Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Probleem A7 1950

Gestart door jan peeters, 22 september 2023, 14:36:09

Vorige topic - Volgende topic

jan peeters

Hallo ik ben Jan Peeters lid van BSA oc  en in het gelukkige bezit van een A7 uit 1950 ,  zo een met de aangeschroefde versnellingsbak.
Tijdens een BSA  meeting  ging de motor onregelmatig lopen inhouden misfire enz .  Stationair liep /loopt hij  mooi en hij start goed. (K2f magneet)
Ondertussen  de Pickups vernieuwd,  aarde pickup , bougies , puntjes en pickup achter de puntjes  nagekeken , opnieuw afgesteld  (9 mm bdp in maximale vervroeging)  etc  Carburateur  gereinigd  brandstof vervangen . kleppen gesteld   niets helpt  .  Uiteindelijk magneet gedemonteerd . misschien de condensator?  Uit elkaar gehaald  maar het zag er allemaal perfect uit . 
Magneet deskundige  Kramer uit Maartensdijk gebeld.   Hij de magneet nagemeten en getest ...   magneet doet het perfect , een goede vonk bij elk toerental.
terug gemonteerd , afgesteld  en starten   loopt direct mooi stationair  maar  bij gas geven direct weer het oude probleem   inhouden /misfire etc.
Wie weet het ???

Met vriendelijk groet    Jan Peeters

Rien

Lastig het probleem te vinden Jan. Vlgs mij heb je alle standaardzaken doorlopen. Waar ik nog aan denk:
1;
Werkt de automatische vervroeger goed of zit die er niet op?
2;
Heb je al een 'warmere' bougie geprobeerd? Bijv. ipv een L82C een warmere L86C
3;
Bougiekappen zijn zonder weerstand?
4;
De kabels in de pick ups: heb je die gesoldeerd op het ringetje? Ik houd ze liever met uitgeplozen draadjes, vlgs mij heb je dan meer kans op beter contact op het pennetje?
5;
Bougies op 0.4mm. Puntjes op 0.35mm?
6;
Al een keer geprobeerd met wat latere timing, bijv. 8.5 of 8.0mm voor bdp?
Succes.
groet Rien

jan peeters

Hoi Rien  De automatische vervroeger werkt prima,  ook getest door Kramer,  De motor is ineens slecht gaan lopen tijdens de Maas en Waal rit.   Ik heb al andere bougies geprobeerd ,nieuwe  bougiekabels en doppen zijn zonder weerstand    maar het euvel blijft    Boekje schrijft voor 5/16 - 3/8  inch bdp
met max voorontsteking.

zou het iets met  de  nokkenas kunnen zijn  of kan die niet verlopen?
Groet  Jan

Rien

Citaat van: jan peeters op 22 september 2023, 16:41:00Hoi Rien  De automatische vervroeger werkt prima,  ook getest door Kramer,  De motor is ineens slecht gaan lopen tijdens de Maas en Waal rit.   Ik heb al andere bougies geprobeerd ,nieuwe  bougiekabels en doppen zijn zonder weerstand    maar het euvel blijft    Boekje schrijft voor 5/16 - 3/8  inch bdp
met max voorontsteking.

zou het iets met  de  nokkenas kunnen zijn  of kan die niet verlopen?
Groet  Jan
Timing heb je op 9.0mm staan. Waarom? Is wel aan de vroege kant. Mijn A7 Swinging Arm '54 staat op 5/16" voor bdp.
Bougies op 0.4, puntjes op 0.35mm?
Nog niet eerder gehoord dat de nokkenas hier invloed op kan hebben.
Heb je een Bright Spark condensator op de K2F?
groet Rien

gup

De nokkenas verloopt niet, carburateur toch echt ok? Je stationair sproeier is ok, maar als de hoofdsproeier/ gasschuif t overneemt gaat t fout?

Gr gup

jan peeters

  Ik ga de carburateur morgen  wederom controleren, maar het is niet dat hij te weinig benzine krijgt    (heb de naald al in alle standen gehad)  hij klappert en het is net of de vonk er even niet is     ik zal de  de magneet op 5/16 (8mm)  zetten en de punten op 0,35  alvast bedank voor t meedenken     Groet  Jan

Rien

Heb je een Bright Spark condensator op de K2F?

Wat anders:
Misschien Misschien, ter hoogte van de witte sleepring zitten twee overspanningsbeveiligingsschroefjes. Als deze te dicht bij de ring staan heb je kans dat de spanning via deze schroefjes wordt weggeleid. Vlgs een deskundige wordt de weerstand op/van de bougie verhoogd bij een hogere compressie/druk. Als de weerstand te hoog is wordt mogelijk de hoogspanning via deze schroefjes afgevoerd?
Bij mij stonden ze op ca 7mm van de ring, ik heb ze op 11mm gezet.
groet Rien

jan peeters

 Hoi Rien  Daar heb ik nog niet op gelet  Had geen idee waar die twee schroefjes voor waren..  Heb van t weekend alles weer uit elkaar gegooid  opnieuw afgesteld  nu op 8mm  bdp  carburateur nagezien  niks gevonden     alles terug gemonteerd   Resultaat  ?? hetzelfde euvel    Ik dacht er al over het ding te verkopen   Misschien  is  de schroefjes  verhogen naar 11 mm een optie  M vr gr   Jan

gup

Ik dacht er al om dat ding te verkopen.

Ik worstel en kom boven zeggen we hier, komt best goed Jan.

Magneten kunnen wonderlijke dingen zijn.

Rien

#9
Citaat van: jan peeters op 27 september 2023, 17:28:07Hoi Rien  Daar heb ik nog niet op gelet  Had geen idee waar die twee schroefjes voor waren..  Heb van t weekend alles weer uit elkaar gegooid  opnieuw afgesteld  nu op 8mm  bdp  carburateur nagezien  niks gevonden     alles terug gemonteerd   Resultaat  ?? hetzelfde euvel    Ik dacht er al over het ding te verkopen   Misschien  is  de schroefjes  verhogen naar 11 mm een optie  M vr gr   Jan
Niet wanhopen Jan! Er komt een oplossing. Ik heb pas een gebruikte K2F gekocht. Moet hem nog reviseren. Dat duurt nog wel even denk. 
We kunnen daarna kijken wat er gebeurt met een andere magneet op jouw mooie A7... Voordat je hem weer loshaalt Jan kan je bij Arris Kramer vragen of hij mss wat met de overspanningsbeveiliging heeft gedaan. Of heeft hij hem niet open gehad?  Laatste keer heb ik mijn magneet K2F bij Jan de Laat in Boxtel laten controleren en hij heeft een beveiliging in het anker gemaakt. Daarna ging hij ook 'bokken.'  Bougies op 0.4 en puntjes op 0.35mm en het was over.
Ook de Bright Spark condensator wil nog weleens problemen geven.
Vandaar mijn vraag: zit die erop?
groet Rien

jan peeters

vlgs mij zit er geen bright spark condensator op  zie foto 22 sept   Arris Kramer heeft de magneet alleen maar getest  Ga van t weekend nogmaals een poging wagen om het probleem op te  lossen   Groet  Jan