Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Rien

#1
Links / Boutjes en moertjes en zo...
6 oktober 2024, 18:35:58
Bijgaand een lijst als je wat meer details zoekt.
#2
A7/A10 / A7 Swinging Arm '54 Zuigers Nokkenas
26 december 2023, 19:04:21
Hi liefhebbers van de tweecilinders. Even de actuele stand van zaken: zoals ik afgelopen zomer al liet weten ligt het blok nu open. Er is nogal wat aan de hand. De bovenste zuigerveren hebben ca 0.20mm speling in de groef, is veel te veel, mag max ca 0.05mm zijn. Van de rechterzuiger is het ribbetje tussen veer 1 en 2 zo ver naar beneden gedrukt dat veer 2 vast zit in de groef. Foute boel. De STD zuigers zijn beide ook danig gesleten. Misschien draaien ze al 200.000km lekker mee. Ik heb twee NOS Hepolite overmaat 0.020 zuigers gevonden. Naar horen zeggen komt het huidige Hepolite spul uit Taiwan of zo, zitten in ieder lang op de boot. De cilinders worden uitgeboord en gehoond. De std lagerschalen van de drijfstangen zijn ook versleten, worden vernieuwd. De big ends zijn nog rond en recht, als de nieuwe schalen erin zitten gaan we kijken of er niet te veel speling op zit. De nokkenas is ook versleten, er zitten vlakke kantjes op, gaat nieuwe 67-0356 van de A10 Golden Flash in. Standaard in de A7 zit een 67-0334 maar daar is moeilijk aan te komen. De 356 geeft wat meer cilindervulling. Ook de bronzen lagerbussen van de nokkenas zijn gesleten maar mss vult de nieuwe nokkenas dat weer op. De nokvolgers hebben kleine platte kantjes, deze worden opnieuw geslepen. Dus we zijn aardig bezig. Wordt vervolgd...
#3
Evenementen / BSA Sleuteldag 10 december 2023
11 november 2023, 17:06:29
Hier kunnen we het nodige van elkaar leren!  Komt allen...
#4
Hoog tijd voor onderhoud aan de Lucas E3L dynamo. Zie foto. Koolborstels zitten er nu bijna 30.000km (drie seizoenen) in en moeten nodig worden vervangen. Borstels zijn 1/2" breed.
Reactie en antwoorden van Leon Hoppenbrouwers, expert in jaren dertig motoren:
LH: "De collector kan ook wel een opfrisbeurtje gebruiken"
RK: "Schoonmaken met ... of moet er meer gebeuren?"
LH: "Even met een 800 schuurpapiertje erover en dan de tussenruimte tussen de lamellen goed schoonmaken om kool en koperslijpsel eruit te halen."

#5
A7/A10 / Triumph 4-veers op A7 SA '54
25 september 2023, 17:05:11
Mijn kleinzoon van 4 jaar vertelde me pas dat ik ouderwets ben. "Waarom ben ik ouderwets" vroeg ik. "Je leest een krant" was zijn antwoord...  Goed, ook op ander gebied ben ik ouderwets en/of zo je wilt traditioneel: ik heb nog steeds de 6-veers in de A7. Komt tijd komt raad, ik ga over op de 4-veers Triumph. Wie heeft er ervaring met deze omschakeling?  Alle reacties zijn welkom...
#6
Uitnodiging B40 Heuvelrug Rit op zondag 13 augustus.

Beste leden van de BSA OC NL, jammer genoeg kan de Veenweide Toertocht dit jaar niet doorgaan maar we gaan natuurlijk op die dag wel een ritje maken...
Om wat centraler in het land te kunnen rijden hebben we een afwisselende route over de Utrechtse Heuvelrug uitgezet.
Uiteraard worden niet alleen de B40-bezitters maar ook alle leden van de club van harte uitgenodigd!
De koffie/thee met versnapering staat vanaf 10.30 uur klaar bij Café Restaurant De Engel Markt 26 3961BC in Wijk bij Duurstede.
De start van de rit is om 11.30 uur.
Parkeren met auto en karretjes kan aan de Haven (ingang bij de molen) of op het Walplantsoen 10.
In verband met de catering wordt voorinschrijving zeer op prijs gesteld: graag een mailtje naar

riendekoning@gmail.com

We hopen jullie te treffen in Wijk bij Duurstede, groeten van Karel, André en Rien.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
#7
A7/A10 / A7 Swinging Arm '54 Nokkenas
25 juli 2023, 10:46:31
Hi BSA-technikers, vraagje: als mijn blok goed warm, zeg maar heet, is gaat het nogal herrie maken. Continue, het maakt niet uit of je gas geeft of niet.  Het zit waarschijnlijk dieper van binnen. Pas opperde iemand dat het de nokkenas kan zijn die gaat slijten. Toen ik 9 juli na een lange heel hete dag terugkwam van de Veluwerit was het zo dat ik me wel zorgen ging maken. De olie was zo heet dat ik m'n hand niet op de tank kon houden. Dus de smerende werking van de olie zal minimaal zijn geweest. Ook hoorde je de kleppen meer dan normaal gebruikelijk. Na controle bleek dat de uitlaatkleppen veel te ruim stonden, standaard heb ik deze op 0.40mm, inlaat op 0.25mm. Ook de timing wat vroeger gezet, stond wat aan de late kant.
Heeft iemand hier ervaring mee?
#8
Hi BSA-fanaten, aanstaande zondag 23 juli wordt de eerste Brabant Rit georganiseerd. Start vanuit Gilze. Leuk als er bij zo'n nieuw initiatief veel leden komen opdraven... Zie de agenda op de website voor inschrijving en info. Komt allen! 
#9
Evenementen / Grutte Pier rit 6 mei
26 februari 2023, 09:53:09
Grutte Pier rit zaterdag 6 mei. Zie foto. Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
#10
Beste vrienden van de 'QD' naven: zie de video, de binnenbus waar de lagers in zitten zit los in de buitenschaal. Een vorige eigenaar heeft de koppen van  de klinknagels en de 2 helften van de buitenschaal vastgelast. Nu zit er radiale en axiale Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. speling op. Zie ook video 2. Wie heeft de oplossing?  Groet Rien.
#11
Eenhoorntreffen 2 april in Austerlitz. Altijd gezellig!
#12
GRATIS GRATIS. Mocht er iemand even van het padje zijn en zelf z'n banden gaan wisselen: ik heb nog een flink voorraadje bandenvet staan. Gratis een bakje ophalen (in Ter Aar) of laat weten naar welk evenement je komt dan neem ik het voor je mee.
Is inmiddels op!
#13
Iedereen komt aan de beurt: in 2017 heeft de magneet een complete revisie gehad. Tot nu toe zo'n 27.000km mee gereden maar afgelopen maandag wilde ik nog een ritje maken maar dat ging niet door. Met een bougie tegen de cilinder aan vonkt hij nog wel maar te weinig om dat onder druk en benzinemengsel in de cilinder ook voldoende te doen. Ik laat het anker opnieuw wikkelen, de condensator inwendig afkoppelen en achter de puntjes een Bright Spark condensator zetten. Ik houd jullie op de hoogte.
#14
Geen wonder dat mijn grote vriend weleens stotterde na een fikse regenbui: de pick up voor de bougiekabel op de K2F magneet voor de rechtercilinder zat bijna vol met corrosie! Links was nog redelijk schoon. Bougiekabels, -doppen en rubberdoppen vervangen. Daarna even stationair laten lopen. Draait goed. De nieuwe rubberdoppen over de plastic moeren zijn korter dan de oude en komen nu niet meer over de huls van de pick ups heen. Iemand adviseerde er vaseline omheen te smeren. Zijn hier ervaringen mee?
#15
Wiellagers plus lager remtrommel/achtertandwiel: Ik heb nu het lager uit de remtrommel en dat blijkt even 'een dingetje' te zijn. Het lager is aan één zijde afgedraaid tot totaal 13.10mm. Standaard hoort het 14.28mm 9/16" te zijn. - Nieuw lager BSA 65-5883 7/8 x 2 x 9/16" - 14 jaar geleden trommel en lager nieuw gekocht bij een gerenommeerd bedrijf. Het lager was aan de wielzijde afgeschermd met een stalen plaatje, was mooi schoon en zat nog lekker in het vet. De ruimte achter de circlip is ongeveer 13.40mm dus te krap om daar een nieuw niet afgedraaid lager in te zetten. Mij is afgeraden een nieuw lager ook af te draaien dus ik laat nu in de trommel de groef waar de circlip in valt breder opruimen zodat de juiste maat nieuw lager plus afschermplaatje erin kan. Open lagers besteld, merk RHP. Ook voor het achterwiel.
#16
A7/A10 / Nieuwe remvoeringen gelijmd.
20 januari 2021, 16:26:16
Zo, deze gaan wel weer 30.000km mee. Ook geschikt voor Zwitserse bergen!  De vorige voeringen zaten op de schoenen geklonken. Ik heb toendertijd de complete schoenen met voeringen vernieuwd, nu alleen voeringen er op laten lijmen. De trommels zagen er heel netjes uit. Niets aan gedaan.
#17
A7/A10 / 'Zingende' STD versnellingsbak.
11 december 2020, 13:17:31
Mijn STD versnellingsbak gaat steeds meer 'zingen' in de derde en de laatste tijd ook in de tweede versnelling. Het schijnt met de bronzen lagers van de hulpas en de betreffende tandwielen te maken te hebben. Wie heeft hier ervaring mee?