Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

gup

Misschien wel handige  info voor op t forum, wie bewaard heeft wat zeggen ze weleens en dat klopt. Hierbij t schema en aansluit beschrijving van de Boyer bransden mk 3 electronische ontsteking.
Heb m zelf al meer als 30 jaar en gaat nog steeds 8)
Heb dan ook wel 2 6volt bobines in serie staan. Met + aan de massa. Ooit er een stroboscoop voor aan geschaft maar die ligt meer in de kast voor de uitleen dan dat ik m zelf nodig had, eenmaal gesteld blijft die goed.

gup

#136
Eindelijk vanwege de vakantie eens tijd gehad om de bedrading weer op orde te brengen, ipv enkele uurtjes s avonds. Zo kun je je aandacht erbij houden om alles weer naar behoren aan te sluiten, zonder dat je wat opblaast :-\
Blijf ook gewoon op t positieve massa systeem door borduren. Enkele veranderingen gelijk toegepast, nieuwe spanningsregelaar ingebouwd en aangesloten .
De zenerdiode met koelplaat onder het balhoofd verwijderd, evenals de gelijkrichtercel die ik al eens ipv de oude gelijkrichter die onder het zadel zit vervangen had kon er ook uit. Dit alles neemt de nieuwe regelaar over.

3 keer alles nakijken ofdat alles klopt, ivm sluiting . Volle accu er weer op en alles werkt weer naar behoren,

Led koplamp, led knipperlichten, rem- achterlicht, alles functioneert weer.
Alleen de dynamo en rotor van de Boyer ontsteking nog aansluiten als t blok er in hangt.
Nu aan t achterwiel bezig , flinke schoonmaak beurt. De ketting met de tandwielen ga ik ook maar vervangen nu ik bezig ben. Heb zijn kilometers wel weer gehad, zo kan ik nu alles in 1 keer vervangen nu t blok toch nog open ligt. ( voortandwiel 21 tands), achter 47 tands.

Gr gup

gup

#137
De remankerplaat met de trommel is nu aan de beurt, voor inspectie en een flinke schoonmaak beurt, niks geks kunnen constateren alleen dat er een nieuwe smeernippel in gaat ter verbetering als de originele.
Krijgt een flinke polijstbeurt met Peek, dit werkt uitstekend, gebruik t voor al de alu Carter helften om t handmatig te polijsten, ook bij de RE. Zie foto's.
Heb daar nog wel een apart verhaal over, jaren geleden moest ik keihard op de rem voor iemand. Hierbij moest ik ook hard op de achterrem, wiel blokkeerde (wat ik nog nooit gehad heb) want de TLS rem op de voorkant had hulp nodig.
Hierbij hoorde ik een klap en na constatering dat de remankerplaat gebroken was kon ik weer huiswaarts.
Geprobeerd een ander exemplaar te vinden wat erg tegenviel, overal kreeg ik te horen dat deze de dunne exemplaren zijn en makkelijk breken. Toevallig sprak ik iemand die stalen zijkappen zocht en ik een remankerplaat, dus hebben we ruilbeursje gedaan . Ik de ankerplaat met een splinternieuwe remtrommel erbij en hij de kappen, deze waren nog verchroomd ook maar niet geheel schadevrij.

Blij dat ik er uiteindelijk 1 had en ging monteren, dat lukte niet want het As gat was zeker 2mm kleiner als de mijne. Terwijl het onderdeelnr bij allebei 68-6130 was.
Heb het opgelost door met een verstelbare ruimer het gat groter te maken zodat hij paste over de asnaaf wat in je trommel zit.
Toch vraag ik me af waarom dat hier verschil in zat, mocht iemand hier meer van weten? Ik hoor t graag.

Gr gup

gup

#138
Weer een stapje verder, trommel gespoten en diverse onderdelen nieuw besteld. De 10 boutjes 5/16 unf met verkleinde kop ( ook zoiets?) ook vervangen want die waren niet meer fris. Je zou dit ook op kunnen lossen met korte inbus bouten 5/16 unf maar heb t maar zo gelaten.dit vanwege de beperkte ruimte bij de remplaat en de ketting.
Ook maar een nieuwe as moer erbij, maar wat ik me dan af vraag is dit: het is het zelfde onderdeel nr en toch is die anders. Hij is zeker 5mm kleiner als de oude.dus ook een andere ring erbij gezocht die erachter gaat.
Ik denk is het dan zo moeilijk om iets exact te kopiëren?? Heb dit vaker met onderdelen die nieuw zijn, dan is het net niet, daar word ik weleens beroerd van.
Gebeurt ook vaak met schroefdraden die niet helemaal lekker zijn dat je iets op moet tappen en dan maar hopen dat je de tappen/snijijzers hebt van die maat.
Gelukkig was de draad in de moer goed, t blijft altijd een verrassing ofdat t werkelijk klopt.

Of zou die gekrompen zijn in de post............... ;D  ;D

gup

Zomaar n foto van de tussenstand  8)

Nu de aandacht weer op t blok.

gup

Zomaar n paar detailfoto's van de remlicht schakelaar. 30 jaar geleden vaak ruzie met de lucas schakelaar gehad, weggegooid en n moderne erop. Heb er nooit meer naar om hoeven te kijken. Still going  ;D
Niet erg origineel maar dat zijn meerdere componenten niet .

Pstt... niks zeggen komt van n yamaha af..... ::)

gup

Ondertussen alles en nog wat een setje swept back pipes opgedaan voor mijn oude rakker. Maakt de caferacer compleet, ben benieuwd of t wat word, zo niet dan gaan de gewone bochten er weer op die nog in goede staat zijn.

O ja, mijn schoenmaat is 43  ;D  ;D

Thunderbolt

Die schuur/garage van jou ziet er netjes uit Gup. Daar moet ik ook eens aan werken  :-[

gup

Maar goed dat niet alles zichtbaar is op de foto's  ;D
Ik ruim het wel eens op, maar dat heet eigenlijk verzetten  ;D  ;D

gup

Nu het nieuwe rollager geplaatst, beste manier is om het carterdeel warm te stoken met een soldeerbrander . Beetje met rondraaiende bewegingen zodat 't geleidelijk op temperatuur komt.
Ik zat boven de 75 graden, voor de foto gauw de lasertemperatuur meter gepakt want koelt al gauw weer af.
Makkelijk hulpmiddel voor zo iets, vroeger spuugde je erop en als die knetterde was t heet genoeg  ;D
Dan pak je t lager en zakt er bijna vanzelf in, een paar tikjes met een hamer en een doorslag op de buitenrand van het lager om hem helemaal te positioneren. Je hoort t aan het carter als die eenmaal zit.
Ondersteun t carter met een paar blokken hout zodat ie stabiel ligt.
Als je lagers / bronzen bussen moet vervangen, verwarm t carter dan gaat alles veel makkelijker.

Je kunt t ook in de oven doen maar let dan op dat :
1- de brandmelders uit staan ivm oliedampen die dan vrij komen.
2- dat het hoofdbestuur (vrouwtje) er een dag niet is , ze neemt t niet in dank af dat je de oven gebruikt.
3- hard rennen naar de schuur met je ovenwanten aan , anders koelt teveel af.

Dan toch maar de brander ;D  ;D  8)

Gr gup


gup

#145
Voordat ik iets gaat doen aan de TS (timing side) bus eerst eens wat maten opgenomen van de oude situatie. Misschien komt dit ooit van pas als ik iets terug moet rekenen of iets dergelijks.
De krukas in het nieuwe rollager gezet en de Carter helften weer gemonteerd. Zonder de Shims die er tussen zaten. De Meetklok erop om de speling te meten ( endfloat). 
Til dan met een schroevendraaier tussen de sump plate en het vliegwiel de krukas op. Kwam uit op 0,15 mm.
Makkelijker is het als je de originele krukas hebt in het zelfde Carter zoals het van de fabriek kwam.
Nabij het voorste op hangpunt van het blok staat een nummer ingeslagen (zie foto) en tevens op het vliegwiel van de krukas staat ook een nummer ingeslagen (zie foto)
Deze foto is van mijn andere krukas, degene die ik gebruikte is uitgebalanceerd en een kilo lichter, daarbij is het ingeslagen nummer verdwenen met het afdraaien van het vliegwiel.

Voorbeeld is dan 83= 0,830"
                69= 0,690"
Trek deze van elkaar af en =0,140" en haal daar de 0,003" endfloat vanaf en je heb de maat van de Shims.

Nu liggen deze getallen ver uit elkaar maar dat komt omdat het een vroeg Carter is en een late krukas wat niet bij elkaar hoort, foto's en rekensom is louter voorbeeld!!!

Ligt eraan welk jaar blok dat betreft, rekening houden met eventuele thrustwasher aan TS zijde ( wat de vroege pre 65 blokken niet hadden) en eventuele shimcup.

Je kunt deze info ook vinden in diverse boeken behalve de haynes versies  >:(

Ik worstel en kom boven, gr gup 8)

Thunderbolt

Goed bezig Gup 8) Heel interessant en leerzaam dat je dit allemaal plaatst!

Misschien moet je het filmen en op Youtube zetten? Kun je er nog je beroep van maken misschien ;D