Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Winterproject Thunderbolt

Gestart door Thunderbolt, 11 december 2020, 11:59:02

Vorige topic - Volgende topic

TinusWDB40 Stoffel

Waarom wil je het wormwiel er af halen?Dit is toch niet nodig om de oliepomp te verwijderen.
Green Laner BSA

Thunderbolt

Ik had gelezen dat het nodig is. Maar je zou de pomp er dus ook af kunnen schuiven zonder het wormwiel te verwijderen? Had de boutjes van de pomp wel los maar de pomp gaf nog geen krimp. Zal nog eens proberen...

TinusWDB40 Stoffel

Het was bij mijn B40 niet nodig om het wormwiel te verwijderen,maar de oliepomp zat best nog wel vast na het verwijderen van de bevestiging moeren.Het zou bij jouw motor misschien wel anders kunnen zijn.Dat zal Gup wel weten.
Green Laner BSA

Thunderbolt

Inderdaad heel anders. Geen beweging te krijgen in de pomp, wormwiel ook niet. Misschien als iemand het achterwiel vasthoudt maar het zit heel erg vast.

Toch bedankt Tinus.

gup

#34
Als je de 3 moeren v d tapeinden los hebt moet hij eraf kunnen. Je hoeft t wormwiel niet van de krukas te halen, is ook linkse draad waar je inmiddels wel achter bent. Klopt, staat wel in het werkplaatsboek maar is niet nodig. Geef er gerust maar een tik met n hamer er op, de pakking kan best nog flink kleven. Hopelijk geen vloeibare pakking erbij gebruikt  (vorige eigenaar)
Dan zou hij los moeten komen en trek hem eraf. Het wormwiel van de pomp rolt over het wormwiel van de krukas, zo niet draai de krukas rond. Bougies eruit dan gaat t makkelijker.
Hij kleefde bij ook nog flink en verdiende een tikje met n hamer, pas op voor je keerklep, die bevind zich achter de pomp. Een veertje en een kogeltje, het kogeltje zal er van tussen vallen.

Ps ik had schroeven ipv tapeinden , toen die eruit waren bleef de pomp nog gewoon zitten.
Een fatsoenlijke tik met een hamer, alles kan kapot natuurlijk. Kunstofhamer.
Krijg je m uiteindelijk niet geheel eraf omdat je tapeinden hebt, ook t wormwiel demonteren, maar dan is de pomp al los.

Succes

Thunderbolt

Ik maak bij het sleutelen af een toe een foto met mijn mobieltje voor ik de boel ga slopen. Nou viel dus laatst m'n mobieltje in het pannetje met afgetapte olie onder de motor. Gelukkig geleid olie niet dus hij werkt nog, wel even werk om alles te ontvetten. Dat mobieltje roest voorlopig niet. Kortom beter in de motorolie dan in de plee :-)

gup

Leuk hè, beetje klungelen met sleutelen. Zo was ik eens een keer aan het sleutelen en was ik een 1/2 inch sleutel kwijt. Overal zoeken waar heb ik dat ding gelaten. Overal lagen er sleutels, heftafel, werkbank,
Niet kunnen vinden, meer als 5 minuten gezocht en dan kwaad worden weet je wel. Had een sleutel in mijn handen en daar schoof ik alles mee opzij om te zoeken. Bleek dat ik al die tijd de sleutel in mijn hand had........... de 1/2".

Ik ben er die avond ook gelijk mee gestopt , naar binnen gegaan gelijk de kelder in gedoken voor een paar flessen bier. Ik denk ik word oud ::) ;D
;D

TinusWDB40 Stoffel

Volgens het gezegde van mijn moeder vroeger  "je zoekt naar je paard maar je zit er op"
Green Laner BSA

Thunderbolt

De pomp is nu losgekomen en schuift idd over de tapeinden naar voren. Maar over de moer van het wormwiel krijg ik hem niet. Iemand een tip om de krukas tr blokkeren zodat ik het wormwiel kan loskrijgen? Dat ding zit echt muurvast (ja weet dat het een linkse draad is).

gup

Stond mij nog bij ja, dat het zeskantje  van de moer er net niet overheen gaat. In zijn 4e versnelling zetten en achterrem blokkeren is ook een optie. Slagsleutel doet ook de truc. Als je die niet hebt , een goede sleutel erop met een ferme tik losdraaien, wel de goede kant op . Linkse draad is wel eens verwarrend.

Het zou het moeten doen zo.

Thunderbolt

Et voila, een oliepomp. Achterrem geblokkeerd, versnelling in 4 en de krukas eindbout tegen het wormwiel aan want de zeskant van het wormwiel is erg smal. Daarmee paste een baco er goed op en dan een tijdje getikt met een hamer totdat het wormwiel zich inderdaad gewonnen gaf. Het zat wel erg vast want de ring erachter was helemaal hol.

Volgende fase, oliepomp uit elkaar slopen.

Bedankt voor de tips !

TinusWDB40 Stoffel

Succes met de oliepomp.Het heeft mij heel veel tijd en moeite gekost om de B40 oliepomp weer goed werkend te krijgen.Het is uiteindelijk wel gelukt en het is wel goed om te zien dat er inderdaad olie rondgepompt wordt.Ook omdat ik nog een extern oliefilter heb gemonteerd.
Green Laner BSA

gup

Ik worstel en kom boven zeggen ze hier. Mooi dat gelukt is. Als je de pomp uit elkaar haalt , hou alles op de goede plek dat de tandwieltjes en asjes weer op dezelfde plek terugkomt. De grotere tandwieltjes is de retour zijde. Logisch eigenlijk anders zou je blok. Verzuipen in de olie. Goed schoonmaken en kijken voor diepe krassen in het pompbuis van de tandwieltjes. Meen te herinneren dat er nog een O-ring achter het wormwiel zat?
Nu heb je de mogelijkheid om naar je big end te kijken. Probeer de krukas maar eens op te tillen in de bronzen bus. Mocht er veel speling opzitten dan zie je dat je door het tillen er olie word uitgeperst. Er verschijnt dat een streep olie rond het big end aan de bovenkant.
Je kunt ook met een voelermaatje meten , ik dacht dat t Max 0,03 inch was, ongeveer 0,06 mm. Voorzichtig er proberen tussen te duwen, niet forceren want dan heb je kans op krassen in het lager. Dit naar aanleiding van je oliedruk probleem.
Mooi moment om dit te kontroleren.

Rien

Van een oude rot in het vak gehoord (en bij hem ook gezien dat het werkt): de terugkomende olie in de tank is alleen maar de olie uit de bodem van het carter. Om te kunnen zien of de pomp voldoende druk opbouwt zal je een meter in het circuit dat door de draaiende onderdelen gaat moeten plaatsen.
groet Rien

gup

#44
Die mogelijkheid is er ook, ipv de oliedruksensor plaats je daar de oliedrukmeter. Exacte meting alleen met warme motor.
Je kunt er ook n definitieve meter opzetten, kun je t continu in de gaten houden. Er zijn setjes voor te koop.