Nieuws:

✅ Nieuwe forum versie is actief.
📢 Registratie voor het forum via de leden-administratie BSA-OC.com.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Rien

#121
Ik gebruik MPM SAE 90 classic gearbox oil in A7 Swinging Arm.
#122
Eencilinders / Re: Accu
21 mei 2021, 08:54:30
Cees, hier kan je info vinden:  https://www.bsa-oc.com/service-sheets/
#123
A7/A10 / Re: Luchtfilter a10 gf 1961
18 april 2021, 08:46:11
Chris, ik zie dit bericht nu pas:  ik kijk vaak op Draganfly (zie link) Op jou bijgevoegde foto staat een carb 276, daar hoort dat filterhuis bij. Ik denk dat jij de carb 376 hebt. https://draganfly.co.uk/product-category/bsa/sparesparts-for-bsa-a710-b3133-c101112-m202133/carburetter-air-filters/air-filters-and-the-usual-etc/
#124
A7/A10 / Re: Zadel losmaken A10 swingarm
18 april 2021, 08:30:49
Dit zijn de leukste vragen Chris!   Ongeveer halverwege zitten aan de onderkant links en rechts van het spatbord twee boutjes verticaal in de onderplaat geschroefd. Eruit halen en je kan de buddyseat omhoog kantelen. Aan de voorkant haakt hij over een pen. Succes.
#125
Zie ik ook. Vreemd, er is ook geen menu. Vorige keer stond er een complete uitleg. Zijn telnummer: +31652446153
#126
Ik had ook altijd gedoe met kabels. De meeste complete nieuw gekochte zijn te dun, te kort of te lang. Ik maak ze nu zelf. Heel eenvoudig. Zie: https://www.cable-shop.nl/    Wel zo dik mogelijke binnen- en buitenkabel nemen.
#127
A7/A10 / Re: Accu (6v) voor A7 1954
7 april 2021, 18:16:13
Sinds 3 jaar in gebruik. Voldoet goed.
#128
A7/A10 / Re: 'Zingende' STD versnellingsbak.
17 maart 2021, 15:43:42
Versnellingsbak draait weer als vanouds: als een warm mes door de roomboter! De lagerbussen van de layshaft zijn vervangen. Ik heb nog geen langere proefrit gemaakt maar ik hoor de bak niet meer zingen in 3 en 2!  Wel jammer eigenlijk, ik was er zo aan gewend. Wel een aandachtspuntje: na het in elkaar zetten van de bak schakelde hij voor geen meter. Wel naar 1, daarna niet naar 2, kwam niet verder dan vrij, met veel drukken en doen naar 3 en 4. Terugschakelen was helemaal drama, alleen maar geratel. Heb er wakker van gelegen wat hier de oorzaak van kon zijn. Wat blijkt: standaard moet bij montage de bak in vrij staan en de merktekens op de schakelwaaier en huis gelijk staan. Na drie maal de bak los te hebben gehad en twee maal het verhaal van Riny de Jong in het groene boek gelezen te hebben zag ik het probleem; de schakelwaaier zat in 4 aan de bovenkant helemaal strak tegen het huis gedrukt. Tussendeksel weer losgehaald en de schakelwaaier één tandje naar beneden gedraaid, alles weer dicht geschroefd en toen was het opgelost.
#129
A50/A65 / Re: Koppeling vast
15 maart 2021, 20:19:28
Succes André. Pas op met coating in de tank: het schijnt dat sommige coatings niet tegen benzine met ethanol kunnen! Er zijn er ook die de tank schoonkrijgen met grind, schroefjes, knikkers en wat al niet en daarna alleen maar niet-ethanol-houdende benzine tanken die geen vocht aantrekken zoals V-Power en BP Ultimate.
#130
Citaat van: Thunderbolt op 11 februari 2021, 09:55:29
Mooi projectje Rien. Wat was de aanleiding, zat er speling in het lager?
Lager had een paar zware punten bij het met de hand draaien. Had iets van 30.000km gedraaid zonder dat er nieuw vet opgegaan is. Kom je niet bij. Is ook een vreemde constructie: de trommel draait op één lager dus dat heeft nogal wat te verduren.
#131
Vervolg lager in remtrommel: zo, het juiste lager 65-5883 zit er in. Het oude lager was in de breedte (13.10mm) afgedraaid. De groef waar de circlip in valt is verbreed zodat het originele lager nu wel past (14.28mm). Met het originele afdekplaatje op het lager. Ook even het wiel en de trommel los op de bank gepast: alles sluit goed op elkaar aan.
#132
Heb nu de achterwiellagers eruit. Zat 2 x Steyer RLS 7 in. In de remtrommel zat Hoffmann dus een van de twee modellen zal in de loop van 67 jaar wel een keer zijn vervangen. Zaten nog heerlijk in het vet. In de naaf zat geen vet via de smeernippel ingespoten. Valt ook niet mee om deze te vullen. Ik denk dat er mss wel 100 gram vet in gaat. Heeft dat wel zin als het vet nog zo mooi aan de lagers hangt? Klein beetje speling. Gaan nu nieuwe in.
#133
Wiellagers plus lager remtrommel/achtertandwiel: Ik heb nu het lager uit de remtrommel en dat blijkt even 'een dingetje' te zijn. Het lager is aan één zijde afgedraaid tot totaal 13.10mm. Standaard hoort het 14.28mm 9/16" te zijn. - Nieuw lager BSA 65-5883 7/8 x 2 x 9/16" - 14 jaar geleden trommel en lager nieuw gekocht bij een gerenommeerd bedrijf. Het lager was aan de wielzijde afgeschermd met een stalen plaatje, was mooi schoon en zat nog lekker in het vet. De ruimte achter de circlip is ongeveer 13.40mm dus te krap om daar een nieuw niet afgedraaid lager in te zetten. Mij is afgeraden een nieuw lager ook af te draaien dus ik laat nu in de trommel de groef waar de circlip in valt breder opruimen zodat de juiste maat nieuw lager plus afschermplaatje erin kan. Open lagers besteld, merk RHP. Ook voor het achterwiel.
#134
A7/A10 / Nieuwe remvoeringen gelijmd.
20 januari 2021, 16:26:16
Zo, deze gaan wel weer 30.000km mee. Ook geschikt voor Zwitserse bergen!  De vorige voeringen zaten op de schoenen geklonken. Ik heb toendertijd de complete schoenen met voeringen vernieuwd, nu alleen voeringen er op laten lijmen. De trommels zagen er heel netjes uit. Niets aan gedaan.
#135
A7/A10 / Re: 'Zingende' STD versnellingsbak.
13 januari 2021, 21:35:46
Naald- of kogellagers is denk ik niet nodig met 27pk op de oersterke constructie van de STD-bakken. Vlgs mij hebben de Gold Star bakken en race-uitvoeringen naaldlagers. Buiten dat ik niet weet of het mogelijk is in de STD. Ik heb de technische man niet gehoord over de tandwielslijtage. Op de Engelse sites las ik wel dat slijtage van de tanden voorkomt als de lagers van de layshaft te veel gesleten zijn. Ook heeft hij - op mijn verzoek - het gat waar de stift van het koppelingshendeltje in draait voorzien van een bronzen busje. Standaard draait dit gewoon in de alu behuizing maar dit had al veel ruimte waardoor het ontkoppelen moeilijker en zwaarder ging.