Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Recente berichten

#71
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
Laatste bericht door gup - 6 januari 2024, 17:59:59
De remankerplaat met de trommel is nu aan de beurt, voor inspectie en een flinke schoonmaak beurt, niks geks kunnen constateren alleen dat er een nieuwe smeernippel in gaat ter verbetering als de originele.
Krijgt een flinke polijstbeurt met Peek, dit werkt uitstekend, gebruik t voor al de alu Carter helften om t handmatig te polijsten, ook bij de RE. Zie foto's.
Heb daar nog wel een apart verhaal over, jaren geleden moest ik keihard op de rem voor iemand. Hierbij moest ik ook hard op de achterrem, wiel blokkeerde (wat ik nog nooit gehad heb) want de TLS rem op de voorkant had hulp nodig.
Hierbij hoorde ik een klap en na constatering dat de remankerplaat gebroken was kon ik weer huiswaarts.
Geprobeerd een ander exemplaar te vinden wat erg tegenviel, overal kreeg ik te horen dat deze de dunne exemplaren zijn en makkelijk breken. Toevallig sprak ik iemand die stalen zijkappen zocht en ik een remankerplaat, dus hebben we ruilbeursje gedaan . Ik de ankerplaat met een splinternieuwe remtrommel erbij en hij de kappen, deze waren nog verchroomd ook maar niet geheel schadevrij.

Blij dat ik er uiteindelijk 1 had en ging monteren, dat lukte niet want het As gat was zeker 2mm kleiner als de mijne. Terwijl het onderdeelnr bij allebei 68-6130 was.
Heb het opgelost door met een verstelbare ruimer het gat groter te maken zodat hij paste over de asnaaf wat in je trommel zit.
Toch vraag ik me af waarom dat hier verschil in zat, mocht iemand hier meer van weten? Ik hoor t graag.

Gr gup
#72
C10/C11/C12/C15 / Nieuwe “kleine “
Laatste bericht door BasC12 - 6 januari 2024, 10:30:55
Hallo,

Ik ben nieuw bij de club en trotse bezitter van een helemaal zelf opgebouwde c12. Doel was een betrouwbare motor te bouwen die er uit ziet alsof hij na jaren stilstand zo uit de schuur is getrokken!
Als iemand wat technische dingen wil weten van de c12 of c11, ik heb elk onderdeel in mijn handen gehad.

#73
A50/A65 / Re: Gup’s A65 Lightning 1970
Laatste bericht door gup - 5 januari 2024, 17:17:03
Eindelijk vanwege de vakantie eens tijd gehad om de bedrading weer op orde te brengen, ipv enkele uurtjes s avonds. Zo kun je je aandacht erbij houden om alles weer naar behoren aan te sluiten, zonder dat je wat opblaast :-\
Blijf ook gewoon op t positieve massa systeem door borduren. Enkele veranderingen gelijk toegepast, nieuwe spanningsregelaar ingebouwd en aangesloten .
De zenerdiode met koelplaat onder het balhoofd verwijderd, evenals de gelijkrichtercel die ik al eens ipv de oude gelijkrichter die onder het zadel zit vervangen had kon er ook uit. Dit alles neemt de nieuwe regelaar over.

3 keer alles nakijken ofdat alles klopt, ivm sluiting . Volle accu er weer op en alles werkt weer naar behoren,

Led koplamp, led knipperlichten, rem- achterlicht, alles functioneert weer.
Alleen de dynamo en rotor van de Boyer ontsteking nog aansluiten als t blok er in hangt.
Nu aan t achterwiel bezig , flinke schoonmaak beurt. De ketting met de tandwielen ga ik ook maar vervangen nu ik bezig ben. Heb zijn kilometers wel weer gehad, zo kan ik nu alles in 1 keer vervangen nu t blok toch nog open ligt. ( voortandwiel 21 tands), achter 47 tands.

Gr gup
#74
A7/A10 / Re: A7 Swinging Arm '54 Zuiger...
Laatste bericht door Rien - 2 januari 2024, 10:07:53
Das een goeie over de nokvolgers Alex. Ga ik nakijken.
#75
A7/A10 / Re: A7 Swinging Arm '54 Zuiger...
Laatste bericht door gup - 1 januari 2024, 20:35:28
Zolang je maar massieve koperen koppakkingen gebruikt ipv de koper/asbest/koper pakkingen, daar had ik vroeger alleen maar ellende mee, zoals lekken. Zolang de boel maar vlak is en goed op moment aandraait. De massieve zijn weer herbruikbaar door roodgloeiend te stoken en snel af te koelen in het water, dan word hij weer zacht.
Een opvulling onder de cilinder is ook optie , alleen je nokvolgers moeten meer naar beneden kunnen zakken.
#76
A7/A10 / Re: A7 Swinging Arm '54 Zuiger...
Laatste bericht door Rien - 1 januari 2024, 16:07:31
Citaat van: gup op  1 januari 2024, 14:07:03Een dikkere koppakking is ook optie, mijn cil kop was zodanig veel gevlakt dat de compressie wel erg veel werd. Had van 2mm dikke koperen plaat zelf een koppakking gekopieerd. Werkt nog steedse is steeds te hergebruiken.
2mm hoger met de cilindertapeinden moet ook nog wel lukken denk ik.

Gr gup
Kan ook. Maar ik hoor nogal wat problemen met lekke koppakkingen. En op de cilindervoet staat minder druk?
#77
A7/A10 / Re: A7 Swinging Arm '54 Zuiger...
Laatste bericht door gup - 1 januari 2024, 14:07:03
Een dikkere koppakking is ook optie, mijn cil kop was zodanig veel gevlakt dat de compressie wel erg veel werd. Had van 2mm dikke koperen plaat zelf een koppakking gekopieerd. Werkt nog steedse is steeds te hergebruiken.
2mm hoger met de cilindertapeinden moet ook nog wel lukken denk ik.

Gr gup
#78
A7/A10 / Re: A7 Swinging Arm '54 Zuiger...
Laatste bericht door Rien - 1 januari 2024, 13:43:57
Update 1 jan. 2024:
De nieuwe NOS Hepolite zuigers zijn 40 gram zwaarder dan de oude. De krukas wordt daarom opnieuw gebalanceerd op 67%. Zuigers zijn hoger dan de oude originele, compressie 8.0 : 1. Standaard compressie van A7 is 6.7 : 1. Er wordt een alu plaat van 2.0mm gemaakt om onder de cilinder te leggen. Met nieuwe std schalen in de drijfstangen zijn we tevreden over de speling op de big ends. Wordt vervolgd...
#79
A7/A10 / Re: A7 Swinging Arm '54 Zuiger...
Laatste bericht door gup - 27 december 2023, 09:58:32
Lekker bezig Rien, ik schijn maar geen tijd te krijgen voor mijn sleutelklussen, misschien wat in de vakantie nu. Mijn A10 ook nokkenas vervangen, (platte kanten) en de nokvolgers die nog schreeuwend duur waren kan ik me herinneren.
Hepolite is de hepolite van vroeger niet meer heb ik begrepen, je komt er diverse verhalen op Bsa forum uk van tegen. Heb in de A10 zuigers van JP zitten .
Zolang t werkt, werkt t.
De nokkenas bussen kunnen trouwens een heel eind meegaan , hopelijk komt t een beetje uit voor je. Anders krijg je het in lijn boor verhaal weer.

Succes, gr gup
#80
A7/A10 / A7 Swinging Arm '54 Zuigers No...
Laatste bericht door Rien - 26 december 2023, 19:04:21
Hi liefhebbers van de tweecilinders. Even de actuele stand van zaken: zoals ik afgelopen zomer al liet weten ligt het blok nu open. Er is nogal wat aan de hand. De bovenste zuigerveren hebben ca 0.20mm speling in de groef, is veel te veel, mag max ca 0.05mm zijn. Van de rechterzuiger is het ribbetje tussen veer 1 en 2 zo ver naar beneden gedrukt dat veer 2 vast zit in de groef. Foute boel. De STD zuigers zijn beide ook danig gesleten. Misschien draaien ze al 200.000km lekker mee. Ik heb twee NOS Hepolite overmaat 0.020 zuigers gevonden. Naar horen zeggen komt het huidige Hepolite spul uit Taiwan of zo, zitten in ieder lang op de boot. De cilinders worden uitgeboord en gehoond. De std lagerschalen van de drijfstangen zijn ook versleten, worden vernieuwd. De big ends zijn nog rond en recht, als de nieuwe schalen erin zitten gaan we kijken of er niet te veel speling op zit. De nokkenas is ook versleten, er zitten vlakke kantjes op, gaat nieuwe 67-0356 van de A10 Golden Flash in. Standaard in de A7 zit een 67-0334 maar daar is moeilijk aan te komen. De 356 geeft wat meer cilindervulling. Ook de bronzen lagerbussen van de nokkenas zijn gesleten maar mss vult de nieuwe nokkenas dat weer op. De nokvolgers hebben kleine platte kantjes, deze worden opnieuw geslepen. Dus we zijn aardig bezig. Wordt vervolgd...