Auteur Topic: Gup’s goldenflash plunjer 1951  (gelezen 96 keer)

gup

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 44
  • Tinus voorop
    • Bekijk profiel
Gup’s goldenflash plunjer 1951
« Gepost op: 25 mei 2021, 21:26:24 »
Hallo mannen , advies gevraagd van kenners. Zit met het volgende, achter de koppelinghuis zitten volgens mij 3 gaten in het Carter waarvan er 2 zijn dichtgelast bij vorige eigenaar. Blok heeft ooit schade gehad door primaire ketting. Deze 2 heb ik met stift omcirkeld, vraag mij af wat daar gezeten heeft, of is dit vanwege ontluchting bv? Bij mijn a65 zit hier een pijpje die oliedamp opvangt en loost boven de aandrijfketting. De rug die boven het kettingwiel hoort te zitten is ook weg. ( waarschijnlijk ook ooit een gebroken ketting). Daar zit ook de bevestiging op voor de kettingkast, daar zoeken we andere oplossing voor. Dus ooit hebben daar 3 gaten van ongeveer 5mm gezeten keurig op een rij. Kan niks vinden in de boeken die ik heb,  voordat ik de koppeling erop zet zou ik het willen weten want anders kom je er niet meer bij, mijn vraag is dus: hoort dit org. zo of heeft een vorige eigenaar hier iets mee bedacht?
De originele viltring heb al vervangen voor een passende oliekeerring op de aandrijfas die achter het geklonken plaatje zit.
Iemand nog tips, graag.


Gr alex

gup

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 44
  • Tinus voorop
    • Bekijk profiel
Re: Gup’s goldenflash plunjer 1951
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2021, 22:28:02 »
Tja naar wat dagen nadenken, daar moet toch iets gebeuren daar boven de ketting. De magneet zit daar immers, en die wil je ook niet in het vet hebben wat van de ketting slingert, afgezien van je eigen onderbeen. Er moet een bescherming komen. Heb zomaar es een hoeklijntjes 25mm beetje de kromming gesmeed want zoiets is niet te buigen. Met een patentboutje (voor deurkrukschilden te monteren) voorlopig vastgezet in het al aanwezige gat. Die zijn immers verzonken aan beide zijde. Achter het koppelingshuis en bij de ketting om zoveel mogelijk van draaiende delen weg te houden. Ik zou dan het 3e gaatje wat er ooit gezeten hebt weer open kunnen boren zodat hij vrijer bij de ketting vandaan zit. De patentboutjes maar in de loctite want je zou niet willen dat daar wat loskomt aan beide zijden. Ik denk dat ik deze kant zal uit moeten gaan of zoiets?  Misschien dat jullie nog opties weten?  Ooit eens overal naar ander Carter gezocht maar kwam daar ook alleen maar ellende tegen. En in de winkel hadden ze ze ook niet meer liggen, hahahah.
Het is niet anders zo denk ik, het zit gelukkig niet zo in het zicht.             

Gr alex

gup

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 44
  • Tinus voorop
    • Bekijk profiel
Re: Gup’s goldenflash plunjer 1951
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2021, 22:23:55 »
Toch de knoop maar doorgehakt, er moet iets gebeuren!!  Gezocht naar info ivm linkse gaatje in het Carter zag er zo org. Uit. Bij mij weten geen ontluchting in de primaire bak. Hoeklijntje eerst maar eens vormgegeven en met verzonken patentboutje gemonteerd in het bestaande gaatje (5mm). Een kant van boutje is dicht en had te weinig draad om vast te zetten. Boutje doorgeboord en verder met m4 doorgetapt , toen nieuw gaatje geboord in het Carter en 2e gemonteerd. Een dichtgelast gaatje weer open boren ging niet, dan kwam ik achter de ketting uit. Terzijnertijd komt er bovenop nog een draadbus gemonteerd om de kettingkast vast te zetten. Maar die moet ook nog gerepareerd worden.
De primaire kant heeft veel te lijden gehad in 70 jaar tijd, kettingspanner eruit gebroken, ruggen waar de 1/4 draden in zitten afgebroken enzo. Heb ik vol laten  lassen zodat ik weer een draadje kon tappen en er weer een fatsoenlijk ruggetje kon frezen. Dit alles is al een jaar of 8 geleden, kun je nagaan Hoe lang t project heeft stil gelegen. Had er toen ook niet bij stilgestaan anders had ik er ook een strip op kunnen laten lassen. Na al dat laswerk heb ik avond aan avond de primaire kant staan te vlakken op een grote glasplaat, het alu trekt namelijk zeker door het lassen. Heb een a65 die wel degelijk geen olie lekt en dat ga ik hier ook proberen. Op de laatste foto zijn de ruggen goed te zien, heb ook oude pistonpenbus gebruikt om de speling op de rempedaal as op te lossen, met een verstelbare ruimer kom je een eind.
« Laatst bewerkt op: 3 juni 2021, 22:35:36 door gup »

gup

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 44
  • Tinus voorop
    • Bekijk profiel
Re: Gup’s goldenflash plunjer 1951
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2021, 22:40:57 »
Hier nog een foto van het gefabriceerde patentboutje. De cilinderkop staat ook klaar om gemonteerd worden. Stuk of 6 koelribben weer opgelast. Stolk toentertijd nog loodvrije klepzitting en geleiders gemonteerd (die man is er alweer een tijd geleden mee gestopt). Kleppendeksel vorig jaar pas onderhanden  gehad  incl carb gereviseerd, ultrasoon laten reinigen, komt die er weer piekfijn uit, gelukkig geen versleten gasschuif.
Ben benieuwt ofdat we hem dit jaar nog aan kunnen trappen, want werkelijk elk onderdeel is onder handen genomen. En had wel weer een apart verhaal, tot op het bot versleten zeg maar.
Dynamo ook gereviseerd en geeft weer stroom, magneet vonkt weer maar daar zal ik nog wel eens een topic over aan maken.

Gr alex

gup

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 44
  • Tinus voorop
    • Bekijk profiel
Re: Gup’s goldenflash plunjer 1951
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2021, 22:48:42 »
Hier kun je zien dat de patentboutjes vlak met Carter liggen en achter de koppeling zit, loctite gebruikt want hoeft toch niet meer los, en trouwens in de primaire kant wil geen rondslingerende onderdelen hebben. Had nog een oud kettingspanner rubber over van mijn a65. Die heb ik op de spanner van de a10 gelijmd. In de hoop dat het kabaal daar van de ketting wat verminderd.

De dynamo aangepakt afgelopen winter, nieuwe lagers, anker, wikkeling. Missende onderdelen weer gevonden ( vullring ) . Borstels etc, geeft weer volop stroom 6volt. Verandert naar riem aandrijving ipv ketting (Lambrelli), dus staat klaar om in gebruik te nemen, nu de rest nog!!
« Laatst bewerkt op: 3 juni 2021, 22:47:26 door gup »