Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

B33 zuiger

Gestart door Clemens van Dusseldorp, 9 juni 2022, 11:03:09

Vorige topic - Volgende topic

Clemens van Dusseldorp

Ik heb de cilinder van mijn B33 moeten demonteren en deze zal opgeboord moeten worden. Om de goede zuiger te kunnen vinden moet ik eerst met zekerheid weten of ik nu een korte of een lange drijfstang heb. Hoe kan ik dat het makkelijkst zien?

gup

Hier zou een kenner moeten reageren denk ik, je zou tegen het vliegwiel kunnen meten denk ik?
Hoeveel maatverschil zit r in de twee drijfstangen  dan?
Ben geen b33 kenner hoor , maar zou wel een optie kunnen zijn denk ik.

Lambrelli

Clemence, dit vond ik op het forum van de Engelse club. Misschien heb je er wat aan.

Pre 1953 both B31 and B33 con rods were 7 3/8 inch long. Post 1953 the B33 rod was 6 7/8 inch long the B31 stayed at 7 3/8 inch. Early rods 65-483 late rods 66-1614.

Lambrelli

Je kunt het ook zien aan de plaats van de pin. Lange drijfstang zuiger zit hoger dan korte drijfstang zuiger. Zie foto's.

Motolab

Citaat van: gup op 10 juni 2022, 21:36:11
je zou tegen het vliegwiel kunnen meten denk ik?

Een veel gemaakte gedachten fout helaas... de drijfstang heeft een andere lengte, maar de slag blijft gelijk!
Dus de vliegwielen zijn qua meten gelijk.... Het Big-end zit op dezelfde plek...

BSA heeft destijds in de GoldStar ondervonden dat bij hogere toerentallen door de (500) zware zuiger het top-end meer ging zwabberen... door de drijfstand EN de zuiger in te korten (omlaag te brengen) kreeg men het binnen betere toleranties....  Dit zal met de lichtere B31 zuiger (in relatie tot lagere toerental ve B31) minder een issue zijn geweest....   Voorbeeld van hoe "racing does improve the breed" 
Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD