Nieuws:

Het forum is voorzien van een nieuwe versie: SMF (2.1.3). 📢

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

gup

#105
Na meer als 30 jaar moesten de pistonpennen er ook maar aan geloven, was een klein beetje speling waarneembaar. Vroeger al eens vervangen toen zaten er de oliesmeergaatje gaatjes er al in. Nu moest ik ze er eerst zelf in boren voor het plaatsen.
Nu, hoeft dat niet moeilijk te zijn. Meet de lengte en kras met de schuifmaat de helft af, desnoods van 2 kanten voor controle. Zet de bus in een klem die ik onder de kolomboor gebruik. In 1 zijde zit een v groef en de andere zijde is glad. Hierdoor kun je hem goed vastzetten. Niet te hard anders wordt de bus ovaal. Gaatje moet ook precies in het hart komen. Dit kun je afteken door met je schuifmaat een halve dia van het busje langs de klem en op het busje af te krassen. Kras het af over heel de lengte, de streep heb je straks nodig om uit te lijnen op het gaatje van de drijfstang.Zo zit hij gegarandeerd in het hart. Met een automatische centerpons gecenterd en geboord in 2 stappen. Daarna het gaatje goed soevereinen.
Als je het onder de kolomboor doet zit je gegarandeerd haaks in de bus.
Zelf een trekker gemaakt van een stuk draadstang met een passende dop voor op de drijfstang, stukje slang erover zodat de bus niet kan beschadigen aan de binnenkant. (Voor de zekerheid). Mocht je een pers hebben dan wijst het zich zelf, maar die heb ik niet. De boel handvast gezet en de nieuwe bus uitgelijnd op het gaatje van de drijfstang. De nieuwe bus perst de oude eruit op deze manier. Deze manier staat ook in het haynes boek.
Heb de drijfstang wel wat warm gestookt en voor het persen wat dunne olie op de nieuwe bus. Dan glijd het spulletje er zo in.
Na het vervangen past je pistonpen niet meer en moet de bus geruimd worden. Dit laat ik over aan de specialisten die krijgen nog meer te doen aan het blok dus kan dit gelijk meegenomen worden.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Nog een kleine tip, meet het gaatje in de drijfstang ook eens, hij hoeft niet in het hart te zitten.!

gup

#106
Na nog wat laatste metingen aan beide krukassen ofdat het allemaal wel gaat kloppen wat ik wil. En het zou volgens mij goed moeten komen. op het zelf maken van een dikkere shim van meer als een mm. Want meerdere dunne Shims op elkaar heb ik geen vertrouwen in.
Het viel mij op dat de spie van de rotor een paar graden anders staat als op de oude 734 krukas. Ik kon de ontsteking altijd met de stroboscoop stellen, maar dat gaat nu niet meer op. Heb ook geen voorziening voor het onstekingsplugje. Dus het zal op de gradenschijf moeten gebeuren. Werkt ook!
Dit verhaal hebben meerdere meegemaakt en heb begrepen dat de spie van de oudere rotors anders zitten. Dus of een andere rotor te pakken zien te krijgen, maar dan moet daar wel de timings strepen op zitten anders heeft het geen nut.
Dan word het ouderwets de gradenschijf en/of dan andere merktekens op de rotor zetten zodat je toch nog iets met de stroboscoop kan.

De spiebanen op beide Assen zitten gelijk, dat kon ik goed controleren door het tandwiel te merken t.o.v de as en het hart van de krukas.
Afijn zie foto's

gup

Hierbij een filmpje hoe dat de krukas en glijlager gereviseerd moet worden bij een BSA A65. Geld ook voor de A10 enz.
Bus hoort in het Carter ter plaatse op maat gemaakt te worden.Enigste goede manier.

https://youtu.be/in1YT7dH6U8