Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Extern oliefilter ?

Gestart door Chris, 17 december 2020, 15:34:24

Vorige topic - Volgende topic

Chris

Binnenkort voor het eerst onderhoud doen aan mijn A10 .
Naast het verversen van de oliƫn wil ik misschien een olieilter plaatsen.
Iemand ervaring hiermee ? Goed idee of juist niet ? En dan evt. zelfde oliesoort blijven gebruiken of iets anders ?
Ik hoor graag jullie mening hierover .
Mvg Chris

Thunderstrunck

Als je blok open geweest is,b.v.na een revisie dan zou ik e.v.t.een extern oliefilter plaatsen,maar of het veel brengt,daar heb ik mijn twijfels over. Veel olie verversen lijkt me veel verstandiger,en goede olie gebruiken.

Wim K

Ik heb tijdje terug zelf een filterhuis gemaakt waarop een Honda filtertje past.
Deze zit gemonteerd tussen de retourleiding van blok naar tank.
Mijn insteek is dat elke filtering van de olie helpt de slijtage te verminderen.
Hele kleine deeltjes/ verontreinigen worden verwijderd.
Moderne motoren gebruiken allen een filter dat is niet voor niets.
Uiteraard kunnen onze motoren zonder omdat ze ooit zo ontworpen zijn.
Maar ik zie het als een kleine verbetering .
( zie: https://m.facebook.com/groups/1611846349035665/permalink/2766780126875609/ )

Chris

Ziet er strak uit Wim.
Zie je verschil bij het reinigen van je olietank , of is het nog niet zo ver ?

Groet Chris

Wim K

Chris,

inderdaad zie ik nog geen verschil omdat ik dit filter er pas 500 mile op heb zitten.
Maar het is duidelijk dat ik ook geen verschil hoef te zien om te weten dat mijn olie schoner blijft dan zonder filter.
Nu moet ik wel zeggen dat ik alle mogelijkheden heb om dit zelf te maken en het ook hobby is natuurlijk.
Ik wil ermee zeggen dat de motor het ook prima doet zonder filter.
De gemiddelde rijder zal per jaar geen duizenden milen rijden en zal zijn fiets 1x per jaar verversen.
Dat volstaat ook natuurlijk.


Lambrelli

Hoi Chris, die filters zijn kant en klaar te koop. Er past een 2cv filtertje op. Wat ook wel verstandig is om een magnetische aftapplug te gebruiken.

Chris

Hoi Lambrelli

Die kant en klare oplossing had ik idd ook al ergens voorbij zien komen.
Ben nog even druk met een ander project , maar had deze op m'n verlanglijstje staan.
Bedankt voor de tip en succes met je webwinkel .

Lambrelli

Dank je wel. De oliefilter is te koop bij Peters classic bike.

John

Chris, rijdt zelf met mijn BSA's met oliefilter, heb hiervoor het kleine filter gebruikt zoals ook gebruikt met de kant en klare oplossing, alleen heb ik een beter plek gevonden waardoor ik zelf een huis heb gemaakt.

Chris

John, dat heb je mooi gemaakt !
De oplossing in het gereedschapsvakje had ik ook al op andere fora gezien.
Ik ga nog even denken over hoe ik tzt zelf ga doen.
Bedankt voor de info in ieder geval.
Mvg Chris

John

Chris, hierbij nog een plaatje waarop te zien is hoe mooi het uitkomt achter de accu.
Overigens is een extra filter altijd aan te raden, nooit meer vuil op en onder het zeefje onder het carter, dat zegt genoeg

gup

Wil extern filter op de a10 plunjer plaatsen, wie weet daar een goede plaats voor? Heb al 20 jaar filter op mijn a65 zitten na een totale blokrevisie die is verborgen achter de bok.
Kan het iedereen aanraden, maar waar laat ik het op de plunjer a10?

Gr alex