Voordat ik iets gaat doen aan de TS (timing side) bus eerst eens wat maten opgenomen van de oude situatie. Misschien komt dit ooit van pas als ik iets terug moet rekenen of iets dergelijks.
De krukas in het nieuwe rollager gezet en de Carter helften weer gemonteerd. Zonder de Shims die er tussen zaten. De Meetklok erop om de speling te meten ( endfloat).
Til dan met een schroevendraaier tussen de sump plate en het vliegwiel de krukas op. Kwam uit op 0,15 mm.
Makkelijker is het als je de originele krukas hebt in het zelfde Carter zoals het van de fabriek kwam.
Nabij het voorste op hangpunt van het blok staat een nummer ingeslagen (zie foto) en tevens op het vliegwiel van de krukas staat ook een nummer ingeslagen (zie foto)
Deze foto is van mijn andere krukas, degene die ik gebruikte is uitgebalanceerd en een kilo lichter, daarbij is het ingeslagen nummer verdwenen met het afdraaien van het vliegwiel.
Voorbeeld is dan 83= 0,830"
69= 0,690"
Trek deze van elkaar af en =0,140" en haal daar de 0,003" endfloat vanaf en je heb de maat van de Shims.
Nu liggen deze getallen ver uit elkaar maar dat komt omdat het een vroeg Carter is en een late krukas wat niet bij elkaar hoort, foto's en rekensom is louter voorbeeld!!!
Ligt eraan welk jaar blok dat betreft, rekening houden met eventuele thrustwasher aan TS zijde ( wat de vroege pre 65 blokken niet hadden) en eventuele shimcup.
Je kunt deze info ook vinden in diverse boeken behalve de haynes versies
Ik worstel en kom boven, gr gup
De krukas in het nieuwe rollager gezet en de Carter helften weer gemonteerd. Zonder de Shims die er tussen zaten. De Meetklok erop om de speling te meten ( endfloat).
Til dan met een schroevendraaier tussen de sump plate en het vliegwiel de krukas op. Kwam uit op 0,15 mm.
Makkelijker is het als je de originele krukas hebt in het zelfde Carter zoals het van de fabriek kwam.
Nabij het voorste op hangpunt van het blok staat een nummer ingeslagen (zie foto) en tevens op het vliegwiel van de krukas staat ook een nummer ingeslagen (zie foto)
Deze foto is van mijn andere krukas, degene die ik gebruikte is uitgebalanceerd en een kilo lichter, daarbij is het ingeslagen nummer verdwenen met het afdraaien van het vliegwiel.
Voorbeeld is dan 83= 0,830"
69= 0,690"
Trek deze van elkaar af en =0,140" en haal daar de 0,003" endfloat vanaf en je heb de maat van de Shims.
Nu liggen deze getallen ver uit elkaar maar dat komt omdat het een vroeg Carter is en een late krukas wat niet bij elkaar hoort, foto's en rekensom is louter voorbeeld!!!
Ligt eraan welk jaar blok dat betreft, rekening houden met eventuele thrustwasher aan TS zijde ( wat de vroege pre 65 blokken niet hadden) en eventuele shimcup.
Je kunt deze info ook vinden in diverse boeken behalve de haynes versies
Ik worstel en kom boven, gr gup