Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Winterproject Thunderbolt

Gestart door Thunderbolt, 11 december 2020, 11:59:02

Vorige topic - Volgende topic

gup

Zolang je eigenlijk geen zijdelingse speling voelt horizontaal lijkt dat in goede staat. Haal het tussentandwiel er eens uit en pak de kruktap beet en til hem eens naar boven in het lager. Je moet heel hard omhoog trekken want het is een zwaar spulletje. Tegelijkertijd als je dit doet en je lagerbus en of kruktap zou versleten zijn , zie je als je eraan tilt een streepje olie van tussen de tap en het lager komen, dat maakt de speling in het lager zichtbaar. Probeer maar een paar keer. Als je dit ziet dat er makkelijk olie vandaan komt is hij verdacht. Je zou met een voelermaatje ook er tussen kunnen meten aan de bovenkant van de tap en het lager. Dacht max 0,03 inch. Dan is het lager op en verdwijnt de oliedruk eerder via die tap naar buiten dat hij de krukas ingaat naar je drijfstang lagers. Dit is eigenlijk een vlugge manier van constateren. Als je met een voelermaatje aan de slag gaat, doe t voorzichtig en forceer niet tussen het lager. Ivm krassen in het lager. Maar gezien je verhaal over je oliedruk zou deze slijtage van het lager wel heel veel moeten zijn omdat je lampje al vrij snel gaat branden. Andere oorzaken zouden kunnen zijn , de oliepomp ?  De oliedruk sensor ? De bedrading hiervan ? Eventueel de oliedruk klep?? Werk gewoon stap voor stap af.

Komt goed, gr gup

Thunderbolt

Ik ga er een SRM pomp in zetten en kijken of daarmee het probleem is opgelost. Meteen kijken naar een drukmeter. Bijna november dus zo wordt het vanzelf toch weer een winterproject  8)

gup

#62
Zo'n pomp is een dure ingreep, ik weet t. Ik zie het als de hartslag van je motor. Hoop dat het de oplossing is. De oude zag er inwendig niet best uit. Er zijn setjes te koop waar je een oliedrukmeter op je stuur of ergens anders zichtbaar kan monteren. Er zit dan een dunne leiding aan. Je kan het ook in de plaats van je oliedruk zender draaien alleen dan valt t niet mee om de druk af te lezen onder het rijden ;D
Google maar eens, zat te koop.
Of eenmalig de zender eruit draaien en meten. Is goedkoper dan weer een vaste drukmeter.

Mooi klussie weer voor de winter.

https://www.classicbikepartscheshire.com/speedometer-tachometer-c41/oil-pressure-gauges-gauge-sets-c219/bsa-t2

gup

Het is stilletjes bij je thunderbolt? Hoe is het er mee?

Al n stapje verder?

Gr alex

Thunderbolt

Hi Gup,

Even wat minder tijd op het forum gezeten, druk met andere zaken. Ik heb het onderhoud aan het blok nu uitbesteed aan Red Hand Classics. Denk dat ik hem met een paar weken wel terug heb. Dan nog wat kleine dingen en poetsen, maar dat komt wel goed.

Ondertussen rij ik op de Mash, die lekte zelfs iets olie (inmiddels opgelost) dus het is net echt :)

gup

Uitbesteden kan ook ja, de Mash is nieuw geloof ik. Wist niet dat je er 1 had.
En is het wat?

Olie eronder 8) , ach je was Engels gewend toch. ;D

Gr gup

Thunderbolt

Ja ik heb wel erg schik met de Mash. Klopt was toch al Engels gewend, een olievlekje meer of minder in de schuur maakt niet uit :)

De BSA is nog niet terug, elke keer wat me onderdelen die op zich laten wachten, hopelijk nu toch snel...

Thunderbolt

#67
De Thunderbolt is weer terug! Heb hem onderhanden laten nemen door Red Hand Classics in Rijen. Die hebben het klusje met de nieuwe SRM-pomp afgemaakt en uiteindelijk ook een nieuwe Amal Carb erin gezet. De oude kregen ze niet meer goed afgesteld. Hij loopt nu weer als een zonnetje! Ben er erg tevreden mee 8).

Ik heb dan zelf nog wat kleinere klusjes over, zoals de voorvork die heeft ook wat aandacht nodig.

gup

Mooi man, weer lekker toeren. Een SRM pomp is een hele uitgave , ik weet het. Maar als dat de oplossing was ivm een versleten oliepomp. Kun je eigenlijk weinig anders doen dan dit.
Dus je lampje blijft nu keurig uit en ga ervanuit dat ze eventueel de speling in de timing bus gemeten hebben.

Succes gup.