BSA OC NL

Techniek => A7/A10 => Topic gestart door: Chris op 11 juni 2021, 16:43:36

Titel: Lekkage olietank aansluitingen
Bericht door: Chris op 11 juni 2021, 16:43:36
Beste motorvriendjes,

Tijdens het onderhoud aan de A10 heb ik de olietank losgehaald om te spoelen.
Het viel me op tijdens het demonteren dat er wat extra ringen en siliconenkit was aangebracht door een van de vorige eigenaren.
Bij het terugmonteren de in het onderdelen boek aangegeven fiberringen gebruikt en weer gemonteerd.
Hij lekt nu olie op die aansluitingen,  best veel ook.
Wat is nu een goeie oplossing om dit dicht te krijgen  ? De dichtheid zou moeten komen van de konische vorm van de passing.
Het vervangen van de olieleidingen gaat denk ik geen verbetering brengen. Een beetje vloeibare pakking ertussen misschien  ?
Graag jullie ervaring .
Mvg Chris
Titel: Re: Lekkage olietank aansluitingen
Bericht door: Rien op 11 juni 2021, 18:48:02
Mijn suggstie: Bij mij zijn de conische passingen wel ik één keer dicht. Wat we vroeger met olieleidingen en knelfittingen deden: één of twee toertjes gasfittingstape (dat witte) om het conische draaien. Let op dat je duidelijk van het einde van de nippel blijft zodat het niet in de leiding kan komen wat soms wel het geval is met vloeibare pakking. Waar ik wel lekkage heb gehad is op de afsluiting van de banjo naar de kleppen. De fiberringen druk je aan puin. Opgelost met een gevulde koperen ring waar ik denk fiber in zit. Wordt veel in autogarages gebruikt. Deze is eenmalig te gebruiken omdat je hem nagenoeg plat drukt.
Titel: Re: Lekkage olietank aansluitingen
Bericht door: gup op 11 juni 2021, 22:24:56
Even andere vraag, heb dit model niet maar een plunjer. Is hier de schroefdraad van je olieleidingen verschillend om te voorkomen dat je de verkeerde leiding op je tank kan zetten? Toevoer / retour dus, of moet je nog vreselijk opletten dat je t op de goede koppeling zet, anders zou t je een blok kunnen kosten.

Gr alex
Titel: Re: Lekkage olietank aansluitingen
Bericht door: Chris op 12 juni 2021, 01:39:36
Citaat van: BSA op 11 juni 2021, 18:48:02
Mijn suggstie: Bij mij zijn de conische passingen wel ik één keer dicht. Wat we vroeger met olieleidingen en knelfittingen deden: één of twee toertjes gasfittingstape (dat witte) om het conische draaien. Let op dat je duidelijk van het einde van de nippel blijft zodat het niet in de leiding kan komen wat soms wel het geval is met vloeibare pakking. Waar ik wel lekkage heb gehad is op de afsluiting van de banjo naar de kleppen. De fiberringen druk je aan puin. Opgelost met een gevulde koperen ring waar ik denk fiber in zit. Wordt veel ik autogarages gebruikt. Deze is eenmalig te gebruiken omdat je hem nagenoeg plat drukt.

Ok, bedankt voor de tip, zal dit eens proberen.
Groet Chris
Titel: Re: Lekkage olietank aansluitingen
Bericht door: Rien op 12 juni 2021, 08:50:33
@ Gup: ik denk dat er op de nippels op het carter staat wat feed en retour is:   
https://draganfly.co.uk/product-category/bsa/sparesparts-for-bsa-a710-b3133-c101112-m202133/oil-petrol-tank-abcm/oil-tank-abcm/rigid-plunger-oil-tank-c12/
Titel: Re: Lekkage olietank aansluitingen
Bericht door: gup op 12 juni 2021, 20:08:03
Bedankt voor de info, BSA. Ik weet hoe dat het op mijn plunjer hoort te zitten. Ik bedoelde de a10  swingarm van Chris. Ken iemand met een Triumph en die had de leidingen verkeerd aangesloten na een revisie. Hij kwam er gauw achter tijdens de eerste start, had erger af kunnen lopen. Het is bij A65 ook opletten trouwens , de slangen moeten kruisen. Je bent gauw geneigd om dat niet te doen als je niet oplet. Kan voorkomen worden als je de schroefdraadkoppelingen van elke koppeling anders maakt. Weet niet ofdat het zo is bij Chris, anders is het opletten en zou je ze zo verkeerd kunnen zetten.
Ben gewoon nieuwsgierig hoe dat het zit bij andere types vandaar.

Gr alex