervangen want 1 van de vorkpootjes op dat asje is afgebroken. Voorlopig wel even mee bezig dus van rijden komt het voorlopig niet meer.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 5 februari 2022, 22:08:10
Hoe is het met je oliedruk probleem afgelopen?
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 6 februari 2022, 13:27:04
Ik heb de olie afgetapt en alle filters gereinigd, overigens waren die niet heel smerig dus betwijfel of dat de oorzaak was. En daar is het bij gebleven want toen werd onze zoontje geboren :-). Ik moet nog het binnendeksel openen om bij de oliepomp te komen en die te inspecteren waarbij ik meteen het asje dat de toerenteller aandrijft kan vervangen want daar is een tandje van afgebroken, mogelijk heeft dat er mee te maken. Dan weer vullen en hopelijk is het probleem dan verholpen. Zo niet dan wordt het verder speuren....

Ik hoop in het voorjaar er aan toe te komen, eerst de schuur met alle zooi van klussen in huis opruimen en dan weer verder met de BSA.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 6 februari 2022, 16:30:55
Klopt , er zijn meer zaken in deze wereld die voorrang vereisen dan sleutelen aan een BSA. Heb het nu rustig, in het voorjaar begint het alweer, gesleep met verfblikken enz ;D
Ging je lampje bij stationair toerental aan? Er zijn diverse mogelijkheden ja. Oliedruksensor kan begeven of een kortsluiting in de draad bijvoorbeeld, dan heb je vals alarm zeg maar. Voor de rest alles goed nalopen, zitten de kogeltjes in de aanzuig ( sump plate filter) niet vast geslibd. Ook nog de terugslagklep met veer achter je oliepomp. De pomp zelf natuurlijk, of de aandrijving? In het ergste geval is je Lagerbus in het Carter versleten, waar je krukas in draait en verlies je daardoor oliedruk. ( net als ik :'()
Denk niet dat het afgebroken tandje voor je toerenteller ermee te maken heeft of het moet voor schade gezorgd hebben.
Gewoon verder speuren, hou ons op de hoogte.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 6 februari 2022, 17:11:51
De druk valt pas weg als ie warm is. Ik rijd bijvoorbeeld even naar mijn ouders in het andere dorp (5km) en als ik het dorp binnenrijd gaat het lampje branden. Iemand een idee?

Ja dat van die lagerbus had ik ook al bij de Englse motorwinkel gehoord, hoop niet dat dat het is.
 
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 6 februari 2022, 19:48:42
Nou, thunderbolt de symptomen wijzen er wel naar. Als de motor koud is doet zich dit verschijnsel niet gauw voor. Als die warm is , is de olie dunner en komt de kwaal pas naar boven. Geen paniek, gewoon alles nalopen. Als je de oliepomp eraf hebt, probeer dan de krukas op te tillen in het lager. Als je dan de olie ervan tussen ziet komen lijkt het erop dat ie versleten is. Ik kon uiteindelijk een voelermaatje van 0,03 inch ongeveer 0,06 mm er tussen krijgen voorzichtig. Rijd je in deze toestand verder door is er kans dat de oliedruk niet meer in je linkse drijfstang lager komt en kan vastlopen. ( heb ik al n keer gehad lang geleden). Dit komt omdat je oliedruk ontsnapt bij je krukaslager ( bronzen bus) en niet meer je verste drijfstang bereikt.
Dit probleem word erger als je te dunne olie gebruikt 10w40 bijv, maar neem aan dat je andere gebruikt.
Maar geen paniek, gewoon onderzoeken.
Als je lampje brand en je geeft gas verdwijnt het dan ook? 3000 toeren bv?
Controleer ook je oliedrukklep. Dop rechts onderaan je blok. Bij verversen van olie maak ik m altijd schoon. Zou kunnen dat hij open gaat staan en niet meer terug komt, zit een veer achter, vervuiling misschien. Ze worden wel eens vergeten schoon te maken met verversen. Stel dat ie blijft hangen dan loopt je olie rechtstreeks door naar je sump plate onderaan  in je blok.

Succes
Succes
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 6 februari 2022, 20:24:27
Ik was er ook al bang voor. Bij hoger toerental gaat het lampje niet uit.

Volgende stap is de oliepomp en de drukklep zal ik ook controleren.

Bedankt Gup!
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 6 februari 2022, 22:45:10
Als bij hoger toerental t lampje niet uit gaat zou t theoretisch wel heel erg moeten zijn. Maar begin met t simpelste. Komt de olie terug in de tank dan werkt je oliepomp gerust. Druk kan je eventueel controleren door de sensor eruit te draaien en daar een oliedrukmeter op te zetten. Alleen moet je daar de goede nippel voor hebben. De fout zou ook in de sensor kunnen zitten of de kabel hiervan. Als je kabel ergens bloot ligt en tegen het frame aan komt bv gaat ie ook branden.
 Begin bij t simpelste, het hoeft niet meteen het ergste te betekenen.

Gr gup
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 6 april 2022, 13:34:16
Zo, ik ben begonnen om het olieprobleem aan te pakken, op zoek naar de oliepomp. Rechter zijdeksel is eraf. Voordat ik het binnendeksel ga lichten, nog even een paar controle vraagjes aan jullie die dit vaker hebben gedaan:

- Moet ik de versnellingsbakolie ook aftappen? Ik vermoed van wel maar ben niet geheel zeker.
- Kan ik het elektronische onstekingsspul laten zitten? Zodat je niet opnieuw de timing hoeft af te stellen.

Dan zou ik bij de pomp moeten kunnen om te inspecteren en om een nieuw wormwiel met as voor de toerenteller te plaatsen.

/Andre
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 6 april 2022, 17:32:52
Hallo André, je zal de versnellingsbak olie af moeten tappen. De ontsteking zal er in geheel af moeten, bij elektronische ontsteking zal de sensor (vervroeger) eruit moeten. Hoe je dit kunt doen heb ik beschreven in mijn topic, op bladzijde 4, vergeet ook het asje van de toerenteller er niet uit te halen anders krijg je de kap er niet af, kickstarter as en veer kun je houden zitten.
Je zal de oliepomp ook geheel moeten demonteren om het wormwieltje te vervangen. Wormwiel op krukas kan blijven zitten, al draaiend kun je de pomp eraf schuiven in geval van tapeinden.  Pas op voor je kogeltje en veertje achter de pomp. Die hebben de neiging om door de gehele garage te rollen als je m eraf haalt. ;D

Gaat lukken zo, gr gup
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 7 april 2022, 20:07:52
Bedankt Gup! Heb het stuk in je topic gevonden, handig ook met die foto's.

Zit er ergens op de Thunderbolt een 5/16 bout om die vervroegen los te krijgen?
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 7 april 2022, 21:20:18
Volgens mij was t unf 5/16, die zit ook in je stuurbeugel dacht ik. Het chromen kapje om stuur vast te zetten. Chromen boutkop zelfs. Althans bij mijn model 1970.
Je ontsteking zal opnieuw gesteld moeten worden, nu is dat niet het ergst. Jouw thunderbolt heeft voorziening voor stroboscoop.  Heb je electronische ontsteking of de oude punten er nog in?
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 8 april 2022, 20:17:05
Even een correctie op mijn advies , de bout in de stuurbeugel is 5/16 bsc (cycle draad) 26 gangen. De bout die jij nodig hebt is 5/16  unf is 24 gangen. Waar er 1 zit op jouw BSA durf ik niet te zeggen, ik heb zelf na verloop van jaren een ruime sortering van een Boutenbak verzameld.
De bout fungeert als trekker om de vervroeger eraf te krijgen, als je de bout helemaal indraait komt hij er automatisch vanaf. Vast zetten die je weer met de kleinere bout 1/4, bij mij inbus.

Trouwens welkom in de wondere wereld van de Engelse schroefdraden, op naar de boutenboer ;D

Klagen graag in behorend topic, zie sleutelen en gereedschap  >:(

Gr gup
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 19 mei 2022, 21:04:02
Versnellingsbakolie afgetapt, kickstart en versnellingsveer verwijderd. Nu nog even wachten op de bout voor de sensor/vertrager dan kan het binnendeksel gelicht worden...

Gup, ik heb heel veel aan jouw topic, met de uitgebreide beschrijving en foto's!
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 20 mei 2022, 20:29:59
Dank je thunderbolt, daar doe ik het uiteindelijk voor. Om anderen te helpen met t sleutelen aan een BSA. Daar is dit forum een mooie plaats voor.

Reactie op je boutje gehad? Anders ga ik je er 1 opsturen. ;)

Gr gup

Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 23 mei 2022, 09:53:52
Dank je Gup. Heb inmiddels boutjes van Reinder ontvangen.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 23 mei 2022, 21:59:08
Mooi, kun je weer n stap verder, succes.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 28 mei 2022, 19:22:52
En het binnendeksel is gelicht. Ziet er netjes uit, alleen het vorkje voor de aandrijving van de toerenteller is afgebroken. Daarvoor moest ik dus hoe dan ook bij de pomp zijn om een nieuw wormwiel te plaatsen.

Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 28 mei 2022, 23:09:01
Gaat goed zo, als je de pomp eraf haalt dan loopt je olietank leeg. Dan is de aanvoer helemaal open. Of je tapt m af of propt het gaatje met rubber stopje of iets dergelijks tijdelijk dicht.
Mocht je het vergeten dan ligt de inhoud de volgende dag op je vloer :-[
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 29 mei 2022, 17:09:58
De krukasbout is eraf, door de bout van de nokkenas tegen te houden. Maar krijg ik het wormwiel van de krukas? Dezelfde truuk werkt daarbij niet.  ::)
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: TinusWDB40 Stoffel op 29 mei 2022, 17:22:14
Waarom wil je het wormwiel er af halen?Dit is toch niet nodig om de oliepomp te verwijderen.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 29 mei 2022, 17:47:30
Ik had gelezen dat het nodig is. Maar je zou de pomp er dus ook af kunnen schuiven zonder het wormwiel te verwijderen? Had de boutjes van de pomp wel los maar de pomp gaf nog geen krimp. Zal nog eens proberen...
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: TinusWDB40 Stoffel op 29 mei 2022, 19:27:25
Het was bij mijn B40 niet nodig om het wormwiel te verwijderen,maar de oliepomp zat best nog wel vast na het verwijderen van de bevestiging moeren.Het zou bij jouw motor misschien wel anders kunnen zijn.Dat zal Gup wel weten.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 29 mei 2022, 19:38:14
Inderdaad heel anders. Geen beweging te krijgen in de pomp, wormwiel ook niet. Misschien als iemand het achterwiel vasthoudt maar het zit heel erg vast.

Toch bedankt Tinus.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 29 mei 2022, 20:45:24
Als je de 3 moeren v d tapeinden los hebt moet hij eraf kunnen. Je hoeft t wormwiel niet van de krukas te halen, is ook linkse draad waar je inmiddels wel achter bent. Klopt, staat wel in het werkplaatsboek maar is niet nodig. Geef er gerust maar een tik met n hamer er op, de pakking kan best nog flink kleven. Hopelijk geen vloeibare pakking erbij gebruikt  (vorige eigenaar)
Dan zou hij los moeten komen en trek hem eraf. Het wormwiel van de pomp rolt over het wormwiel van de krukas, zo niet draai de krukas rond. Bougies eruit dan gaat t makkelijker.
Hij kleefde bij ook nog flink en verdiende een tikje met n hamer, pas op voor je keerklep, die bevind zich achter de pomp. Een veertje en een kogeltje, het kogeltje zal er van tussen vallen.

Ps ik had schroeven ipv tapeinden , toen die eruit waren bleef de pomp nog gewoon zitten.
Een fatsoenlijke tik met een hamer, alles kan kapot natuurlijk. Kunstofhamer.
Krijg je m uiteindelijk niet geheel eraf omdat je tapeinden hebt, ook t wormwiel demonteren, maar dan is de pomp al los.

Succes
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 1 juni 2022, 19:14:00
Ik maak bij het sleutelen af een toe een foto met mijn mobieltje voor ik de boel ga slopen. Nou viel dus laatst m'n mobieltje in het pannetje met afgetapte olie onder de motor. Gelukkig geleid olie niet dus hij werkt nog, wel even werk om alles te ontvetten. Dat mobieltje roest voorlopig niet. Kortom beter in de motorolie dan in de plee :-)
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 1 juni 2022, 21:42:50
Leuk hè, beetje klungelen met sleutelen. Zo was ik eens een keer aan het sleutelen en was ik een 1/2 inch sleutel kwijt. Overal zoeken waar heb ik dat ding gelaten. Overal lagen er sleutels, heftafel, werkbank,
Niet kunnen vinden, meer als 5 minuten gezocht en dan kwaad worden weet je wel. Had een sleutel in mijn handen en daar schoof ik alles mee opzij om te zoeken. Bleek dat ik al die tijd de sleutel in mijn hand had……….. de 1/2”.

Ik ben er die avond ook gelijk mee gestopt , naar binnen gegaan gelijk de kelder in gedoken voor een paar flessen bier. Ik denk ik word oud ::) ;D
 ;D
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: TinusWDB40 Stoffel op 1 juni 2022, 22:36:18
Volgens het gezegde van mijn moeder vroeger  "je zoekt naar je paard maar je zit er op"
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 5 juni 2022, 09:34:34
De pomp is nu losgekomen en schuift idd over de tapeinden naar voren. Maar over de moer van het wormwiel krijg ik hem niet. Iemand een tip om de krukas tr blokkeren zodat ik het wormwiel kan loskrijgen? Dat ding zit echt muurvast (ja weet dat het een linkse draad is).
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 5 juni 2022, 10:00:46
Stond mij nog bij ja, dat het zeskantje  van de moer er net niet overheen gaat. In zijn 4e versnelling zetten en achterrem blokkeren is ook een optie. Slagsleutel doet ook de truc. Als je die niet hebt , een goede sleutel erop met een ferme tik losdraaien, wel de goede kant op . Linkse draad is wel eens verwarrend.

Het zou het moeten doen zo.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 5 juni 2022, 21:31:58
Et voila, een oliepomp. Achterrem geblokkeerd, versnelling in 4 en de krukas eindbout tegen het wormwiel aan want de zeskant van het wormwiel is erg smal. Daarmee paste een baco er goed op en dan een tijdje getikt met een hamer totdat het wormwiel zich inderdaad gewonnen gaf. Het zat wel erg vast want de ring erachter was helemaal hol.

Volgende fase, oliepomp uit elkaar slopen.

Bedankt voor de tips !
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: TinusWDB40 Stoffel op 5 juni 2022, 21:49:04
Succes met de oliepomp.Het heeft mij heel veel tijd en moeite gekost om de B40 oliepomp weer goed werkend te krijgen.Het is uiteindelijk wel gelukt en het is wel goed om te zien dat er inderdaad olie rondgepompt wordt.Ook omdat ik nog een extern oliefilter heb gemonteerd.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 5 juni 2022, 22:17:41
Ik worstel en kom boven zeggen ze hier. Mooi dat gelukt is. Als je de pomp uit elkaar haalt , hou alles op de goede plek dat de tandwieltjes en asjes weer op dezelfde plek terugkomt. De grotere tandwieltjes is de retour zijde. Logisch eigenlijk anders zou je blok. Verzuipen in de olie. Goed schoonmaken en kijken voor diepe krassen in het pompbuis van de tandwieltjes. Meen te herinneren dat er nog een O-ring achter het wormwiel zat?
Nu heb je de mogelijkheid om naar je big end te kijken. Probeer de krukas maar eens op te tillen in de bronzen bus. Mocht er veel speling opzitten dan zie je dat je door het tillen er olie word uitgeperst. Er verschijnt dat een streep olie rond het big end aan de bovenkant.
Je kunt ook met een voelermaatje meten , ik dacht dat t Max 0,03 inch was, ongeveer 0,06 mm. Voorzichtig er proberen tussen te duwen, niet forceren want dan heb je kans op krassen in het lager. Dit naar aanleiding van je oliedruk probleem.
Mooi moment om dit te kontroleren.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Rien op 6 juni 2022, 08:28:42
Van een oude rot in het vak gehoord (en bij hem ook gezien dat het werkt): de terugkomende olie in de tank is alleen maar de olie uit de bodem van het carter. Om te kunnen zien of de pomp voldoende druk opbouwt zal je een meter in het circuit dat door de draaiende onderdelen gaat moeten plaatsen.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 6 juni 2022, 09:11:10
Die mogelijkheid is er ook, ipv de oliedruksensor plaats je daar de oliedrukmeter. Exacte meting alleen met warme motor.
Je kunt er ook n definitieve meter opzetten, kun je t continu in de gaten houden. Er zijn setjes voor te koop.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 27 juni 2022, 11:17:41
Nu heb je de mogelijkheid om naar je big end te kijken. Probeer de krukas maar eens op te tillen in de bronzen bus. Mocht er veel speling opzitten dan zie je dat je door het tillen er olie word uitgeperst. Er verschijnt dat een streep olie rond het big end aan de bovenkant.
Je kunt ook met een voelermaatje meten , ik dacht dat t Max 0,03 inch was, ongeveer 0,06 mm. Voorzichtig er proberen tussen te duwen, niet forceren want dan heb je kans op krassen in het lager. Dit naar aanleiding van je oliedruk probleem.
Mooi moment om dit te kontroleren.

De pomp ligt uit elkaar, ziet er allemaal keurig uit dus dat zal het probleem niet zijn geweest.

Je zegt dat ik nu ook de big end kan bekijken maar de timingraders zitten er nog op. Dus ik denk dat ik nog wel wat moet los halen, klopt dat?

Anders zou ik inderdaad een oliedrukmeter kunnen installeren, de boel in elkaar zetten en eens zien wat er gebeurt. Hoewel de symptomen wel wijzen op slijtage van die bronzen bussen.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 27 juni 2022, 23:44:05
Dat klopt thunderbolt, het tussentandwiel moet er tussen uit. Als je de as beet pakt kun je hem er zo uittrekken. Maar voordat je dat doet, draai de krukas eerst eens rond. Je ziet op het krukastandwiel een merkteken staan, en je ziet op de nokkenas tandwiel ook een streep staan. Draai maar eens enkele keren rond en je zal zien dat beide merktekens tegenover elkaar komt te staan. Op het tussentandwiel dan.
Zie ook t werkplaatsboek, staan ze allebei tegen over elkaar, dan kun je hem er zo van tussen schuiven. Maak desnoods foto bv.
Bij het later terugschuiven  zorg dat alle merktekens tegenover mekaar staan. Het kan dan eigenlijk geen tandje verkeerd gaan.
Als die ervan tussen is kun je t big end beter bekijken en word niet meer tegen gehouden door t tandwiel.
Mocht dit evenals je oliepomp in orde lijken, dan zou ik de oliedruksensor of bekabeling verdenken. Nieuwe sensor kost de wereld niet, let wel op ! Je hebt ze met conische schroefdraad of met rechte schroefdraad. Als je de jouwe eruit heb zie je t gelijk.

Succes
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 28 juni 2022, 00:06:10
Nog even voor de volledigheid, als het tussentandwiel ervan tussen is ( er kan een beetje spanning op de tandwiel staan omdat je nokkenas een klep opendrukt).
Draai dan de krukas niet meer rond. Anders komt je zuiger tegen een openstaande klep aan. Moet hij er later weer tussen dan kun je op de nokkenas moer hem wel een beetje verdraaien, om de merktekens gelijk te krijgen.
Het tandwiel op de krukas hoeft er niet perse af om big end te bekijken.
Makkelijkste om de motor rond te draaien , duw de kickstarteras met kickstarter eraan even terug en demonteer de bougies.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 28 juni 2022, 21:24:16
Nu je toch daar bezig bent, kun je gelijk de end float controleren van je krukas. Draai je linkse moer maar op de kruktap en zet er een griptang op. Trek hem horizontaal naar je toe en duw weer van je af.
Als je in dit punt al veel speling voelt is dit niet goed. Je zou eigenlijk niks moet voelen bewegen.
Wil je dit exact doen moet je een meetklok gebruiken , gegevens van end float staan ook in wp- boek en is maar minimaal.
Je kunt t maar bekeken hebben.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 29 juni 2022, 10:32:58
Nog even voor de volledigheid, als het tussentandwiel ervan tussen is ( er kan een beetje spanning op de tandwiel staan omdat je nokkenas een klep opendrukt).
Draai dan de krukas niet meer rond. Anders komt je zuiger tegen een openstaande klep aan. Moet hij er later weer tussen dan kun je op de nokkenas moer hem wel een beetje verdraaien, om de merktekens gelijk te krijgen.
Het tandwiel op de krukas hoeft er niet perse af om big end te bekijken.
Makkelijkste om de motor rond te draaien , duw de kickstarteras met kickstarter eraan even terug en demonteer de bougies.

Dat met die timing markering is nog merkwaardig. Heb een foto van de uitgangssituatie en volgens mij stonden ze al niet helemaal uitgelijnd. Het tussentandwiel is er wel even afgefloept maar weet vrijwel zeker dat de nokkenas en krukas niet zijn verdraaid. Maar nu lijken de markeringen toch anders te staan. Nog wel aan de krukas gedraaid dus misschien moet ik ook de kleppen maar inspecteren. Zo wordt het een volledige revisie, waar ik helemaal geen tijd voor heb  :-P

Dank weer voor je reacties Gup!
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 29 juni 2022, 13:59:23
Zat toch in de mancave gelijk foto’s gemaakt voor je, geen paniek komt goed. De merkstrepen staan in stilstand niet tegenover elkaar, dus als je nokkenas streep met die van t tussenwiel in lijn staat blijft t puntje op t krukas tandwiel 1 a 2 tandjes achter. Al draaiende moeten ze gaan stroken met elkaar. Misschien dat je je daar in vergist. Dit komt omdat de aslijnen niet in 1 rechte lijn liggen.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 29 juni 2022, 14:44:08
In die positie krijg ik ze dus niet. Zal er nog wel even foto's van maken. Ik ben er wel vrij zeker van dat de kruk- en nokkenas niet zijn verdraaid toen het timingwiel er uit kwam. Ze draaien ook niet zo makkelijk, moet wel wat kracht op gezet worden.

De oliepomp is toch niet zo keurig als ik dacht, zitten wel wat pitten in en ook een gaatje bij de houder van het wormwiel. Dat kan volgens mij geen oliedrukverlies veroorzaken maar wat denken jullie?

Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 29 juni 2022, 15:56:50
Het gaatje in de houder bij wormwiel zou niet moeten geven. Er zit toch n O ring achter je wormwiel? Deze sluit het drukcompartiment af.
Het huis ziet er minder best uit , lijkt wel gietgallen ( luchtbellen wat in gietproces zit). Het huis waar de tandwieltjes in zitten behoort perfect te wezen, hier zit nergens pakkingen tussen ofzo. En heeft een bepaalde tolerantie nodig om te kunnen draaien zonder drukverlies . Het is een tandwielpomp, de olie word meegenomen tussen de tandjes en word getransporteerd naar andere zijde en door het andere tandwieltjes weg geperst naar de olietgang.
Kijk even op YouTube ofzo naar werking tandwielpomp. Dus het huis is heel belangrijk aangaande drukverlies. Zal vanavond mijn oude pomp uit 1990 eens opzoeken voor je, kun je verschil zien. Heb destijds bij de revisie een nieuwe gekocht ivm totale revisie van het blok. Koste een rib uit mijn lijf, en dat kosten ze nog steeds :-\
Dat je tandwielen moeilijk (zwaar) draaien kan wel kloppen. Aan de nokkenas zitten al je kleppen nog verbonden met ingedrukte klep veren. Aan de krukas zeul je ook je zuigers nog mee, zwaar als je dit met de hand wil draaien,en je primaire bak zit er ook nog aan. Logisch dat ie zwaar draait.
Als je de 2  strepen op nokkenas en tussenwiel  gelijk zet en je verdraait het hele spul dan grijpt n moment later het puntje op krukastandwiel op het streepje van het tussenwiel. Zou moeten kloppen zo.
Maar let op, 2 x omwenteling krukas is 1x omwenteling nokkenas. Dus je ziet na 1 omwenteling krukas de strepen totaal niet overeen komen , dat gebeurt pas bij de laatste 2e omwenteling ,dat de strepen gelijk komen.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 29 juni 2022, 16:22:21
Het kan al snel avond zijn he ;D had mijn oude pomp al gauw binnen hand bereik in t kratje nutteloos. Hier zie een versleten pomp, de behuizing vd tandwielen ziet r beter als bij jou uit zou hij niet in de omtrek zie foto en de deksels aardig slijtage verschijnselen vertonen. Wou hier geen gereviseerd blok mee smeren zeg maar.
Let op de o ring, deze sluit het huis af v wormwiel. Dit wil zeggen dat alles vlak moet zijn en wel heel precies moet passen om oliedruk binnen te houden. Het is ook je hart van je motor waar je geen risico wil nemen.

Hieruit blijkt ook weer dat je retour zijde t meest te verduren heeft, dikke tandwielen/ behuizing. Mocht er wat fout gaan in het blok slijpsel bijvoorbeeld dan zuigt de pomp dat als eerste op uit je sump filter onder in het blok, vuil neemt die mee naar je olietank en word daar ook weer gefilterd naar de aanvoer toe. Die filters die daar zitten(gaas) daar gaat nog genoeg doorheen daar niet van. Daarom heb ik nog een extern filter geplaatst om het zo schoon mogelijk te houden naar de aanvoer. Slijtage in je retour( ligt eraan hoe groot ) zou je nog mee kunnen leven. Alhoewel hij brengt ook olie naar je tuimelaars in de kop.Maar in je toevoer niet omdat ie oliedruk op moet kunnen bouwen.

Oeps, denk dat dit mijn oude a10 pomp is trouwens, zie geen centreerpinnen zitten 8)
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: TinusWDB40 Stoffel op 7 juli 2022, 01:02:53
Met mijn B40WD olie pomp heb ik ook heel wat te stellen gehad.Ik heb er enorm veel tijd in gestoken om hem weer netjes draaiend te krijgen.Het is natuurlijk ook een zeer belangrijk onderdeel van de motor.Nadat het blok weer geheel in elkaar zat en de motor weer draaide was de werking gelukkig goed.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 7 juli 2022, 22:25:00
Wat heb er aan moeten doen dan?
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: TinusWDB40 Stoffel op 8 juli 2022, 09:55:30
Ik heb de oliepomp heel veel keer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet om te controleren of hij goed draaide.In het begin zag ik nergens iets bijzonders aan,maar draaide hij heel zwaar.Als de schroeven aangedraaid werden ging hij zwaar draaien.Ik heb daarna met veel geduld en 1 voor 1 monteren van de tandwielen en polijsten van de behuizing het uiteindelijk voor elkaar gekregen.Ook de plaats en positie van de tandwielen en ook de positie van de asjes maakte uit hoe hij draaide.Ik heb wel een tooltje gemaakt voor het polijsten.Een stukje rond ijzer van ongeveer de diameter van een tandwiel en dat voorzien van dubbelzijdig tape waar ik polijstpapier op geplakt heb.Het was wel geduldwerk,maar het resultaat was uiteindelijk goed.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 8 juli 2022, 21:24:45
Na het uit elkaar halen moet echt alles weer op dezelfde plek terug, is heel belangrijk ja. Je ziet het zelfs bij de asjes maakte het verschil, terwijl je er misschien niet veel aan ziet.
Beetje polijsten doet een hoop zolang je het huis waar de tandwieltjes in draaien maar niet te groot maakt. De speling is hier maar heel klein. Dat moet ook want de olie moet tussen de tandjes blijven en niet kunnen ontsnappen naar het volgende tandje enzovoort , dan raak je druk kwijt .
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: TinusWDB40 Stoffel op 9 juli 2022, 00:17:20
Ik ben er niet voor niets heel lang mee bezig geweest.
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: Thunderbolt op 11 augustus 2022, 21:39:58
Nu je toch daar bezig bent, kun je gelijk de end float controleren van je krukas. Draai je linkse moer maar op de kruktap en zet er een griptang op. Trek hem horizontaal naar je toe en duw weer van je af.
Als je in dit punt al veel speling voelt is dit niet goed. Je zou eigenlijk niks moet voelen bewegen.
Wil je dit exact doen moet je een meetklok gebruiken , gegevens van end float staan ook in wp- boek en is maar minimaal.
Je kunt t maar bekeken hebben.

Na diverse klussen in en om huis weer eens de schuur in gedoken voor de BSA. Met een grieptang de krukasspeling gecontroleerd, eerst tussenwiel eruit. Geen beweging in te krijgen, mag ik dan concluderen dat er met de krukaslagers geen probleem is en dat niet de oorzaak van de het oliedrukprobleem is? Misschien dan toch de pomp...

/Andre
Titel: Re: Winterproject Thunderbolt
Bericht door: gup op 13 augustus 2022, 23:50:34
Zolang je eigenlijk geen zijdelingse speling voelt horizontaal lijkt dat in goede staat. Haal het tussentandwiel er eens uit en pak de kruktap beet en til hem eens naar boven in het lager. Je moet heel hard omhoog trekken want het is een zwaar spulletje. Tegelijkertijd als je dit doet en je lagerbus en of kruktap zou versleten zijn , zie je als je eraan tilt een streepje olie van tussen de tap en het lager komen, dat maakt de speling in het lager zichtbaar. Probeer maar een paar keer. Als je dit ziet dat er makkelijk olie vandaan komt is hij verdacht. Je zou met een voelermaatje ook er tussen kunnen meten aan de bovenkant van de tap en het lager. Dacht max 0,03 inch. Dan is het lager op en verdwijnt de oliedruk eerder via die tap naar buiten dat hij de krukas ingaat naar je drijfstang lagers. Dit is eigenlijk een vlugge manier van constateren. Als je met een voelermaatje aan de slag gaat, doe t voorzichtig en forceer niet tussen het lager. Ivm krassen in het lager. Maar gezien je verhaal over je oliedruk zou deze slijtage van het lager wel heel veel moeten zijn omdat je lampje al vrij snel gaat branden. Andere oorzaken zouden kunnen zijn , de oliepomp ?  De oliedruk sensor ? De bedrading hiervan ? Eventueel de oliedruk klep?? Werk gewoon stap voor stap af.

Komt goed, gr gup