Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - gup

#1
Literatuur / Unit construction twins
26 oktober 2023, 20:51:31
Weer n handig boek over het ontstaan van de A65 types. Met handige weetjes ook technisch enz. Sommige dingen zijn op herhaling maar boekje is de moeite waard. Engels geschreven, 172 pagina's

Mooi voor de winterdagen.

#2
Literatuur / The final evolution
29 juli 2023, 19:57:01
Pas aangeschaft via klassiekerpassie het boek the final evolution. Engelstalig boek over het naderde einde van BSA. Met wetenswaardigheden over prototypes BSA/ Triumph, 1/2/3 cilinders.
Mooi leesvoer voor n schappelijke prijs.
#3
Evenementen / Classic race Rockanje
13 mei 2023, 23:35:28
Zaterdag 3 juni word de classic race in Rockanje gehouden ( zuid Holland).
Het is een stratencircuit door het dorpje Rockanje, leuk dagje uit.

https://rockanjeclassic.nl/nieuws/
#4
Gevraagd / Krukas maatvoering a65
5 maart 2023, 17:28:32
Is er ergens info te vinden over a65 krukassen met maatvoeringen over slijpmaten? Heb zelf uit eigen documentatie foto bijgevoegd over slijpmaten van mijn A10 golden flash dunne tappen. Zoek zoiets voor de A65 als er al zoiets bestaat trouwens.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
#5
Heb bij hitchcock wel eens accessoires besteld voor de RE interceptor, maar als ik dit zo ziet op YouTube zou je binnenkort voor je BSA daar ook terecht kunnen. Heeft containerladingen vol motorfietsen en onderdelen uit USA vandaan gehaald. Voorlopig is hij nog aan het inventariseren geloof ik. :o
Zoiets zou voor ons net een snoepwinkel zijn.

https://youtu.be/snL5iyHad8Q

https://youtu.be/on5n1EVoZWA
#6
Sleutelen en gereedschap / Voorvork monteren
23 oktober 2022, 16:45:17
Om de voorvork van een A10 en A65 te monteren heb ik van een oude chromen voorvork kap de zeskant afgedraaid en er een gat ingeboord en draad in getapt. Jawel gewoon een m8 ie, zo kun je er een stuk draadstang in zetten en borgen en dan kun je de vorkpoot makkelijk door de koplamphuizen heen trekken.
Als je dit doet , sla een spie in de onderste vorkhouder om een beetje ruimte te kweken , dan trek je hem makkelijk er door heen. Om hem vast erin te trekken schuif een stukje pijp met wat ringen over de draadstang en je kunt hem helemaal in de bovenste vorkhouder trekken. Om de vork eruit te halen , draai ik de afgedraaide dop zo ver mogelijk in de vork, zodat de draad goed draagt en en geef er een klap op met een kleiner stuk pijp. Wel weer een spie in de onderste vorkhouder zetten om wat ruimte te geven dat ie makkelijk los komt.
Zo bestaat de kans op beschadigen van de draad t minst.
#7
Literatuur / Building Budget Brits, Mike Brown
30 september 2022, 20:10:45
Via het BSA forum UK werd ik Geattendeerd op het boek van de Amerikaan Mike Brown, building budget brits ,een interessant boek veelal over de A50/A65 en Truimph motoren. Een handig naslagwerk waar een hoop in beschreven word met veel foto's. Van motoren tot frame restauraties 
Handige weetjes met revisies , van O doe je dat zo. Een echte must have voor de A65 sleutelaars. Zeker voor de komende winter 175 bladzijden groot leesvoer.
Moet hem zelf nog helemaal doornemen maar heb al een paar antwoorden gevonden op mijn vragen 8)
Via Amazon.de besteld voor rond de 32€ incl verzenden en was werkelijk binnen 1 dag geleverd, ongelofelijk hè.

Het isbn nr is 978-1-884313-62-2
#8
Sleutelen en gereedschap / Sludge trap A 65
18 september 2022, 14:19:09
Omdat ik moeite had om de sludge trap eruit te krijgen , heb ik er maar wat voor gemaakt. Een sludge trap trekker.
Neem een stuk draad stang m6, haakse bocht inbuigen en kort achter de bocht afzagen. Kort achter de bocht een keepje  erin vijlen met halfronde vijl. Zodat hij goed erachter grijpt en er niet uit schiet. Haak hem in het gat van de vliegwielbout in de sludge trap. Daarom moet hij kort zijn, mag alleen maar achter het pijpje haken.
Paar grote ringen eronder en je draait hem er zo uit. Normaal moet het met een haakje of oude spaak kunnen, maar als er geen beweging in zit is dit de oplossing.
#9
Gevraagd / Forumleden
16 september 2022, 22:02:07
Gevraagd: actieve forumleden  :P
#10
Toen ik mijn BSA kocht in 1987 had ik regelmatig hoofdpijn over de schroefdraden die in en op de BSA zitten. Anno nu zijn we er aardig bedreven in geworden zolang je de goede informatie maar hebt. Gewapend met je draadmeter en een schuifmaat en een paar draad staatjes die binnen hand bereik liggen op de werkbank, kun je maat van de draad al gauw indentificeren.
Ooit van het internet gehaald en geseald voor de smeerhandjes , je heb die dingen altijd nodig als je vette handen hebt. Zijn ze nog makkelijk schoon te maken.
Hier heb er 4, bsf/ Bsw/ ba, en als toegift ook ooit makkelijk metrisch, en voor mijn BSA 1970 ook nog unf liggen waar ze later op overstapten.

Succes met speuren
#11
Dat die Engelse mensen apart volk zijn wisten we al. Zeker wat betreft schroefdraad en bout/moer koppen. Mocht je van die verlaagde moeren etc tegenkomen met t sleutelen. Bijv vliegwielbouten en drijfstang moeren . Deze hebben een lage kop, dit is ook aanleiding om deze kop kapot te draaien. Om dit te voorkomen slijp de zoeker van je dopsleutel eraf. Deze zit er alleen maar op om makkelijk op je moer te centreren. Laat je deze zitten mis je een paar mm houvast op je moer, die alzo klein is.
Je heb gewoon betere grip op je bout/moer. En voorkomt dol draaien van je zeskant.
#12
A50/A65 / Krukas lagerombouw A 65
7 januari 2022, 23:40:45
Is er iemand hier, die ervaring hier mee heeft. Een keer laten doen in Nederland. Waar, hoe, wat, hoeveel € ?

Ben weer toe aan nieuw lager, dus wil de opties bekijken, was 25 jaar geleden nog betrekkelijk nieuw dat toegepast werd.

Gr alex
#13
Gevraagd / Motorsteun A65
3 januari 2022, 21:42:14
Is er iemand hier die maatvoering heeft om een A 65 blok op een steun te zetten dat je er makkelijk aan kan werken op de werkbank. Kan het zelf wel uitdokteren maar denk dat het in de club wel bekend is.
Dus als er iemand is die de maatvoering weet ,dan hoor ik het graag.

Gr alex
#14
A50/A65 / Amal concentric carburateurs
20 juli 2021, 21:39:05
Kan iemand mij vertellen wat dit sproeiertje doet? Het zit tegenover de mengselschroef , bij aanschaf van de nieuwe carburateurs zit dit schroefje ( kruiskop) gewoon vastgedraaid. Lijkt mij een soort van vaste sproeier, in de beschrijving van amal wordt er met geen woord over gerept of zelfs in de doorsnede tekening vermeld. In de naald van deze sproeier zitten ook 4 gaatjes doorgeboord? Zie foto's.
Wie kan mij hier nu wat over vertellen?...

Gr alex
#15
A50/A65 / Gup’s A65 Lightning 1970
2 juni 2021, 00:04:47
Het begint op mijn 17e, gekocht van een Zeeuw. Zag het helemaal zitten, het geluid van een Engelse twin vond ik fantastisch. Japans was niet voor mij weggelegd. Na een proefrit was de koop gesloten alhoewel er iets met de koppeling was. Kreeg het werkplaatsboek erbij met flinke smouthanden erop. Zo die oude man toch gelijk krijgen (zie anekdote). Kocht hem met een dragbar stuur, dunstall uitlaten en chromen metalen zijkappen, spatbord was al afgezaagd. Had nog geen rijbewijs maar dat liet niet lang meer op zich duren. We reden wel eens een rondje rond het eiland en was wel verzekert , maar toch.
Later bleek dat de Bsa al een hard leven had gehad ondanks dat ie maar 17 jaar oud was, net als ik. Voor een kruising staan met de koppeling in en de voorrem vast, anders kroop hij zachtjes voorruit. Was mijn 1ste sleutelklus. Met het boek ernaast, bleek dat met de verkeerde koppelingsplaat was begonnen, platen omgewisseld en probleem was verholpen. Elektrische. Storingen waren ook leuk, vanaf het achterlicht naar de koplamp kwam je dan 4 kleuren draden tegen met de nodige kroonsteentjes en tape. Dat moest ook maar eens veranderen. Daarom heb ik deze topic aangemaakt om het verhaal van de Bsa en mij en al de technische perikelen die ik tegen kwam te vertellen. Hij heeft vele gedaantes gehad, eerst caferacerachtig, toen beetje verchopt, weer een stuk terug naar origineel en anno nu weer caferacer.
Het leven van een bsa 34 jaar!

Wordt vervolgd

#16
A7/A10 / Gup’s goldenflash plunjer 1951
25 mei 2021, 21:26:24
Hallo mannen , advies gevraagd van kenners. Zit met het volgende, achter de koppelinghuis zitten volgens mij 3 gaten in het Carter waarvan er 2 zijn dichtgelast bij vorige eigenaar. Blok heeft ooit schade gehad door primaire ketting. Deze 2 heb ik met stift omcirkeld, vraag mij af wat daar gezeten heeft, of is dit vanwege ontluchting bv? Bij mijn a65 zit hier een pijpje die oliedamp opvangt en loost boven de aandrijfketting. De rug die boven het kettingwiel hoort te zitten is ook weg. ( waarschijnlijk ook ooit een gebroken ketting). Daar zit ook de bevestiging op voor de kettingkast, daar zoeken we andere oplossing voor. Dus ooit hebben daar 3 gaten van ongeveer 5mm gezeten keurig op een rij. Kan niks vinden in de boeken die ik heb,  voordat ik de koppeling erop zet zou ik het willen weten want anders kom je er niet meer bij, mijn vraag is dus: hoort dit org. zo of heeft een vorige eigenaar hier iets mee bedacht?
De originele viltring heb al vervangen voor een passende oliekeerring op de aandrijfas die achter het geklonken plaatje zit.
Iemand nog tips, graag.


Gr alex