Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Chris

Pagina's: [1]
1
A7/A10 / Re: Zadel losmaken A10 swingarm
« Gepost op: 18 april 2021, 17:42:13 »
Heb ze gevonden hoor , zaten verstopt achter bevestigingsbeugeltjes  van een rekje.
Zadel is eraf !

2
A7/A10 / Re: Luchtfilter a10 gf 1961
« Gepost op: 18 april 2021, 10:28:27 »
Ok , bedankt voor de info, ik zal er eens induiken.

3
A7/A10 / Re: Zadel losmaken A10 swingarm
« Gepost op: 18 april 2021, 10:25:14 »
Bedankt BSA, ik ga zo naar de schuur op zoek naar deze boutjes !

4
A7/A10 / Zadel losmaken A10 swingarm
« Gepost op: 17 april 2021, 21:48:36 »
Ik durf het haast niet te vragen,  maar hoe zit in hemelsnaam de buddyseat vast, en hoe maak je die los ?
Alvast bedankt.

5
Literatuur / Shire boekjes voor de liefhebber.
« Gepost op: 17 februari 2021, 23:47:38 »
Kast opruiming ;

3 x Shire boekje nrs. 313, 314 en 332 .
Zie foto.
Vintage, veteran motorcycles en sidecars.
Text is Engels , veel foto,s etc.
Bij interesse graag bericht, ze zijn gratis .

Mvg
Chris .

6
A7/A10 / Re: Extern oliefilter ?
« Gepost op: 21 januari 2021, 01:49:02 »
John, dat heb je mooi gemaakt !
De oplossing in het gereedschapsvakje had ik ook al op andere fora gezien.
Ik ga nog even denken over hoe ik tzt zelf ga doen.
Bedankt voor de info in ieder geval.
Mvg Chris

7
A7/A10 / Re: Extern oliefilter ?
« Gepost op: 18 januari 2021, 21:56:53 »
Hoi Lambrelli

Die kant en klare oplossing had ik idd ook al ergens voorbij zien komen.
Ben nog even druk met een ander project , maar had deze op m'n verlanglijstje staan.
Bedankt voor de tip en succes met je webwinkel .

8
A7/A10 / Re: 'Zingende' STD versnellingsbak.
« Gepost op: 13 januari 2021, 20:41:47 »
goed dat er aan gewerkt wordt !
gaan er nog aanpassingen / verbeteringen komen als naald of kogellagers ?
zijn volgens jouw handige mannetje de tandwielen nog ok ?

9
A7/A10 / Luchtfilter a10 gf 1961
« Gepost op: 7 januari 2021, 17:03:16 »
Op mijn a10 van 1961 zit een  universeel open luchtfilter .
Nu zie ik op afbeeldingen op internet allerlei varianten voorbijkomen waaronder ook deze ( zie afbeelding )
Weet iemand wat er origineel op hoorde te zitten ?
Het filter van  de afbeelding kan ik nl nog gewoon bestellen bij De Groot BSA.
Of is er een goeie reden waarom vaak voor iets anders wordt gekozen ?

Groet  Chris

10
A7/A10 / Re: 'Zingende' STD versnellingsbak.
« Gepost op: 6 januari 2021, 19:51:43 »
Succes, en ja , houd ons op de hoogte.
Ben zelf ook nog aan het lezen en kijken wat ik er tzt aan ga doen.

11
A7/A10 / Re: Extern oliefilter ?
« Gepost op: 22 december 2020, 00:35:13 »
Ziet er strak uit Wim.
Zie je verschil bij het reinigen van je olietank , of is het nog niet zo ver ?

Groet Chris

12
A7/A10 / Extern oliefilter ?
« Gepost op: 17 december 2020, 15:34:24 »
Binnenkort voor het eerst onderhoud doen aan mijn A10 .
Naast het verversen van de oliën wil ik misschien een olieilter plaatsen.
Iemand ervaring hiermee ? Goed idee of juist niet ? En dan evt. zelfde oliesoort blijven gebruiken of iets anders ?
Ik hoor graag jullie mening hierover .
Mvg Chris

13
Evenementen / cursus omgaan met teleurstellingen
« Gepost op: 15 december 2020, 02:07:38 »
i.v.m. corona en de bijbehorende maatregelen gaat de cursus helaas niet door.

14
A7/A10 / Re: 'Zingende' STD versnellingsbak.
« Gepost op: 15 december 2020, 02:01:41 »
Heb dit nog gevonden op een Engels forum

A common issue with pre-unit gearboxes, of all makes, is that the bronze layshaft bushes wear only at 6 o'clock position due to the 2 shafts trying to get away from each other. So the bushes only wear in a single focused spot, which is why the needle rollers were such a giant leap forward.

Now the cutting of gear teeth is a precise science so as to preclude the making of noise and prevent excessive tooth wear. There are entire textbooks on the subject that are larger than the phone book for a large city. So.... when the 2 shafts migrate apart (as is common in bronze bush gearboxes) the tooth wear rapidly accelerates. Often in older boxes you'll find the gear teeth sharp on their tips, where there should be a flat spot about 1/16 inch wide. Compare your gear teeth against new parts and you'll probably see a BIG difference in shape AND overall tooth thickness.

You've got to remember that this g/b is from a time that precedes the introduction of 90W gear oil, so even under the best circumstances gear wear will be more than a modern person would "normally" expect.

Bottom line....
• Start running 90W gear oil, if you are not now doing so
• The noise most likely is from "thinned" gear teeth which will eventually break off some day
• There is no gear noise in top gear because the gears have zero load in high gear
• The damage is already done, so just run the gears until they break (could be 10 more years) and use this time to find replacement parts
• Try to find a whole, later model "TT" gearbox that had the roller layshaft bearings fitted stock
• If you decide to replace gears, then remember that it's the set making the noise, so you'll need to replace the mated set together, that is 2nd main AND 2nd layshaft

Hope this helps! :bigt:

15
A7/A10 / Re: 'Zingende' STD versnellingsbak.
« Gepost op: 11 december 2020, 16:28:51 »
Ervaring alleen in de zin dat de mijne het ook doet, in z'n drie dan.
Dus ik lees mee.....

Pagina's: [1]