Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - gup

#376
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
11 juni 2021, 21:24:58
Hallo André, het gebied mij te vertellen dat ik geen lid (meer) ben. Waarschijnlijk lid geworden eind jaren tachtig, weet t niet precies meer. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik al 27 jaar lid was, bij een vakbond of je werkgever wordt daar altijd bij stilgestaan. Kreeg er een zuur gevoel bij dat ik helemaal niks gehoord heb van de club, bedankje zou het minste wezen toch? De BSA club was niet de enigste, was ook lid van het eerste uur van de MAG. De motorrijdersaktiegroep, ook 27 jaar lid geweest. Niks gehoord van beide! Heb ze alle twee met een sacherijnige kop opgezegd. Jammer hè.
Alhoewel ik beide clubs een warm hart toedraag! Heb nog vele Pilled  Arms en pluis ze nog wel eens na. Vind het jammer dat het zo gegaan is, en neem nu niemand weer wat kwalijk, is inmiddels al weer aardig wat jaartjes geleden.
Denk er weleens aan om weer lid te worden , maar dan mag er wel iets van jullie zijde komen. Voorlopig ben ik blij met t BSA-forum en hoop dat het een levendig forum wordt met leuke verhalen en vooral veel technische informatie. Daarom ben ik begonnen mijn verhaal te vertellen omdat de BSA eigenlijk toch als een rode draad door mijn leven loopt. En welke technische avonturen je kan beleven in 34 jaar BSA. Heb ook de discussie gelezen over wel/of niet toegang tot forum " wel lid/geen lid". Ik zou zeggen hou het open voor iedereen, als iemand vervelend wordt dan knikker je hem er maar af!
Als de leden niet veel te vertellen hebben , word het niks, blijft t forum grotendeels leeg.
Dus voorlopig ga ik nog gewoon door met mijn verhaal, met jullie goedkeuren. Veel plezier !

Gr alex
#377
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
8 juni 2021, 22:38:39
De dienstplicht roept , na een keer uitstel ivm opleiding. Als motorordenans in opleiding in ossendrecht niet ver bij mij vandaan. Ik had mijn rijbewijs al, dus leve de lol zeg maar. Ze hadden de Triumph 3ta vaarwel gezegd en Moto Guzzi's aangeschaft, jammer ik had liever op de Triumph gereden, maar was niet anders. Guzzi was n beste motor daar niet van. Ging uiteraard op de Bsa , bleef een hele week bij mijn drinkebroeders en vrijdag weer naar huis. Was al bezig verschillende onderdelen te kopen voor de operatie. Was Paul niet vergeten, bij langzaam stationair ging mijn olielampje branden. Bij 3000 toeren heb je best nog oliedruk dus tuften we nog een tijdje vrolijk door. Keer op vrijdag naar huis, op de philipsdam  donkere wolken. Gas erop dus en voor de regen thuis, met een bloedgang de Dam af naar beneden, zeker met 130, wapperend achter mijn apehanger. In de polder gekomen begint hij raar te lopen, net ofdat 1 cilinder niet mee kwam, bougie, carb., ontsteking denk je dan? Stukje nog op 1 pit gereden, dichtbijzijnde was mijn vriendin der woonplaats. 3 km nog. Plof tot stilstand voor viaduct in de polder. Nog met bougie's in de weer geweest maar niks hoor. Miste echt een cilinder. 3 km geduwd gauw voordat t gaat regenen, was immers aardige donkere lucht geworden. Bij schoonpa zwetend aangekomen, valt niet mee moet ik zeggen met 180 kg aan de loop.  s'avonds maar eens in zijn garage gesleuteld op zoek naar oorzaak. Olie zat in de tank maar vermoede toch iets inwendigs ,sump  plate filter er maar af dan. Ik trek het naar beneden, ligt daar net als een piramide een hoopje aluminium slijpsel! Ai das nie goe! De revisie diende zich nu toch aan. Ben ook even niet meer verder gegaan want wist dat t nu goed fout was. Het was ook immers vrijdagavond en dat betekende kroegtime , ging maar eens moed indrinken om het zooitje uit mekaar te trekken, en mijn verdiet te verwerken.

Het lullige van het hele verhaal: het is ook nooit gaan regenen, ben daar droog aangekomen!

Wordt vervolgd




#378
Jeetje, kan niet wachten om het te zien, hopelijk nu wel alle bouten metrisch?

Gr alex
#379
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
4 juni 2021, 23:14:05
We zijn inmiddels beland in 1989, rijden nu alweer 2 jaartjes in deze staat. ( caferacer). Nu met geldig rijbewijs! Het chopper tijdperk dient zich  aan, dwz apehanger stuur, open turnout uitlaten, highway steps, malteser achterlicht, met bullitlights  aan weerszijden achterkant als remlicht, lederen zadeltassen klein model. Was gek van Engelse choppers vandaar. Technisch nog weinig problemen gehad,  afgezien van de aut. Vervroeger, als je in het donker weg wilt en je uitlaatbochten geven licht, dat ze roodgloeiend zijn als hij stationair staat te draaien, dan laat je hem wel staan. Bleek geen soepele vervroeger meer te zijn. Kocht in die tijd veel onderdelen bij wijlen Paul postma uit Haarlem, kreeg ze nog vrij vaak in orginele fabrieksverpakking. Alsook bij Peters classic in Rijswijk, ging allemaal over de telefoon en rembours versturen. Leve nu het internet. Gingen veel naar treffers en oldtimermeetings zoals september treffen enz...   
veel km's gemaakt toen, totdat bij stationair draaien het oliedruklampje ging branden, kreeg van Paul te horen dat het tijd ging worden voor een tapslijp en nieuw krukaslager. Omdat ik de Bsa al aardig kon zou ik het blok voor de eerste keer zelf uit mekaar schroeven, om daarna de onderdelen weg te brengen naar revisie bedrijf in dit geval stolk motorenrevisie in Rotterdam , hij had aardig ervaring met Engelse motorfietsen volgens kenners.

Wordt vervolg
#380
A50/A65 / Gup’s A65 Lightning 1970
2 juni 2021, 00:04:47
Het begint op mijn 17e, gekocht van een Zeeuw. Zag het helemaal zitten, het geluid van een Engelse twin vond ik fantastisch. Japans was niet voor mij weggelegd. Na een proefrit was de koop gesloten alhoewel er iets met de koppeling was. Kreeg het werkplaatsboek erbij met flinke smouthanden erop. Zo die oude man toch gelijk krijgen (zie anekdote). Kocht hem met een dragbar stuur, dunstall uitlaten en chromen metalen zijkappen, spatbord was al afgezaagd. Had nog geen rijbewijs maar dat liet niet lang meer op zich duren. We reden wel eens een rondje rond het eiland en was wel verzekert , maar toch.
Later bleek dat de Bsa al een hard leven had gehad ondanks dat ie maar 17 jaar oud was, net als ik. Voor een kruising staan met de koppeling in en de voorrem vast, anders kroop hij zachtjes voorruit. Was mijn 1ste sleutelklus. Met het boek ernaast, bleek dat met de verkeerde koppelingsplaat was begonnen, platen omgewisseld en probleem was verholpen. Elektrische. Storingen waren ook leuk, vanaf het achterlicht naar de koplamp kwam je dan 4 kleuren draden tegen met de nodige kroonsteentjes en tape. Dat moest ook maar eens veranderen. Daarom heb ik deze topic aangemaakt om het verhaal van de Bsa en mij en al de technische perikelen die ik tegen kwam te vertellen. Hij heeft vele gedaantes gehad, eerst caferacerachtig, toen beetje verchopt, weer een stuk terug naar origineel en anno nu weer caferacer.
Het leven van een bsa 34 jaar!

Wordt vervolgd

#381
Hier kun je zien dat de patentboutjes vlak met Carter liggen en achter de koppeling zit, loctite gebruikt want hoeft toch niet meer los, en trouwens in de primaire kant wil geen rondslingerende onderdelen hebben. Had nog een oud kettingspanner rubber over van mijn a65. Die heb ik op de spanner van de a10 gelijmd. In de hoop dat het kabaal daar van de ketting wat verminderd.

De dynamo aangepakt afgelopen winter, nieuwe lagers, anker, wikkeling. Missende onderdelen weer gevonden ( vullring ) . Borstels etc, geeft weer volop stroom 6volt. Verandert naar riem aandrijving ipv ketting (Lambrelli), dus staat klaar om in gebruik te nemen, nu de rest nog!!
#382
Hier nog een foto van het gefabriceerde patentboutje. De cilinderkop staat ook klaar om gemonteerd worden. Stuk of 6 koelribben weer opgelast. Stolk toentertijd nog loodvrije klepzitting en geleiders gemonteerd (die man is er alweer een tijd geleden mee gestopt). Kleppendeksel vorig jaar pas onderhanden  gehad  incl carb gereviseerd, ultrasoon laten reinigen, komt die er weer piekfijn uit, gelukkig geen versleten gasschuif.
Ben benieuwt ofdat we hem dit jaar nog aan kunnen trappen, want werkelijk elk onderdeel is onder handen genomen. En had wel weer een apart verhaal, tot op het bot versleten zeg maar.
Dynamo ook gereviseerd en geeft weer stroom, magneet vonkt weer maar daar zal ik nog wel eens een topic over aan maken.

Gr alex
#383
Toch de knoop maar doorgehakt, er moet iets gebeuren!!  Gezocht naar info ivm linkse gaatje in het Carter zag er zo org. Uit. Bij mij weten geen ontluchting in de primaire bak. Hoeklijntje eerst maar eens vormgegeven en met verzonken patentboutje gemonteerd in het bestaande gaatje (5mm). Een kant van boutje is dicht en had te weinig draad om vast te zetten. Boutje doorgeboord en verder met m4 doorgetapt , toen nieuw gaatje geboord in het Carter en 2e gemonteerd. Een dichtgelast gaatje weer open boren ging niet, dan kwam ik achter de ketting uit. Terzijnertijd komt er bovenop nog een draadbus gemonteerd om de kettingkast vast te zetten. Maar die moet ook nog gerepareerd worden.
De primaire kant heeft veel te lijden gehad in 70 jaar tijd, kettingspanner eruit gebroken, ruggen waar de 1/4 draden in zitten afgebroken enzo. Heb ik vol laten  lassen zodat ik weer een draadje kon tappen en er weer een fatsoenlijk ruggetje kon frezen. Dit alles is al een jaar of 8 geleden, kun je nagaan Hoe lang t project heeft stil gelegen. Had er toen ook niet bij stilgestaan anders had ik er ook een strip op kunnen laten lassen. Na al dat laswerk heb ik avond aan avond de primaire kant staan te vlakken op een grote glasplaat, het alu trekt namelijk zeker door het lassen. Heb een a65 die wel degelijk geen olie lekt en dat ga ik hier ook proberen. Op de laatste foto zijn de ruggen goed te zien, heb ook oude pistonpenbus gebruikt om de speling op de rempedaal as op te lossen, met een verstelbare ruimer kom je een eind.
#384
Tja naar wat dagen nadenken, daar moet toch iets gebeuren daar boven de ketting. De magneet zit daar immers, en die wil je ook niet in het vet hebben wat van de ketting slingert, afgezien van je eigen onderbeen. Er moet een bescherming komen. Heb zomaar es een hoeklijntjes 25mm beetje de kromming gesmeed want zoiets is niet te buigen. Met een patentboutje (voor deurkrukschilden te monteren) voorlopig vastgezet in het al aanwezige gat. Die zijn immers verzonken aan beide zijde. Achter het koppelingshuis en bij de ketting om zoveel mogelijk van draaiende delen weg te houden. Ik zou dan het 3e gaatje wat er ooit gezeten hebt weer open kunnen boren zodat hij vrijer bij de ketting vandaan zit. De patentboutjes maar in de loctite want je zou niet willen dat daar wat loskomt aan beide zijden. Ik denk dat ik deze kant zal uit moeten gaan of zoiets?  Misschien dat jullie nog opties weten?  Ooit eens overal naar ander Carter gezocht maar kwam daar ook alleen maar ellende tegen. En in de winkel hadden ze ze ook niet meer liggen, hahahah.
Het is niet anders zo denk ik, het zit gelukkig niet zo in het zicht.             

Gr alex
#385
Zou de nieuwe versie nou stroom lekken , in plaats van olie?
#386
Nieuws / Re: Brexit
27 mei 2021, 16:56:10
10 dagen geleden bij e-baby GB ,lagerset besteld voor swingarm a65 1970. Ongeveer 10 eu verzend en 10 eu import belasting. Was benieuwd voor bijkomende verborgen extra kosten, maar was toch volgens opgave. Was benieuwd hoe het zou lopen ivm brexit. Totaalbedrag was 56eu ,viel mee.
Producent is LF Harris trouwens.

Gr alex
#387
A7/A10 / Gup’s goldenflash plunjer 1951
25 mei 2021, 21:26:24
Hallo mannen , advies gevraagd van kenners. Zit met het volgende, achter de koppelinghuis zitten volgens mij 3 gaten in het Carter waarvan er 2 zijn dichtgelast bij vorige eigenaar. Blok heeft ooit schade gehad door primaire ketting. Deze 2 heb ik met stift omcirkeld, vraag mij af wat daar gezeten heeft, of is dit vanwege ontluchting bv? Bij mijn a65 zit hier een pijpje die oliedamp opvangt en loost boven de aandrijfketting. De rug die boven het kettingwiel hoort te zitten is ook weg. ( waarschijnlijk ook ooit een gebroken ketting). Daar zit ook de bevestiging op voor de kettingkast, daar zoeken we andere oplossing voor. Dus ooit hebben daar 3 gaten van ongeveer 5mm gezeten keurig op een rij. Kan niks vinden in de boeken die ik heb,  voordat ik de koppeling erop zet zou ik het willen weten want anders kom je er niet meer bij, mijn vraag is dus: hoort dit org. zo of heeft een vorige eigenaar hier iets mee bedacht?
De originele viltring heb al vervangen voor een passende oliekeerring op de aandrijfas die achter het geklonken plaatje zit.
Iemand nog tips, graag.


Gr alex
#388
A7/A10 / Re: Extern oliefilter ?
24 mei 2021, 18:57:46
Wil extern filter op de a10 plunjer plaatsen, wie weet daar een goede plaats voor? Heb al 20 jaar filter op mijn a65 zitten na een totale blokrevisie die is verborgen achter de bok.
Kan het iedereen aanraden, maar waar laat ik het op de plunjer a10?

Gr alex
#389
Wat voor soort olie kun je het beste gebruiken voor de bak? Boek schrijft gewoon Motorolie  20w50 voor, neem aan dat we dat tegenwoordig anders doen.
Wat is het beste?

Gr alex