Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Lagers wielen en achterremtrommel halve naaf.

Gestart door Rien, 24 januari 2021, 15:12:44

Vorige topic - Volgende topic

Rien

Wiellagers plus lager remtrommel/achtertandwiel: Ik heb nu het lager uit de remtrommel en dat blijkt even 'een dingetje' te zijn. Het lager is aan één zijde afgedraaid tot totaal 13.10mm. Standaard hoort het 14.28mm 9/16" te zijn. - Nieuw lager BSA 65-5883 7/8 x 2 x 9/16" - 14 jaar geleden trommel en lager nieuw gekocht bij een gerenommeerd bedrijf. Het lager was aan de wielzijde afgeschermd met een stalen plaatje, was mooi schoon en zat nog lekker in het vet. De ruimte achter de circlip is ongeveer 13.40mm dus te krap om daar een nieuw niet afgedraaid lager in te zetten. Mij is afgeraden een nieuw lager ook af te draaien dus ik laat nu in de trommel de groef waar de circlip in valt breder opruimen zodat de juiste maat nieuw lager plus afschermplaatje erin kan. Open lagers besteld, merk RHP. Ook voor het achterwiel.
groet Rien

Rien

Heb nu de achterwiellagers eruit. Zat 2 x Steyer RLS 7 in. In de remtrommel zat Hoffmann dus een van de twee modellen zal in de loop van 67 jaar wel een keer zijn vervangen. Zaten nog heerlijk in het vet. In de naaf zat geen vet via de smeernippel ingespoten. Valt ook niet mee om deze te vullen. Ik denk dat er mss wel 100 gram vet in gaat. Heeft dat wel zin als het vet nog zo mooi aan de lagers hangt? Klein beetje speling. Gaan nu nieuwe in.
groet Rien

Rien

Vervolg lager in remtrommel: zo, het juiste lager 65-5883 zit er in. Het oude lager was in de breedte (13.10mm) afgedraaid. De groef waar de circlip in valt is verbreed zodat het originele lager nu wel past (14.28mm). Met het originele afdekplaatje op het lager. Ook even het wiel en de trommel los op de bank gepast: alles sluit goed op elkaar aan.
groet Rien

Thunderbolt

Mooi projectje Rien. Wat was de aanleiding, zat er speling in het lager?

Rien

Citaat van: Thunderbolt op 11 februari 2021, 09:55:29
Mooi projectje Rien. Wat was de aanleiding, zat er speling in het lager?
Lager had een paar zware punten bij het met de hand draaien. Had iets van 30.000km gedraaid zonder dat er nieuw vet opgegaan is. Kom je niet bij. Is ook een vreemde constructie: de trommel draait op één lager dus dat heeft nogal wat te verduren.
groet Rien