Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Rien

#1
Open schroeven...
#2
Hi Aart, hoeveel veren heeft de koppeling?
#3
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
17 april 2025, 08:36:53
Citaat van: gup op 16 april 2025, 21:39:18Het revisiebedrijf heeft zijn best gedaan en het Carter is weer thuis, gereed om in elkaar te zetten. De krukas heeft zijn behandeling ondergaan en er is zelf een vol bronzen lager gemaakt. Het blok is van 63 en bij deze blokken waren de timingside bussen van staal met een bronzen insert. Daar zijn toentertijd aardig wat blokken op kapot gedraaid doordat de bronzen insert door oorzaken wilde verdraaien en sloot zo de toevoer van olie naar de krukas af, zodat t boeltje aan bonken sloeg. De jaren daarna besloten ze zogenaamde dowels (pinnen) te plaatsen door de stalen bus en de insert om verdraaien te voorkomen. Deze dowels zijn niet meer te krijgen of je moet geluk hebben maar had sowieso weinig vertrouwen hier meer in.
Ik had het liefst een vol bronzen timing side bus, die is nu gemaakt, deze zijn bij mijn zoek tocht nooit gevonden. In de latere bouwjaren 66 geloof ik zijn ze wel vol brons, maar daar zijn de krukassen ook anders van. Deze zijn langer. Heb nu een korte krukas zoals t hoort bij dit bouwjaar 63.
Dwz dat de flens van de timingside bus dikker is als het latere type. (Deze krukas is immers korter) Bij de latere types is de flens dunner en heb je ook een thrustwasher. Maar is ook het Carter anders (afmetingen) inwendig.
Heb aardig wat onderdeel boeken en het internet af moeten struinen om aan de goede info te komen en waarbij het BSA UK-forum veel wijsheid heeft gebracht.
Dus kan zijn dat ik in de voorgaande pagina's verkeerde conclusies had getrokken met betrekking tussen krukas en timingside bus. Ik wist nog niet dat er 2 verschillende krukassen waren voor de A65. Mijn vorige eigenaren hadden dit aardig bekokstoofd want heb er toch zo'n 35 jaar mee gereden, ik had er ook mee door kunnen gaan maar dan had er ook een lager zelf gemaakt moeten worden waarbij de oliegaatje in de bus meer naar buiten geplaatst moeten worden om goed in de oliegroef uit te komen. Deze krukas stak ook verder uit de bus , dit kun je terug zien op de eerdere geplaatste foto's, nu is het big end gelijk met de buitenkant van de bus. De oude krukas (lange) vertoonde meerdere problemen zoals dat de timingside geslepen moest worden maar ook de kant van het rollager was versleten, daar was geen sprake meer van een perspassing. Hij gaat wel in de doos : bewaar want weggooien doen we niks, affijn jullie zullen dit wel kennen..............
Mijn A7 heeft ook een keer een lagerbus staal-brons gehad. Nu vol brons. Ik heb weleens gehoord dat dat vanwege de mindere uitzetting van staal was tov brons.
#4
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
12 februari 2025, 16:53:52
Citaat van: gup op 12 februari 2025, 16:39:03Is er iemand  hier op t forum die op zijn A65 een belt drive heeft zitten?
Wat is de ervaring hiermee?

En nu niet allemaal tegelijk hè. ;D

Zie de webshop van Britishbikebits.com
Denk dat Peter Derks daar wel.meer over kan vertellen...
#5
Eencilinders / Re: BSA c10
5 februari 2025, 15:46:55
Citaat van: Rien op  5 februari 2025, 15:43:44
Citaat van: tomvanmeurs op  5 februari 2025, 15:37:13Bedankt allen voor interesse in dit,ik had gezien dat er verschil zit in links en rechts,maar dragonfly's kan alleen 2 dezelfde maten leveren. Weet iemand nog een adres om zwarte velgen en spaken te leveren? ,ik ben ook in contact met Haan wheels, maar iets in de buurt van noord Holland zou wat handiger zijn.

Welke velgmaat zoek je?

Je stuurt een oude spaak of meerdere maten indien nodig, naar Haan en zij sturen het naar je op. Heel makkelijk. Liever géén RVS, die breken sneller dan galvani.
#6
Eencilinders / Re: BSA c10
5 februari 2025, 15:43:44
Citaat van: tomvanmeurs op  5 februari 2025, 15:37:13Bedankt allen voor interesse in dit,ik had gezien dat er verschil zit in links en rechts,maar dragonfly's kan alleen 2 dezelfde maten leveren. Weet iemand nog een adres om zwarte velgen en spaken te leveren? ,ik ben ook in contact met Haan wheels, maar iets in de buurt van noord Holland zou wat handiger zijn.

Welke velgmaat zoek je?
#7
Eencilinders / Re: BSA c10
29 januari 2025, 19:33:27
Hi Tom, ik had je vraag doorgestuurd aan iemand met ervaring met de C10's. Dit is zijn antwoord:                   

"Zou het niet weten de wijsheid haal ik uit het onderdelen boek. Het is mogelijk dat links en rechts verschillende maten zijn"

Groet Rien
#8
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
11 oktober 2024, 20:46:09
Mooi plaatje. Zie ik voor het eerst. Ik weet niet of er bij de A65 naven aan een kant linkse draad voor de 'lagerblokkeerringmoeren' zit maar meestal betekent 'LH' linkse draad.
Ook de dikke rubberring is heel belangrijk. Deze houdt druk op de remtrommel daar die maar op één lager draait wat nogal een wankelijke constructie is.
#9
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
11 oktober 2024, 19:52:39
Idd, de lagers zitten in de binnenbus die door de twee helften gaat. Als je eventueel alles loshaalt: let op de maatvoering van de binnenbus L R ten opzichte van de twee helften.
De klinknagels gaan een keer los. Ook zijn van de fabriek uit de linker-en rechterhelft niet met elkaar verbonden, alleen via de bus en de klinknagels. Geadviseerd wordt de twee helften op de middennaad aan elkaar te lassen en de binnenbus links en rechts aan de buitenschalen te lassen. Zo sla je twee vliegen in één klap...
Trouwens goed opletten dat de twee helften in de goede stand ten opzichte van elkaar blijven anders passen de spaken niet meer.
#10
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
11 oktober 2024, 10:32:19
Alex, ik zie dat de klinknagels nog in de naaf zitten. Was bij mij ook zo, waren zelfs nog een beetje gelast. Toch losgekomen. Daarna de binnenbus aan de buitenschaal laten lassen. Zie bijgaande foto's.
#11
A7/A10 / Re: Triumph 4-veers op A7 SA '54
6 oktober 2024, 18:51:48
Alles werkt prima maar alleen de standaard adapter op de versnellingsbakas (oude nummer 42-3170) heeft een vrij kleine/smalle flens om het huis te ondersteunen. Inmiddels is er een betere uitvoering waarvan de flens breder is. Zie plaatje. Ik heb deze nu besteld. Tekst van De Groot:
koppelings naaf BSA 4 veers koppeling.

made by SRM, UK

Requires thrust washer 57.3931  adaptor to fit 4 spring clutch to A7 A10 B33 Etc swingarm ,mainshaft.
Felt sealing washer included which is an upgrade on the BSA oil scroll that did not work !�
#12
Links / Boutjes en moertjes en zo...
6 oktober 2024, 18:35:58
Bijgaand een lijst als je wat meer details zoekt.
#13
B25/B40/B44/B50 / Re: B40WD trillen
6 oktober 2024, 12:25:07
Citaat van: TinusWDB40 Stoffel op 17 september 2024, 19:50:41De trillingen hebben weer toegeslagen.De bevestiging van de claxon is afgebroken.Weer wat te knutselen.
Is bij mij ook gebeurd. Beugel opnieuw laten lassen, daarna weer gebroken. Beugel is wel verchroomd, kan dat ermee te maken hebben? Ik laat nu de claxon eraf. Ga hem verkopen. 6 Volt origineel Lucas Altette. 15 jaar geleden opnieuw laten verchromen. Als iemand interesse heeft, laat het weten. Groet Rien
#14
Te koop / Re: Windscherm
2 augustus 2024, 16:23:11
Hi Tinus, ik zoek wel zoiets maar ik weet niet of mijn TomTom in de weg zit. Wat is de lengte van de beugels vanaf hart stuurbuis?
#15
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
23 juni 2024, 13:01:00
Ad heb ik gezien Alex. Mijn 'brilletje' voldoet nog goed en iedere keer als ik de rocker box open heb zie ik altijd veel olie rondom de tuimelaars.