Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Winterproject Thunderbolt

Gestart door Thunderbolt, 11 december 2020, 11:59:02

Vorige topic - Volgende topic

Thunderbolt

Bezig met het winterproject van m'n Thunderbolt.

Ik heb de Thunderbolt gekocht in cafe-racer look, dus met clip-ons, geen knippers, geen choke en open dempers. De open demper had ik al meteen vervangen, ik kreeg wel de sigaren met demper erbij.

In november aan de gang gegaan met het monteren van de knipperlichten en het stuur (had ik er ook bij). Daarbij ook meteen de bedieningsknoppen weer origneel gemaakt (knippers rechts). Alle bedrading was nog wel aanwezig maar ook halverwege doorgehaald, dus wel even prutsen om het weer aan elkaar te zetten. Ik had ook nog een oude spiegel liggen van een Yamaha dus die er ook maar even opgezet, als ik nog eens een mooiere vind gaat die erop.

Het eerste proeftritje is eind november al gemaakt en dat toert wel echt een stuk prettiger  8)

De volgende stappen zijn het monteren van de choke. Heb de onderdelen daarvoor liggen en de carburateur ligt uit elkaar. Motor liep ook te rijk dus meteen de gasnaald een groefje verplaatst.

Dan moet ook de voorrem nog onderhanden worden genomen, olie verversen en nakijken waarom de toerentelleraandrijving het niet doet. Lekker bezig dus.


Thunderbolt

En de carburateur is weer geïnstalleerd. De choke kabel moet nog op maat worden gemaakt en aan de hendel, ahem, Manette worden bevestigd. Wel al even geprobeerd te starten en dat gaat inderdaad wel makkelijk me de choke. Ik voorzie wel een ritje in week voor de kerst, gezien de temperaturen en de vele regen zal pekel geen probleem meer vormen.


Thunderbolt

Choke-hendel is nu aangesloten en dat start toch een stuk makkelijker! Gisteren wou ik een ritje maken maar helaas, koppelingskabel brak af. Dat wordt weer verder knutselen, wordt vervolgd...

Thunderstrunck

De laatste dagen bezig geweest met "winteronderhoud" van mijn A65T,begonnen met het demonteren van de benzinetank,BSA-badges nieuw ingeverfd, kurkjes in de benzinkraantjes vernieuwd,tank gereinigt en gepolijst.
Een nieuweband om de achtervelg gelegd,Na een onschuldige val op de camping in Tsjechie de voetsteunen doormiddel verwarmen gerichtet en zwartgespoten,olie-en vernieuwd inc.voorvork.Frame gereinigd,zadel vernieuwd,chroom en alu gepoetst,(wat een rotwerk!) de motorfiets ziet er weer mooi uit,dus 2021 kan komen.

Thunderbolt

Ziet er zeker fraai uit!

Ik moet ook nog wat aan m'n bezinetank gaan doen. Hij is niet helemaal dicht meer.

Thunderbolt

Thunderstrunck, waarmee heb je de tank gereinigd? Heb je daar een speciaal middeltje voor gebruikt?

Thunderstrunck

 André,
Ik kijk  doormiddel van een beweegbare telescoop LED-lamp met spiegeltje in de lege benzinetank,en controleer op
roest en andere lossedeeltjes bv.troep wat soms met de getankte benzine meekomt,en spoel dit met benzine weg.
Mijn benzinetank kent geen roest,en is potdicht.Na dat de tank gecontroleerd is,geef ik er 2-eetlepels Millersoil VSPe
power plus bij.(millersoil.co.uk) èèn naar links en één rechts,daarna giet ik de tank vol met 20lt.goede benzine bv.minimaal superpl.met 98 octaan of nog betere.  Tank nooit E10,95 octaan troep! Vul de tank in de winter tot de rand vol,zodat vocht spreek condens geen kans krijgt,schuur temperatuur 5à10°C is optimaal.

Thunderbolt

Ja vooral voor de tank zal de E10 niet te best zijn.

Mijn tank is van binnen wel een klein beetje roestig, dus wordt tijd om er eens wat aan te doen. Ik zit er ook over te denken er een grotere tank bij te kopen, wel handig voor de langere ritten.

Rien

Ik tank altijd Shell V-Power of BP Ultimate. (Ook Aral - dochter van BP - Ultimate). Deze bevatten geen ethanol en trekken dan ook geen vocht aan. Ik gebruik geen additieven. Tot deze winter liet ik de (stalen) tank ongemoeid, halfvol of vol. Nooit problemen met vocht of roest. Deze winter heb ik hem leeggemaakt omdat ik de kranen ga verwisselen voor de originele 'schuifmodellen.' Kijken wat er nu gebeurt.
groet Rien

gup

Kreeg 15 jaar geleden lekke tank, ging lekken op de bodemaansluiting op het binneschaal van de tank, waar dat de bout doorheen gaat naar het frame om tank vast te zetten. Ze deden vroeger eerst op de binnenschaal (onderzijde) van de tank een pijp oplassen /solderen (doorgang bout). Dan de buitenschaal van de tank eromheen en rondom lassen en de doorgang als laatste. Ik kon er met het kleinste pitje er niet bij om te solderen. Als je t kan doe het dan met zilver in plaats van koper. Ziverhardsolderen dan bedoel ik. Mijn oplossing was tank cure . Zaten ook enkele kleine roestvlekken in. Die zet je ook vast met deze coating dus schone benzine. Als je nu in de tank kijkt is het net ofdat hij aan de binnenzijde vernist is. Ik moet t ook afkloppen, en is nog steeds dicht. Tank altijd wel v-power 98 of iets dergelijks.
Lees nu overal verhalen dat de coating niet tegen e10 benzine kan, vul hem s'winters ook niet perse vol omdat hij gecoat is.

Gr alex

Thunderbolt

Na een tweede keer coaten is de tank nu dicht, geen benzinedamp meer in de schuur.

Maar we gaan weer op voor het volgende project dus de tank ligt er al weer af. Zat ook te denken om die voorlopig leeg op te slaan, met de coating is dat denk ik beter dan vol met benzine, zelfs als het BP Ultimate is. Of niet  ???

Ik kreeg onlangs wat oliedruk problemen, na een korte rit olielampje aan. Eerst beetje olie erbij maar zat echt wel voldoende in. Nu alle olie eruit en de filters maar eens reinigen. Hopelijk is dat de oorzaak. Anders misschien de sensor of toch de pomp. Nou moet ik toch bij de pomp wezen om het asje dat de toerenteller aandrijft te vervangen want 1 van de vorkpootjes op dat asje is afgebroken. Voorlopig wel even mee bezig dus van rijden komt het voorlopig niet meer.

gup

Hoe is het met je oliedruk probleem afgelopen?

Thunderbolt

Ik heb de olie afgetapt en alle filters gereinigd, overigens waren die niet heel smerig dus betwijfel of dat de oorzaak was. En daar is het bij gebleven want toen werd onze zoontje geboren :-). Ik moet nog het binnendeksel openen om bij de oliepomp te komen en die te inspecteren waarbij ik meteen het asje dat de toerenteller aandrijft kan vervangen want daar is een tandje van afgebroken, mogelijk heeft dat er mee te maken. Dan weer vullen en hopelijk is het probleem dan verholpen. Zo niet dan wordt het verder speuren....

Ik hoop in het voorjaar er aan toe te komen, eerst de schuur met alle zooi van klussen in huis opruimen en dan weer verder met de BSA.

gup

Klopt , er zijn meer zaken in deze wereld die voorrang vereisen dan sleutelen aan een BSA. Heb het nu rustig, in het voorjaar begint het alweer, gesleep met verfblikken enz ;D
Ging je lampje bij stationair toerental aan? Er zijn diverse mogelijkheden ja. Oliedruksensor kan begeven of een kortsluiting in de draad bijvoorbeeld, dan heb je vals alarm zeg maar. Voor de rest alles goed nalopen, zitten de kogeltjes in de aanzuig ( sump plate filter) niet vast geslibd. Ook nog de terugslagklep met veer achter je oliepomp. De pomp zelf natuurlijk, of de aandrijving? In het ergste geval is je Lagerbus in het Carter versleten, waar je krukas in draait en verlies je daardoor oliedruk. ( net als ik :'()
Denk niet dat het afgebroken tandje voor je toerenteller ermee te maken heeft of het moet voor schade gezorgd hebben.
Gewoon verder speuren, hou ons op de hoogte.

Thunderbolt

De druk valt pas weg als ie warm is. Ik rijd bijvoorbeeld even naar mijn ouders in het andere dorp (5km) en als ik het dorp binnenrijd gaat het lampje branden. Iemand een idee?

Ja dat van die lagerbus had ik ook al bij de Englse motorwinkel gehoord, hoop niet dat dat het is.