Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

rubberen tellerbehuizing voor rerplicatellers

Gestart door Frans Remmerswaal, 15 maart 2023, 20:24:41

Vorige topic - Volgende topic

Frans Remmerswaal

Op mijn A65 van 1968 heb ik een toerenteller (Smiths magnetic) met de verkeerde overbrengging 4:1 in plaats van 3:1. Daarvan was ik mij al 25 jaar bewust, maar wil dat nu toch aanpassen. Ook wil ik van beide tellers de rubberen bussen vervangen. Nu levert de handel, waaronder De Groot een alternatieve toerenteller met 3:1 overbrenging. Maar deze tellers zijn 8 mm hoger dan de originele. Hennie de Groot heeft voor mij in het magazijn even gepast of de alternatieve tellers passen in de rubbers. Helaas blijkt dit niet te passen. Wel wist zij dat er een lid in de club was die daar een oplossing voor had. Weet iemand hoe je dit kan oplossen.

gup

#1
Hallo Frans, dat was ik. Had ook foto's naar de groot gestuurd dat je ze kon inbouwen in de rubbers zonder dat ze er boven komen. Lijkt gewoon op orgineel.
Kijk maar in mijn topic daar staat het uitgelegd en een tekeningetje hoe dat ik het gedaan heb.
Kijk maar eens bij gup's A65 Lightning pagina 2. Als je nog vragen heeft hoor ik het wel.

Gr alexJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. 

gup

Ff gauw wat detailfoto's gemaakt, je draait de Constructie eigenlijk om. Normaal schroef je de rubbers vast op de tellerplaat maar nu bout je de tellers op de plaat en de rubbers klem je eromheen. Die kun je eventueel met klein beetje kit op de plaat lijmen. Heb ik niet gedaan. Ik heb de groef in het rubber waar de chromen rand invalt opgevuld met kit. Want hier is het rubber te ruim. Min 2 dagen laten drogen en dan pas de boel monteren. Heb dit al enige tijd geleden gedaan en werkt perfect. Heb de tellerplaat nog tussen rubberen ringetjes gezet om zoveel mogelijk trillingen te verminderen.

Gr gup

Frans Remmerswaal

Tinus,
bedankt, hier is verder wel mee uit te komen.
Ik ga ermee aan de slag.
Gr.Frans

gup


Frans Remmerswaal

Toch nog een vraagje. Inmiddels nieuwe tellers aangeschaft. Aan de onderzijde bevinden zich twee draadeindjes van M5 x 13 mm. Op de foto's lijkt het toch minimaal M6 of M8 boutjes, die met de rubber ringen aanzienlijk langer zijn dan 13 mm. Hoe heb je dit opgelost?

gup

#6
Allereerst moet je er 2 verlengbusjes m5 op draaien, dit zijn koppelstukken. Zit in de installatie techniek en gebruiken ze vaak. Je heb ze in alle maten t/m m12 enz. Ik heb zelf geen draaibank want de zeskant moet eraf, dit heb ik gedaan door een afgezaagde bout m5 de kop eraf gezaagd en aan de draadbus gekoppeld en geborgd. In de kolomboormachine gezet en al draaiend met een vijl maak je de draadbus rond. Daar overheen komt een stukje benzineslang die over de NU ronde draadbus past ook om het gat op te vullen in de tellerplaat. Daarna kun je het boutje m5 , de lengte op maat maken, wat de tellers vast zet. Met de ringen staal/rubber ertussen.
Heb de tekeningen bij gevoegd en hopelijk is het duidelijk. Je moet even op zoek naar draadbussen M5. Ze zijn te koop, worden ook wel koppelstukken genoemd.

Je zal zien dat de rand in de rubbers te groot is als je ze over de tellers doet, deze rand heb ik opgevuld met epdm kit. Kun je halen in de bouwmarkt. Word gebruikt voor epdm rubber dakbedekking of vijvers. Leg een beetje kit in de rubberen rand en smeer met Een natte vinger uit tussen de rand. Echt 2 dagen laten drogen anders kit je de tellers vast en krijg je het niet meer uit elkaar.  Heb er een test mee gedaan, je kunt hier rubber op aluminium mee lijmen. Bij mij klemmen de rubber goed om de tellers en zitten niet vast op de tellerplaat. Je kunt ze wel vastlijmen op de plaat maar was bang dat t een smeerboel zou worden vandaar dat ik het niet gedaan heb.

Mocht er nog wat zijn, vraag gerust, daar is het forum voor. ( ik had er toentertijd een fotoreportage van gemaakt en ook naar de Groot gestuurd dat het mogelijk was om ze in te bouwen, deze is helaas verloren gegaan, jammer).

Gr gup (alex)

gup

Nog even ter verduidelijking foto's gemaakt van mijn proefstuk met oud tellerrubber. Ik had nieuwe tellers en rubbers aangeschaft , de oude rubbers was niks mee te beginnen. Je moet de bodem van de rubbers eruit zagen, let op er zit stalen plaatje in het rubber. De juiste diameter is een cirkel over de 4 gaatjes van het oude bevestiging van de rubbers. De nieuwe tellers zijn dieper en zo kun je dit opvangen.

Succes Frans.

Frans Remmerswaal

Hoi Alex,
Helemaal duidelijk, ga ik mee aan de slag. Zie een groot aanbod van dergelijke verbindingsmoeren (ook ronde). Denk dat ik het in RVS ga uitvoeren. Dank voor de hulp.
Gr. Frans

gup

#9
Klopt Frans, wist dat er ook rond waren maar kon ik niet vinden. Dan heb je al 1 stap overwonnen.
Gaat lukken zo, succes

Ps heb je ook nieuwe teller rubbers? Die oude van mij waren knetterhard en niks mee te beginnen.

Gr

gup

Hallo Frans, lukt het met je tellers?

Gr alex

Thunderbolt

Heb nu ook een imitatieteller die idd iets te hoog is voor de rubber behuizing. Als je iets imiteert...  :P Bij mij hangt die behuizing in een beugel dus denk dat het wat makkelijker aan te passen is. Het rubber moet nog vervangen worden dus kan mooi even experimenteren.

gup

Bij de latere types zit het anders in elkaar, ben benieuwd, zien het resultaat wel komen. Succes.