Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

ROKENDE BSA L 31

Gestart door jan peeters, 22 januari 2024, 14:31:06

Vorige topic - Volgende topic

jan peeters

Hallo   ik ben Jan Peeters  en in het bezit van een  BSA L 31    uit 1931        De motor loopt goed maar  rookt verschrikkelijk!!!! erg ,  terwijl alleen aan de onderzijde van de zuiger olie mag komen   Spatsmering (geen smering van de klepgeleiders  ed boven de zuiger )   Ik heb de cilinder  verwijderd  en op de zuiger  zit geen olieschraapveer   wel twee  zuiger veren per groef ( 2 groeven  4 zuigerveren)

Hoort dit zo  of is er in het verleden "gefantaseerd"  Wie brengt mij  de juiste info    Met vriendelijke groet  Jan Peeters

gup

Heb je gezegd dat t januari is, dan stopt iedereen met roken toch.

 ;D  ;D  ;D

Hopelijk reageert er iemand hier, ik val af.

Gr gup

jan peeters

Deze niet ,   Blijft roken   Doen ze allemaal wel een beetje  maar deze rookt extreem

gup

Mooie machine Jan, kun je het niet ergens terug vinden in de boeken of op t net.
 
Carterventilatie? Misschien, weet niet hoe dat deze ouwetjes in elkaar steken.

Wordt t roken erger of was dat altijd al zo, anders de specialist van de club vragen.

jan peeters

Hij gaat na ,n minuut of drie roken en dat wordt steeds erger  (ik tap een kwartliter olie uit de uitlaten! )   
 hij perst de olie  langs de zuigerveren omhoog ,  ik heb al carter ontluchting  geprobeerd door de olievuldop op het carter los te zetten   de motor heeft zeer goede compressie en trekt goed op   maar volgens mij moet er een olieschraapveer in zitten   Misschien iets voor t leger  als rookgordijn ?       

gup

Olievuldop op t Carter, dan ga ik er van uit geen aparte olietank. Dan zou je zeggen dat je druk opbouw krijgt, is je olieniveau niet gewoon te hoog, ( te veel bijgevuld misschien).
Geen olieschraapveer lijkt mij vreemd, zelfs in die jaren. 2 zuigerveren per groef lijkt mij ook vreemd. Komt letterlijk de olie in je uitlaten terecht?

Al eens gekeken op bsa forum.uk , kun je ook veel info vinden als hier weinig reactie is.

Of was een zgn smokescreen leggen een extra optie in die tijd  ;D  ;D

Toevallig n foto van je zuiger met de veren?

Gr gup

Misschien dat motolab hier meer in thuis is, ff bellen?

gup

Zit er een soort van oliedrukventiel in?

jan peeters


jan peeters

 Heeft inderdaad geen olietank  alleen olie in het carter  (1liter)    met een oliepeilstok    Heb nu een 1 mm gaatje in de olievuldop geboord om eventuele onderdruk te voorkomen  en de gaatjes voor de spatsmering van de zuiger verkleind naar 1,5 mm  (Waren 3,5 mm)

jan peeters


jan peeters

Olie is natuurlijk wel wat beter geworden sinds 1931 
Ik heb geen idee of het de originele zuiger is  ik heb alleen een piepkleine afbeelding uit een onderdelen overzicht en hij lijkt er op.
Boven de zuiger is geen smering dus de olie moet van onderen komen Ik ga alles weer monteren en  proef draaien (met wat Triboron in de benzine voor de zekerheid) GR  Jan
   

gup

Triboron, wat is dat?
Ik ken het niet.

jan peeters

Triboron is  smering voor 2 takten  als alternatief voor olie  (mengverhouding  1: 100)

gup

Had al vermoeden, wat heb je gedaan om de smeergaatjes kleiner te maken , zoals ik op de foto ziet?

jan peeters

Hele kleine popnageltjes,   aluminium ,***    Alles  terug gemonteerd kleppen gesteld ,   gestart  (zonder de uitlaten)..... resultaat  loopt mooi maar  volop rook na een minuut of twee  net als voorheen en de olie spettert uit de cilinder uitlaat     ik ga nu twijfelen over het  olie niveau   volgens de peilstok is dat prima ...  maar is het de originele peilstok  en hoeveel moet erin ???   morgen weer uit elkaar  krijg er ervaring in     GR Jan