Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - jan peeters

#1
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
Vandaag om 16:01:40
Hallo    Olie verbruik onder controle !!!    Lekte onderlangs  de olie toevoer regelknop , ( deze sloot niet af in het huis ) Nu kan ik de olie toevoer regelen   Eerste ritje gemaakt    en  de motor liep prima  (minuscuul pluimpje  voor een motor van 93 jaar, maar daar zullen de millieu deskundigen wellicht anders over denken).  Ook de ontsteking beter afgesteld,  stond wat laat   staat nu op 9 mm BDP      Hij start nu direct.  Ik vind het nog te nat/koud voor een flinke rit maar dat gaat dit voorjaar zeker gebeuren   Ik sluit hierbij de topic af .  Alex dank je voor het meedenken en het steuntje in de rug   welliicht zie ik je bij de Zeelandrit  die Leander wil organiseren     Groet  Jan   
#2
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
23 februari 2024, 17:11:05
Er is dus een overgang van de oliepomp via de olie regelaar op het buitenste deksel naar de krukas

Morgen naar wuustwezel  oude motoren beurs   wie weet steek ik er wat van op    groet  Jan
#3
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
23 februari 2024, 16:52:42
 Jazeker   maar met twee losse voetpakkingen  (Dit zat tenminste in de pakking set)
 De olieschraapveer heeft niets opgelost   (behalve weinig compressie)  ik zoek het nu in de olietoevoer van de krukas   dat wordt gevoed door een manueel te regelen oliepompje  aan de rechter zijkant  wat druppelsgewijs de olie van het carter naar de krukas lagers  pompt en zorgt voor de spatsmering
 ( is een zogenaamd" total loss systeem " wat de olie verbrand na gebruik  gelijk een tweetakt)

Heb al ontdekt dat de olie-overgang van het pompje naar de krukas verkeerd om zat dus dat lekte waarschijnlijk
 Is wel een heel armoedig systeem  met twee bronze busjes en een veertje wat tegen de krukas aandrukt zie foto   
#4
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
6 februari 2024, 15:42:07
De zuigerveer van de VW 1100  past perfect . heb ik er nu 8 van   Haha    de olieschraapveer van de Paseo is niks  veel te ondiep in de groef.   ik heb nog een olieschraapveer van de Peugeot 205 besteld . kijken of die past ? de optie van de Triumph  ga ik ook bekijken   viel mij op dat de voetpakking van de T140 bijna identiek is aan die van mij  Had ik nog liggen   wordt vervolgd   Groet  Jan
#5
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
3 februari 2024, 15:18:33
Hallo Alex    Ik heb voor mijn gevoel passende zuigerveren en olieschraap veren besteld.  ....  Zuigerveren van de VW 1100 kever  (1947 - 1953 )  olieschraapveer van Toyota Paseo (1993) ,  beide met een cilinderboring 74 mm dikte 3 mm.  Aangezien de boring van de  BSA L31  73,5 mm is  en de groeven 3 mm moet dat aan te passen zijn.
 
We gaan kijken wat het gaat worden 
#6
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
27 januari 2024, 10:32:15
Alles weer gedemonteerd  en de zuiger weer origineel gemaakt     Olie afgetapt  zou volgens de boeken 1,18 ltr moeten zijn en dat klopt, dus dat is het ook niet    filter was mooi  schoon.
Zuigerveren :  er zitten volgens de doorsnede van de motor maar 2 groeven in de zuiger. De  zuigerveren passen perfect in de cilinder  sluiting 0,5 mm . Wat me opvalt da de zuigerveer  wel een mm diep in de groef valt ,dus binnen de zuigerwand . Zou de olie achter de zuigerveer langs omhoog kunnen komen??  Moet de onderste veer een olieschraapveer zijn    ? Wie weet het   Met vriendelijke groet Jan Peeters
#7
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
25 januari 2024, 19:30:48
Hele kleine popnageltjes,   aluminium ,***    Alles  terug gemonteerd kleppen gesteld ,   gestart  (zonder de uitlaten)..... resultaat  loopt mooi maar  volop rook na een minuut of twee  net als voorheen en de olie spettert uit de cilinder uitlaat     ik ga nu twijfelen over het  olie niveau   volgens de peilstok is dat prima ...  maar is het de originele peilstok  en hoeveel moet erin ???   morgen weer uit elkaar  krijg er ervaring in     GR Jan
#8
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
24 januari 2024, 21:48:47
Triboron is  smering voor 2 takten  als alternatief voor olie  (mengverhouding  1: 100)
#9
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
24 januari 2024, 14:50:47
Olie is natuurlijk wel wat beter geworden sinds 1931 
Ik heb geen idee of het de originele zuiger is  ik heb alleen een piepkleine afbeelding uit een onderdelen overzicht en hij lijkt er op.
Boven de zuiger is geen smering dus de olie moet van onderen komen Ik ga alles weer monteren en  proef draaien (met wat Triboron in de benzine voor de zekerheid) GR  Jan
   
#10
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
24 januari 2024, 14:38:40
foto
#11
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
24 januari 2024, 14:37:27
 Heeft inderdaad geen olietank  alleen olie in het carter  (1liter)    met een oliepeilstok    Heb nu een 1 mm gaatje in de olievuldop geboord om eventuele onderdruk te voorkomen  en de gaatjes voor de spatsmering van de zuiger verkleind naar 1,5 mm  (Waren 3,5 mm)
#12
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
24 januari 2024, 14:31:07
 Foto zuiger
#13
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
22 januari 2024, 22:09:48
Hij gaat na ,n minuut of drie roken en dat wordt steeds erger  (ik tap een kwartliter olie uit de uitlaten! )   
 hij perst de olie  langs de zuigerveren omhoog ,  ik heb al carter ontluchting  geprobeerd door de olievuldop op het carter los te zetten   de motor heeft zeer goede compressie en trekt goed op   maar volgens mij moet er een olieschraapveer in zitten   Misschien iets voor t leger  als rookgordijn ?       
#14
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
22 januari 2024, 17:38:30
Deze niet ,   Blijft roken   Doen ze allemaal wel een beetje  maar deze rookt extreem
#15
Jaren 30/40 / ROKENDE BSA L 31
22 januari 2024, 14:31:06
Hallo   ik ben Jan Peeters  en in het bezit van een  BSA L 31    uit 1931        De motor loopt goed maar  rookt verschrikkelijk!!!! erg ,  terwijl alleen aan de onderzijde van de zuiger olie mag komen   Spatsmering (geen smering van de klepgeleiders  ed boven de zuiger )   Ik heb de cilinder  verwijderd  en op de zuiger  zit geen olieschraapveer   wel twee  zuiger veren per groef ( 2 groeven  4 zuigerveren)

Hoort dit zo  of is er in het verleden "gefantaseerd"  Wie brengt mij  de juiste info    Met vriendelijke groet  Jan Peeters