Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

gup

Nu er een nieuw voor en achtertandwiel op zit en t blok erin hangt is de nieuwe ketting aan de beurt. Het achterwiel en de kettingkast eruit om plek te maken. Eerst de nieuwe op maat gemaakt. Hang de oude en de nieuwe naast elkaar en kun je de lengte bepalen.let wel op ofdat de schakels gelijk naast elkaar blijven.
Weet nog dat het een 3/8x5/8 ketting is met 107 schakels, de nieuwe was 110 schakels. Je slijpt de koppen eraf en slaat ze door met een doorslag.
Dan hang ik hem eerst over het achtertandwiel en steek hem met een lange schroevendraaier op t voortandwiel, tegelijkertijd draai je met je vingers aan de onderkant van het tandwiel t rond. Totdat hij onder op t Carter ligt en pak je hem met een haakje naar je toe.
Je kunt de motor ook in de versnelling zetten en met de kickstarter ronddraaien, moet je hem nog steeds pakken met n haakje. Ditverliep allemaal voorspoedig zodat ik de ketting op de juiste spanning kon zetten, 2-2,5 cm.
Daarna kettingkast erop en alles vastzetten.
Daarna het achterwiel erin en stellen, je voelt eigenlijk al als je de as aandraait dat t wiel zich al richt. Omdat de as moer en de asdikte verschillende diameters zijn is zoiets moeilijk meten.
Ik meet altijd hart as ,tot hart as van de achterbrug , dan kun je er nooit ver vandaan zijn als de boel maar recht is.

De volgende klus gaat de koppeling kant zijn...............

Zie foto's

gup

En na gedane arbeid natuurlijk n ☕️
En genieten van t uitzicht 😜

Foto's

gup

Omdat ik overstap van 3 veers koppeling naar 4 veers heb ik m eens uit elkaar gehaald , al het oude vet eruit en schoongemaakt en weer opnieuw ingevet.
Dwz de 21 rollertjes en de thrustwashers aan beide zijden.
Dit is een nooit gebruikte koppeling geweest naar mijn mening. De gleuven in de wielen zijn niet ingeslagen, dat is wel anders als bij mijn 3 veers, die heeft zijn langste tijd gehad. Heb m op de ouderwetse manier geborgd door met een ijzerdraadje door de bouten heen, aan de achterzijde, hiervoor waren de gaatjes in de bouten al voorzien.
Jammer dat ik vergeten ben om foto's te maken vandaar de exploded view tekening (foto).