Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - gup

#1
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
25 mei 2024, 21:40:43
Hier het resultaat, 8)
#2
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
25 mei 2024, 21:32:55
De tijd om aan de BSA te werken word weer schaars, div dingen kondigen zich weer aan. Tuintje op de schop, schilderwerk enz.......

Tijdje geleden nog een goed Carter aangeschaft van mijn bouwjaar. Kon t niet houden liggen daar ik er wat ideeën voor heb. Misschien n krukasombouw, wie weet.
Daar zat het oude hoofdlager nog in, het rollager wat er nog inzat moest ik eruit tikken terwijl je deze er zo uit hoort te halen met de hand.
Dus de brander erop en warm stoken, na een aantal pogingen viel de lagering er niet uit, zelfs niet door het Carter op de werkbank te tikken.
Bij mijn eigen Carter kwam die er vrij makkelijk op deze manier uit. Ik had het vermoeden dat er een lagerlijm loctite ofzo gebruikt was.
Dan komt die er nooit uit zichzelf uit en moet geholpen worden. Ik herinner bij mijn A10 plunjer dat het makkelijker ging, daar zaten gaten in het Carter thv de ring zodat je met een doorslag de ring er uit kon tikken. ( weet niet of dat de gaatjes origineel zijn/waren).
Je kan bij zoiets ook een hele las leggen in de lagerschaal, door het afkoelen van de las zou het los moeten komen want de krimp is sterker als de uitzetting van de las.
Omdat ik vermoedde dat er lijm was gebruikt heb ik met mijn Mig/mag las apparaat flinke lanspunten gelegd op div plekken zodat ik met de doorslag er op kon tikken.
Weer flink warmgestookt tot boven de 100 gr , voorzichtige tikken erop en zag dat er beweging in kwam. Elke keer kijken aan de binnenkant dat je het lager er wel vlak uitslaat. Daarom had ik genoeg lanspunten gelegd.
Uiteindelijk ging hij er goed uit en zag aan de ring dat er lijm was gebruikt, (zie foto)
weet niet waarom dat het gedaan is want het gat is niet uitgesleten ofzo iets. Of schade op gelopen door een mee draaiend buitenlagerschaal.
Bij mijn A10 plunjer het versnellingsbakhuis vervangen want daar was het vastgelopen lager in het huis mee gaan mee draaien , dus was standje hopeloos.
In die bak lagers vervangen , bronzen bussen waarvan ik er toch 1 had vastgezet met loctite lagerlijm omdat die er te makkelijk in perste.

Uiteindelijk de boel goed schoongemaakt van de overtollige lijmresten, beetje peuteren met stanly mesje en scotbride. Het hele Carter was toen ik het kocht heel smerig, ik ging dat altijd met vriend dasty te lijf maar met imal kruipolie had ik nu ook goede resultaten, te samen met scotbride . Het is tenminste ook een Carter waar geen 1 van de schroefdraden beschadigd zijn trouwens, dat is ook bijna een zeldzaam iets. De draadsoort van de vroege bouwjaren is BSF, later zijn ze overgestapt naar UNF.
#3
Evenementen / Classic race Rockanje 2024
21 mei 2024, 17:31:12
Zaterdag 25 mei , de classic race in Rockanje. Leuk dagje uit, met veel Engelse motoren, hopelijk zit t weer mee.

https://youtu.be/hY9065VTIFw
#4
A7/A10 / Re: Triumph 4-veers op A7 SA '54
9 mei 2024, 21:28:12
Wat werkt er nu beter Rien? Betere bediening, of had die eerder de neiging om te slippen?
Lijkt mij dat hij soepeler bediend met 4 veren.
Wat voor olie heb je in de primaire bak?
#5
A7/A10 / Re: A7 Swinging Arm '54 Nokkenas
9 mei 2024, 21:24:57
Daarom heb ik ook beide bussen vervangen van het tussentandwiel, moet nog wel in lijn geruimd worden, maar bekend is dat de tandwielen aan die zijde aardig geluid kunnen maken, ben benieuwd....
#6
Toevallig kwam ik de uitlaatklep nog tegen uit mijn verhaal eerder, bewaard als soevenier.

Hier n paar foto's........
#7
Hallo Rien, hier misschien wel interessante informatie voor je, vooral de laatste reactie.

https://www.bsaownersclub.co.uk/bsaoc_forum/index.php?topic=18889.0

Gr gup
#8
Heb daar ook weleens : mee geëxperimenteerd ivm het lawaai wat te verminderen. Zelfs een keer met hete motor na een rit de speling gemeten , en bleek nog wat te winnen om de speling te verminder afgezien van de fabrieksinstellingen.
Blijft tricky , je zal t niet te krap moeten doen zodat de klep altijd wel volledig sluit.
Heb zelfs jaren geleden een verbrande uitlaatklep gehad, leek wel ofdat ze er met een snijbrander een hoekje hadden uitgesneden. Kon niks anders ontdekken dat er misschien een stukje kool tussen de zitting was blijven zitten/kleven.
Ontsteking en carburatie waren in orde. Inclusief de klepspeling

Nieuwe klep gemonteerd en ingeslepen , t heeft zich niet meer voor gedaan.

Die ouwe blokken zijn naar moderne maatstaven toch niet stiller te krijgen,

Het blijft Shake, ratele and roll  8)
#9
B25/B40/B44/B50 / Re: B40 ervaringen.
29 maart 2024, 22:33:45
Gelijk n bakkie bij de banaan zeker?
#10
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
5 maart 2024, 21:22:13
Voordat ik iets gaat doen aan de TS (timing side) bus eerst eens wat maten opgenomen van de oude situatie. Misschien komt dit ooit van pas als ik iets terug moet rekenen of iets dergelijks.
De krukas in het nieuwe rollager gezet en de Carter helften weer gemonteerd. Zonder de Shims die er tussen zaten. De Meetklok erop om de speling te meten ( endfloat). 
Til dan met een schroevendraaier tussen de sump plate en het vliegwiel de krukas op. Kwam uit op 0,15 mm.
Makkelijker is het als je de originele krukas hebt in het zelfde Carter zoals het van de fabriek kwam.
Nabij het voorste op hangpunt van het blok staat een nummer ingeslagen (zie foto) en tevens op het vliegwiel van de krukas staat ook een nummer ingeslagen (zie foto)
Deze foto is van mijn andere krukas, degene die ik gebruikte is uitgebalanceerd en een kilo lichter, daarbij is het ingeslagen nummer verdwenen met het afdraaien van het vliegwiel.

Voorbeeld is dan 83= 0,830"
                69= 0,690"
Trek deze van elkaar af en =0,140" en haal daar de 0,003" endfloat vanaf en je heb de maat van de Shims.

Nu liggen deze getallen ver uit elkaar maar dat komt omdat het een vroeg Carter is en een late krukas wat niet bij elkaar hoort, foto's en rekensom is louter voorbeeld!!!

Ligt eraan welk jaar blok dat betreft, rekening houden met eventuele thrustwasher aan TS zijde ( wat de vroege pre 65 blokken niet hadden) en eventuele shimcup.

Je kunt deze info ook vinden in diverse boeken behalve de haynes versies  >:(

Ik worstel en kom boven, gr gup 8)
#11
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
4 maart 2024, 20:34:44
Nu het nieuwe rollager geplaatst, beste manier is om het carterdeel warm te stoken met een soldeerbrander . Beetje met rondraaiende bewegingen zodat 't geleidelijk op temperatuur komt.
Ik zat boven de 75 graden, voor de foto gauw de lasertemperatuur meter gepakt want koelt al gauw weer af.
Makkelijk hulpmiddel voor zo iets, vroeger spuugde je erop en als die knetterde was t heet genoeg  ;D
Dan pak je t lager en zakt er bijna vanzelf in, een paar tikjes met een hamer en een doorslag op de buitenrand van het lager om hem helemaal te positioneren. Je hoort t aan het carter als die eenmaal zit.
Ondersteun t carter met een paar blokken hout zodat ie stabiel ligt.
Als je lagers / bronzen bussen moet vervangen, verwarm t carter dan gaat alles veel makkelijker.

Je kunt t ook in de oven doen maar let dan op dat :
1- de brandmelders uit staan ivm oliedampen die dan vrij komen.
2- dat het hoofdbestuur (vrouwtje) er een dag niet is , ze neemt t niet in dank af dat je de oven gebruikt.
3- hard rennen naar de schuur met je ovenwanten aan , anders koelt teveel af.

Dan toch maar de brander ;D  ;D  8)

Gr gup

#12
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
1 maart 2024, 22:31:38
Maar goed dat niet alles zichtbaar is op de foto's  ;D
Ik ruim het wel eens op, maar dat heet eigenlijk verzetten  ;D  ;D
#13
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
29 februari 2024, 17:01:32
Ondertussen alles en nog wat een setje swept back pipes opgedaan voor mijn oude rakker. Maakt de caferacer compleet, ben benieuwd of t wat word, zo niet dan gaan de gewone bochten er weer op die nog in goede staat zijn.

O ja, mijn schoenmaat is 43  ;D  ;D
#14
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
28 februari 2024, 21:27:48
Zomaar n paar detailfoto's van de remlicht schakelaar. 30 jaar geleden vaak ruzie met de lucas schakelaar gehad, weggegooid en n moderne erop. Heb er nooit meer naar om hoeven te kijken. Still going  ;D
Niet erg origineel maar dat zijn meerdere componenten niet .

Pstt... niks zeggen komt van n yamaha af..... ::)
#15
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
28 februari 2024, 21:19:14
Zomaar n foto van de tussenstand  8)

Nu de aandacht weer op t blok.