Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

ROKENDE BSA L 31

Gestart door jan peeters, 22 januari 2024, 14:31:06

Vorige topic - Volgende topic

gup

Popnagels, jij durft Jan. Ben je niet bang dat ze loskomen?

Als de olie uit je uitlaat komt dan is het wel heel erg, schijnt toch op één of andere manier druk op te bouwen. Weet niet hoe dat t smeersysteem van dit type eruit ziet, dus blijft aan mijn kant gissen.
Oliepomp, overdrukventiel, olieniveau??, carterventilatie?

De gaatjes in de zuiger zijn ervoor om de overtollige olie van de cilinderwand af te voeren dus het verkleinen ervan had geen effect, neem ik uit je verhaal aan.

Toch maar advies van een kenner proberen in te winnen. Wie? Dat is toch wel bekend bij de club.

Heb je documentatie van je model?


jan peeters

Alles weer gedemonteerd  en de zuiger weer origineel gemaakt     Olie afgetapt  zou volgens de boeken 1,18 ltr moeten zijn en dat klopt, dus dat is het ook niet    filter was mooi  schoon.
Zuigerveren :  er zitten volgens de doorsnede van de motor maar 2 groeven in de zuiger. De  zuigerveren passen perfect in de cilinder  sluiting 0,5 mm . Wat me opvalt da de zuigerveer  wel een mm diep in de groef valt ,dus binnen de zuigerwand . Zou de olie achter de zuigerveer langs omhoog kunnen komen??  Moet de onderste veer een olieschraapveer zijn    ? Wie weet het   Met vriendelijke groet Jan Peeters

gup

Als ik je verhaal weer terug leest, vind ik het toch raar dat je 2 zuigerveren per groef hebt en 4 in totaal. Ik zou zeggen 1 zuigerveer en 1 olieschraapveer.
Zou de zuiger wel origineel zijn? Of hebben ze wat bij elkaar gezocht, zitten er merktekens in de zuiger (onderzijde bv). Heb nog nooit gezien/geweten 2 zuigerveren in 1 groef.
Maar daarin tegen ben ik ook geen kenner van deze modellen.

Wie het weet mag t zeggen, mocht ik info tegenkomen dan laat ik het je weten.

Gr alex

gup

Zomaar n gedachte, stel dat de originele veren versleten waren en deze niet meer te krijgen zijn. Zouden ze er 2 bij elkaar gedaan hebben om de oude dikte v de groef op te vangen. Deze zouden wel de goede buitendiameter kunnen hebben maar niet de binnendiameter. Dan zou de olie achterlangs kunnen gaan lijkt mij.
Als ik zit te speuren op t net dan zie ik ook wel zuigers met 2 veren en geen schraapveer. Bij pre war modellen.
Als je de diameter v d groef in de zuiger kan meten , en de veer in de cilinder zetten en dan de bi dia meten, kun je al zien hoeveel speling hier in zit.

Wie weet?

jan peeters

Hallo Alex    Ik heb voor mijn gevoel passende zuigerveren en olieschraap veren besteld.  ....  Zuigerveren van de VW 1100 kever  (1947 - 1953 )  olieschraapveer van Toyota Paseo (1993) ,  beide met een cilinderboring 74 mm dikte 3 mm.  Aangezien de boring van de  BSA L31  73,5 mm is  en de groeven 3 mm moet dat aan te passen zijn.
 
We gaan kijken wat het gaat worden 

gup

Hoi Jan, een aardige zoektocht achter de rug lees ik. Op diverse fora kom ik ook dingen tegen dat er een ander merk zuiger in gaat ( niet jou type maar ander).
Meestal Triumph komt vaak voor, dan zit je wel te zoeken naar een zuiger die de goeie hoogte moet hebben vanaf de pistonpen. Pistonpen bus in de drijfstang word dan aangepast.
Dat is dan ook zo'n zoektocht, dan zou je iemand moeten hebben die dit al eens aan de hand hebt gehad, maar zie die maar te vinden?

Ben benieuwd, hopelijk lukt t.

Gr alex

jan peeters

De zuigerveer van de VW 1100  past perfect . heb ik er nu 8 van   Haha    de olieschraapveer van de Paseo is niks  veel te ondiep in de groef.   ik heb nog een olieschraapveer van de Peugeot 205 besteld . kijken of die past ? de optie van de Triumph  ga ik ook bekijken   viel mij op dat de voetpakking van de T140 bijna identiek is aan die van mij  Had ik nog liggen   wordt vervolgd   Groet  Jan

gup

Mocht ik iemand treffen die nog zuigerveren voor een VW 1100 zoekt, stuur ik hem door naar jou Jan.

 ;D  ;D  ;D

Ps, T 140 is toch n twin ?

jan peeters

 Jazeker   maar met twee losse voetpakkingen  (Dit zat tenminste in de pakking set)
 De olieschraapveer heeft niets opgelost   (behalve weinig compressie)  ik zoek het nu in de olietoevoer van de krukas   dat wordt gevoed door een manueel te regelen oliepompje  aan de rechter zijkant  wat druppelsgewijs de olie van het carter naar de krukas lagers  pompt en zorgt voor de spatsmering
 ( is een zogenaamd" total loss systeem " wat de olie verbrand na gebruik  gelijk een tweetakt)

Heb al ontdekt dat de olie-overgang van het pompje naar de krukas verkeerd om zat dus dat lekte waarschijnlijk
 Is wel een heel armoedig systeem  met twee bronze busjes en een veertje wat tegen de krukas aandrukt zie foto   

jan peeters

Er is dus een overgang van de oliepomp via de olie regelaar op het buitenste deksel naar de krukas

Morgen naar wuustwezel  oude motoren beurs   wie weet steek ik er wat van op    groet  Jan

gup

Hoi Jan, heb wel eens iets gelezen over de hoeveelheid olie die je kunt afstellen. Weet niet ofdat jouw model betreft. Misschien dat het hier in zit?
Rondje informeren daar, misschien word je wat wijzer.

Gr alex

jan peeters

Hallo    Olie verbruik onder controle !!!    Lekte onderlangs  de olie toevoer regelknop , ( deze sloot niet af in het huis ) Nu kan ik de olie toevoer regelen   Eerste ritje gemaakt    en  de motor liep prima  (minuscuul pluimpje  voor een motor van 93 jaar, maar daar zullen de millieu deskundigen wellicht anders over denken).  Ook de ontsteking beter afgesteld,  stond wat laat   staat nu op 9 mm BDP      Hij start nu direct.  Ik vind het nog te nat/koud voor een flinke rit maar dat gaat dit voorjaar zeker gebeuren   Ik sluit hierbij de topic af .  Alex dank je voor het meedenken en het steuntje in de rug   welliicht zie ik je bij de Zeelandrit  die Leander wil organiseren     Groet  Jan