Hi liefhebbers van de tweecilinders. Even de actuele stand van zaken: zoals ik afgelopen zomer al liet weten ligt het blok nu open. Er is nogal wat aan de hand. De bovenste zuigerveren hebben ca 0.20mm speling in de groef, is veel te veel, mag max ca 0.05mm zijn. Van de rechterzuiger is het ribbetje tussen veer 1 en 2 zo ver naar beneden gedrukt dat veer 2 vast zit in de groef. Foute boel. De STD zuigers zijn beide ook danig gesleten. Misschien draaien ze al 200.000km lekker mee. Ik heb twee NOS Hepolite overmaat 0.020 zuigers gevonden. Naar horen zeggen komt het huidige Hepolite spul uit Taiwan of zo, zitten in ieder lang op de boot. De cilinders worden uitgeboord en gehoond. De std lagerschalen van de drijfstangen zijn ook versleten, worden vernieuwd. De big ends zijn nog rond en recht, als de nieuwe schalen erin zitten gaan we kijken of er niet te veel speling op zit. De nokkenas is ook versleten, er zitten vlakke kantjes op, gaat nieuwe 67-0356 van de A10 Golden Flash in. Standaard in de A7 zit een 67-0334 maar daar is moeilijk aan te komen. De 356 geeft wat meer cilindervulling. Ook de bronzen lagerbussen van de nokkenas zijn gesleten maar mss vult de nieuwe nokkenas dat weer op. De nokvolgers hebben kleine platte kantjes, deze worden opnieuw geslepen. Dus we zijn aardig bezig. Wordt vervolgd...