Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Chris

#16
A7/A10 / Re: 'Zingende' STD versnellingsbak.
13 januari 2021, 20:41:47
goed dat er aan gewerkt wordt !
gaan er nog aanpassingen / verbeteringen komen als naald of kogellagers ?
zijn volgens jouw handige mannetje de tandwielen nog ok ?
#17
A7/A10 / Luchtfilter a10 gf 1961
7 januari 2021, 17:03:16
Op mijn a10 van 1961 zit een  universeel open luchtfilter .
Nu zie ik op afbeeldingen op internet allerlei varianten voorbijkomen waaronder ook deze ( zie afbeelding )
Weet iemand wat er origineel op hoorde te zitten ?
Het filter van  de afbeelding kan ik nl nog gewoon bestellen bij De Groot BSA.
Of is er een goeie reden waarom vaak voor iets anders wordt gekozen ?

Groet  Chris
#18
A7/A10 / Re: 'Zingende' STD versnellingsbak.
6 januari 2021, 19:51:43
Succes, en ja , houd ons op de hoogte.
Ben zelf ook nog aan het lezen en kijken wat ik er tzt aan ga doen.
#19
A7/A10 / Re: Extern oliefilter ?
22 december 2020, 00:35:13
Ziet er strak uit Wim.
Zie je verschil bij het reinigen van je olietank , of is het nog niet zo ver ?

Groet Chris
#20
A7/A10 / Extern oliefilter ?
17 december 2020, 15:34:24
Binnenkort voor het eerst onderhoud doen aan mijn A10 .
Naast het verversen van de oliën wil ik misschien een olieilter plaatsen.
Iemand ervaring hiermee ? Goed idee of juist niet ? En dan evt. zelfde oliesoort blijven gebruiken of iets anders ?
Ik hoor graag jullie mening hierover .
Mvg Chris
#21
Evenementen / cursus omgaan met teleurstellingen
15 december 2020, 02:07:38
i.v.m. corona en de bijbehorende maatregelen gaat de cursus helaas niet door.
#22
A7/A10 / Re: 'Zingende' STD versnellingsbak.
15 december 2020, 02:01:41
Heb dit nog gevonden op een Engels forum

A common issue with pre-unit gearboxes, of all makes, is that the bronze layshaft bushes wear only at 6 o'clock position due to the 2 shafts trying to get away from each other. So the bushes only wear in a single focused spot, which is why the needle rollers were such a giant leap forward.

Now the cutting of gear teeth is a precise science so as to preclude the making of noise and prevent excessive tooth wear. There are entire textbooks on the subject that are larger than the phone book for a large city. So.... when the 2 shafts migrate apart (as is common in bronze bush gearboxes) the tooth wear rapidly accelerates. Often in older boxes you'll find the gear teeth sharp on their tips, where there should be a flat spot about 1/16 inch wide. Compare your gear teeth against new parts and you'll probably see a BIG difference in shape AND overall tooth thickness.

You've got to remember that this g/b is from a time that precedes the introduction of 90W gear oil, so even under the best circumstances gear wear will be more than a modern person would "normally" expect.

Bottom line....
• Start running 90W gear oil, if you are not now doing so
• The noise most likely is from "thinned" gear teeth which will eventually break off some day
• There is no gear noise in top gear because the gears have zero load in high gear
• The damage is already done, so just run the gears until they break (could be 10 more years) and use this time to find replacement parts
• Try to find a whole, later model "TT" gearbox that had the roller layshaft bearings fitted stock
• If you decide to replace gears, then remember that it's the set making the noise, so you'll need to replace the mated set together, that is 2nd main AND 2nd layshaft

Hope this helps! :bigt:
#23
A7/A10 / Re: 'Zingende' STD versnellingsbak.
11 december 2020, 16:28:51
Ervaring alleen in de zin dat de mijne het ook doet, in z'n drie dan.
Dus ik lees mee.....