Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Aandrijving snelheidsmeter gaar

Gestart door Thunderbolt, 8 september 2024, 10:01:55

Vorige topic - Volgende topic

Thunderbolt

De snelheidsmeter op mijn Thunderbolt werkt niet meer. De naald wiebelde altijd al een beetje maar onderlaatst stopte die er helemaal mee. De meter en de kabel gecheckt, die zijn goed. Dan moet het dus de aandrijving wezen. Wiel er uit en inderdaad dat is wel wat gammel met ook een soort doodpunt erin. Nou lijkt het er sterk op dat je dat Smiths ding niet kan repareren (zit helemaal geklonken) maar een nieuwe kost best wat. Ooit stond hier in de PA iets over, maar ik heb geen idee in welke. Iemand een idee? Een index van onderwerpen in de PA zou ook wel een idee zijn!

gup

Of hier op t forum bijvoorbeeld, handig voor de mede bsa-ist.
Je kunt je teller testen op accutol, kijk ff ofdat linksom moet of rechtsom, dat ben ik kwijt. Kijk naar de aandrijving als je t wiel draait. Heb ook een keer gehad dat de kabel meer in de aandrijving stak dan in de teller en doet hij t ook niet meer.
Ook ik heb m na vele jaren moeten vervangen, was geen beginnen aan, bij een nieuwe kijk de boeken na , naar welke verhouding je aandrijving moet wezen inclusief dia as gat.
Er zit een smeernippel op en die vereist regelmatig een vetspuit wat wel eens wordt vergeten. Heb zelf de oude weleens uit elkaar gehaald, nieuwsgierig noemen we dat, maar alles was zodanig versleten dat ie in de bak onbruikbaar is beland 8)

Succes groet gup.

Thunderbolt

Hey Gup,

Meter is gewoon goed. Nieuwe aandrijving besteld, zal de oude ook eens openbreken om te kijken hoe het er van binnen uitziet.

Die smeernippel was me ook opgevallen. Dat is denk ik heel lang niet gebeurd. Dan gaat het toch een keer stuk.

/Dre

gup

Kijk dan ook even naar het wormtandwiel op je naaf, als je de nieuwe gemonteerd hebt moet t wiel met de hand zonder weerstand kunnen draaien.
Ik had weer t geluk dat ik een punt van weerstand had bij de nieuwe, na onderzoek bleek dat de bronzen ring niet goed vlak in het huis zat. Heb dit op kunnen lossen door met een doorslag de ring wel goed vlak te krijgen met voorzichtige tikken.

Leuk nieuw spul, dan ben je er nog niet klaar mee........

gup

Correctie even, t wormtandwiel hoort bij t huis, zit niet los op de naaf, bij mij kwam indertijd alles los, vandaar ,je hoeft niet te slopen, hier foto's van mijn oude.

Thunderbolt

Dank je. Zal bij die van mij ook eens kijken hoe dat zit

Thunderbolt

Kwam die binnenring met de vertanding er zo uit vallen? Bij mij zit dat namelijk vast. Heb hem nu even de week gezet en dan opnieuw smeren.

Had een mooie nieuwe besteld van het merk Emgo. Het wiel weer teruggeplaatst blijkt dat nieuwe ding voor geen meter te draaien. Dus alles er weer af  >:(  De binnenring loopt heel stroef, en het is gewoon voorgesmeerd. Ik denk dat ik de oude voorlopig weer terug ga zetten.

gup

Het is even geleden dat ik hem vervangen heb, dus hoop niet dat mijn geheugen me in de steek laat.
Als ik de aandrijving eraf haalde bleef het aandrijftandwiel altijd aan de achternaaf zitten, maar dat hoort niet. En zou in het huis moeten blijven zitten.
Ik kon hem altijd terug plaatsen maar hoorde niet zo. Toen ik de nieuwe had en monteerde zat er een zwaar moment in. De binnenring zat een klein beetje scheef erin , toen ik de ring evenwijdig in het huis tikte , was het over en liep die zoals het hoort , soepel.
Zolang bij de oude niks afgebroken is zou ik het hier mee proberen, als je de smeernippel eruit draait en ontvetter erin kan krijgen en eventueel met luchtdruk leeg proberen te blazen , opnieuw smeren met de vetspuit. Misschien dat dat de trick doet?
Ook ik wordt schijtziek van dat soort onderdelen, iets wat weer niet klopt. Maakte het net mee met klep veren die voor geen reet passen in de onderschotel, en nog 5 mm tekort zijn. Heb het inmiddels terug gestuurd met mijn beklag.
Opgepast met hepolite onderdelen, klinkt als een gerenommeerd merk maar is dat allang niet meer.
Mocht je de nieuwe emgo niet aan de gang krijgen , gewoon terug sturen en melden dat het niet klopt.
Zolang er niet geklaagd wordt blijft dit zich voordoen.

Heb t idee dat bij jou nieuwe dat de ring aan de achterzijde van het huis er te diep in zit, en dan loopt alles klem,

Als ik onderdelen binnen krijg , krijg ik meestal kippenvel . En dat is niet zomaar
Jammer hoor.

Hoop dat je nog wat kan met de oude en anders gewoon omruilen voor een werkende!

Succes alex 8)

Misschien n tip, als het wiel eruit is, schuif het huis erop en draai eraan , dan voel je precies waar het knelt. In je naaf zitten keepjes  zorg dat hij daar goed invalt anders doet hij het niet, maar dan krijg je het wiel er ook niet in, geloof ik.

Thunderbolt

Ik had de aandrijving bij De Groot besteld en die heeft dat heel netjes opgelost :D

De nieuwe zit erop en werkt en de naald is nu ook stabiel. Klus geklaard. Meteen de ketting gesteld, als je toch bezig bent...

gup

Mooi dat t nu werkt, mooi hoor een stabiele naald ipv zo'n ruitenwisser ;D

Had pasgeleden ook wat besteld , 2 uitlaatkleppen , waarvan ik 1 oud model kreeg en 1 nieuw model, oude heeft ook ander onderdeel nummer.
Werd ook weer keurig opgelost.

En zo heurt t  8)