Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

gup

#90
Het verhaal laat me nog niet los. Hoe je een latere krukas 734 van na 1966 in een blok van 1963 krijgt. Zoals ze bij CBS omschrijven (zie linkje) : i "for Early crankcasses it is nog feasible  to fit a late wilde crankshaft "
De mogelijkheid omschrijven ze ook om het lager dieper in het Carter te laten verzinken  0,050" = 1,27 mm om meer ruimte te kunnen kweken.
Heb mijn situatie op gemeten en opgetekend, zie foto.

Is er iemand onder ons die deze maten kan bevestigen?  Het lager steekt 0,4 mm boven de gladde aluminium rand. Zou dit lager oorspronkelijk hoger boven de rand gelegen heeft. Dus + 1,27 mm + 0,4 =1,67 mm.
Kan me voorstellen dat je dit doet, het lager laten zakken maar ook de rand daarom heen wat af freest anders zou de krukas daar tegen aan lopen.

Trouwens , leve de omreken tabellen die je vind op het internet. Dat maakt t leven een stuk makkelijker  ;D

Zou mooi zijn als iemand een leeg Carter zou hebben van voor 1965, die zou dit verhaal kunnen bevestigen.

TinusWDB40 Stoffel

Kijken de type specialisten wel eens op het forum?Zo zou Gup misschien ook wel eens geholpen kunnen worden met zijn krukas vraag.
Green Laner BSA

gup

#92
Maar weer eens de mancave ingedoken om de drijfstangen eens schoon te maken en te polijsten. Zo kun je tenminste zien ofdat er scheurtjes of andere schade aan is. Heb er vroeger al eens 1 vervangen, oliedruk probleem door versleten lagerbus, had m net een jaartje. Heel wat geleden dus. Doordat het achterste drijfstang olie te kort had besloot het lager maar vast te kleven op de krukas en sloeg de borging door en ging de drijfstang om het lager heen draaien. Lag er een mooi als piramide gebouwd aluminium slijpsel op de sump plate filter.
Kwam m pas nog ergens tegen in het krat van aandenken ;D

Met ouderwetse brillo uit het keukenkastje van het hoofdbestuur kom je een eind  8)
Het verschil is goed te zien.

gup

#93
Op mijn vraag die ik stelde, hoe dik zou nu de shim cup zijn? Antwoord gevonden op BSA uk forum.
Deze is  0,034" thou , omgerekend is dat 0,86 mm.  Moest ongeveer nog 1,5 mm overbruggen , dus wat overblijft ongeveer 0, 64 mm die zou ik met Shims op moeten vangen.
Dit zal uiteraard nog secuur gemeten moeten worden maar dan is het wel mogelijk om de krukas te gebruiken.

Op zoek naar een shim cup dus onderdeel nr 68-0186.  Er zijn 2 soorten , voor oude type krukas en latere 734 krukas.
Dan is er nog de vraag welk hoofdlager te gebruiken, de eerste A 65 gebruikten een kogellager de latere een rollager. Omdat het vermogen van de A65 steeg is hiervoor gekozen. Denk dat ik het rollager blijf gebruiken ( nieuwe dat wel)
Is tenminste makkelijk demonteerbaar, maar volgens kenners is het om het even.
Omdat ze veranderden van lager was er voor gekozen om bij de van na 1966 blokken een thrustwasher te zetten .
Dat hield ook in dat de inwendige maatvoering van de Carters anders is dan bij de pre 66 modellen.

Eerst maar de spullen verzamelen en kijken ofdat het gaat passen , voordat ik de krukas laat slijpen. En de bus op maat laat maken.

Foto geeft idee wat het is, afbeelding is van later type. Nr 8.

gup

#94
Omdat het er toch naar uit ziet dat ik de krukas kan gaan gebruiken hoop ik, maar eens besloten om de sludgetrap eruit te halen en schoon te maken. Had van tevoren al de vliegwiel bout en de plug met kruipolie (imal) ingespoten. Ofdat het geholpen heeft? Baat het niet schaad het niet zullen we maar zeggen. De plug had 4 kleine centers, normaal moet je ze een beetje uitboren maar waren zo fijn dat ik de plug met de slagsleutel er zo uit kon draaien. Neem wel een goede passende bit.
Toen het listigste, de vliegwielbout moet eruit , deze houd de sludgetrap op zijn plaats. Passende dop met grote ratel had geen succes, voelde al dat hij muurvast zat. Geloof mij nou , deze bout wil je echt niet breken. Dit zijn zogenaamde high tensile bouten om het vliegwiel op zijn plaats te houden en dat vereist sterke bouten. Durfde natuurlijk niet al mijn kracht erop te zetten en met slagsleutel heb je geen goed gevoel voor kracht. Dan maar warm stoken , dat trucje werkt meestal wel. Mocht er loctite gebruikt zijn , word deze week en krijg je hem meestal wel los. Ken de geschiedenis van deze krukas niet dan behalve dat hij jaren gelegen heeft. Ooit aangekocht voor reserve.gelukkig kwam die na het stoken wel los, rond de 85 graden gemeten met laser temp meter.
Eerst een zooi blubber eruit gehaald, kwam aardig wat uit trouwens. Met een haakje of oude spaak kun je hem eruit trekken. Na een tijdje tobben , hij zat zo vast , kreeg m met de haak niet uit. Moest aan mijn opa denken , die zei altijd: " met geweld neuk je een ezel".  Daar moet toch iets voor te vinden zijn? Zelf een trekker bedacht want zal en moet eruit. Stuk draadstang m6 haaks ombuigen, kort afzagen en kort achter de bocht met een halfronde vijl een kleepje gemaakt dat hij er makkelijk achter haakt en blijft zitten. Ik had mijn eigen sludgetrap als voorbeeld,.je kan t niet te diep doorlaten steken anders kom je in het gat van de vliegwiel bout uit en dan werkt het niet. Draadstangetje in pikken en een paar grote ringen onder de moer en draaide hem er uit. Voelde dat ik aardig kracht moest zetten met de ringratel om er beweging in te krijgen. Na jaren van stilstand koekt alles aan, dat zal de reden zijn denk ik. Ook handig zijn de soldeerborstels om inwendige schroefdraad schoon te maken. Heb ze in verschillende dia's ook de versleten borstel kunnen handig zijn. Wat dat betreft had mijn opa gelijk, maar doe t wel met beleid

gup

Moet de krukas nog inwendig reinigen, maar wat in het bakje ligt kon ik er al uit schrapen. Het is echte sludge lijkt wel blubber.
Eigenlijk moet je rond de 20.000 km ofzo de sludgetrap eruit halen en alles schoonmaken ongeacht ofdat je een extern filter hebt of niet. Het is natuurlijk geen karwei waar je zomaar aan begint. Het blok moet immers helemaal uit elkaar.
Met het alleen verversen van olie kom je er niet. Dit spul is namelijk dodelijk voor je drijfstang lagers etc. Door de centrifugale kracht is het de bedoeling dat de sludge  daar blijft. Maar zal toch n keer schoongemaakt moeten worden.

Klussie voor in de winter ;D

gup

#96
Het regent hier pijpenstelen dus maar in de mancave gebleven vandaag. Het viel niet mee om de krukas inwendig te reinigen. Moest zoveel mogelijk met scalpel de zooi van de wanden schrapen. Alleen een oplosmiddel doet t niet. Mechanisch reinigen is de oplossing. Moest nu weer denken aan mijn moeder, de vla schraper. Daar kon je het laatste stukje vla mee uit de fles schrapen. Echt Hollands zoiets  ;D
Een draadstang met daaraan een ring geborgd met 2 moeren. Zo kun je achterin de krukas komen, met klein ringetje beginnen en dan naderhand een grotere zolang hij maar er in past. Net als de vla fles schrapen. Zat nog aardig vastgekoekt zo erg dat remmenreiniger weinig effect had. Met behulp van staalborstels die ik gebruikte om cv ketels voor mijn werk schoon te maken kreeg ik de boel als laatste eruit. Alles goed doorgespoeld binnenin incl oliekanalen, daarna in de Wdb40-40 gezet tegen de oxidatie. De remmenreiniger ontvet goed maar laat toch wat residu achter.
De  sludgepijp zelf nog doorgespoten op een doekje met reiniger, als je dan ziet wat er op het doekje blijft liggen dan schrik je ervan. Allemaal aluminium/ijzer slijpsel wat verborgen zat in de opgeloste sludge. Het doekje werkte als een filter. Op foto niet goed te zien vind ik, maar onder de lamp zie je een hoop glinsteren. Wat de voorgeschiedenis van deze as is weet ik niet, maar de inhoud doet me denken aan mijn A10 krukas. Daar kwam net zoveel uit.
Op het vliegwiel staat nr 68-177 maar op de krukas niks geen nr dan behalve een 5 op de zijkant van de krukwang.
Ga er maar vanuit dat dit crank nr 68-175 moet zijn. In 1965 had de crank nr 68-179 , zou er dan een 9 ingeslagen zijn?
Begreep dat de allereerste krukassen van de A65 2 pluggen hadden voor de sludgetrap, maar dat vind je dan weer niet terug in de onderdeel tekeningen. Vreemd.
Om een indruk te geven van de sludge heb ik een m8 boutje in het bakje erbij gezet.(zie foto).

gup

Omdat de lightning aan zijn hart geopereerd word slaapt de rest onder n toepasselijke deken, alhoewel bij de marine werd je zo overboord gesmeten geloof ik ;D

Originele advertentie heb ik nog, kon ik maar terug in de tijd, kocht ik lekker een nieuwe  8)

gup

Om het verhaal over de shim cup even recht te zetten. Er zijn 2 soorten. Welke dat word bepaalt door het hoofdlager wat je gebruikt. Bij kogellager moet dit zijn 68-0186. En bij rollager hoort hier shim cup nr 68-638 bij.
Dit komt dat de shim cup een randje heeft om de Shims binnenboord te houden en tussen het lager te houden.
De cup vouwt over het binnenlager heen. Omdat een kogellager en een rollager een andere diameter hebben heb je ook 2 soorten. Omdat ik het rollager in principe wil gaan gebruiken , op zoek naar de goede shimcup. Er zijn er bij die deze cup er niet tussen hebben dat hij te dik is om nog te kunnen shimmen. De cup diende er alleen maar voor om te voorkomen dat de Shims er van tussen kunnen komen ivm beschadigen. Bij mij ontbrak die ook op de 734 krukas, er was ook geen ruimte voor (dikte). Maar mijn situatie was ook anders als origineel. Er zijn ook eigenaars die hebben van een oud lager een vulring afgestoken op de draaibank. (Binnenlager). Ik zou zeggen als je de rotor goed vastdraait dan zit alles klem en zou er weinig moeten kunnen gebeuren met de Shims, lijkt mij.

Dus op zoek naar shimcup 68-638,  wie O wie?

gup

Even iets tussendoor en wat anders. Mocht je het vermoeden hebben dat het magnetisme van je rotor verdacht is en eventueel slecht is. Kijk ofdat hij op zijn kant blijft hangen op een stalen plaat. Op alle 4 de zijden.
Dan zo die ok moeten zijn als hij zijn eigen gewicht kan dragen, zo niet..........  Weg ermee......

gup

https://www.classicbritishspares.com/blogs/news/early-vs-late-cranks?_pos=27&_sid=737051c31&_ss=r

Voor de geïnteresseerden hier een goede uitleg, er staat " its not feasible to put a late crank in a early case "

Nou bij mijn blok is het toentertijd dus wel gelukt, rijd er al 35 jaar mee  8)

Thunderbolt

Citaat van: gup op 30 september 2022, 20:10:45
Via het BSA forum UK werd ik Geattendeerd op het boek van de Amerikaan Mike Brown, building budget brits ,een interessant boek veelal over de A50/A65 en Truimph motoren. Een handig naslagwerk waar een hoop in beschreven word met veel foto's. Van motoren tot frame restauraties 
Handige weetjes met revisies , van O doe je dat zo. Een echte must have voor de A65 sleutelaars. Zeker voor de komende winter 175 bladzijden groot leesvoer.
Moet hem zelf nog helemaal doornemen maar heb al een paar antwoorden gevonden op mijn vragen 8)
Via Amazon.de besteld voor rond de 32€ incl verzenden en was werkelijk binnen 1 dag geleverd, ongelofelijk hè.

Het isbn nr is 978-1-884313-62-2

Goeie tip. Tijd voor een board met technische literatuur, dan kan deze er meteen op.

gup

#102
De verwarring is weer compleet dus hier mijn probleem. Ik heb gelijk een nieuwe nokkenas en lagers besteld, ook voor het tussentandwiel. Aan de timingzijde zitten 2 bronzen bussen , aan de driveside bij de breathervalve zit ook een lagerbus die wil ik ook vervangen zodat alles weer in lijn geruimd kan worden. Mijn oude bus die er nog in zit ( zal hem met een tap eruit moeten halen) is van het type gewoon massief met een oliesmeergaatje erin. Dit is nr 68-0022 
Dan krijg ik geleverd een bus met een sneetje erin met daarop staat het nr 68-3178 ingestanst. Die is eigenlijk voor de gearsbox mainshaft high gearbush. Na overleg met leverancier zou dit de goede moeten zijn. Als ik internet afspeur kom ik bij de camshaft Bush 68-0022 de bus met t sneetje tegen. Als ik naar de maatvoering kijk zou t dezelfde moeten zijn die in mijn Carter zit. Ik heb t idee dat 68-0022 en 68-3178 dezelfde bus is. Maar zie dat nergens terug in de boeken.
Ik weet dat ik een bijzonder Carter heb ( gezien het hele krukas verhaal) maar nu weer de camshaft Bush waarom ziet die er bij mij anders uit????  Is dit ook een eigenbouwtje geweest ????
Als ik hem eruit haal en monteer de nieuwe met t spleetje komt die dan voldoende vast te zitten???
je perst hem er in ga ik vanuit, zo ja hou je het spleetje in lijn met het oliegaatje, zodat door het spleetje olie word aangevoerd voor de smering. Ik vind het allemaal vreemd??? Of moet je later het oliesmeergaatje zelf door boren, net als met de pistonpen bussen?
Ik verwachtte namelijk een massief ronde bus met n oliegaatje erin.

Heb ik dit weer, ik wil namelijk alle lagers vervangen en in 1 keer naar t revisiebedrijf, maar nu weer n op onthoudje  >:(

Zoals de vader van dik trom altijd zei: het is een bijzonder kind en dat is die :-[

Zie foto's , gr gup

gup

Is er nu niemand hier die wat zinnigs kan vertellen over de Cambush bij de breatervalve, nr 68-0022 hoe het zit met het gespleten busje? Op welke plaats houd ik het sneetje ter plaatsen van het Carter?  Boor ik het oliesmeergaatje nog door in de bus of hou ik daar het sneetje?
Of hang ik n briefje op bij de plaatselijke Albert Hein met mijn vragen  ;D. er is toch wel iemand in de club die hier wat zinnigs over kan vertellen?

Gr gup

gup

#104
Om het buitenlagerschaal van het rollager eruit te krijgen hoeft niet zo moeilijk te zijn. Er zit aan de buitenkant geen voorziening om hem eruit te tikken, het is een zogenaamd blind lager. Verwarm het Carter rondom het lager met een soldeerbrander , voldoende heet genoeg. Leg daarna het Carter neer zodat het lager er uit zich zelf uit kan vallen. Het Alu zet meer uit als het staal. Eventueel helpen door het Carter op je werkbank te laten vallen, nee niet van 2 meter hoog :P
Bij mij kwam hij er zonder moeite er zo uit. Het is ook gelijk het moment om de nieuwe er gelijk in te zetten. Leg desnoods de buitenlagerschaal een nachtje in de vriezer en zou er zo in moeten zakken. Desnoods beetje helpen met enkele tikken.
Heb dit zelf nog niet gedaan omdat ik nog metingen wilde doen aan het Carter om te kijken ofdat er hier wat aan gedaan is om de langere krukas kwijt te kunnen, volgens het verhaal van CBS zou dit lager dieper gemaakt kunnen zijn maar dat moet nog blijken. Op het eerste zicht is hier geen bewerking aan gedaan.

Je kunt ook het hele Carter in de oven doen als de vrouw van huis is met de brandmelders uitgeschakeld ::) maar dan heb je kans dat de cambush ook meekomt, ik wilde deze niet verstoren want deze blijft nu toch zitten.

Trouwens, alvast aan alle leden een goed 2023 gewenst met vele km's voor het komende jaar.

Gr gupJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.