Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Recente berichten

#1
B25/B40/B44/B50 / Re: B40 ervaringen.
Laatste bericht door TinusWDB40 Stoffel - 28 maart 2024, 22:30:45
Nieuwe rem en koppeling kabels gemaakt.De oude waren veel te lang.Nu met de kortere teflon gevoerde buitenkabels werkt de voorrem een stuk beter en de koppeling bediening gaat lekker soepel.
#2
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
Laatste bericht door Thunderbolt - 6 maart 2024, 10:05:18
Goed bezig Gup 8) Heel interessant en leerzaam dat je dit allemaal plaatst!

Misschien moet je het filmen en op Youtube zetten? Kun je er nog je beroep van maken misschien ;D
#3
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
Laatste bericht door gup - 5 maart 2024, 21:22:13
Voordat ik iets gaat doen aan de TS (timing side) bus eerst eens wat maten opgenomen van de oude situatie. Misschien komt dit ooit van pas als ik iets terug moet rekenen of iets dergelijks.
De krukas in het nieuwe rollager gezet en de Carter helften weer gemonteerd. Zonder de Shims die er tussen zaten. De Meetklok erop om de speling te meten ( endfloat). 
Til dan met een schroevendraaier tussen de sump plate en het vliegwiel de krukas op. Kwam uit op 0,15 mm.
Makkelijker is het als je de originele krukas hebt in het zelfde Carter zoals het van de fabriek kwam.
Nabij het voorste op hangpunt van het blok staat een nummer ingeslagen (zie foto) en tevens op het vliegwiel van de krukas staat ook een nummer ingeslagen (zie foto)
Deze foto is van mijn andere krukas, degene die ik gebruikte is uitgebalanceerd en een kilo lichter, daarbij is het ingeslagen nummer verdwenen met het afdraaien van het vliegwiel.

Voorbeeld is dan 83= 0,830"
                69= 0,690"
Trek deze van elkaar af en =0,140" en haal daar de 0,003" endfloat vanaf en je heb de maat van de Shims.

Nu liggen deze getallen ver uit elkaar maar dat komt omdat het een vroeg Carter is en een late krukas wat niet bij elkaar hoort, foto's en rekensom is louter voorbeeld!!!

Ligt eraan welk jaar blok dat betreft, rekening houden met eventuele thrustwasher aan TS zijde ( wat de vroege pre 65 blokken niet hadden) en eventuele shimcup.

Je kunt deze info ook vinden in diverse boeken behalve de haynes versies  >:(

Ik worstel en kom boven, gr gup 8)
#4
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
Laatste bericht door gup - 4 maart 2024, 20:34:44
Nu het nieuwe rollager geplaatst, beste manier is om het carterdeel warm te stoken met een soldeerbrander . Beetje met rondraaiende bewegingen zodat 't geleidelijk op temperatuur komt.
Ik zat boven de 75 graden, voor de foto gauw de lasertemperatuur meter gepakt want koelt al gauw weer af.
Makkelijk hulpmiddel voor zo iets, vroeger spuugde je erop en als die knetterde was t heet genoeg  ;D
Dan pak je t lager en zakt er bijna vanzelf in, een paar tikjes met een hamer en een doorslag op de buitenrand van het lager om hem helemaal te positioneren. Je hoort t aan het carter als die eenmaal zit.
Ondersteun t carter met een paar blokken hout zodat ie stabiel ligt.
Als je lagers / bronzen bussen moet vervangen, verwarm t carter dan gaat alles veel makkelijker.

Je kunt t ook in de oven doen maar let dan op dat :
1- de brandmelders uit staan ivm oliedampen die dan vrij komen.
2- dat het hoofdbestuur (vrouwtje) er een dag niet is , ze neemt t niet in dank af dat je de oven gebruikt.
3- hard rennen naar de schuur met je ovenwanten aan , anders koelt teveel af.

Dan toch maar de brander ;D  ;D  8)

Gr gup

#5
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
Laatste bericht door gup - 1 maart 2024, 22:31:38
Maar goed dat niet alles zichtbaar is op de foto's  ;D
Ik ruim het wel eens op, maar dat heet eigenlijk verzetten  ;D  ;D
#6
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
Laatste bericht door Thunderbolt - 1 maart 2024, 17:38:31
Die schuur/garage van jou ziet er netjes uit Gup. Daar moet ik ook eens aan werken  :-[
#7
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
Laatste bericht door gup - 29 februari 2024, 17:01:32
Ondertussen alles en nog wat een setje swept back pipes opgedaan voor mijn oude rakker. Maakt de caferacer compleet, ben benieuwd of t wat word, zo niet dan gaan de gewone bochten er weer op die nog in goede staat zijn.

O ja, mijn schoenmaat is 43  ;D  ;D
#8
Jaren 30/40 / Re: ROKENDE BSA L 31
Laatste bericht door jan peeters - 29 februari 2024, 16:01:40
Hallo    Olie verbruik onder controle !!!    Lekte onderlangs  de olie toevoer regelknop , ( deze sloot niet af in het huis ) Nu kan ik de olie toevoer regelen   Eerste ritje gemaakt    en  de motor liep prima  (minuscuul pluimpje  voor een motor van 93 jaar, maar daar zullen de millieu deskundigen wellicht anders over denken).  Ook de ontsteking beter afgesteld,  stond wat laat   staat nu op 9 mm BDP      Hij start nu direct.  Ik vind het nog te nat/koud voor een flinke rit maar dat gaat dit voorjaar zeker gebeuren   Ik sluit hierbij de topic af .  Alex dank je voor het meedenken en het steuntje in de rug   welliicht zie ik je bij de Zeelandrit  die Leander wil organiseren     Groet  Jan   
#9
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
Laatste bericht door gup - 28 februari 2024, 21:27:48
Zomaar n paar detailfoto's van de remlicht schakelaar. 30 jaar geleden vaak ruzie met de lucas schakelaar gehad, weggegooid en n moderne erop. Heb er nooit meer naar om hoeven te kijken. Still going  ;D
Niet erg origineel maar dat zijn meerdere componenten niet .

Pstt... niks zeggen komt van n yamaha af..... ::)
#10
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
Laatste bericht door gup - 28 februari 2024, 21:19:14
Zomaar n foto van de tussenstand  8)

Nu de aandacht weer op t blok.