Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Winterproject Thunderbolt

Gestart door Thunderbolt, 11 december 2020, 11:59:02

Vorige topic - Volgende topic

gup

#15
Nou, thunderbolt de symptomen wijzen er wel naar. Als de motor koud is doet zich dit verschijnsel niet gauw voor. Als die warm is , is de olie dunner en komt de kwaal pas naar boven. Geen paniek, gewoon alles nalopen. Als je de oliepomp eraf hebt, probeer dan de krukas op te tillen in het lager. Als je dan de olie ervan tussen ziet komen lijkt het erop dat ie versleten is. Ik kon uiteindelijk een voelermaatje van 0,03 inch ongeveer 0,06 mm er tussen krijgen voorzichtig. Rijd je in deze toestand verder door is er kans dat de oliedruk niet meer in je linkse drijfstang lager komt en kan vastlopen. ( heb ik al n keer gehad lang geleden). Dit komt omdat je oliedruk ontsnapt bij je krukaslager ( bronzen bus) en niet meer je verste drijfstang bereikt.
Dit probleem word erger als je te dunne olie gebruikt 10w40 bijv, maar neem aan dat je andere gebruikt.
Maar geen paniek, gewoon onderzoeken.
Als je lampje brand en je geeft gas verdwijnt het dan ook? 3000 toeren bv?
Controleer ook je oliedrukklep. Dop rechts onderaan je blok. Bij verversen van olie maak ik m altijd schoon. Zou kunnen dat hij open gaat staan en niet meer terug komt, zit een veer achter, vervuiling misschien. Ze worden wel eens vergeten schoon te maken met verversen. Stel dat ie blijft hangen dan loopt je olie rechtstreeks door naar je sump plate onderaan  in je blok.

Succes
Succes

Thunderbolt

Ik was er ook al bang voor. Bij hoger toerental gaat het lampje niet uit.

Volgende stap is de oliepomp en de drukklep zal ik ook controleren.

Bedankt Gup!

gup

Als bij hoger toerental t lampje niet uit gaat zou t theoretisch wel heel erg moeten zijn. Maar begin met t simpelste. Komt de olie terug in de tank dan werkt je oliepomp gerust. Druk kan je eventueel controleren door de sensor eruit te draaien en daar een oliedrukmeter op te zetten. Alleen moet je daar de goede nippel voor hebben. De fout zou ook in de sensor kunnen zitten of de kabel hiervan. Als je kabel ergens bloot ligt en tegen het frame aan komt bv gaat ie ook branden.
Begin bij t simpelste, het hoeft niet meteen het ergste te betekenen.

Gr gup

Thunderbolt

Zo, ik ben begonnen om het olieprobleem aan te pakken, op zoek naar de oliepomp. Rechter zijdeksel is eraf. Voordat ik het binnendeksel ga lichten, nog even een paar controle vraagjes aan jullie die dit vaker hebben gedaan:

- Moet ik de versnellingsbakolie ook aftappen? Ik vermoed van wel maar ben niet geheel zeker.
- Kan ik het elektronische onstekingsspul laten zitten? Zodat je niet opnieuw de timing hoeft af te stellen.

Dan zou ik bij de pomp moeten kunnen om te inspecteren en om een nieuw wormwiel met as voor de toerenteller te plaatsen.

/Andre

gup

#19
Hallo André, je zal de versnellingsbak olie af moeten tappen. De ontsteking zal er in geheel af moeten, bij elektronische ontsteking zal de sensor (vervroeger) eruit moeten. Hoe je dit kunt doen heb ik beschreven in mijn topic, op bladzijde 4, vergeet ook het asje van de toerenteller er niet uit te halen anders krijg je de kap er niet af, kickstarter as en veer kun je houden zitten.
Je zal de oliepomp ook geheel moeten demonteren om het wormwieltje te vervangen. Wormwiel op krukas kan blijven zitten, al draaiend kun je de pomp eraf schuiven in geval van tapeinden.  Pas op voor je kogeltje en veertje achter de pomp. Die hebben de neiging om door de gehele garage te rollen als je m eraf haalt. ;D

Gaat lukken zo, gr gup

Thunderbolt

#20
Bedankt Gup! Heb het stuk in je topic gevonden, handig ook met die foto's.

Zit er ergens op de Thunderbolt een 5/16 bout om die vervroegen los te krijgen?

gup

Volgens mij was t unf 5/16, die zit ook in je stuurbeugel dacht ik. Het chromen kapje om stuur vast te zetten. Chromen boutkop zelfs. Althans bij mijn model 1970.
Je ontsteking zal opnieuw gesteld moeten worden, nu is dat niet het ergst. Jouw thunderbolt heeft voorziening voor stroboscoop.  Heb je electronische ontsteking of de oude punten er nog in?

gup

Even een correctie op mijn advies , de bout in de stuurbeugel is 5/16 bsc (cycle draad) 26 gangen. De bout die jij nodig hebt is 5/16  unf is 24 gangen. Waar er 1 zit op jouw BSA durf ik niet te zeggen, ik heb zelf na verloop van jaren een ruime sortering van een Boutenbak verzameld.
De bout fungeert als trekker om de vervroeger eraf te krijgen, als je de bout helemaal indraait komt hij er automatisch vanaf. Vast zetten die je weer met de kleinere bout 1/4, bij mij inbus.

Trouwens welkom in de wondere wereld van de Engelse schroefdraden, op naar de boutenboer ;D

Klagen graag in behorend topic, zie sleutelen en gereedschap  >:(

Gr gup

Thunderbolt

Versnellingsbakolie afgetapt, kickstart en versnellingsveer verwijderd. Nu nog even wachten op de bout voor de sensor/vertrager dan kan het binnendeksel gelicht worden...

Gup, ik heb heel veel aan jouw topic, met de uitgebreide beschrijving en foto's!

gup

Dank je thunderbolt, daar doe ik het uiteindelijk voor. Om anderen te helpen met t sleutelen aan een BSA. Daar is dit forum een mooie plaats voor.

Reactie op je boutje gehad? Anders ga ik je er 1 opsturen. ;)

Gr gup


Thunderbolt

Dank je Gup. Heb inmiddels boutjes van Reinder ontvangen.

gup

Mooi, kun je weer n stap verder, succes.

Thunderbolt

En het binnendeksel is gelicht. Ziet er netjes uit, alleen het vorkje voor de aandrijving van de toerenteller is afgebroken. Daarvoor moest ik dus hoe dan ook bij de pomp zijn om een nieuw wormwiel te plaatsen.


gup

Gaat goed zo, als je de pomp eraf haalt dan loopt je olietank leeg. Dan is de aanvoer helemaal open. Of je tapt m af of propt het gaatje met rubber stopje of iets dergelijks tijdelijk dicht.
Mocht je het vergeten dan ligt de inhoud de volgende dag op je vloer :-[

Thunderbolt

De krukasbout is eraf, door de bout van de nokkenas tegen te houden. Maar krijg ik het wormwiel van de krukas? Dezelfde truuk werkt daarbij niet.  ::)