Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Motolab

#31
B31/B33 / Re: B31 hoofdsproeier
16 september 2022, 00:35:20
Citaat van: Tim op 11 september 2022, 22:25:17

Momenteel rijd ik zonder luchtfilter (het rubber van carburateur naar filter past niet, tips welkom)

Zonder LF rijden is erg slecht voor je zuiger....

Voor hulp zijn foto's het handigst, want wat heb je voor luchtfilter, welk rubber en WAT past dan niet?

Etc. Etc.
#32
Eencilinders / Re: digitaal handboek M20
1 september 2022, 19:21:56
Citaat van: Hdyk op  7 februari 2021, 16:42:29
Starten heb ik altijd lastig gevonden. Bij het aantrappen binnen de kortste keren verzopen. Met aanduwen loopt hij vrijwel meteen. Na de revisie van de Magdyno door Japie, bleef het euvel bestaan.
Sinds kort probeer ik dat met een Amal concentric R626/33. Maar ik ben op zoek naar de gegevens van welke hoofdsproeier ik dan moet gebruiken.
Met vriendelijke groet, Henk van Dijk.

Ik realiseer me heel goed dat je reactie eentje is van 1  1/2  jaar oud is, maar indien nog van toepassing dan wel future reference...

Een m20 /21 is gemaakt van 1937 t/m eind jaren 50... versies MET en Zonder Luchtfilter, om iets te kunnen roepen  is het altijd fijn iets te weten van jou configuratie, met of zonder LF en indien met, welke/wat voor..

Eea heeft sterk invloed op de hoofdsproeier...


De M20/21 werd geleverd met een Amal 276 EN/ of met een monoblok... op beiden loopt deze uitstekend...
Er is ook geen enkele reden waarom de meest slechte carburateur (concentric) van Amal er op zou moeten ;-)
Als hij doet wat je omschrijft, is het heden ten dage 99 vd 100 x een versleten carburateur. Soms laat een carb zich nog "redden" door een verse inhoud, naald, naald sproeier en schuif.... Maar meestal is het huis ook ingesleten, ook niet raar na 80 tot 50 jaar gebruik (vaak zonder luchtfillter) ..

Mijn advies koop een nieuwe pre monoblock of monoblock...zijn gewoon te koop... van Amal...
MET de juiste schuif/afschuining, juiste naald etc...
M20/21 is bij normale temperaturen een makkelijke starter, behalve als het erg warm is EN de carb niet goed geisoleerd is door een tufnol washer tussen de carb en cilinder...  ook wil het helpen een tussenstuk tussen inlaat manifold en de carb te plaatsen ism de tufnol washer... e.e.a heeft te maken met te warme carburateur dan...

Ik heb geen concentric data, want zo is de M20/21 nooit geleverd af fabriek (of ik heb iets gemist)

Wellicht zijn er andere ervarings deskundigen
#33
Tip: Voor wie er nog nooit geweest is...

9, 10 en 11 sept zijn 2 vd
Grootste engelse motormarkten ter wereld weer..

Netley March Eurojumble

https://www.netleymarsheurojumble.com/

&

beaulieu int. Autojumble

https://www.beaulieu.co.uk/events/international-autojumble/

#34
Klopt, ook eenvoudig voor een 6 veers pre-unit zo te maken
#35
Eencilinders / Re: B33 zuiger
28 augustus 2022, 11:51:02
Citaat van: gup op 10 juni 2022, 21:36:11
je zou tegen het vliegwiel kunnen meten denk ik?

Een veel gemaakte gedachten fout helaas... de drijfstang heeft een andere lengte, maar de slag blijft gelijk!
Dus de vliegwielen zijn qua meten gelijk.... Het Big-end zit op dezelfde plek...

BSA heeft destijds in de GoldStar ondervonden dat bij hogere toerentallen door de (500) zware zuiger het top-end meer ging zwabberen... door de drijfstand EN de zuiger in te korten (omlaag te brengen) kreeg men het binnen betere toleranties....  Dit zal met de lichtere B31 zuiger (in relatie tot lagere toerental ve B31) minder een issue zijn geweest....   Voorbeeld van hoe "racing does improve the breed" 
#36
Gold Star / Re: Axiale speling krukas
28 augustus 2022, 11:39:30
@gup..   leuke interessante input...

echter er zit zo'n fundamenteel verschil tussen het label GoldStar en alle andere BSA productie, dat ik dit toch even wil benoemen...
Een GoldStar is niet alleen een variant met alles aluminium en wat andere kop.... Oid...
ALLE toleranties zijn "anders"  elke norm was anders.... Daarom kwam ook ELK GS blok apart op de dyno, zat hij niet in het verwachte spectrum qua vermogen, ging hij weer uitelkaar en opnieuw geassembleerd tot hij wel dat vermogen leverde...   Dat kan een wissel vd de oliepomp zijn geweest, of alleen een ander tussenwiel, het ging om de samenwerkende som der delen... (daar zit ook de crux met bv "end float" van een krukas op een GS, die moet ook 100% ok zijn in het toeren gebied 4000 t/m 7500 tpm

Pas als je zo'n blok een los hebt gehad EN weer in elkaar hebt zet, EN bv vergelijkt met een B31/33 zie/merk je de verschillen...

Bv een B34 comp, (zelfs al was hij van geheel ALU) was en is geen GS en niet zonder reden..
#37
Gold Star / Re: Axiale speling krukas
28 augustus 2022, 11:24:45
Citaat van: John link=de rollen lopen dan immers tegen de kraag aan

Op de GoldStar zitten geen kragen op het rollenlager aan de drive side , die is helemaal "vrij" een van de "GS specifieke features"  en maar aan een kraag zijde aan de timing side.. buitenkant.. dus bij elke graad warmer gaat die verder naar buiten....

0 = 0 = 100% vrij draaien..... mijn diverse GS'en DBD lopen er prima op..


Ps.
Ik heb overigens mijn wijsheden ook niet zelf bedacht, maar in mijn kennissenkring kring zitten enkele zeer vooraanstaande classic race motoren bouwers met alle mogelijke internationale titels op hun konto als het gaat om de bouw vd motoren... (het gaat dan niet bv de ronde van xxdorp oid)

Kijk... uiteindelijk is elke speling meetbaar te maken, dus je kunt discussiëren of 0=0 is, maar een blok monteren/opbouwen (ook) met alles nieuw, axiale speling bij opbouw = 0 is wat deze mannen hanteren en het zijn aardig preciese mannetjes  8)
#38
Hi Peter, dat werkt echter alleen op de late type A7 | A10 met de zgn Triumph koppeling
op de eerdere modellen met de 6 Veers koppeling, gaat het niet werken, sterker gaat het goed stuk....

aangezien de goede kernen van de 6-veers niet meer te vinden zijn/niet meer te koop (alleen te zachte) is het wellicht een goed idee de model jaren bij je tip te vermelden voor iemand schade maakt. ;-)

gr. Harold
#39
Gold Star / Re: Axiale speling krukas
8 augustus 2022, 17:28:15
Hoi John,

deze "mag"op "0" of "speling" zo klein mogelijk dwz 100% vrij draaien is ok/geen druk ergens op / geen voelbare speling..   sowieso wordt hij door de aandrijfzijde kruktap na aandraaien moer tegen 1 zijde aangetrokken...
omdat alu carter meer uitzet dan staal zal speling vd kruk zelf in het carter eerder groter worden bij warme motor dan andersom..

ik installeer bv "onze" nieuwe N.E.B. krukassen voor de GS ook zo... gaat perfect..

tip: als je met vloeibare pakking (nooit vulcaniserend) carter en krukas opbouwt... drijfstang/zuiger exact in het midden cilinder en daarna direct (kan zonder zuiger) cilinder en kop tijdelijk plaatst, trekbouten handvast aandraait en dan de carter helft bouten even beetje lost zodat de helften een fractie kunnen bewegen als er kracht op komt, vervolgens de trekbouten kop steviger aandraait , "richten de carter helften zich naar de cilinder boring (er vanuitgaande dat alles exact recht is qua cilinderboring/voet/kop)    en dan carter helft bouten definitief vast draaien....  vervolgens haal je de cilinder en kop er weer af en moet de kruk 100% vrij draaien als test....  maar weet je ook zeker dat je zuiger met de laagste frictie en dwang draait..   (spreekt voor zich dat drijfstang exact in het midden moet zitten)

ik hoop dat dit helder is ;-)
#40
Gold Star / Re: Soms kom je wat leuks tegen
6 juni 2022, 21:03:22
voor wie het nog nooit heeft gezien..

BSA zette alle Gold Star blokken na assemblage op de testbank (dyno) om te kijken of deze aan de minimum vermogenseisen voldeed (zo niet ging hij weer uit elkaar Tot hij het minimum vermogen WEL leverde) en leverde voor elk GS specifiek blok een testrapport.

Veel rapporten zijn er nog en op te vragen (mits je foto's kunt sturen van jou GS blok) bij de Engelse Gold Star & Rocket Gold Star Owners'club

van dit blok ziet dat rapport er zo uit:

#41
Gold Star / Re: Soms kom je wat leuks tegen
6 juni 2022, 20:56:54
Ennn nog wat ander reparatie werk afgerond

#42
Gold Star / Re: Soms kom je wat leuks tegen
6 juni 2022, 20:55:38
cilinder: 1 x koelrib gerepareerd en boring hohnen voor de nieuwe zuiger.

boring bleek een lichte ondermaat te hebben, dus nu komt er een nagelnieuwe Omega STD zuiger er in.. (bij gebrek aan een originele BSA STD zuiger..)

tuimelaarhuis had een vorige eigenaar kijk/meet gaten ingemaakt...  die hebben we maar weer dicht gemaakt..

en de tuimelaars op "race" niveau gebracht = gepolijst  (gewoon om dat dat mooi is ;-) )

#43
Gold Star / Re: Soms kom je wat leuks tegen
6 juni 2022, 20:47:45
cilinderkop voorzien van nieuwe klepzetels en dus ook kleppen, geleiders, veren ed..
ook draad van 1 tapeind gerepareerd..



#44
Gold Star / Re: Soms kom je wat leuks tegen
6 juni 2022, 20:45:02
Kleine update voortgang:
de GS is inmiddels geheel ontmanteld ter beoordeling vd onderdelen...
frame gestraald en geen noemenswaardige issues.. lipje voor het stellen van het rempedaal moet er even (weer) aangezet.

Alu blok delen zijn schoongemaakt, voorzien van nieuwe lagers, nieuwe N.E.B Krukas gemonteerd
Brede GS magdyno straps (er zaten de verkeerde (voor dit model) smalle straps op)
#45
2 x  8" single sided front hubs / Rem naven zoals op B33, A7 A10 & Gold star modellen compleet met alu plaat (zonder bevestiging)

past evt. met aanpassing (verwijdering nokje) rechter onderpoot voorvork ook in B31, geeft meer remvermogen, fijne upgrade in het moderne verkeer ;-)

keurige naaf/trommel, draad netjes

rem ankerplaat netjes qua passingen

Momenteeel slecht te vinden in Nederland | Vaste land door o.a. Covid en Brexit import issue's

De sportief geboorde is € 125 als set

de ongeboorde € 139 als set

info@motolab.nl