Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Magneet K2F op de A7: vonk is te zwak.

Gestart door Rien, 19 januari 2022, 09:45:35

Vorige topic - Volgende topic

Rien

Iedereen komt aan de beurt: in 2017 heeft de magneet een complete revisie gehad. Tot nu toe zo'n 27.000km mee gereden maar afgelopen maandag wilde ik nog een ritje maken maar dat ging niet door. Met een bougie tegen de cilinder aan vonkt hij nog wel maar te weinig om dat onder druk en benzinemengsel in de cilinder ook voldoende te doen. Ik laat het anker opnieuw wikkelen, de condensator inwendig afkoppelen en achter de puntjes een Bright Spark condensator zetten. Ik houd jullie op de hoogte.
groet Rien

TinusWDB40 Stoffel

Welk type A7 heb je?Ik heb in het archief eerst maar eens gekeken wat een A7 nu eigenlijk is.
Ziet er mooi uit en is heel lang geproduceerd zag ik.
Green Laner BSA

Rien

Het is het standaard model Tinus, sommigen noemen het de Star Twin. A7 Swinging Arm 1954, het eerste fabricagejaar met dit frame. Hiervoor was het een 'plungerframe' met korte verticale vering en een vast aangebouwde versnellingsbak aan het carter. De mijne heeft een kantelbare bak om de primaire ketting te kunnen stellen.
groet Rien

gup

Mooie A7 Rien, en de Bright  spark is een goede verbetering. De magneet van mijn A10 heeft ook nog een revisie nodig, net als jou een te zwakke vonk. Zat ook te denken aan bright spark condensator. Is tenminste goed bereikbaar ivm calamiteiten .
Hou ons op de hoogte

Gr alex

Rien

#4
De magneet is weer terug en gemonteerd. Proefritje van een 80km gedaan. Als hij warm begint te worden gaat hij net boven stationair "bokken", horkerig draaien, inhouden. Op een gegeven moment sloeg hij af bij het wegrijden. Stationair loopt hij goed, ook op hogere toerentallen gaat het goed. Het lijkt wel wanneer er kracht gezet moet worden dat het mis gaat. Vreemd. Daarna de bougiekabels nagekeken, alles goed. Puntjes stonden op 0.45mm, nu op 0.35mm gezet. Carburateur 376 is pas nieuw, sproeier is open. Het kan nog zijn dat hij wat te vroeg staat, ga ik binnenkort nakijken. Iemand dit weleens aan de hand gehad?
groet Rien

gup

Wel eens op de site van de Magneto Guys uk gekeken, staat veel info over revisie en wel en wee van magneten . Na de revisie daar krijgt hij een echte duur test van een paar uren op volle toeren om te zien wat er gebeurd als hij warm word. De mijne is ook aan revisie toe, zwakke vonk en ben er ook achter dat de as van het anker een slingering heeft en laat de automatische vervroeger klemmen op een bepaald moment omdat alles gaat wringen bij de tandwielen en dat heeft effect op de soepelheid van de vervroeger.
Misschien het nakijken waard? Ik geef de revisie van de A65 nu voorrang , maar was aan het dubben ofdat ik voor de A10 een elektronische ontsteking wou. Het kost allemaal een berg €. Maar een goed gereviseerde magneet werkt ook gewoon goed en is tenminste onafhankelijk van een dynamo.
Een magneet kan veel mankementen hebben en is een aardig precieze instrument, dit zal ik ook uit moeten besteden want mijn kennis hiervan niet meer als standaard.

Succes met je zoektocht

Rien

groet Rien

Rien

Stap verder gekomen. De technisch specialist (TS) van de BSA-club heeft een paar mogelijke oorzaken genoemd van het 'bokken' bij optrekken. Als er meer benzine in de cilinders gebracht wordt gaat de weerstand van de hoogspanning (High Tension HT) op de ontsteking/bougies omhoog. Als het anker in de magneet opnieuw is gewikkeld met meer wikkelingen dan standaard verhoogt dit de afgegeven spanning. Deze HT wordt afgevoerd via de pick ups, bougiekabel en bougies. Als hierop een te hoge weerstand heerst wordt de HT afgevoerd naar de massa via 'overspanningsschroefjes' (OS) die ter hoogte van de sleepring in het magneethuis zitten. Standaard is de afstand (Safety Gap SG) tussen OS en sleepring ca 7.0mm. Toen ik de gereviseerde magneet terugkreeg van Jan de Laat waren de OS een beetje uitgedraaid, dus een grotere SG. Omdat ik dacht dat Jan vergeten was ze aan te draaien heb ik dat gedaan, dom dom dom. Daarna was de afstand ca 8.0mm. Als de spanning van het anker is vergroot moet ook de SG groter worden!  De TS heeft mij aangeraden de SG zo groot mogelijk te maken zodat de HT niet zo makkelijk via OS naar de massa wordt geleid. Met vulringen de maat SG vergroot, nu ca 10.5mm. Zie foto's. De magneet heb ik weer gemonteerd en wacht op het eerste proefritje.
groet Rien

gup

Het is duidelijk een moeilijke.materie voor een leek. Waar echt wel specialiste kennis bij komt kijken. Maar vind t wel interessant, nieuwsgierig zeg maar.
Vroeger was hier veel kennis en de mensen te vinden die een magneet onderhanden kon nemen. Maar die worden steeds zeldzamer geloof ik. Tja wie gebruikt nu nog een magneetontsteking. Weet dat ze in kleine vliegtuigen nog gebruikt worden met zelfs een reserve magneet erbij.
Trouwens een witte sleepring? Die kon ik nog niet.

Succes met de proefrit, hoop dat t nu opgelost is.

Rien

Dank Alex. De witte sleepring schijnt betere koperen strippen te hebben. Is bij de vorige revisie in 2017 al vervangen.
groet Rien

Rien

#10
Zaterdag proefritje van 60km gemaakt. Nog steeds bokken maar minder, we gaan de goede kant op. Gisteren wat werk gedaan: bougies vervangen door weer nieuwe op 0.5mm. Nieuwe bougiekabels gemaakt met mijn oude bougiekappen erop met een schroef met scherpe punt die je in de zijkant van de kabel schroeft, hebben het altijd goed gedaan. De nieuwe die ik er pas had opgezet moet je op de kop van de kabel in de kern schroeven. Eigenlijk een minder goede constructie denk omdat als de kabel een beetje spanning heeft hij mss los kan draaien. Aan het einde van de kabels aan de pick up kant van de magneet zat een koperen ringetje om de kabelkern gesoldeerd. Dit losgehaald en weer ouderwets gewoon de kern door het gaatje van het ringetje en omgebogen. Puntjes weer op 0.45mm gezet. Vanmiddag proefritje van 62km gemaakt. Probleem is nagenoeg opgelost. Alleen als ik wat langer op lage toeren rijd en daarna flink gasgeef slaat hij een tikkie over. Ook is de motor nog niet lekker warm geworden met deze buitentemperaturen.
groet Rien

Rien

Maandje geleden ging het toch weer mis; horten en stoten bij het wegrijden. Jan de Laat gebeld en die adviseerde de bougies op 0.4mm te zetten. Ik had trouwens al de Champion L82C vervangen door warmere, de L86C. Ook vertelde Jan dat de overspanningsbeveiligingsschroefjes geen functie meer hebben omdat hij een 'brug' in het anker heeft gemaakt die deze functie overneemt. Resultaat is nu stukken beter, met de Monsterrit van 1200 kilometer naar Duitsland afgelopen weekend liep mijn grote vriend perfect!
groet Rien