BSA to be reborn as electric motorcycle maker thanks to Indian billionaire:
https://www.theguardian.com/business/2020/nov/16/bsa-electric-bike-motorcycles-uk (https://www.theguardian.com/business/2020/nov/16/bsa-electric-bike-motorcycles-uk)
Zou de nieuwe versie nou stroom lekken , in plaats van olie?
Haha, hoop het niet, staat alles steeds onder stroom ;D
Comeback BSA,
Vermoedelijk op de EICMA 2021 in Milaan,een parallel-twin van 650cc een echte konkurrent voor de twins van RE.
Quelle : Das Motorrad.
Jeetje, kan niet wachten om het te zien, hopelijk nu wel alle bouten metrisch?
Gr alex
Mocht de nieuwe BSA uitkomen, hoop ik niet dat ik spijt krijg van de aanschaf van mijn RE?
We wachten af.....................
En heeft de Royal Enfield metrische bouten en moeren?
Citaat van: gup op 5 juni 2021, 21:40:38
Jeetje, kan niet wachten om het te zien, hopelijk nu wel alle bouten metrisch?
Gr alex
Wat is het voordeel van metrisch ten opzichte van die mooie fijne Engelse draadsoorten?
Bij de RE is gelukkig alles metrisch, metrisch is tenminste goed verkrijgbaar. Als ik naar mijn bouten bak kijk met daarin de gangbare maten van unc,unf,Bsf,Bsw, cycledraad, ba, die heeft over al die jaren een aardige duit gekost. Dan ging je weer met een broodzakje Engelse bouten van de beurs af, ter waarde van 50 gulden. Nog maar niet gesproken over de speciale moeren met kleinere kopmaat, carb v/d lightning, versnellingsbakdeksek van de A10 bijvoorbeeld.
Nog maar niet gesproken over het aantal gereedschap. AF sleutels, withworth, inch. Etc.
In al die jaren voor n kapitaal aangeschaft, het mooie van de Engelse draden is wel dat elke soort een functie had. Bsw (grof) voor tapeinden in Carters, cycle draden tegen lostrillen enz. In die tijd mooi bedacht dat wel.
Blij met de RE, alles metrisch!
Niets aan toe te voegen , Gup.
"het mooie van de Engelse draden is wel dat elke soort een functie had. Bsw (grof) voor tapeinden in Carters, cycle draden tegen lostrillen enz. In die tijd mooi bedacht dat wel." Helemaal mee eens Alex!
Deze week klein windscherm op de re gezet, moest toch wel weer lachen toen ik aan het sleutelen was. Koplamp zit vast met m8. : sleutel 12, knipperlichten met sleutel 18 te lijf gaan.
Het eigenwijze blijft er toch n beetje in, kun je zien dat ze van de Engelse afstammen.
Fransen zijn net zo, bij mijn oude Citroën , die ga je ook te lijf met sleutel 8 , 11, 18, en 21. En die gebruiken nog veel m7.
Ach ja, het is metrisch :) :)
Mooi schermpje Alex.De RE toch weer een beetje "eigen" maken. Gr Tinus
BSA Motorcycles
BSA Company Ltd. has announced the return of the iconic British motorcycle brand BSA Motorcycles, with a brand-new model set to launch at the beginning of December.
The all-new modern classic motorcycle will be unveiled to the public at the Motorcycle Live show on 4 December 2021. Further details about the new model will be revealed at the show, which means BSA afficionados will have to wait just a little longer to lay their hands on the much-anticipated motorcycle.
Standing for Birmingham Small Arms Company Ltd, BSA was founded in 1861, for the production of firearms.
The brand's motorcycle division was set up in 1903, and the first motorcycle was introduced in 1910.
The brand went on to become the largest supplier of motorcycles to the Allied Forces during the Second World War. By the 1950s, BSA was the world's largest motorcycle maker, with one in every four motorcycles sold worldwide sporting the BSA badge. The company also enjoyed phenomenal success on the race track, with notable victories at Daytona and Santa Catalina.
Over the course of the century, BSA carved out a hallowed name among motorcycle enthusiasts, with legendary nameplates such as the Golden Flash, Bantam, Lightning, Firebird and Gold Star becoming cult favourites.
While operations ceased in the 1970s, BSA Company Ltd. was given a new lease of life in October 2016, when the BSA Motorcycles brand and the rights to the motorcycle business were acquired by the Mahindra Group, a renowned automobile manufacturer.
The new petrol-engine motorcycle is now ready to hit the roads, and will be officially launched at the Motorcycle Live show, held between 4-12 December at NEC Birmingham, Hall 4, Stand 4D10.
Earlier this year, BSA Company Ltd. was also awarded a £4.6 million grant by the UK Government for the development of zero-emission motorcycles, as part of the low-carbon automotive initiative.
Nou ik ben benieuwd,op de EICMA is niets van Classic legends te zien.
Dus toch NEC in Birmingham,mooi toch.
Mooi, ben benieuwd. Mijn vrouw vroeg al wat ik voor de kerst wou hebben.
Durf het bijna niet te vertellen ;D
https://www.facebook.com/bsamotorcycle/
Ziet er goed uit jongens, leuk.
En nu , wat gaat ie kosten.
Op YouTube ook al wat filmpjes te zien
Jammer, degradatie van de echte Gold Star!
Of juist niet, het blijft de enige echte!
Ik wens bsa veel succes toe, het maakt de wereld alleen maar weer mooier, zeker in deze tijd.
( en hier hopelijk net als de RE ook alles metrisch)
Haha ;D ;D ;D
Wel mooi een 650 cc 1 cilinder. Ben wel benieuwd hoe hij er live uitziet.Het zal nog wel even duren voordat dat echt mogelijk is.
Ik moet er nog aanwennen....op zich een echte retro met "the good old goldstar"als grootvader. Die lompe vloeistofkoeler met een joekel van een vuldop (die had de tractorproduktie nog liggen) vind ik niet mooi,maar begrijp dat je dat ding ergens kwijt moet.Over de technische daten weten wij nog weinig : versnellingsbak,maten en gewicht,tankinh.enz,+/_ 45 bhp.en een koppel van 40Nm dat duidt op een mooi soepel motorblok,ja en dan blijft de prijs nog over! we gaan het zien.
Als ik alle info begrepen heb word de BSA in uk Birmingham geproduceerd. Dan ben ik toch benieuwd naar de prijs. Zeker als het met RE moet concurreren. Die in India gemaakt word waar de kosten laag zijn. Hopelijk word het dan niet zoals de nieuwe NORTON die ook weer opgestart is, die voert een prijs waarschijnlijk als voorheen, voor rijkeluiskindjes dus.
Of koop een nieuwe AJS bijvoorbeeld, met Chinees motorblokje eronder. Is net wat je leuk vind.
Gok dat de prijs bij de RE in de buurt moet liggen anders word het kopend publiek een stuk minder.
En trouwens heb nog geen spijt van de aanschaf van de RE ;D
We wachten af................
Voorlopig knallen we gewoon door met onze echte oude BSA's
Volgens de mensen die het weten,zal de prijs boven de 650cc RE liggen, maar onder Triumpf of MotoGuzzi/W800.
Over de Technische gegevens: Gew.213kg,koppel 55Nm 4000pm,5-versnellingen,tankinh.12lt.wielen voor 18" achter 17".Vergeet niet voor dat er een dealer net opgebouwd is zijn we ook 2 à 3jaar verder....en dan ben ik te oud om nog motor te rijden.
Ik heb net een filmpje op YouTube zitten kijken met wat close-up beelden en commentaar.
Dat was helaas niet al te best.
Hoe is het jongens ?
Allemaal een beetje bekomen van de schok? Van de new BSA natuurlijk........
Nog bijzonder nieuws?
In Februari levering aan de uk, dan volgen de rijervaringen wel denk ik.
Ik vind het angstvallig stil rond de new BSA, ik zie geen rijtesten, prijzen, datums van levering. Ze zullen nog op moeten schieten om aankomende rij seizoen goed te maken. Ik begrijp dat je ook niet kunt overhaasten met zoiets, het is geen nieuw model wat je op de markt brengt maar een merk!
Hopelijk gaat het dit jaar nog wat worden?
We wachten af..............
Er is wel een nieuwe Royal Enfield.De classic 350.
Zie net op you-tube dat de nieuwe BSA versie van 90 pk alleen in India word uitgebracht. Europa alleen de standaard versie van 46 pk, nu is dat al genoeg daar niet van , maar de 90 pk versie , dat zal klappen geven. 8)
Nu nog een keer in het echt zien
Dit artikel is geplaatst in de PA:
https://www.motoplus.nl/nieuws/de-bsa-gold-star-is-terug/
Ik vind het wel een gaaf ding hoor. Zou er best eens een proefritje op willen maken. Zit toch te denken om de Kawa Z1000 weg te doen, dan is zo'n nieuwe BSA wel een leuke vervanger.
Vertraging:
https://www.visordown.com/news/new-bikes/bsa-give-update-release-gold-star-650
Welke dealer BSA's gaan verkopen in NL?
Komt allemaal niet echt betrouwbaar over.Zeker niet voor de beschikbaarheid buiten Engeland.Dat wordt wat mij betreft langer aankijken hoe dit zich ontwikkeld voordat ik serieus ga kijken voor een e.v.t. aankoop.
Juni is gestart vandaag, er zou nu toch eens wat nieuws moeten komen...............?
Dat zou wel eens tijd worden,maar volgens mij gaat dat nog wel even duren.
T,lijkt 1973 wel.....de start in het nieuwe motorseizoen verknald , natuurlijk pech met oa. covid , transport , en materiaal tekorten , en een zinloze oorlog e.d.
Zomaar even een nieuwe fabriek in Engeland neerzetten , waar alles meteen rondloopt , zulke sprookjes geloof je toch niet dat wordt dit jaar niets meer.
Dan heeft RE de zaken beter voormekaar , hadden natuurlijk wel de tijd mee.
Zat net interview te kijken op the classic motorcycle Channel op YT. Staat interview op met de bazen van BSA. Leuke info daar niet van maar als je denkt een prijs te hanteren van ongeveer 10.000 pond, dan wens ik ze veel succes.
Ben benieuwd
Voor die prijs zullen er niet veel verkocht gaan worden.Dan zijn er meer goedkopere alternatieven te koop.
Houd the classic motorcycle channel in de gaten op you tube. Volgens hen gaat de prijs voor de nieuwe BSA vanaf 6500 pond beginnen.
Hopelijk verkopen ze ook andere uitlaten want dat ding klinkt als een brigs and straton grasmaaier ;D ;D
En jongens, wie heeft hem al besteld?
Valt er al wat te bestellen dan.
Volgens n filmpje YouTube wel, via de bsa website als ik goed begreep.
Leuk dat de new BSA een scrambler presenteert maar zie nog niks van de nieuwe gold star ?
Tegen de tijd dat de nieuwe Goldstar in Nederland komt is het al bijna een oldtimer.
En hopelijk dan ook gelijk wegenbelasting vrij, ;D ;D
Haha, nou hopelijk hoeven we niet zo lang te wachten :o
Als je dit filmpje bekijkt wordt je niet vrolijk wat betreft de nieuwe BSA's. https://www.youtube.com/watch?v=x96qRtwmAIU
Klopt, had t filmpje ook al gezien, kreeg er ook bedenkingen bij. Ben toch benieuwd hoe dat dit zich gaat ontwikkelen.
Mocht iemand trek hebben in de new BSA adviseer ik om eens een tijdje aan te kijken totdat het echt loopt. Voordat je weer een vergelijkbaar verhaal krijgt , net als met Norton, aanbetaald en nooit een Norton gezien.
Ach de enige BSA's zijn BSA's gebouwd VOOR 1972 en geproduceerd door The Birmingham Small Arms Co. Ltd., Small Heath, Birmingham, later B.S.A. Cycles Ltd en B.S.A. Motorcycles Ltd., Armory Road, Birmingham.
Alle anderen zijn (en worden) geen echte BSA's en niet toegelaten in onze BSA-OC.
Laten we dat vooral zo houden, voor het net zo gaat als bij de Triumph club waar 95% op zo'n nieuw ding verschijnt tegenwoordig, toerritjes zijn daar geen reet meer aan...
Mee eens, oud bij oud, nieuw bij nieuw.
Motolab is er door de BSA OC Nederland al een besluit over genomen dan? Je kan voor toertochten toch een bouwjaar grens instellen.Trouwens,ik moet nog maar zien dat die nieuwe BSA 's in Nederland te koop komen.
Hoi Tinus,
Ja hoor jaren geleden al...ik gok een jaar of 20 a 23 geleden.... via een statutenwijziging waar ik zelf bij betrokken was als toenmalig bestuurslid..
Deze "bui" heeft al vaker gedreigd... destijds zou er een yamaha blok in een fiets komen met BSA badge op de tank...
We keken toen vooruit en hebben later ons gelijk gezien in al eerder aangehaalde Triumph club, welke dat toen niet nodig achten.... Paar jaar terug was er een GoldStar treffen ism diezelfde Triumph club bij Benny in de Schuur...
joost Voeten en ik hebben toen de oude en nieuwe Triumphs geteld op het veld... 102 Hinkleys en 19 Merdiden
Dus niks geen oldtimer/classic club meer... (want oudje staat in de schuur, rijden doen ze op een nieuwe alle intenties ten spijt..). Het weinige leuke op het veld om naar te kijken waren dus 19 oude triumphs en ik dacht een stuk of 50 bsa's (bsa hebben we niet geteld toen, maar de BSA leden welke er waren reden niet op een nieuw ding in elk geval ..
Gr. Harold
Weer wat wijzer geworden.
Ja dat is duidelijk, de BSA-OC is voor de instandhouding van de klassieke BSA-s! Dus over 40 jaar mogen de nieuwe /elektrische ook meedoen ;-)
Maar, ik vind het verder wel leuk als het merk weer herrijst uit de dood. Zonde dat het ooit over de kop is gegaan. :'(
electrische mogen ook nu gewoon mee doen, mits hij gemaakt is VOOR 1972 door genoemde BSA merknamen op genoemde locatie's
dus als jij deze in je schuur hebt staan, kun je gewoon mee doen ;-)
zie foto
maar eerlijk gezegd zie ik dat herreizen niet zo... er zit geen BSA ziel in, geen BSA DNA, geen werknemer die ooit bij BSA gewerkt heeft.. in niks behalve 3 letters op de tank...
een Sunbeam gemaakt in de BSA fabrieken ontworpen door BSA, verkocht door BSA ('47-'53) zien we nog niet eens als BSA (hoewel daar bij mijn weten geen statuten iets over reppen) maar een india / mahindra zou ineens een BSA zijn? ook nog eens een GoldStar? de ECHTE BSA fabriek bracht een unit constructie B50 500cc als GoldStar uit wat volgens niemand een GoldStar genoemd mocht worden, Hoewel Jeff Smith er ook gewoon kampioen op geworden was.. nog steeds wordt dat niet als GoldStar gezien.... (en dat snap ik, GS'en horen hand gemaakt/geselecteerd te zijn, uniek 1 voor 1 gebench test, met rapport etc. etc.
en dan zo'n nieuw ding wel een BSA & GoldStar? , komt mij vreemd voor...
sommigen worden "week" bij het zien van een startknopje denk ik ;-)
als retro fiets prachtig voor sommigen maar geen BSA voor onze club , maar das mijn mening ;-)
Dit verhaal zelfde met mijn Royal Enfield Interceptor, leuke retroflets. Geniet er echt van dat wel. Maar de echte blijft toch de Redditch Enfield Interceptor .
En het startknopje? .Mis echt een kickstarter erop 8)
Geloof dat in UK de verkoop van de New BSA wel loopt, is er in NL al 1 of andere dealer?
Is hier een beetje stilletjes vind ik.
Nog steeds ; stil.
;D
Op het Summer Camp 2023 in Friesland een paar Engelsen gesproken met de nieuwe BSA's. (Ik noem het geen 'Gold Star' want dat is het duidelijk niet!) Ze waren tevreden vooral vanwege het electrisch starten, de souplesse en kracht van de motor, schijfrem en zo. Wel veel plastic wat er uitziet als staal...
In NL is nog geen dealer denk die het aandurft tegenover RE en Triumph...
Het is het zelfde als met mijn RE , alhoewel daar de geschiedenis wat anders is als bij BSA. Ik moet eerlijk bekennen en dat heb ik vaker gezegd hier geloof ik : de RE rijd fantastisch daar niet van maar de BSA rijd leuker! Het is echt een wereld van verschil. De RE is mijn 1ste andere merk motor dan de BSA, ik heb hem al vanaf mijn 17e en is als het ware aan mijn lijf gegroeid ;D
Afijn clubleden begrijpen het wel.......
Toch met de komst van de new BSA zou ik mijn interceptor er niet voor inruilen, alleen al de radiateur met behorende dop (John Deere) wat een afgrijselijk iets.
Dat de mensen blij zijn met de elektrische start kan ik goed begrijpen, zeker als men wat ouder wordt. Daarin tegen mocht er van mij een kickstarter op de RE zitten, ik mis hem eigenlijk. Het is best een leuke machine met een nostalgisch embleem op de tank, meer niet.
Het maakt de wereld wel diverser ipv alleen kamajamazuki. Tja het blijft een persoonlijke keuze zoiets, ieder heeft zijn eigen afweging.
Daarin tegen wens ik ze wel succes en ben benieuwd wanneer ik er 1 in t echt tegen kom.
Gr gup
Ik heb wel diverse motoren gehad, met name Yamaha's. Maar heb inderdaad wel erg veel schik met de BSA!