Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Axiale speling krukas

Gestart door John, 8 juli 2022, 12:12:53

Vorige topic - Volgende topic

John

Bij de montage van het onderblok ben ik nu aangekomen bij het afstellen van de axiale speling van de krukas. Uit het verleden meen ik mij te herinneren dat het 0,2 mm moet zijn, ik heb het ergens gelezen. Kan het echter niet terug vinden. Op dit moment is het 0,08 mm en dat lijkt mij te weinig, en dan ga ik toch weer twijfelen  :-\. Weet iemand dat, of waar kan ik dat terug vinden.

Motolab

Hoi John,

deze "mag"op "0" of "speling" zo klein mogelijk dwz 100% vrij draaien is ok/geen druk ergens op / geen voelbare speling..   sowieso wordt hij door de aandrijfzijde kruktap na aandraaien moer tegen 1 zijde aangetrokken...
omdat alu carter meer uitzet dan staal zal speling vd kruk zelf in het carter eerder groter worden bij warme motor dan andersom..

ik installeer bv "onze" nieuwe N.E.B. krukassen voor de GS ook zo... gaat perfect..

tip: als je met vloeibare pakking (nooit vulcaniserend) carter en krukas opbouwt... drijfstang/zuiger exact in het midden cilinder en daarna direct (kan zonder zuiger) cilinder en kop tijdelijk plaatst, trekbouten handvast aandraait en dan de carter helft bouten even beetje lost zodat de helften een fractie kunnen bewegen als er kracht op komt, vervolgens de trekbouten kop steviger aandraait , "richten de carter helften zich naar de cilinder boring (er vanuitgaande dat alles exact recht is qua cilinderboring/voet/kop)    en dan carter helft bouten definitief vast draaien....  vervolgens haal je de cilinder en kop er weer af en moet de kruk 100% vrij draaien als test....  maar weet je ook zeker dat je zuiger met de laagste frictie en dwang draait..   (spreekt voor zich dat drijfstang exact in het midden moet zitten)

ik hoop dat dit helder is ;-)
Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD

John

Dank je voor de info, vindt wel dat er speling (minimaal) op moet zitten. Lijkt mij dat er geen voorspanning op mag zitten, de rollen lopen dan immers tegen de kraag aan. Motor is ook niet meteen op temperatuur. Hoeveel voorspanning er op zit is immers niet te meten.
Heb wel even een test gedaan met een afstandbus die 0,5 mm smaller was, dan is immers te meten of de spelling inderdaad 0,5 mm is.
Dat er speling op zit is overigens geen probleem, de krukas wordt immers naar één zijde vastgetrokken, het gaat er volgens mij om dat er geen voorspanning op zit.

gup

#3
Leuk weetje voor de A65 liefhebbers. Ivm met axiale speling van de krukas van een A65 , wat betreft het uit shimmen van de krukas. Dit is al bepaald toentertijd in de fabriek, dwz krukas wat wel hoort bij het Carter anders moet er opnieuw uit geklokt worden om de end float te bepalen.
Bij een A65 Carter staat een nr ingeslagen aan de voorkant , timingside van het blok, bij het voorste ophangpunt van het blok. Zie foto.  83  Dwz 0,830"
Ook op het vliegwiel staat een getal ingeslagen, trek deze van elkaar af en je hebt een getal in inch. Trek daar nog 0,002 end float speling vanaf en je hebt de dikte van de shim(s).

Motolab

Citaat van: John link=de rollen lopen dan immers tegen de kraag aan

Op de GoldStar zitten geen kragen op het rollenlager aan de drive side , die is helemaal "vrij" een van de "GS specifieke features"  en maar aan een kraag zijde aan de timing side.. buitenkant.. dus bij elke graad warmer gaat die verder naar buiten....

0 = 0 = 100% vrij draaien..... mijn diverse GS'en DBD lopen er prima op..


Ps.
Ik heb overigens mijn wijsheden ook niet zelf bedacht, maar in mijn kennissenkring kring zitten enkele zeer vooraanstaande classic race motoren bouwers met alle mogelijke internationale titels op hun konto als het gaat om de bouw vd motoren... (het gaat dan niet bv de ronde van xxdorp oid)

Kijk... uiteindelijk is elke speling meetbaar te maken, dus je kunt discussiëren of 0=0 is, maar een blok monteren/opbouwen (ook) met alles nieuw, axiale speling bij opbouw = 0 is wat deze mannen hanteren en het zijn aardig preciese mannetjes  8)
Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD

Motolab

@gup..   leuke interessante input...

echter er zit zo'n fundamenteel verschil tussen het label GoldStar en alle andere BSA productie, dat ik dit toch even wil benoemen...
Een GoldStar is niet alleen een variant met alles aluminium en wat andere kop.... Oid...
ALLE toleranties zijn "anders"  elke norm was anders.... Daarom kwam ook ELK GS blok apart op de dyno, zat hij niet in het verwachte spectrum qua vermogen, ging hij weer uitelkaar en opnieuw geassembleerd tot hij wel dat vermogen leverde...   Dat kan een wissel vd de oliepomp zijn geweest, of alleen een ander tussenwiel, het ging om de samenwerkende som der delen... (daar zit ook de crux met bv "end float" van een krukas op een GS, die moet ook 100% ok zijn in het toeren gebied 4000 t/m 7500 tpm

Pas als je zo'n blok een los hebt gehad EN weer in elkaar hebt zet, EN bv vergelijkt met een B31/33 zie/merk je de verschillen...

Bv een B34 comp, (zelfs al was hij van geheel ALU) was en is geen GS en niet zonder reden..
Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD