Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

'Zingende' STD versnellingsbak.

Gestart door Rien, 11 december 2020, 13:17:31

Vorige topic - Volgende topic

Rien

Mijn STD versnellingsbak gaat steeds meer 'zingen' in de derde en de laatste tijd ook in de tweede versnelling. Het schijnt met de bronzen lagers van de hulpas en de betreffende tandwielen te maken te hebben. Wie heeft hier ervaring mee?
groet Rien

Chris

Ervaring alleen in de zin dat de mijne het ook doet, in z'n drie dan.
Dus ik lees mee.....

Chris

Heb dit nog gevonden op een Engels forum

A common issue with pre-unit gearboxes, of all makes, is that the bronze layshaft bushes wear only at 6 o'clock position due to the 2 shafts trying to get away from each other. So the bushes only wear in a single focused spot, which is why the needle rollers were such a giant leap forward.

Now the cutting of gear teeth is a precise science so as to preclude the making of noise and prevent excessive tooth wear. There are entire textbooks on the subject that are larger than the phone book for a large city. So.... when the 2 shafts migrate apart (as is common in bronze bush gearboxes) the tooth wear rapidly accelerates. Often in older boxes you'll find the gear teeth sharp on their tips, where there should be a flat spot about 1/16 inch wide. Compare your gear teeth against new parts and you'll probably see a BIG difference in shape AND overall tooth thickness.

You've got to remember that this g/b is from a time that precedes the introduction of 90W gear oil, so even under the best circumstances gear wear will be more than a modern person would "normally" expect.

Bottom line....
• Start running 90W gear oil, if you are not now doing so
• The noise most likely is from "thinned" gear teeth which will eventually break off some day
• There is no gear noise in top gear because the gears have zero load in high gear
• The damage is already done, so just run the gears until they break (could be 10 more years) and use this time to find replacement parts
• Try to find a whole, later model "TT" gearbox that had the roller layshaft bearings fitted stock
• If you decide to replace gears, then remember that it's the set making the noise, so you'll need to replace the mated set together, that is 2nd main AND 2nd layshaft

Hope this helps! :bigt:

Rien

#3
Dank Chris. Ik heb nog eens op het forum A7A10.net gekeken maar daar word je ook niet vrolijk van!  Ik ga binnenkort de bak bij een technische jongen brengen om te kijken of die een oorzaak en oplossing kan vinden. Ik houd jullie op de hoogte.
groet Rien

Chris

Succes, en ja , houd ons op de hoogte.
Ben zelf ook nog aan het lezen en kijken wat ik er tzt aan ga doen.

Rien

#5
Bak is open. De layshaft is aardig ingesleten, wordt afgeslepen en er worden nieuwe bussen ingezet. Zie foto's.
groet Rien

Chris

goed dat er aan gewerkt wordt !
gaan er nog aanpassingen / verbeteringen komen als naald of kogellagers ?
zijn volgens jouw handige mannetje de tandwielen nog ok ?

Rien

#7
Naald- of kogellagers is denk ik niet nodig met 27pk op de oersterke constructie van de STD-bakken. Vlgs mij hebben de Gold Star bakken en race-uitvoeringen naaldlagers. Buiten dat ik niet weet of het mogelijk is in de STD. Ik heb de technische man niet gehoord over de tandwielslijtage. Op de Engelse sites las ik wel dat slijtage van de tanden voorkomt als de lagers van de layshaft te veel gesleten zijn. Ook heeft hij - op mijn verzoek - het gat waar de stift van het koppelingshendeltje in draait voorzien van een bronzen busje. Standaard draait dit gewoon in de alu behuizing maar dit had al veel ruimte waardoor het ontkoppelen moeilijker en zwaarder ging.
groet Rien

Rien

#8
Versnellingsbak draait weer als vanouds: als een warm mes door de roomboter! De lagerbussen van de layshaft zijn vervangen. Ik heb nog geen langere proefrit gemaakt maar ik hoor de bak niet meer zingen in 3 en 2!  Wel jammer eigenlijk, ik was er zo aan gewend. Wel een aandachtspuntje: na het in elkaar zetten van de bak schakelde hij voor geen meter. Wel naar 1, daarna niet naar 2, kwam niet verder dan vrij, met veel drukken en doen naar 3 en 4. Terugschakelen was helemaal drama, alleen maar geratel. Heb er wakker van gelegen wat hier de oorzaak van kon zijn. Wat blijkt: standaard moet bij montage de bak in vrij staan en de merktekens op de schakelwaaier en huis gelijk staan. Na drie maal de bak los te hebben gehad en twee maal het verhaal van Riny de Jong in het groene boek gelezen te hebben zag ik het probleem; de schakelwaaier zat in 4 aan de bovenkant helemaal strak tegen het huis gedrukt. Tussendeksel weer losgehaald en de schakelwaaier één tandje naar beneden gedraaid, alles weer dicht geschroefd en toen was het opgelost.
groet Rien

Chris

Ik heb de bak met onderhoud gevuld met Castrol  EP90,  hij zingt al een toontje lager .

Rien

Na een paar duizend kilometer zingt de bak weer als vanouds in de derde en iets minder in de tweede versnelling. Zoals ik lees in de bovenstaande tekst denk ik dan ook dat het (ook) de tandwielen zijn die de sound veroorzaken.
groet Rien