Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

A7 Swinging Arm '54 Nokkenas

Gestart door Rien, 25 juli 2023, 10:46:31

Vorige topic - Volgende topic

Rien

Hi BSA-technikers, vraagje: als mijn blok goed warm, zeg maar heet, is gaat het nogal herrie maken. Continue, het maakt niet uit of je gas geeft of niet.  Het zit waarschijnlijk dieper van binnen. Pas opperde iemand dat het de nokkenas kan zijn die gaat slijten. Toen ik 9 juli na een lange heel hete dag terugkwam van de Veluwerit was het zo dat ik me wel zorgen ging maken. De olie was zo heet dat ik m'n hand niet op de tank kon houden. Dus de smerende werking van de olie zal minimaal zijn geweest. Ook hoorde je de kleppen meer dan normaal gebruikelijk. Na controle bleek dat de uitlaatkleppen veel te ruim stonden, standaard heb ik deze op 0.40mm, inlaat op 0.25mm. Ook de timing wat vroeger gezet, stond wat aan de late kant.
Heeft iemand hier ervaring mee?
groet Rien

gup

Hallo Rien, kan je het een beetje lokaliseren met schroevendraaier tegen je oor?
Mocht er slijtage op je nokkenas en nokkenvolgers zijn dan klopt het dat de speling op de kleppen groter wordt.
Moeilijk te zeggen vanaf hier? De ideale olietemperatuur zou rond de 85 graden zijn denk ik, daar is immers een watergekoelde motor op afgestemd.
Bij luchtgekoelde motoren misschien nog wel iets hoger. Heb een temp meter op de RE en die geeft bij warme motor 87 graden aan ,maar die heeft ook een oliekoeler.
Heb nu bij mijn A65 een sensor in de olietank zitten. Zodat hij goed kan meten, gewoon voor de leut.

Gr alex

Rien

Citaat van: gup op 25 juli 2023, 21:40:28Hallo Rien, kan je het een beetje lokaliseren met schroevendraaier tegen je oor?
Mocht er slijtage op je nokkenas en nokkenvolgers zijn dan klopt het dat de speling op de kleppen groter wordt.
Moeilijk te zeggen vanaf hier? De ideale olietemperatuur zou rond de 85 graden zijn denk ik, daar is immers een watergekoelde motor op afgestemd.
Bij luchtgekoelde motoren misschien nog wel iets hoger. Heb een temp meter op de RE en die geeft bij warme motor 87 graden aan ,maar die heeft ook een oliekoeler.
Heb nu bij mijn A65 een sensor in de olietank zitten. Zodat hij goed kan meten, gewoon voor de leut.

Gr alex

Hi Alex, geprobeerd met de schroevendraaier maar je hoort het in het hele blok dus is niet te lokaliseren. Ik ga nu na iedere langere rit de klepspeling controleren. Kan het ook speling op de lagerbussen zijn? Mochten de nokken gesleten zijn zou dat dan geluid gaan maken is de vraag? Ik heb er nog de standaard SAE 50 in. Een motormaat (we rijden bijna altijd samen) van me met een A10 Golden Flash 1956 heeft een oliedrukmeter vóór het overdrukkogeltje gemonteerd. Koud geeft hij flinke druk aan maar bij erg warme motor is de druk echt minimaal. Hij heeft nu 20W60 ipv 20W50, is al een stuk beter.
Wat is de temp van de A65 olie?
Ik denk dat ik een oliekoeler ga plaatsen.
groet Rien

gup

Over het geluid is het moeilijk te zeggen je kent zelf de motor het best. Kan van alles zijn eigenlijk. Mijn A 65 maakt ook een hoop lawaai op de kleppen maar hoor t niet anders als bij een andere A 65,
Naarmate de olie warm word verandert de viscositeit en wordt dunner. Naarmate hij dunner word kan je oliedruk verliezen, dit begint al bij de pomp. Misschien versleten pomp? Goed dat hij een drukmeter heeft dan kun je het tenminste in de gaten houden. Zeker de druk naar je krukas en timingbus als die erin zit. Weet niet hoeveel druk hij heeft, als de druk teveel oploopt regelt het overdrukventiel het weer terug naar de sump toe.
Wat de minimale druk hoort te zijn staat wel in het WP boek.
Dikkere olie kan helpen maar is uiteindelijk niet de oplossing denk ik. Ik rij zelf altijd met 20W50.
Heb ooit in een ver verleden ook een oliekoeler erop gehad van een 2cv Citroen, mooi formaat en met beugels aan het frame ter hoogte van de cil kop gemonteerd.
Rechtstreeks in de retourleiding, had het idee dat de olie nu te koud bleef, had er ook geen thermostaat tussen en deed het s'winters afplakken zodat de olie nog een beetje op temperatuur kon komen. Uiteindelijk toch de boel maar weer gedemonteerd na een jaartje.

Trouwens bij mijn A10 leken de nokken wel vierkant  ;D toen ik hem uit elkaar haalde , die zullen wel aardig lawaai gemaakt hebben maar dat was voor mijn tijd.
Alles inmiddels vervangen maar deze heeft nog niet gedraaid. De nokvolgers ook trouwens. Nieuwe koste toen n rib uit mijn lijf.

De exacte olietemp bij de A 65 kan ik nog niet zeggen, ben nog met de revisie doende, staat me bij dat ik wel eens 70 graden gemeten had op de olietank met n temp laser.

Gr alex

Rien

Citaat van: gup op 26 juli 2023, 22:15:47Over het geluid is het moeilijk te zeggen je kent zelf de motor het best. Kan van alles zijn eigenlijk. Mijn A 65 maakt ook een hoop lawaai op de kleppen maar hoor t niet anders als bij een andere A 65,
Naarmate de olie warm word verandert de viscositeit en wordt dunner. Naarmate hij dunner word kan je oliedruk verliezen, dit begint al bij de pomp. Misschien versleten pomp? Goed dat hij een drukmeter heeft dan kun je het tenminste in de gaten houden. Zeker de druk naar je krukas en timingbus als die erin zit. Weet niet hoeveel druk hij heeft, als de druk teveel oploopt regelt het overdrukventiel het weer terug naar de sump toe.
Wat de minimale druk hoort te zijn staat wel in het WP boek.
Dikkere olie kan helpen maar is uiteindelijk niet de oplossing denk ik. Ik rij zelf altijd met 20W50.
Heb ooit in een ver verleden ook een oliekoeler erop gehad van een 2cv Citroen, mooi formaat en met beugels aan het frame ter hoogte van de cil kop gemonteerd.
Rechtstreeks in de retourleiding, had het idee dat de olie nu te koud bleef, had er ook geen thermostaat tussen en deed het s'winters afplakken zodat de olie nog een beetje op temperatuur kon komen. Uiteindelijk toch de boel maar weer gedemonteerd na een jaartje.

Trouwens bij mijn A10 leken de nokken wel vierkant  ;D toen ik hem uit elkaar haalde , die zullen wel aardig lawaai gemaakt hebben maar dat was voor mijn tijd.
Alles inmiddels vervangen maar deze heeft nog niet gedraaid. De nokvolgers ook trouwens. Nieuwe koste toen n rib uit mijn lijf.

De exacte olietemp bij de A 65 kan ik nog niet zeggen, ben nog met de revisie doende, staat me bij dat ik wel eens 70 graden gemeten had op de olietank met n temp laser.

Gr alex
Dank Alex. De opbrengst (en of de olie op alle plekken goed terechtkomt met voldoende hoeveelheid) van de oliepomp is moeilijk te controleren. Het retourbuisje in de tank geeft wel een mooie straal maar sommigen zeggen weer dat deze rustig onderbroken mag zijn omdat de productie van de retour groter moet zijn dan de aanvoer van de pomp.
Ik blijf voorlopig maar even rijden omdat als ik het blok nu open haal het 'rijseizoen' er wel op zit natuurlijk.
groet Rien

gup

Klopt Rien, de retour loopt normaal niet continu maar met stootjes en bubbels. Als die een paar weken staat en je olie zakt langzaam je blok in ( keerklepje is niet heilig) en je start hem dan , komen er volle stralen terug. Althans bij mij.
Je retour zijde van de pomp is groter ( dikkere tandwieltjes) anders zou die verzuipen in de olie.

Ik zou het ook reserveren voor een winterklussie, anders is het toeren over.
Hou het gewoon in de gaten,mocht t te gek worden dan in grijpen. Misschien kom je wel iemand tegen die mee kan luisteren?

Lawaai kan overal vandaan komen, primaire ketting met spanner bijvoorbeeld?

Gr alex

Rien

Citaat van: gup op 27 juli 2023, 21:28:46Klopt Rien, de retour loopt normaal niet continu maar met stootjes en bubbels. Als die een paar weken staat en je olie zakt langzaam je blok in ( keerklepje is niet heilig) en je start hem dan , komen er volle stralen terug. Althans bij mij.
Je retour zijde van de pomp is groter ( dikkere tandwieltjes) anders zou die verzuipen in de olie.

Ik zou het ook reserveren voor een winterklussie, anders is het toeren over.
Hou het gewoon in de gaten,mocht t te gek worden dan in grijpen. Misschien kom je wel iemand tegen die mee kan luisteren?

Lawaai kan overal vandaan komen, primaire ketting met spanner bijvoorbeeld?

Gr alex
De primaire ketting heeft geen spanner, spannen gaat door het kantelen van de bak. Ik ga wel de spanning controleren, nog niet gedaan.
Gisteren de klepspeling gecontroleerd, is goed op in 0.25 en uit 0.40mm. Blijf ze volgen.
Heb jij de slangen voor het monteren van de A10 oliekoeler nog liggen?
Ook ga ik over op bijv mineraal 20W50 als het blok open is geweest en de sludgepijp schoon is.
Heb jij er een oliefilter op?


groet Rien

gup

#7
Natuurlijk jij hebt n losse bak, mijn A10 is unit met aangeboute bak op die spanner heb ik nog hard rubber van de spanner van n A65 gelijmd, om de mechanische herrie te temperen.
Ik had een koeler op mijn A65 niet op de A10. Denk dat ik de koeler nog heb liggen ergens? Alhoewel????
Ik had op de A65 een extern oliefilter erop, verstopt achter/onder de bok, heb geen vertrouwen in alleen die gaasjes.
Zoek nog een plekje op de plunjer A10 voor filter maar weet nog niet exact waar. Mocht je het blok openen , kijk maar eens in de sludgetrap, je zal ervan staan te kijken wat erin ligt, niet schrikken daar is die voor.

Ge alex

Rien

#8
Voor de zekerheid heb ik inmiddels een nieuwe SRM oliepomp gemonteerd. Kost wat maar dan heb je ook wat. De oude lekte aan alle kanten. Schijnt een hogere opbrengst te hebben. SRM raadt een oliefilter af. Ook heb ik regelmatig na een langere rit met hogere temperaturen de olie in de tank gemeten. Komt niet boven de 75°C. Dus eigenlijk een mooie werktemperatuur. Een oliekoeler is vlgs mij dan ook niet nodig.
groet Rien

gup

Dan zou ik ook niet voor een koeler gaan, dit is goed zo. Waarom dat SRM een extern oliefilter afraad? Dan zou ik wel eens willen weten waarom precies.
Ik heb namelijk geen vertrouwen in de gaasfilters waar een zuigerveer door heen past eigenlijk ;D


Rien

Update 9 mei 2024:
Sommige experts zeggen dat het geluid afkomstig is van de tandwielen in de timing side kast. Al een keer zonder 'ontluchtingsbus' geteden maar dat maakt geen verschil en is dus niet de oorzaak wat ik eerder wel dacht. Ik heb nu bij Draganfly UK een nieuw krukastandwiel besteld en de andere twee gebruikt besteld, is niet meer nieuw te koop lijkt het. We gaan zien wat dit oplevert...
groet Rien

gup

Daarom heb ik ook beide bussen vervangen van het tussentandwiel, moet nog wel in lijn geruimd worden, maar bekend is dat de tandwielen aan die zijde aardig geluid kunnen maken, ben benieuwd....