Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - gup

#31
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
23 oktober 2024, 21:40:27
Vanavond ff het bandje er omheen gefloept, beetje glijmiddel en velgbeschermers en 2 bandenlepels dan kom je een eind.
Toch zit er nog een beetje een kroming in het profiel. Aan het rekje had ik een aanwijzer gemaakt van een lasdraadje anders is het bijna niet aan te wijzen waar. Doormiddel van krijtstreepjes op de band. De band moet nog zijn goede positie op de velg vinden. Is niet altijd in 1 keer goed. Deed vroeger altijd met n half zachte band stukje door de straat en dan volledig op pompen en dat deed de truk meestal. Maar gaat nu niet lukken want t blok zit er nog niet in.
Half op pompen en stuiteren met t wiel deed t ook wel eens maar nu is die weerbarstiger.
Aan de velg ligt t niet, t zit m in de band. Maar wacht maar : ik zal m krijgen dat kreng >:(
#32
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
21 oktober 2024, 06:40:33
Ik had begrepen dat je daar speciale momentsleutel voor had om de spaakspanning af te stellen, maar die heb ik natuurlijk niet.
Dan wordt t ouderwets op gevoel in de vingers, moet ook weer een controle uitvoeren na een flinke rit. Als je met iets op de spaken tikt klinken ze allemaal het zelfde.
Ga ervan uit dat jij met je verzameling fietsen daar wat voor hebt?
#33
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
19 oktober 2024, 22:22:55
Nu een banden vraagje? Ik rij altijd met Dunlop's in dit geval k82. Wat ik me afvraag is dit?

Waarom staat er aan gegeven wat de rotatie moet zijn als je het gebruikt als voorband of achterband. Normaal zie je dat aan de vorm/ figuur van het profiel. Dat begrijp ik wel.
Maar de K82 heeft volgens mijn een symmetrisch profiel dus zou de draai richting niet uit kunnen maken volgens mij, althans ik kan het niet ontdekken.

Als ik deze vraag stel aan iemand dan zeggen ze de richting van het profiel bepaalt. Maar als ze t profiel bekijken weten ze t ook niet meer.

Kan iemand hier er wat zinnigs over zeggen, ik vraag t me al jaren af????

Zie de foto van t profiel.
#34
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
19 oktober 2024, 22:12:59
Voordat de band terug kan , eerst de roestvlekken verwijderen op de band van de oude velg. Dat wil je beslist niet meenemen op de nieuwe velg.
Met een messing borsteltje kom je een eind. Doekje met roestoplosser erop beetje poetsen en krijg het weer aardig schoon.
Zie t resultaat op de foto's.
#35
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
19 oktober 2024, 20:16:50
Nog een ander dingetje, nu àlles vervangen was en het wiel er weer in zit, voelde ik een zwaar punt bij het draaien. Dat bleek bij de km aandrijving vandaan te komen. Meerdere hebben dit probleem gehad hier. Deze is tijd geleden aan geschaft van het merk EMGO. Had dit opgelost door aan de achterzijde de ring wat vlak te tikken in het huis en was toen al minder.
Maar nu ging ik er vol in om het op te lossen en het wiel soepeler als soepel te laten draaien. ;D

Ben erachter gekomen door proberen en meten dat er iets niet centrisch is en dat zit in het mechanisme. Er zit een wormwiel en tandwiel in die de km teller kabel aandrijft.
Doordat het gat niet centrisch is met je wiel en je steekt de as erdoorheen dan verschuift de boel en krijgt t wormwiel te weinig speling op de tanden en voel je een moeilijk moment hierin. Zet je m op je wiel zonder de as in te steken dan loopt alles soepel behalve als de as erin zit. Dus dit wil zeggen dat er iets verschuift. Heb dit opgelost om het asgat in de aandrijving wat groter te maken aan 1 kant. De tegenovergestelde kant van t wormwiel.
Heb dit gedaan met stukje schuurlinnen met je vinger door het gat te draaien , dit hoefde maar een paar tiende te zijn. Na diverse keren proberen kwam er duidelijk verbetering in, je kunt er een beetje mee spelen, wees niet bang dat t uit de handloopt want de aandrijving komt later tussen de 2 pasbussen van je wiel vast te zitten.
Met het vastzetten van je wiel kun je al draaiende het resultaat al voelen.

Zo zie je maar weer dat nieuwe onderdelen geen garantie van succes zijn, want heb al nare ervaringen zat gehad met nieuwe onderdelen.


#36
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
19 oktober 2024, 19:53:21
Hierbij nog wat foto's van de meetkloksessies.....
#37
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
19 oktober 2024, 19:47:05
Welkom bij de Teleac cursus spaken amateur style. ;D  ;D

Als je de velg plat op de werkbank neerlegt en je zet de naaf zonder de aandrijfring van de km teller neer , dan steekt de naaf ongeveer 15mm buiten de velg. Dat is de offset van de naaf die ik ook van tevoren had gemeten toen ik het ouwe zooitje deed demonteren. De drive side zogezegd. (Foto).

Het is een eenvoudig kruis spaakpatroon en kan dus eigenlijk niet fout gaan, je ziet vanzelf of je de spaak onder of over moet steken naar de velg. Doe je dit niet goed dan ben je aan het forceren en spaken aan het buigen zodat je zelf door hebt dat het niet goed is.
Van tevoren alle spaken naast elkaar gelegd ofdat ze toch allemaal even lang waren.
Dat maakt t werk alleen maar makkelijker. Zet een kant er met de hand in en handvest, je kunt in de spaaknippel velgkant kijken of dat ze allemaal even diep zitten.
Draai de velg dan om en doe het zelfde, zo mogelijk nu de velg ondersteunen met wiggen zodat je de goede offset weer hebt. Steek de spaken weer gelijkmatig erin en handvest. Draai de velg weer om zodat je met een hoeklijn de goede offset weer kunt meten. Draai je hoeklijn als een taartpunt over de naaf (4x) zodat je op 8 punten kunt meten naar je velg tussen de hoeklijn. Alle 40 spaken handvest, desnoods klein beetje spanning.
Dan kan de velg in het rek gehangen worden, plaat de aanwijzers naast de velg, met een paar mm er tussen zodat je de slingering kunt zien. En je het chroom niet beschadigd door schampen van de aanwijzers. Zet dan de aanwijzers onder de velgrand en kijk of je een eivorm hebt.
Het is eigenlijk logisch nadenken, moet de velg naar rechts , dan los je de linkse spaakzijde en span je de rechterzijde. Moet je verg naar boven dan los je de onderkant er tegenovergestelde kant breng je op spanning.
Op die manier kun je de velg elke kant op bewegen die je wilt. Ik plakte tussen een bepaalt slingerpunt 2 tape zodat je in dat gebied moet zijn om te richten anders raak je echt de kluts kwijt. Probeer niet alles in 1 keer voor mekaar te krijgen, hierbij is geduld een mooie zaak.
Blijf af en toe de offset meten ofdat je het niet vergaat en stel de spaken dan weer zo, dat de naaf verschuift ten opzichte van de velg. Daarom het belangrijk om het begin goed te hebben(offset) des te gemakkelijker heb je het alleen bij het richtwerk.

Belangrijk is , neem gewoon je tijd ervoor, de wereld is ook niet in 1 dag gemaakt, naar horen zeggen

Toen alles op zicht gesteld was met de aanwijzers, heb ik de Meetklok er eens bij gehaald. Het is maar een HBM-etje maar heeft me al veel geholpen met bepaalde zaken. Niet vergeten dat je met de Meetklok elke imperfectie van de velg zichtbaar maakt. Heb naderhand met de Meetklok wat bijgesteld en zo goed als gekregen.
Had uiteindelijk wel eens een afwijking van 0,4 mm erin en heb het daarbij gelaten.
Het nadeel van de klok zei ik al, maar je kan wel goed zien waar er iets mankeerd.
Zowiezo waar de velg aan elkaar gelast is, dit is toch zo'n moeilijk punt waar je toch altijd iets aan ziet ( vervlakking).
Ook bij mij is dat beetje zichtbaar en als je de las markeer met tape en je geeft t wiel een draai, zie elke keer dat als de tape langs de aanwijzers komt dat de velg een kleine beweging maakt.
Denk nu niet van : flutvelg zeker? Ook ik had een Jones Wm 3 velg. Mijn vorige velg had dit ook, ookal was dit een goedkope Italiaanse velg met flut chroom. En de originele velg daarvoor (Jones) ook, dus............

Heb t wiel weer gemonteerd in het frame en daar ook de maten weer gemeten die ik toen gemeten had, zat 1 mm verschil in en dat geloof ik wel. Daarna nog eens gekeken met de Meetklok en ben tevreden zo. Voor tegenwoordige maatstaven zullen de wielen wel strakker in de maatvoering zijn, maar daar zijn de productie methoden ook naar. Ik denk dat dit wiel nooit 150 km/h per uur gaat draaien,  8)

Ik had hier ooit eens gezegd dat ik het spaken uit zou besteden, maar vind het toch te leuk om zelf te doen.
Als alles OK is kun je de eventuele spaak uiteinden afslijpen , gelijks het nippel.
Of je moet een lekke band willen? Een nieuw velglintje erop en alles is weer nieuw.
#38
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
19 oktober 2024, 08:55:34
De naaf is gespoten en gelijk de lagers vervangen, een nieuwe viltring er tussen aan de km teller aandrijving zijde en een nieuw opsluitring voor t lager.
Heerlijk dat dit spul te koop is, let op deze beide zijdes zijn linkse draad.

Op naar de volgende sesie, t spaken van t wiel.
#39
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
14 oktober 2024, 20:09:16
Op den dop , zeggen ze dan welles ;D
#40
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
12 oktober 2024, 19:25:17
Vandaag de koe maar eens bij de hoorns gepakt, zo maar te zeggen. De gehele naaf gedemonteerd. De naaf in de bankschroef gezet en met een stuk plat van 5 mm de ring eraf gedraaid die de km teller aan drijft. Deze is linkse draad, evenals de opsluitring van het lager aan de driveside. Vandaar dat er LH op de naaf is ingestanst. Er staat ook een nr 5 ingestanst kon ik zien maar zegt mij niks.
Daarna kun je de 2 retainers eruit halen met daar tussen de vilten ring.
Dan zijn de lagers zichtbaar, dan met een passende diameter dop uit de set de as er uit tikken, dan komt 1 lager er uit en kun je de naaf omdraaien en wederom met een passende dop via de binnenkant het andere lager (driveside) eruit tikken. Let op achter het lager zit nog een thrustwasher. Die moest ik er voorzichtig met een doorslag , ook via de binnenkant er uit tikken.
Na een goede ontvet en schoonmaak beurt kon ik constateren dat de naaf in goede staat is, ook de klinknagels. Kan me voorstellen dat het hier fout kan gaan want er komen nogal wat krachten op te staan. De naaf bestaat uit 2 delen zoals Rien zei en zit over het binnenhuis heen geperst en vastgezet met de klinknagels. Nu de verf eraf is kun je de naad tussen de beide helften zien. Mocht deze uit elkaar gaan/ moeten , zou ik het maar merken met een paar centerpunten ofzo.
Dus nieuwe lagers en viltring gaan maar in het winkelmandje ,
zover heb ik de naaf in mijn A65 tijd nog niet uit elkaar gehaald.

De naaf staat ook inmiddels in de primer, nog een tip in plaats van afplakken met tape. De dop van een bus remmenreiniger en de dop van de imal tik je zo over de vertandingen en de schroefdraad heen die je niet gespoten wil hebben.

De nieuwe rubberen ring die tussen de naaf en de remtrommel komt, lag al gereed. Die was al zompig zo gezegd en aan vervanging toe.

Gr gup
#41
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
11 oktober 2024, 20:20:28
Ik snap m Rien, zinnige praat. Als de boel loskomt goed merken dus. Of je moet van puzzelen houden ;D

Heb nog deze doorsnede tekening gevonden voor de liefhebbers en nieuwsgierigen.

a65  1969/70

Ps aangaande je verhaal, nu snap ik waarom dat er de letters LH ingestampt staan (left hand),  bestaat uit 2 helften dus.
#42
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
11 oktober 2024, 19:26:27
Ik heb de constructie nog niet nader bekeken maar zoals ik je begrijp zit er een bus door de naaf die vastgeklonken is en waar de lagers inzitten.
Nu ik zover ben doe ik gelijk maar de lagers vervangen denk ik, dus kan ik het eens nader bekijken.
Nu ga ik ervan uit dat dit je naaf van de A10 is, want zie het systeem Van de km aandrijving niet zitten, maar de constructie is bijna hetzelfde.

Heb t idee dat het wel snor zit met de naaf, maar bij jou is het zo ook opgelost.

Iedergeval bedankt voor je info,  gr alex
#43
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
10 oktober 2024, 21:56:36
Das waar Tinus, zolang de onderdelen maar van goede kwaliteit zijn, correct onderdeel nummer wil niet zeggen dat alles klopt  :(

De naaf 2 keer in de afbijt gezet, de  oude 2 componenten lak had er ondanks zijn leeftijd toch moeite om eraf te komen. De laatste beetjes met de roterende staalborstel te lijf en hij is weer keurig kaal.

Uiteindelijk 3 oude spaken te lijf gegaan met de slijptol, de rest kwam er keurig uit. Deze gaan toch weer in het hoekje : bewaar.
#44
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
8 oktober 2024, 20:46:58
Ik had hier wel eens verteld dat ik een nieuwe velg spaken zou uitbesteden, maar t bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus gaan we t weer zelf doen.
Het is me 30 jaar geleden ook gelukt dus we gaan er weer voor.
Een jones velg met rvs spaken op de kop getikt , dus staan we gesteld. Alhoewel, had er vroeger een mooi rekje voor gemaakt om het wiel erin te hangen, maar dat heeft zolang rond geslingerd dat t uiteindelijk bij de lorrenboer terecht kwam. Dus dan eerst maar eens een nieuwe maken. Had nog een voorraadje hoeklijn dus dat komt wel goed.
Heb t alleen flink gehecht zodat ik de hoeklijnen later weer ergens anders voor kan gebruiken.
Heb t nu zo gemaakt dat je hem in de bankschroef kunt zetten. Met een paar aanwijzers aan de zijkant die verstelbaar zijn (profielklemmen).
Heb ook geprobeerd om de magnetische Meetklok te gebruiken en dat gaat ook lukken , althans voor de fine tuning.
Om de velg gecentreerd te houden heb ik weerszijden een stukje 1" slang over de as geschoven.
Voordat je de boel demonteerd, neem overal de maten van. Heb een hoeklijn over de naaf gelegd en meet t verschil op de zijkant van de velg. In mijn geval 15mm. Kwam nog oude geschriften tegen van ondergetekende 30 jaar geleden en die 15 mm kon ik nog terugvinden. (Driveside)
Heb de kale velg zonder band weer even in de achterbrug gehangen en daar ook weer wat maten vanaf een vast punt van het frame genomen. Denk niet dat ik nodig heb ,maar toch.
Om de boel uit elkaar  te halen gaat t gebruik van een betonschaar t snelst, ik wou t toch maar op de nette manier doen, wie weet kun je de spaken later nog wel eens gebruiken of iemand mee helpen. Dus eerst maar alle nippels in de kruipolie gespoten want er zaten er een paar aardig vast.

Het spaakpatroon is eigenlijk een eenvoudig kruisverband, teken zoveel mogelijk op met tekst erbij overliggende spaak/onderliggende spaak enz.
Tegenwoordig is het makkelijker, je maakt er bundels foto's van, zou dat je later terug kunt zoeken. ( leve de vooruitgang) 8)
Gaande weg zullen er nog wel verbeteringen aan t rekje komen denk ik, maar dat komt vanzelf.

Eerst maar eens demonteren en de naaf een spuitbeurt geven en eventueel de lagers vervangen als t nodig is............

#45
Links / Re: Boutjes en moertjes en zo...
6 oktober 2024, 21:48:34
Deze is very handy zo gezegd. Zit altijd te spitten door de boeken welke draadmaat  dat het nu is.
Hier kun je op onderdeelnummer zoeken, scheelt hoop tijd en moeite.

Goeie info voor op t forum Rien, top!