Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - gup

#1
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
7 mei 2025, 21:16:15
De krukas is nu gereed voor montage in het Carter, het Carter spoel ik nog een laatste keer schoon en blaas de oliekanalen door.
De sludgetrap is keurig schoon van binnen en afgesloten met een nieuwe plug, deze keer een inbus versie. En voor de zekerheid nog centerpunten gegeven.Dat geklooi met het gleuf type was ik zat.
Ook geborgd met wat loctite borgmiddel evenals de vliegwielbout die de trap op zijn plaats houd.
Alles aan getrokken met de momentsleutel volgens de opgave in het boek.

Het eerste moment van draaien van de motor is het spannendst, daarom leg de krukas met de big ends naar beneden, dan zit het oliegaatje bovenin.
Spuit en druppel daar langzaam de Motorolie in die je gaat gebruiken, doe het langzaam zodat de lucht eruit kan en de sludgetrap zich geheel vult met olie.
Zet de krukas ook eens recht overeind onder het vullen, des te beter gaat er zoveel mogelijk lucht uit.
Bij het eerste moment van aanslaan van de motor hebben de lagers gelijk oliedruk.

Zie foto.
#2
B25/B40/B44/B50 / Re: Versnelling B40
28 april 2025, 22:04:10
Altijd moeilijk om er hier vandaan wat van te vinden zoiets, dat wordt toch n operatie
Aan de bak denk ik.
Meer tips welkom denk ik.
#3
B25/B40/B44/B50 / Re: Versnelling B40
27 april 2025, 20:29:19
Werkt je koppeling toch wel optimaal en vloeiend, anders kan ik niet verklaren dat je toerental op loopt.
#4
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
26 april 2025, 22:12:02
Ondertussen heb ik ook de krukas geshimd, het makkelijkst is de krukas eerst te monteren zonder shims. Mocht je een originele krukas met bijbehorende Carter hebben kun je de shims bepalen via de cijfers op je vliegwiel en op je Carter. Dit heb ik in dit topic als eens beschreven hoe je dit bepaalt.
Ik begon weer op nul. Leg het Carter op zijn kant op blokken want de krukas steekt uit. Zet een Meetklok op het Carter op een stabiele plaats, steekt een schroevendraaier tussen het Carter en vliegwiel en til hem zover mogelijk op. Aan de hand van deze meting kun je zien wat de zijdelingse speling is (axiaal).
Trek hier de speling vanaf volgens boek min 0,03 en Max 0,07 mm. Bij mijn eerste meting kwam ik uit op 0,55mm speling totaal. Maar ik was vergeten om het lager vast te zetten wat later door het voortandwiel en stator wordt gedaan.
Dit had ik geïmiteerd door een stuk pijp over de as te schuiven en met een ring en de krukas moer vast te zetten. Toen kwam de meting uit op 0,62mm tussen echt vastzetten dus anders heb je een verkeerde meting.
Had verschillende shims liggen van verschillende diktes, had er 3 bij elkaar en dan kwam ik aan de goede maat. Maar ik had geen zin in 3 dunne shims wat eigenlijk in een shimcup hoort( als je die dikte kwijt kan ).
Daarom had ik zelf 1 shim gemaakt van de goede dikte, na het monteren hiervan en weer meten kwam ik op een goede maat speling uit, zit nu op axiaal 0,04mm .

Uiteindelijk word t een fractie meer vanwege de vloeibare pakking die er nog tussen komt bij het uiteindelijk monteren.
Hierbij nog enkele foto's

Gr gup
#5
Af stellen van de koppeling bedoel je? Werkt t vrij zetten beter als je op de motor zit en een stukje achteruit duwt misschien? Met draaiende motor.
Verdacht kan zijn de cam plate en/of plunjer. Om dat te onderzoeken wordt t de bak open halen..............
#6
Hoi aart, hopelijk heb je een werkplaatsboek, dat kan je al in de goede richting duwen, of verschillende fora op het internet raadplegen.

Hou contact, gr gup
#7
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
17 april 2025, 21:32:58
Ondertussen zijn ook de bussen van t tussentandwiel vervangen en in lijn geruimd, deze hadden ook de langste tijd gehad. Hierbij zijn er ook 2 verschillende tandwielen van , oud en later type. Ik heb hier een later type omdat de inner cover ook laat is. De eerste A65's hadden de km teller aandrijving onderaan de versnellingsbak zitten en later aan de oliepomp aandrijving. Houd wel de speling in de gaten (axiaal) dit word mede bepaald door de pakkingdikte, dus alles monteren en de meetklok erop. Je kunt dit aanpassen door de bus verder in of uit te tikken. Stook het deel wel warm, dan gaat alles makkelijker.
#8
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
17 april 2025, 21:07:39
Hier een foto van de timingside bussen.

2 vol brons dunne flens, 1 versleten van 30 jaar geleden, 1 nieuwe ( nooit gebruikt). En de befaamde stalen bus, oud model waarvan de flens dikker is.
Als je de bussen goed bekijkt zie je dat de oliegaatjes nog schuin geboord zijn naar de krukas toe.
Ik vraag me eigenlijk af waarom dat je dan de oliegroef niet gewoon breder maakt zodat je niet onder een hoek hoeft te boren.
De stalen versie is gewoon gekopieerd in brons. De dunne flens is 2,3 mm en de dikke 3,15 mm als ik t mij goed herinnert.
Zo zijn er eigenlijk meerdere zaken dat je denkt  ::)
#9
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
17 april 2025, 17:24:14
In mijn A10 zit ook een vol brons lager, heb teveel puin gezien met de staal/bronzen lagers.
Vandaar deze actie.

Gr alex
#10
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
16 april 2025, 21:39:18
Het revisiebedrijf heeft zijn best gedaan en het Carter is weer thuis, gereed om in elkaar te zetten. De krukas heeft zijn behandeling ondergaan en er is zelf een vol bronzen lager gemaakt. Het blok is van 63 en bij deze blokken waren de timingside bussen van staal met een bronzen insert. Daar zijn toentertijd aardig wat blokken op kapot gedraaid doordat de bronzen insert door oorzaken wilde verdraaien en sloot zo de toevoer van olie naar de krukas af, zodat t boeltje aan bonken sloeg. De jaren daarna besloten ze zogenaamde dowels (pinnen) te plaatsen door de stalen bus en de insert om verdraaien te voorkomen. Deze dowels zijn niet meer te krijgen of je moet geluk hebben maar had sowieso weinig vertrouwen hier meer in.
Ik had het liefst een vol bronzen timing side bus, die is nu gemaakt, deze zijn bij mijn zoek tocht nooit gevonden. In de latere bouwjaren 66 geloof ik zijn ze wel vol brons, maar daar zijn de krukassen ook anders van. Deze zijn langer. Heb nu een korte krukas zoals t hoort bij dit bouwjaar 63.
Dwz dat de flens van de timingside bus dikker is als het latere type. (Deze krukas is immers korter) Bij de latere types is de flens dunner en heb je ook een thrustwasher. Maar is ook het Carter anders (afmetingen) inwendig.
Heb aardig wat onderdeel boeken en het internet af moeten struinen om aan de goede info te komen en waarbij het BSA UK-forum veel wijsheid heeft gebracht.
Dus kan zijn dat ik in de voorgaande pagina's verkeerde conclusies had getrokken met betrekking tussen krukas en timingside bus. Ik wist nog niet dat er 2 verschillende krukassen waren voor de A65. Mijn vorige eigenaren hadden dit aardig bekokstoofd want heb er toch zo'n 35 jaar mee gereden, ik had er ook mee door kunnen gaan maar dan had er ook een lager zelf gemaakt moeten worden waarbij de oliegaatje in de bus meer naar buiten geplaatst moeten worden om goed in de oliegroef uit te komen. Deze krukas stak ook verder uit de bus , dit kun je terug zien op de eerdere geplaatste foto's, nu is het big end gelijk met de buitenkant van de bus. De oude krukas (lange) vertoonde meerdere problemen zoals dat de timingside geslepen moest worden maar ook de kant van het rollager was versleten, daar was geen sprake meer van een perspassing. Hij gaat wel in de doos : bewaar want weggooien doen we niks, affijn jullie zullen dit wel kennen..............
#11
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
13 februari 2025, 14:48:31
Kom er maar in Peter Derks............
#12
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
12 februari 2025, 16:39:03
Is er iemand  hier op t forum die op zijn A65 een belt drive heeft zitten?
Wat is de ervaring hiermee?

En nu niet allemaal tegelijk hè. ;D

Zie de webshop van Britishbikebits.com
#13
Eencilinders / Re: BSA c10
8 februari 2025, 17:44:34
Ben benieuwd naar t resultaat, de naaf word ook gespoten neem ik aan?

Gooit er maar n foto van op t forum als je wiel klaar is.

Succes
#14
Eencilinders / Re: BSA c10
7 februari 2025, 19:52:49
De haan is wel goed ja, heb mooie dingen gezien van die mannen. Wist ook niet dat er bij jou een zwarte velg in hoort. Zag de Chrome velg ook te koop maar geen spaken, dat is dan weer jammer.
Hou ons maar op de hoogte , wat mankeerde aan de oude velg trouwens, roest.........

Gr alex
#15
Eencilinders / Re: BSA c10
7 februari 2025, 06:52:07
https://www.devonrimcompany.com/bsa/

Dit is minder in de buurt ;D , handige site. Alleen al voor de info.
Heb mijn velg hier vandaan, binnen 3 dagen geleverd, maar kost je wel +/- 30€ extra vanwege de invoer belasting.