Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Rien

#1
A7/A10 / Re: A7 Swinging Arm '54 Zuigers Nokkenas
20 januari 2024, 15:57:36
Dank. Is interessant: hier staat dat de A7 en A10 vanaf 1952 dezelfde nokkenas hebben. In mijn A7 1954 zat een 67-0334, in de A10 zit standaard de 356. Vanwege niet te vinden 334 heb ik nu ook de 356 gemonteerd. Ook ga ik meten aan de hand van de oude nokkenas of de nokgeleiders wel helemaal op de nokkenas komen.
#2
A7/A10 / Re: A7 Swinging Arm '54 Zuigers Nokkenas
20 januari 2024, 13:03:57
De kop en rockerbox zitten er nog niet op. Draait nu zonder speling soepel rond. Zonder rockerbox wil ik met een gradenschijf eens kijken hoe de dynamiek van de nokkenas is eea aan de hand van wanneer de stoterstangen gaan bewegen. Wanneer gaat de kleppen open en dicht en zo.
#3
A7/A10 / Re: A7 Swinging Arm '54 Zuigers Nokkenas
20 januari 2024, 09:38:29
Update 20 januari 2024:
Zo, we kunnen weer gaan bouwen. Zie de foto's. De oude spie in de nokkenas zakte niet diep genoeg in de as. Voorzichtig afgevijld tot hij paste. Priegelwerk. In de nieuwe pakkingset bleek een A10 koppakking te zitten. Is veel te groot rondom de cilinder. Tegenwoordig bevelen ze aan dat dat gerust kan. A7 koper wordt niet meer gemaakt denk. Ik ga nog een pakking met asbest bestellen denk. Wordt vervolgd.
#4
Op het Summer Camp 2023 in Friesland een paar Engelsen gesproken met de nieuwe BSA's. (Ik noem het geen 'Gold Star' want dat is het duidelijk niet!) Ze waren tevreden vooral vanwege het electrisch starten, de souplesse en kracht van de motor, schijfrem en zo. Wel veel plastic wat er uitziet als staal...
In NL is nog geen dealer denk die het aandurft tegenover RE en Triumph...
#5
Evenementen / Re: BSA Sleuteldag 10 december 2023
16 januari 2024, 18:06:00
Ja, ik had een oude K2F magneet bij me. Ter plekke, onder het deskundig oog van omstanders, uit elkaar gehaald en wat gefilosofeerd over de overspanningsbeveiligingsschroefjes en waarom het lager aan de aandrijfkant geïsoleerd in het huis zit en zo.
Rick uit Gorssel had een installatie bij zich om ankers te wikkelen. Interessant om te horen hoe dat in z'n werk gaat.
#6
Citaat van: Allard op 14 januari 2024, 21:08:40Ja ik ben lid.
Zijn dat Aad Otten en Frans Hendriks?
Ja klopt. ...Otte...

Succes.
#7
Staan in de Piled Arms. Ben je lid van de BSA OC?
#8
Hi Allard, je zou één van de twee M20 specialisten van de club kunnen proberen. Wonen wel wat bij jou uit de buurt maar hebben veel ervaring.
#9
Das een goeie over de nokvolgers Alex. Ga ik nakijken.
#10
Citaat van: gup op  1 januari 2024, 14:07:03Een dikkere koppakking is ook optie, mijn cil kop was zodanig veel gevlakt dat de compressie wel erg veel werd. Had van 2mm dikke koperen plaat zelf een koppakking gekopieerd. Werkt nog steedse is steeds te hergebruiken.
2mm hoger met de cilindertapeinden moet ook nog wel lukken denk ik.

Gr gup
Kan ook. Maar ik hoor nogal wat problemen met lekke koppakkingen. En op de cilindervoet staat minder druk?
#11
Update 1 jan. 2024:
De nieuwe NOS Hepolite zuigers zijn 40 gram zwaarder dan de oude. De krukas wordt daarom opnieuw gebalanceerd op 67%. Zuigers zijn hoger dan de oude originele, compressie 8.0 : 1. Standaard compressie van A7 is 6.7 : 1. Er wordt een alu plaat van 2.0mm gemaakt om onder de cilinder te leggen. Met nieuwe std schalen in de drijfstangen zijn we tevreden over de speling op de big ends. Wordt vervolgd...
#12
A7/A10 / A7 Swinging Arm '54 Zuigers Nokkenas
26 december 2023, 19:04:21
Hi liefhebbers van de tweecilinders. Even de actuele stand van zaken: zoals ik afgelopen zomer al liet weten ligt het blok nu open. Er is nogal wat aan de hand. De bovenste zuigerveren hebben ca 0.20mm speling in de groef, is veel te veel, mag max ca 0.05mm zijn. Van de rechterzuiger is het ribbetje tussen veer 1 en 2 zo ver naar beneden gedrukt dat veer 2 vast zit in de groef. Foute boel. De STD zuigers zijn beide ook danig gesleten. Misschien draaien ze al 200.000km lekker mee. Ik heb twee NOS Hepolite overmaat 0.020 zuigers gevonden. Naar horen zeggen komt het huidige Hepolite spul uit Taiwan of zo, zitten in ieder lang op de boot. De cilinders worden uitgeboord en gehoond. De std lagerschalen van de drijfstangen zijn ook versleten, worden vernieuwd. De big ends zijn nog rond en recht, als de nieuwe schalen erin zitten gaan we kijken of er niet te veel speling op zit. De nokkenas is ook versleten, er zitten vlakke kantjes op, gaat nieuwe 67-0356 van de A10 Golden Flash in. Standaard in de A7 zit een 67-0334 maar daar is moeilijk aan te komen. De 356 geeft wat meer cilindervulling. Ook de bronzen lagerbussen van de nokkenas zijn gesleten maar mss vult de nieuwe nokkenas dat weer op. De nokvolgers hebben kleine platte kantjes, deze worden opnieuw geslepen. Dus we zijn aardig bezig. Wordt vervolgd...
#13
Evenementen / BSA Sleuteldag 10 december 2023
11 november 2023, 17:06:29
Hier kunnen we het nodige van elkaar leren!  Komt allen...
#14
Hoog tijd voor onderhoud aan de Lucas E3L dynamo. Zie foto. Koolborstels zitten er nu bijna 30.000km (drie seizoenen) in en moeten nodig worden vervangen. Borstels zijn 1/2" breed.
Reactie en antwoorden van Leon Hoppenbrouwers, expert in jaren dertig motoren:
LH: "De collector kan ook wel een opfrisbeurtje gebruiken"
RK: "Schoonmaken met ... of moet er meer gebeuren?"
LH: "Even met een 800 schuurpapiertje erover en dan de tussenruimte tussen de lamellen goed schoonmaken om kool en koperslijpsel eruit te halen."

#15
A7/A10 / Re: Probleem A7 1950
27 september 2023, 18:05:46
Citaat van: jan peeters op 27 september 2023, 17:28:07Hoi Rien  Daar heb ik nog niet op gelet  Had geen idee waar die twee schroefjes voor waren..  Heb van t weekend alles weer uit elkaar gegooid  opnieuw afgesteld  nu op 8mm  bdp  carburateur nagezien  niks gevonden     alles terug gemonteerd   Resultaat  ?? hetzelfde euvel    Ik dacht er al over het ding te verkopen   Misschien  is  de schroefjes  verhogen naar 11 mm een optie  M vr gr   Jan
Niet wanhopen Jan! Er komt een oplossing. Ik heb pas een gebruikte K2F gekocht. Moet hem nog reviseren. Dat duurt nog wel even denk. 
We kunnen daarna kijken wat er gebeurt met een andere magneet op jouw mooie A7... Voordat je hem weer loshaalt Jan kan je bij Arris Kramer vragen of hij mss wat met de overspanningsbeveiliging heeft gedaan. Of heeft hij hem niet open gehad?  Laatste keer heb ik mijn magneet K2F bij Jan de Laat in Boxtel laten controleren en hij heeft een beveiliging in het anker gemaakt. Daarna ging hij ook 'bokken.'  Bougies op 0.4 en puntjes op 0.35mm en het was over.
Ook de Bright Spark condensator wil nog weleens problemen geven.
Vandaar mijn vraag: zit die erop?