Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

B40 laad (bijna) niet meer.

Gestart door Stinus, 3 september 2022, 22:57:30

Vorige topic - Volgende topic

Stinus

Bij mijn laatste rit slaat de motor af en toe over als ik half gas rijd. Draai ik het gas weer open dan slaat hij geen slag over. Wanneer ik na een koffiestop weer op huis aan wil start hij niet meer, geen enkele kik.

Accu opgeladen en hij start zoals ik gewend ben. Zodra ik de accu loskoppel begint hij stationair onregelmatig te lopen en als ik gas geef blijft hij stationair onregelmatig lopen en komt niet op toeren. De amperemeter staat een beetje op min.
Ik heb de boel nog niet los gehad. Wie kan me aan de hand van bovenstaand verhaal alvast wat tips geven. Zelf kom ik op: kabelbreuk, dynamo stuk, gelijkrichter stuk. Het vreemde, voor mij dus, is dat er wel een beetje stroom moet komen van de dynamo want anders zou hij wel afslaan. (De ampèremeter stond altijd al richting min, ik heb altijd gedacht de ampèremeter wel stuk zou zijn. Vroeger gingen die dingen ook vaak stuk en na een paar keer ook niet meer vervangen. Maar dat is al meer dan 40 jaar geleden.)

gup

Ben bang dat er iets in je laadsysteem niet goed zit. Een dynamo is een wonderlijk ding. Hij kan bijvoorbeeld wel 14 volt afgeven maar met bv 0,3 ampere kom je ook niet ver. Vroeger ook wel eens een verdachte dynamo gehad. 2 autogarages wilden/ konden het niet meten. Die durfden het niet aan want deden gelijk vervangen. Bij ons op dorp zat nog zo'n oud dorps garagetje weet je wel. Daar eens gestopt en gevraagd, O zei de wat oudere man, zet maar neer dan meten we even. Hij deed dit meten met een meetweerstand er tussen. Koperen plaat strip dacht ik ( jaren 90 geweest) hij kon mij vertellen dat ik amperes te kort kwam. Nieuwe dynamo gekocht en was opgelost.
Mooi , zo'n vakman.
Ben nu ook weer na 30 jaar aan totale revisie toe maar een nieuwe dynamo ligt alweer op voorraad want merkte dat hij ook al wat minder werd. Maar nu ook met moderne spanningsregelaar ipv gelijkrichtercel die ik er toen al had ingezet.

Stinus

Bedankt voor je reactie.

Vandaag even gecontroleerd en de dynamo laadt niet meer dan 6 volt en geeft 0 ampère. Als dit klopt dan is het niet anders dan een nieuwe dynamo te monteren, denk ik.
Het elektra-systeem is omgebouwd van 6 naar 12 volt. Mijn eerste gedachte is: Dat werkt toch niet? (Ik moet daarbij wel aangeven dat mijn kennis van elektra heel beperkt is.)
Is het, normaal gesproken, voldoende om de stator te vervangen? En welk model moet ik dan hebben? Uit het blok komen twee draden die aangesloten is op een gelijkrichter uit Taiwan (nou ja, hij is toch niet te zien). Ik zag bij De Groot meerdere modellen en welk model is voor een B40 is geschikt?

TinusWDB40 Stoffel

Als je B40 van ongeveer na 1967 is kan je de RM23 2 lead single phase 16 amp.gebruiken.Ik heb deze bij mijn B40WD gemonteerd en die werkt goed.
Green Laner BSA

TinusWDB40 Stoffel

Als je meer wil weten over de B40 en gaan sleutelen is dit boek aan te raden.
Green Laner BSA

Stinus

Op dit moment ben ik bezig met het vervangen van mijn dynamo. Nu kom ik het volgende tegen. Ik heb de dynamo er op gezet en nu komt de spanner tegen de onderkant van de dynamo aan. Met andere woorden de ketting kan daardoor niet voldoende opgespannen worden.
Nu heb ik twee opties:
1. Slijp een stuk uit de spanner maar daarmee verzwak ik de spanner of
2. Vijl wat van de isolatie van de dynamo. Maar als ik er teveel afhaal kan het zijn de draden bloot komen te liggen omdat ik niet weet hoe dik zee isolatie is.
Wie heeft dit meer bij de hand gehad en heeft een goede oplossing voor deze hindernis?

TinusWDB40 Stoffel

Heb je daar een foto van? Is de primaire ketting niet te ver versleten?
Green Laner BSA

Stinus

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Hoeveel cm mag je de ketting op en neer bewegen? Kun je daar iets over zeggen.
Morgenvroeg gelijk even kijken hoe groot de slag is.

TinusWDB40 Stoffel

Er is een manual te vinden in het archief van de BSAOC Nederland. 
Green Laner BSA

Stinus

Goeie tip om ook het BSA-archief te raadplegen.

De sleuf van de kettingspanner heeft nog 4 - 5 mm ruimte als ik de spanner met de hand naar boven duw, zie foto. In de praktijk zal de ketting minder "strak" staan.


Stinus

Moi Tinus,

Bedankt voor je reactie. Ik heb al even gereageerd naar de verkoper van het boek. In de reguliere handel kon ik het boek niet vinden en als hij wel op een site werd aangeboden dan staat er bij: Tijdelijk uitverkocht.

Nu maar even afwachten of e een reactie komt.


Groet,
Stinus

Stinus

Moi Tinus,

Het boek dat jij mij adviseerde heb ik inmiddels mogen ontvangen. Genoeg leesplezier en klusplezier voor de komende weken.

TinusWDB40 Stoffel

Daar ga je veel plezier aan hebben.
Green Laner BSA

Stinus

Hallo allemaal,

Inmiddels deskundige hulp gehad. Dat de dynamo niet goed laadde lag niet aan de dynamo maar aan mijn ondeskundige meting. ;)
De volgende dag alles weer in elkaar gezet en gelijk even een ritje maken. Met een grote glimlach opweg. Na ca. 500 m begint de Oude Dame af en toe over te slaan. Wanneer ik net het bordje 'Einde Bebouwde Kom' passeer stopt de Oude Dame ermee.
Even de boel loshalen en ja hoor! Het boutje van de accu was losgetrild (hoe is dat nou mogelijk ...). Maar even zo goed geen sjoege. Lopen dus! Gelukkig niet ver.
Een paar dagen later de boel losgehaald en wat blijkt? Van de niet originele schakelaar was de soldering losgegaan. Een van de vorige eigenaren heeft er een wipschakelaar en een sleutelschakelaar gemonteerd. Beide verwijderd en er een nieuwe slot ingezet. Ja, ik weet het! Dat is niet origineel! Maar het werkt wel en de Oude Dame heeft nu een echte Lucas slot met sleutel. Nu is het weer tijd voor een proefritje. Rondje dorp denk ik, om te beginnen.