Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Motolab

Pagina's: [1]
1
Sleutelen en gereedschap / Re: Centrale moer koppeling A7 A10 losdraaien
« Gepost op: 9 augustus 2022, 17:40:10 »
Hi Peter, dat werkt echter alleen op de late type A7 | A10 met de zgn Triumph koppeling
op de eerdere modellen met de 6 Veers koppeling, gaat het niet werken, sterker gaat het goed stuk....

aangezien de goede kernen van de 6-veers niet meer te vinden zijn/niet meer te koop (alleen te zachte) is het wellicht een goed idee de model jaren bij je tip te vermelden voor iemand schade maakt. ;-)

gr. Harold

2
Gold Star / Re: Axiale speling krukas
« Gepost op: 8 augustus 2022, 17:28:15 »
Hoi John,

deze "mag"op "0" of "speling" zo klein mogelijk dwz 100% vrij draaien is ok/geen druk ergens op / geen voelbare speling..   sowieso wordt hij door de aandrijfzijde kruktap na aandraaien moer tegen 1 zijde aangetrokken...
omdat alu carter meer uitzet dan staal zal speling vd kruk zelf in het carter eerder groter worden bij warme motor dan andersom..

ik installeer bv "onze" nieuwe N.E.B. krukassen voor de GS ook zo... gaat perfect..

tip: als je met vloeibare pakking (nooit vulcaniserend) carter en krukas opbouwt... drijfstang/zuiger exact in het midden cilinder en daarna direct (kan zonder zuiger) cilinder en kop tijdelijk plaatst, trekbouten handvast aandraait en dan de carter helft bouten even beetje lost zodat de helften een fractie kunnen bewegen als er kracht op komt, vervolgens de trekbouten kop steviger aandraait , "richten de carter helften zich naar de cilinder boring (er vanuitgaande dat alles exact recht is qua cilinderboring/voet/kop)    en dan carter helft bouten definitief vast draaien....  vervolgens haal je de cilinder en kop er weer af en moet de kruk 100% vrij draaien als test....  maar weet je ook zeker dat je zuiger met de laagste frictie en dwang draait..   (spreekt voor zich dat drijfstang exact in het midden moet zitten)

ik hoop dat dit helder is ;-)

3
Gold Star / Re: Soms kom je wat leuks tegen
« Gepost op: 6 juni 2022, 21:03:22 »
voor wie het nog nooit heeft gezien..

BSA zette alle Gold Star blokken na assemblage op de testbank (dyno) om te kijken of deze aan de minimum vermogenseisen voldeed (zo niet ging hij weer uit elkaar Tot hij het minimum vermogen WEL leverde) en leverde voor elk GS specifiek blok een testrapport.

Veel rapporten zijn er nog en op te vragen (mits je foto's kunt sturen van jou GS blok) bij de Engelse Gold Star & Rocket Gold Star Owners'club

van dit blok ziet dat rapport er zo uit:


4
Gold Star / Re: Soms kom je wat leuks tegen
« Gepost op: 6 juni 2022, 20:56:54 »
Ennn nog wat ander reparatie werk afgerond


5
Gold Star / Re: Soms kom je wat leuks tegen
« Gepost op: 6 juni 2022, 20:55:38 »
cilinder: 1 x koelrib gerepareerd en boring hohnen voor de nieuwe zuiger.

boring bleek een lichte ondermaat te hebben, dus nu komt er een nagelnieuwe Omega STD zuiger er in.. (bij gebrek aan een originele BSA STD zuiger..)

tuimelaarhuis had een vorige eigenaar kijk/meet gaten ingemaakt...  die hebben we maar weer dicht gemaakt..

en de tuimelaars op "race" niveau gebracht = gepolijst  (gewoon om dat dat mooi is ;-) )


6
Gold Star / Re: Soms kom je wat leuks tegen
« Gepost op: 6 juni 2022, 20:47:45 »
cilinderkop voorzien van nieuwe klepzetels en dus ook kleppen, geleiders, veren ed..
ook draad van 1 tapeind gerepareerd..




7
Gold Star / Re: Soms kom je wat leuks tegen
« Gepost op: 6 juni 2022, 20:45:02 »
Kleine update voortgang:
de GS is inmiddels geheel ontmanteld ter beoordeling vd onderdelen...
frame gestraald en geen noemenswaardige issues.. lipje voor het stellen van het rempedaal moet er even (weer) aangezet.

Alu blok delen zijn schoongemaakt, voorzien van nieuwe lagers, nieuwe N.E.B Krukas gemonteerd
Brede GS magdyno straps (er zaten de verkeerde (voor dit model) smalle straps op)

8
Te koop / "8 remnaven & ankerplaten sets BSA Pre Unit modellen
« Gepost op: 28 mei 2022, 17:11:32 »
2 x  8" single sided front hubs / Rem naven zoals op B33, A7 A10 & Gold star modellen compleet met alu plaat (zonder bevestiging)

past evt. met aanpassing (verwijdering nokje) rechter onderpoot voorvork ook in B31, geeft meer remvermogen, fijne upgrade in het moderne verkeer ;-)

keurige naaf/trommel, draad netjes

rem ankerplaat netjes qua passingen

Momenteeel slecht te vinden in Nederland | Vaste land door o.a. Covid en Brexit import issue's

De sportief geboorde is € 125 als set

de ongeboorde € 139 als set

info@motolab.nl



9
Te koop / A10 blok te koop
« Gepost op: 28 mei 2022, 16:28:55 »
BSA A10  Golden Flash motorblok  (verder op te bouwen)

Merk: BSA

Type: A10

nokkenas: 67-0334 std Golden Flash

Bouwjaar: midden tot eind jaren 50 model

Motor inhoud: 650CC

 

    "compleet"  gedemonteerd blok,  deels gereviseerd  (cilinder geboord gehoned met overmaats zuigers)
    zuigers zijn hoge kwaliteit Mondial slipper pistons tbv sport/tour gebruik tot race geschikt
    gietijzeren kop is gereviseerd, nieuwe geleiders, kleppen geslepen etc. etc. conform fabrieks specs
    krukas lijkt goed en netjes is in de jaren '90 gereviseerd onduidelijk is of deze daarna nog (veel) gelopen heeft of niet.. vermoedelijk niet. we hebben de drijfstangen niet gedemonteerd (en gaan we ook niet doen)
    tandwielen primaire zijde, oliepomp, stoterstangen etc. er bij..
    Dit blok is door ons zelf 20 jaar geleden uit de UK meegenomen (en in het schap gezet)
    omdat onze vaste motoblok reviseur Thijs Weelink met definiteif pensioen ging eind vorig jaar hebben we hem nog even de cilinders,zuigers en kop laten reviseren voor de boor & hohn machines verkocht werden.
    perfect voor vervanging A10 of upgrade als je nu een A7 hebt
    geen idee wat de blok nummering inhoud, ik heb het vaker gezien zo, maar geen idee wat het betekend/inhoud mogelijk een fabrieks vervangings carter welke blanco kwamenennaar eigen inzicht ingeslagen konden worden

Hebben we voor € 1150 in de webshop staan, mag weg voor € 1070  (afgehaald)
https://www.motolab.nl/a-64456979/gebruikte-motorfietsen/bsa-a10-golden-flash-motorblok-op-te-bouwen/#description
enkele foto's:

   

10
Gold Star / Soms kom je wat leuks tegen
« Gepost op: 7 mei 2022, 12:42:18 »
Ik zie dat het GoldStar topic nog leeg is, dus een leuke reden bedacht daar wat aan te gaan doen ;-)

Heel soms kom je onverwacht en op een heel bekende plek wat leuks tegen wat ook nog eens op het ons welbekende (BSA/Motorfiets) Vink lijstje staat en wat dan ook nog eens gekocht kan worden door jou, voor een ander er met de "buit" van door gaat..

Oudjaars dag... beetje browsen op "Cars & Classics".... verhip een GoldStar... DBD34... ("zal wel een "nepper" zijn..." zoals zo vaak, dacht ik)    toch maar eens de verkoper benaderd via zijn directe emailadres welke ik toevallig vond...  volgende dag 30 detail foto's rijker....  direct JA! gezegd... en de "helft" overgemaakt als zekerheidstelling... hoe langer ik naar de hoeveelheid foto's keek, hoe origineler hij werd/bleek... wel met het nodige boor en zaag en ander modificatie werk wat in de tussen liggende 60 jaar zoals zo vaak had plaatsgevonden, maar een mooie basis vond ik.. de "echte authentieke" zaken zijn er..:  CB32 frame, GS blok, RR2T bak, Dunlops, GP3 carb, GS rearsets, GS rempedaal, GS yoke's, 190mm remnaaf het is er allemaal.. en   owja originele Lyta 5 gallon tank zit ook onder de rode lak verborgen (dus deukjes, maar dat is op te lossen) en de rest heb ik wel liggen grotendeels

een vorige eigenaar heeft er op diverse plekken VIDEO ingeslagen, teneinde het voor hem/haar te markeren oid..  hoort nu bij de historie vd fiets...

Ian Jackson , de archivaris vd GS club in de Uk ff een email gestuurd, en ja hoor, matching numbers conform de dispatch records.., zelfs nog een vermogensbank rapport er van beschikbaar.  Hoe mooi wil je het hebben ;-)
eind '60 in clubman uitvoering geleverd / verscheept naar de Indonesische importeur in jakarta (sta je ook niet zomaar bij stil dat dat gebeurde toen maar ook, waarom niet?) en in de jaren tachtig op een of andere wijze naar zweden verscheept..

Nu druk bezig met de heropbouw nadat hij geheel gedemonteerd is, teneinde er een rijdbaar en betrouwbaar geheel van te maken...  Bak is goed, blok doen we geheel fris opbouwen, tank is inmiddels uitgedeukt.. maar weet nog niet of ik de hele fiets wel bling wil maken, liever niet... dus ga proberen een combi te maken met diverse delen "as is" en dat houdt ook in met deels roest (omdat dat gewoon zo is) kijken wat er uit komt... ik houd van sleetse autentieke look t/o over gerestaureerd, maar soms heb je helaas geen keuze als het geheel "te erg" is , we gaan het zien..

NEB krukas ligt al klaar  (top product, sterk en betrouwbaar en gezien de prijs van een nieuw GS big-end + uitrichten een simpele keuze voor mij) de originele gaat in het authentiek kistje
een kleine hoop dat hij voor de IR 22 in Belgie gereed is, maar zo niet pakken we een andere BSA ;-)

zie foto's in bijlage voor de "as found" staat

keep you posted!
Harold

11
M20/M21 (WD) / Re: Kenteken
« Gepost op: 3 mei 2022, 18:49:10 »
Ik heb een M20 zonder kenteken. Framenummer onbekend. (vorige eigenaar heeft hem 20 jaar gehad en reed met een geleende plaat).

Ik zou graag een kenteken willen, heb inmiddels een voorframedeel met nummer ZB 31 S 18934. Dit blijkt een B31 plunjer 1952 te zijn. Volgens de RDW moet de motor gelabeld worden alvorens je een kenteken krijgt. Ik moet met de motor "rollend" en met motorblok langskomen.  Dan is er de kans dat ze de motor in beslag nemen. Hoewel het nummer geen reactie oproept als de RDW dit invoert in haar alwetende(?) systemen.
 
Ik moet zoveel  mogelijk gegevens meenemen, aankoopbewijs (framedeel op een markt ooit gekocht), land waar de motor ooit is ingevoerd. Beide heb ik niet. 
Heeft iemand een idee hoe ik het verkrijgen van een kenteken moet aanpakken?   

grtz Maarten

ik doe zoiets regelmatig.... beste methode is een voertuigonderzoek aanvragen, dat kan ook met alleen frame... dan checken ze of hij voorzien is van origineel  ingeslagen nummer of er een kenteken is uitgegeven in nl, of die nog rond rijd en of hij gestolen is of niet, ja ook uit databases andere landen......      indien er een ander rondrijd met met jou framenummer maar jij hebt de originele inslag, dan krijgt die ander xx dagen de tijd z'n fiets te laten schouwen... is dat een overgeslagen nummer? dan mag hij/zij de papieren inleveren, hoe dan ook vervalt dat kenteken en kentekenplaat nummer dan (helaas).....   na groen licht, kun je eea opbouwen... en als gereed ter keuring aanbieden........    belangrijk is dat een ander blok (op code) , niet meer dan (ik dacht 20%) vermogen heeft... want dan moet hij naar de special keuring en dat wordt niks met een oldtimer..   (dus  een M20 blok in een B31/33 frame gaat prima, maar een DBD34 GS blok in een M20 frame, kan gedoe opleveren 
bij voertuigonderzoek en keuring MOET er een aankoopbon bij... dat mag ook een verklaring van de buurman zijn he! als hij dat frame al 30 jaar in de schuur heeft liggen en jij koopt dat is het legitieme handel...  risico voor de "buurman"is dat als hij gestolen blijkt ooit, hij het gedoe krijgt...

ga dus nooit met een "andere"plaat rijden ook niet met her inslag in je frame (zeker niet als dat kenteken niet van jezelf is/je dat op mp gekocht hebt..)de eerste die opduikt met het echte frame met originele inslag (en dat kunnen ze zien, echt) gaat bij jou voor issues zorgen...     in de jaren 70 deed men dat, maar die tijd is geweest..

suc6!

Pagina's: [1]