Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Rien

#16
Das een goeie over de nokvolgers Alex. Ga ik nakijken.
#17
Citaat van: gup op  1 januari 2024, 14:07:03Een dikkere koppakking is ook optie, mijn cil kop was zodanig veel gevlakt dat de compressie wel erg veel werd. Had van 2mm dikke koperen plaat zelf een koppakking gekopieerd. Werkt nog steedse is steeds te hergebruiken.
2mm hoger met de cilindertapeinden moet ook nog wel lukken denk ik.

Gr gup
Kan ook. Maar ik hoor nogal wat problemen met lekke koppakkingen. En op de cilindervoet staat minder druk?
#18
Update 1 jan. 2024:
De nieuwe NOS Hepolite zuigers zijn 40 gram zwaarder dan de oude. De krukas wordt daarom opnieuw gebalanceerd op 67%. Zuigers zijn hoger dan de oude originele, compressie 8.0 : 1. Standaard compressie van A7 is 6.7 : 1. Er wordt een alu plaat van 2.0mm gemaakt om onder de cilinder te leggen. Met nieuwe std schalen in de drijfstangen zijn we tevreden over de speling op de big ends. Wordt vervolgd...
#19
A7/A10 / A7 Swinging Arm '54 Zuigers Nokkenas
26 december 2023, 19:04:21
Hi liefhebbers van de tweecilinders. Even de actuele stand van zaken: zoals ik afgelopen zomer al liet weten ligt het blok nu open. Er is nogal wat aan de hand. De bovenste zuigerveren hebben ca 0.20mm speling in de groef, is veel te veel, mag max ca 0.05mm zijn. Van de rechterzuiger is het ribbetje tussen veer 1 en 2 zo ver naar beneden gedrukt dat veer 2 vast zit in de groef. Foute boel. De STD zuigers zijn beide ook danig gesleten. Misschien draaien ze al 200.000km lekker mee. Ik heb twee NOS Hepolite overmaat 0.020 zuigers gevonden. Naar horen zeggen komt het huidige Hepolite spul uit Taiwan of zo, zitten in ieder lang op de boot. De cilinders worden uitgeboord en gehoond. De std lagerschalen van de drijfstangen zijn ook versleten, worden vernieuwd. De big ends zijn nog rond en recht, als de nieuwe schalen erin zitten gaan we kijken of er niet te veel speling op zit. De nokkenas is ook versleten, er zitten vlakke kantjes op, gaat nieuwe 67-0356 van de A10 Golden Flash in. Standaard in de A7 zit een 67-0334 maar daar is moeilijk aan te komen. De 356 geeft wat meer cilindervulling. Ook de bronzen lagerbussen van de nokkenas zijn gesleten maar mss vult de nieuwe nokkenas dat weer op. De nokvolgers hebben kleine platte kantjes, deze worden opnieuw geslepen. Dus we zijn aardig bezig. Wordt vervolgd...
#20
Evenementen / BSA Sleuteldag 10 december 2023
11 november 2023, 17:06:29
Hier kunnen we het nodige van elkaar leren!  Komt allen...
#21
Hoog tijd voor onderhoud aan de Lucas E3L dynamo. Zie foto. Koolborstels zitten er nu bijna 30.000km (drie seizoenen) in en moeten nodig worden vervangen. Borstels zijn 1/2" breed.
Reactie en antwoorden van Leon Hoppenbrouwers, expert in jaren dertig motoren:
LH: "De collector kan ook wel een opfrisbeurtje gebruiken"
RK: "Schoonmaken met ... of moet er meer gebeuren?"
LH: "Even met een 800 schuurpapiertje erover en dan de tussenruimte tussen de lamellen goed schoonmaken om kool en koperslijpsel eruit te halen."

#22
A7/A10 / Re: Probleem A7 1950
27 september 2023, 18:05:46
Citaat van: jan peeters op 27 september 2023, 17:28:07Hoi Rien  Daar heb ik nog niet op gelet  Had geen idee waar die twee schroefjes voor waren..  Heb van t weekend alles weer uit elkaar gegooid  opnieuw afgesteld  nu op 8mm  bdp  carburateur nagezien  niks gevonden     alles terug gemonteerd   Resultaat  ?? hetzelfde euvel    Ik dacht er al over het ding te verkopen   Misschien  is  de schroefjes  verhogen naar 11 mm een optie  M vr gr   Jan
Niet wanhopen Jan! Er komt een oplossing. Ik heb pas een gebruikte K2F gekocht. Moet hem nog reviseren. Dat duurt nog wel even denk. 
We kunnen daarna kijken wat er gebeurt met een andere magneet op jouw mooie A7... Voordat je hem weer loshaalt Jan kan je bij Arris Kramer vragen of hij mss wat met de overspanningsbeveiliging heeft gedaan. Of heeft hij hem niet open gehad?  Laatste keer heb ik mijn magneet K2F bij Jan de Laat in Boxtel laten controleren en hij heeft een beveiliging in het anker gemaakt. Daarna ging hij ook 'bokken.'  Bougies op 0.4 en puntjes op 0.35mm en het was over.
Ook de Bright Spark condensator wil nog weleens problemen geven.
Vandaar mijn vraag: zit die erop?
#23
Te koop / Re: Uitlaat deegrollers
25 september 2023, 19:51:23
Citaat van: Thunderbolt op 25 september 2023, 19:28:02Ja klopt geen demping. Deze zaten op mijn A65 toen ik die kocht. Kreeg er wel dempers bij (model sigaar), en die heb ik er snel opgezet.

Wil je nog wat foto's Rien?
Graag.
#24
A7/A10 / Triumph 4-veers op A7 SA '54
25 september 2023, 17:05:11
Mijn kleinzoon van 4 jaar vertelde me pas dat ik ouderwets ben. "Waarom ben ik ouderwets" vroeg ik. "Je leest een krant" was zijn antwoord...  Goed, ook op ander gebied ben ik ouderwets en/of zo je wilt traditioneel: ik heb nog steeds de 6-veers in de A7. Komt tijd komt raad, ik ga over op de 4-veers Triumph. Wie heeft er ervaring met deze omschakeling?  Alle reacties zijn welkom...
#25
A7/A10 / Re: A7 Swinging Arm '54 Nokkenas
25 september 2023, 16:54:43
Voor de zekerheid heb ik inmiddels een nieuwe SRM oliepomp gemonteerd. Kost wat maar dan heb je ook wat. De oude lekte aan alle kanten. Schijnt een hogere opbrengst te hebben. SRM raadt een oliefilter af. Ook heb ik regelmatig na een langere rit met hogere temperaturen de olie in de tank gemeten. Komt niet boven de 75°C. Dus eigenlijk een mooie werktemperatuur. Een oliekoeler is vlgs mij dan ook niet nodig.
#26
A7/A10 / Re: Probleem A7 1950
25 september 2023, 16:44:37
Heb je een Bright Spark condensator op de K2F?

Wat anders:
Misschien Misschien, ter hoogte van de witte sleepring zitten twee overspanningsbeveiligingsschroefjes. Als deze te dicht bij de ring staan heb je kans dat de spanning via deze schroefjes wordt weggeleid. Vlgs een deskundige wordt de weerstand op/van de bougie verhoogd bij een hogere compressie/druk. Als de weerstand te hoog is wordt mogelijk de hoogspanning via deze schroefjes afgevoerd?
Bij mij stonden ze op ca 7mm van de ring, ik heb ze op 11mm gezet.
#27
Te koop / Re: Uitlaat deegrollers
25 september 2023, 13:01:28
Bedoel je met: 'open-uitlaat' dat ze niet dempen? Ik heb wel interesse.
#28
A7/A10 / Re: Probleem A7 1950
22 september 2023, 17:30:21
Citaat van: jan peeters op 22 september 2023, 16:41:00Hoi Rien  De automatische vervroeger werkt prima,  ook getest door Kramer,  De motor is ineens slecht gaan lopen tijdens de Maas en Waal rit.   Ik heb al andere bougies geprobeerd ,nieuwe  bougiekabels en doppen zijn zonder weerstand    maar het euvel blijft    Boekje schrijft voor 5/16 - 3/8  inch bdp
met max voorontsteking.

zou het iets met  de  nokkenas kunnen zijn  of kan die niet verlopen?
Groet  Jan
Timing heb je op 9.0mm staan. Waarom? Is wel aan de vroege kant. Mijn A7 Swinging Arm '54 staat op 5/16" voor bdp.
Bougies op 0.4, puntjes op 0.35mm?
Nog niet eerder gehoord dat de nokkenas hier invloed op kan hebben.
Heb je een Bright Spark condensator op de K2F?
#29
Te koop / Re: Uitlaat deegrollers
22 september 2023, 16:18:59
Bedoel je met: 'open-uitlaat' dat ze niet dempen?
#30
A7/A10 / Re: Probleem A7 1950
22 september 2023, 16:14:15
Lastig het probleem te vinden Jan. Vlgs mij heb je alle standaardzaken doorlopen. Waar ik nog aan denk:
1;
Werkt de automatische vervroeger goed of zit die er niet op?
2;
Heb je al een 'warmere' bougie geprobeerd? Bijv. ipv een L82C een warmere L86C
3;
Bougiekappen zijn zonder weerstand?
4;
De kabels in de pick ups: heb je die gesoldeerd op het ringetje? Ik houd ze liever met uitgeplozen draadjes, vlgs mij heb je dan meer kans op beter contact op het pennetje?
5;
Bougies op 0.4mm. Puntjes op 0.35mm?
6;
Al een keer geprobeerd met wat latere timing, bijv. 8.5 of 8.0mm voor bdp?
Succes.