Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - gup

#1
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
5 maart 2024, 21:22:13
Voordat ik iets gaat doen aan de TS (timing side) bus eerst eens wat maten opgenomen van de oude situatie. Misschien komt dit ooit van pas als ik iets terug moet rekenen of iets dergelijks.
De krukas in het nieuwe rollager gezet en de Carter helften weer gemonteerd. Zonder de Shims die er tussen zaten. De Meetklok erop om de speling te meten ( endfloat). 
Til dan met een schroevendraaier tussen de sump plate en het vliegwiel de krukas op. Kwam uit op 0,15 mm.
Makkelijker is het als je de originele krukas hebt in het zelfde Carter zoals het van de fabriek kwam.
Nabij het voorste op hangpunt van het blok staat een nummer ingeslagen (zie foto) en tevens op het vliegwiel van de krukas staat ook een nummer ingeslagen (zie foto)
Deze foto is van mijn andere krukas, degene die ik gebruikte is uitgebalanceerd en een kilo lichter, daarbij is het ingeslagen nummer verdwenen met het afdraaien van het vliegwiel.

Voorbeeld is dan 83= 0,830"
                69= 0,690"
Trek deze van elkaar af en =0,140" en haal daar de 0,003" endfloat vanaf en je heb de maat van de Shims.

Nu liggen deze getallen ver uit elkaar maar dat komt omdat het een vroeg Carter is en een late krukas wat niet bij elkaar hoort, foto's en rekensom is louter voorbeeld!!!

Ligt eraan welk jaar blok dat betreft, rekening houden met eventuele thrustwasher aan TS zijde ( wat de vroege pre 65 blokken niet hadden) en eventuele shimcup.

Je kunt deze info ook vinden in diverse boeken behalve de haynes versies  >:(

Ik worstel en kom boven, gr gup 8)
#2
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
4 maart 2024, 20:34:44
Nu het nieuwe rollager geplaatst, beste manier is om het carterdeel warm te stoken met een soldeerbrander . Beetje met rondraaiende bewegingen zodat 't geleidelijk op temperatuur komt.
Ik zat boven de 75 graden, voor de foto gauw de lasertemperatuur meter gepakt want koelt al gauw weer af.
Makkelijk hulpmiddel voor zo iets, vroeger spuugde je erop en als die knetterde was t heet genoeg  ;D
Dan pak je t lager en zakt er bijna vanzelf in, een paar tikjes met een hamer en een doorslag op de buitenrand van het lager om hem helemaal te positioneren. Je hoort t aan het carter als die eenmaal zit.
Ondersteun t carter met een paar blokken hout zodat ie stabiel ligt.
Als je lagers / bronzen bussen moet vervangen, verwarm t carter dan gaat alles veel makkelijker.

Je kunt t ook in de oven doen maar let dan op dat :
1- de brandmelders uit staan ivm oliedampen die dan vrij komen.
2- dat het hoofdbestuur (vrouwtje) er een dag niet is , ze neemt t niet in dank af dat je de oven gebruikt.
3- hard rennen naar de schuur met je ovenwanten aan , anders koelt teveel af.

Dan toch maar de brander ;D  ;D  8)

Gr gup

#3
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
1 maart 2024, 22:31:38
Maar goed dat niet alles zichtbaar is op de foto's  ;D
Ik ruim het wel eens op, maar dat heet eigenlijk verzetten  ;D  ;D
#4
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
29 februari 2024, 17:01:32
Ondertussen alles en nog wat een setje swept back pipes opgedaan voor mijn oude rakker. Maakt de caferacer compleet, ben benieuwd of t wat word, zo niet dan gaan de gewone bochten er weer op die nog in goede staat zijn.

O ja, mijn schoenmaat is 43  ;D  ;D
#5
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
28 februari 2024, 21:27:48
Zomaar n paar detailfoto's van de remlicht schakelaar. 30 jaar geleden vaak ruzie met de lucas schakelaar gehad, weggegooid en n moderne erop. Heb er nooit meer naar om hoeven te kijken. Still going  ;D
Niet erg origineel maar dat zijn meerdere componenten niet .

Pstt... niks zeggen komt van n yamaha af..... ::)
#6
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
28 februari 2024, 21:19:14
Zomaar n foto van de tussenstand  8)

Nu de aandacht weer op t blok.
#7
Bofkont, lekker man. ;D
#8
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
23 februari 2024, 22:25:29
Hoi Jan, heb wel eens iets gelezen over de hoeveelheid olie die je kunt afstellen. Weet niet ofdat jouw model betreft. Misschien dat het hier in zit?
Rondje informeren daar, misschien word je wat wijzer.

Gr alex
#9
Heb je daar zelf aan zitten te hannesen!  (Pico bello bv) ;D

Kijk ff bij de gereedschapzaak of dhz voor een setje trekkers, gebruik je voor afgebroken bouten, gaatje in bout boren en linkse trekker v goede diameter en bij t linksom draaien zet die zich vast.
In jouw geval de goede trekker die pakt in het gaatje van de kraan en zou er uit moeten komen.
Zoniet met dun zaagblad inzagen, niet te diep ivm beschadigen draad in de tank, naar binnen toe wrikken en zou die los komen , als je inzaagt en doorbreekt naar binnen dan is de spanning eraf, mijn ervaring in de installatie techniek  8)

Gaat lukken , gr gup
#10
A7/A10 / Re: A7 Swinging Arm '54 Zuigers Nokkenas
11 februari 2024, 09:06:06
#11
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
6 februari 2024, 16:21:33
Mocht ik iemand treffen die nog zuigerveren voor een VW 1100 zoekt, stuur ik hem door naar jou Jan.

 ;D  ;D  ;D

Ps, T 140 is toch n twin ?
#12
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
4 februari 2024, 13:22:48
Weer een stapje verder, trommel gespoten en diverse onderdelen nieuw besteld. De 10 boutjes 5/16 unf met verkleinde kop ( ook zoiets?) ook vervangen want die waren niet meer fris. Je zou dit ook op kunnen lossen met korte inbus bouten 5/16 unf maar heb t maar zo gelaten.dit vanwege de beperkte ruimte bij de remplaat en de ketting.
Ook maar een nieuwe as moer erbij, maar wat ik me dan af vraag is dit: het is het zelfde onderdeel nr en toch is die anders. Hij is zeker 5mm kleiner als de oude.dus ook een andere ring erbij gezocht die erachter gaat.
Ik denk is het dan zo moeilijk om iets exact te kopiëren?? Heb dit vaker met onderdelen die nieuw zijn, dan is het net niet, daar word ik weleens beroerd van.
Gebeurt ook vaak met schroefdraden die niet helemaal lekker zijn dat je iets op moet tappen en dan maar hopen dat je de tappen/snijijzers hebt van die maat.
Gelukkig was de draad in de moer goed, t blijft altijd een verrassing ofdat t werkelijk klopt.

Of zou die gekrompen zijn in de post............... ;D  ;D
#13
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
4 februari 2024, 13:09:20
Hoi Jan, een aardige zoektocht achter de rug lees ik. Op diverse fora kom ik ook dingen tegen dat er een ander merk zuiger in gaat ( niet jou type maar ander).
Meestal Triumph komt vaak voor, dan zit je wel te zoeken naar een zuiger die de goeie hoogte moet hebben vanaf de pistonpen. Pistonpen bus in de drijfstang word dan aangepast.
Dat is dan ook zo'n zoektocht, dan zou je iemand moeten hebben die dit al eens aan de hand hebt gehad, maar zie die maar te vinden?

Ben benieuwd, hopelijk lukt t.

Gr alex
#14
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
27 januari 2024, 23:24:23
Zomaar n gedachte, stel dat de originele veren versleten waren en deze niet meer te krijgen zijn. Zouden ze er 2 bij elkaar gedaan hebben om de oude dikte v de groef op te vangen. Deze zouden wel de goede buitendiameter kunnen hebben maar niet de binnendiameter. Dan zou de olie achterlangs kunnen gaan lijkt mij.
Als ik zit te speuren op t net dan zie ik ook wel zuigers met 2 veren en geen schraapveer. Bij pre war modellen.
Als je de diameter v d groef in de zuiger kan meten , en de veer in de cilinder zetten en dan de bi dia meten, kun je al zien hoeveel speling hier in zit.

Wie weet?
#15
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
27 januari 2024, 16:10:43
Als ik je verhaal weer terug leest, vind ik het toch raar dat je 2 zuigerveren per groef hebt en 4 in totaal. Ik zou zeggen 1 zuigerveer en 1 olieschraapveer.
Zou de zuiger wel origineel zijn? Of hebben ze wat bij elkaar gezocht, zitten er merktekens in de zuiger (onderzijde bv). Heb nog nooit gezien/geweten 2 zuigerveren in 1 groef.
Maar daarin tegen ben ik ook geen kenner van deze modellen.

Wie het weet mag t zeggen, mocht ik info tegenkomen dan laat ik het je weten.

Gr alex