Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Soms kom je wat leuks tegen

Gestart door Motolab, 7 mei 2022, 12:42:18

Vorige topic - Volgende topic

Motolab

Ik zie dat het GoldStar topic nog leeg is, dus een leuke reden bedacht daar wat aan te gaan doen ;-)

Heel soms kom je onverwacht en op een heel bekende plek wat leuks tegen wat ook nog eens op het ons welbekende (BSA/Motorfiets) Vink lijstje staat en wat dan ook nog eens gekocht kan worden door jou, voor een ander er met de "buit" van door gaat..

Oudjaars dag... beetje browsen op "Cars & Classics".... verhip een GoldStar... DBD34... ("zal wel een "nepper" zijn..." zoals zo vaak, dacht ik)    toch maar eens de verkoper benaderd via zijn directe emailadres welke ik toevallig vond...  volgende dag 30 detail foto's rijker....  direct JA! gezegd... en de "helft" overgemaakt als zekerheidstelling... hoe langer ik naar de hoeveelheid foto's keek, hoe origineler hij werd/bleek... wel met het nodige boor en zaag en ander modificatie werk wat in de tussen liggende 60 jaar zoals zo vaak had plaatsgevonden, maar een mooie basis vond ik.. de "echte authentieke" zaken zijn er..:  CB32 frame, GS blok, RR2T bak, Dunlops, GP3 carb, GS rearsets, GS rempedaal, GS yoke's, 190mm remnaaf het is er allemaal.. en   owja originele Lyta 5 gallon tank zit ook onder de rode lak verborgen (dus deukjes, maar dat is op te lossen) en de rest heb ik wel liggen grotendeels

een vorige eigenaar heeft er op diverse plekken VIDEO ingeslagen, teneinde het voor hem/haar te markeren oid..  hoort nu bij de historie vd fiets...

Ian Jackson , de archivaris vd GS club in de Uk ff een email gestuurd, en ja hoor, matching numbers conform de dispatch records.., zelfs nog een vermogensbank rapport er van beschikbaar.  Hoe mooi wil je het hebben ;-)
eind '60 in clubman uitvoering geleverd / verscheept naar de Indonesische importeur in jakarta (sta je ook niet zomaar bij stil dat dat gebeurde toen maar ook, waarom niet?) en in de jaren tachtig op een of andere wijze naar zweden verscheept..

Nu druk bezig met de heropbouw nadat hij geheel gedemonteerd is, teneinde er een rijdbaar en betrouwbaar geheel van te maken...  Bak is goed, blok doen we geheel fris opbouwen, tank is inmiddels uitgedeukt.. maar weet nog niet of ik de hele fiets wel bling wil maken, liever niet... dus ga proberen een combi te maken met diverse delen "as is" en dat houdt ook in met deels roest (omdat dat gewoon zo is) kijken wat er uit komt... ik houd van sleetse autentieke look t/o over gerestaureerd, maar soms heb je helaas geen keuze als het geheel "te erg" is , we gaan het zien..

NEB krukas ligt al klaar  (top product, sterk en betrouwbaar en gezien de prijs van een nieuw GS big-end + uitrichten een simpele keuze voor mij) de originele gaat in het authentiek kistje
een kleine hoop dat hij voor de IR 22 in Belgie gereed is, maar zo niet pakken we een andere BSA ;-)

zie foto's in bijlage voor de "as found" staat

keep you posted!
Harold
Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD

TinusWDB40 Stoffel

Mooi verhaal.Zo ver ben ik nog niet in de BSA wereld.Ik probeer mijn B40WD in orde te krijgen en dat valt niet mee zonder Engelse sleutelervaring.
Green Laner BSA

gup

Mooie fiets motolab, zo zie je maar dat er soms nog wat byzonders bovenkomt drijven. Dan je kans grijpen. Een fiets as is vind ik soms mooier als die over gerestaureerde dingen . Mooi dat wel maar niet mijn ding. Je mag best zien dat ie geleefd is. Zo staat er bij ons op dorp een indian scout geloof ik, zo uit de kippeschuur. Alle olie ververst en trap en lopen. De lak is zo dun , superorigineel. Zoiets moet je niet restaureren, houden zo. De waarde neemt dan alleen maar af.
Zorgen dat ie technisch ok is , is genoeg. Veel succes met de wederopbouw van de Goldstar. Je hebt n mooi exemplaar te pakken.

Gr gup

Motolab

Kleine update voortgang:
de GS is inmiddels geheel ontmanteld ter beoordeling vd onderdelen...
frame gestraald en geen noemenswaardige issues.. lipje voor het stellen van het rempedaal moet er even (weer) aangezet.

Alu blok delen zijn schoongemaakt, voorzien van nieuwe lagers, nieuwe N.E.B Krukas gemonteerd
Brede GS magdyno straps (er zaten de verkeerde (voor dit model) smalle straps op)
Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD

Motolab

cilinderkop voorzien van nieuwe klepzetels en dus ook kleppen, geleiders, veren ed..
ook draad van 1 tapeind gerepareerd..



Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD

Motolab

cilinder: 1 x koelrib gerepareerd en boring hohnen voor de nieuwe zuiger.

boring bleek een lichte ondermaat te hebben, dus nu komt er een nagelnieuwe Omega STD zuiger er in.. (bij gebrek aan een originele BSA STD zuiger..)

tuimelaarhuis had een vorige eigenaar kijk/meet gaten ingemaakt...  die hebben we maar weer dicht gemaakt..

en de tuimelaars op "race" niveau gebracht = gepolijst  (gewoon om dat dat mooi is ;-) )

Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD

Motolab

Ennn nog wat ander reparatie werk afgerond

Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD

Motolab

#7
voor wie het nog nooit heeft gezien..

BSA zette alle Gold Star blokken na assemblage op de testbank (dyno) om te kijken of deze aan de minimum vermogenseisen voldeed (zo niet ging hij weer uit elkaar Tot hij het minimum vermogen WEL leverde) en leverde voor elk GS specifiek blok een testrapport.

Veel rapporten zijn er nog en op te vragen (mits je foto's kunt sturen van jou GS blok) bij de Engelse Gold Star & Rocket Gold Star Owners'club

van dit blok ziet dat rapport er zo uit:

Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD

gup

Dat ziet er weer goed uit maat! Zeker je gepolijste tuimelaars, final touch zullen we maar zeggen. Frappant dat er nog info is over de geleverde blokken. De archieven zijn nog goed bewaard.

Kun je de foto's wat kleiner plaatsen (formaat) dan zijn ze beter te bekijken.

Succes met t weer opbouwen, ben benieuwd naar t totale plaatje

Gr gup

TinusWDB40 Stoffel

Voor de foto's gebruik ik 1000X750. Dat geeft een goed beeld na aanklikken.
Green Laner BSA

Motolab

zie net 120 dagen later.... tijd voor weer eens een update..

reden "vertraging"  nou zoals te zien op de foto's met de NEB krukas, zit daar een 10 rollen lager van RHP aan de drive side...   en dat zin't mij niet...    Daar HOORT een 11 roller lager "af fabriek" en in mijn mening ook als je er serieuze toeren mee wil draaien...waar voor hij gebouwd is zeg maar...  (note paar toer nokken er in en pop pop pop toeren, zal dat prima gaan met 10 rollen verwacht ik..) ik ben meer van de: zo maken als het bedoeld is..  Originele GS carters zijn daarnaast zo vies duur en zeldzaam inmiddels, en Originele carters welke bij het originele frame horen conform de BSA records is ook wat waard..

deze RHP steel cage 10 rollen is echter het enige model wat in de handel verkrijgbaar is..
ook al staat er op de foto in betreffende webshop een brons cage 11 roller onder nummer 65-1388, wat je binnen krijgt is een steel cage 10 rollen RHP...   (dat is bij de groothandel zo, maar ook bij "british Only & bij Peter's.. )
Nu heb ik wat contacten her en der en ik heb een paar FAG 11 rollen gevonden eindelijk, dus tijd om verder te monteren..

cilinder er op, met nieuwe STD Omega zuiger (heb nog wel een Originele BSA GS zuiger maar die is +40, bewaar ik voor "later" ;-) )

de kop zit er inmiddels ook op, die foto volgt later..

to be continued...
Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD

Motolab

zondag, weer een stapje gemaakt...  leuk priegelklusje... pfff
er zit een heeeeele dunne shim tussen het huis en de veer welke weer tegen de tuimelaar drukt..

de fractie dikkere variant, laat zich meestal snel plaatsen maar de flinterdunne heeft nogal eens de neiging net achter de veer te haken als je de verdikking er langs manouvreerd..

als dat zo is... kan de as ook niet meer terug omdat het als een weerhaak werkt dan..  en je wil de shim wel graag recht en heel houden......   de GS sleutelaar zal het mogelijk wel herkennen


bijgaand een foto van het eindresultaat voor montage op de kop

ik kan 1 draadeind niet vinden, dus ff nieuwe besteld, dan tuimelaarhuis vast zetten en volgt een foto.. van het gehele blok..   

eerst ff naar Pieterburen overmorgen met een ander GS blok in een B31  altijd weer een leuke rit door Drenthe naar Grunn binnendoor
Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD

Rien

Mooie story Harold. Succes ermee. Ik zie het bericht voor het eerst nu. Op de één of andere manier krijg ik nog steeds niet alle nieuwe posts binnen.
groet Rien