Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Winterproject Thunderbolt

Gestart door Thunderbolt, 11 december 2020, 11:59:02

Vorige topic - Volgende topic

Thunderbolt

Citaat van: gup op  5 juni 2022, 22:17:41
Nu heb je de mogelijkheid om naar je big end te kijken. Probeer de krukas maar eens op te tillen in de bronzen bus. Mocht er veel speling opzitten dan zie je dat je door het tillen er olie word uitgeperst. Er verschijnt dat een streep olie rond het big end aan de bovenkant.
Je kunt ook met een voelermaatje meten , ik dacht dat t Max 0,03 inch was, ongeveer 0,06 mm. Voorzichtig er proberen tussen te duwen, niet forceren want dan heb je kans op krassen in het lager. Dit naar aanleiding van je oliedruk probleem.
Mooi moment om dit te kontroleren.

De pomp ligt uit elkaar, ziet er allemaal keurig uit dus dat zal het probleem niet zijn geweest.

Je zegt dat ik nu ook de big end kan bekijken maar de timingraders zitten er nog op. Dus ik denk dat ik nog wel wat moet los halen, klopt dat?

Anders zou ik inderdaad een oliedrukmeter kunnen installeren, de boel in elkaar zetten en eens zien wat er gebeurt. Hoewel de symptomen wel wijzen op slijtage van die bronzen bussen.

gup

Dat klopt thunderbolt, het tussentandwiel moet er tussen uit. Als je de as beet pakt kun je hem er zo uittrekken. Maar voordat je dat doet, draai de krukas eerst eens rond. Je ziet op het krukastandwiel een merkteken staan, en je ziet op de nokkenas tandwiel ook een streep staan. Draai maar eens enkele keren rond en je zal zien dat beide merktekens tegenover elkaar komt te staan. Op het tussentandwiel dan.
Zie ook t werkplaatsboek, staan ze allebei tegen over elkaar, dan kun je hem er zo van tussen schuiven. Maak desnoods foto bv.
Bij het later terugschuiven  zorg dat alle merktekens tegenover mekaar staan. Het kan dan eigenlijk geen tandje verkeerd gaan.
Als die ervan tussen is kun je t big end beter bekijken en word niet meer tegen gehouden door t tandwiel.
Mocht dit evenals je oliepomp in orde lijken, dan zou ik de oliedruksensor of bekabeling verdenken. Nieuwe sensor kost de wereld niet, let wel op ! Je hebt ze met conische schroefdraad of met rechte schroefdraad. Als je de jouwe eruit heb zie je t gelijk.

Succes

gup

Nog even voor de volledigheid, als het tussentandwiel ervan tussen is ( er kan een beetje spanning op de tandwiel staan omdat je nokkenas een klep opendrukt).
Draai dan de krukas niet meer rond. Anders komt je zuiger tegen een openstaande klep aan. Moet hij er later weer tussen dan kun je op de nokkenas moer hem wel een beetje verdraaien, om de merktekens gelijk te krijgen.
Het tandwiel op de krukas hoeft er niet perse af om big end te bekijken.
Makkelijkste om de motor rond te draaien , duw de kickstarteras met kickstarter eraan even terug en demonteer de bougies.

gup

Nu je toch daar bezig bent, kun je gelijk de end float controleren van je krukas. Draai je linkse moer maar op de kruktap en zet er een griptang op. Trek hem horizontaal naar je toe en duw weer van je af.
Als je in dit punt al veel speling voelt is dit niet goed. Je zou eigenlijk niks moet voelen bewegen.
Wil je dit exact doen moet je een meetklok gebruiken , gegevens van end float staan ook in wp- boek en is maar minimaal.
Je kunt t maar bekeken hebben.

Thunderbolt

Citaat van: gup op 28 juni 2022, 00:06:10
Nog even voor de volledigheid, als het tussentandwiel ervan tussen is ( er kan een beetje spanning op de tandwiel staan omdat je nokkenas een klep opendrukt).
Draai dan de krukas niet meer rond. Anders komt je zuiger tegen een openstaande klep aan. Moet hij er later weer tussen dan kun je op de nokkenas moer hem wel een beetje verdraaien, om de merktekens gelijk te krijgen.
Het tandwiel op de krukas hoeft er niet perse af om big end te bekijken.
Makkelijkste om de motor rond te draaien , duw de kickstarteras met kickstarter eraan even terug en demonteer de bougies.

Dat met die timing markering is nog merkwaardig. Heb een foto van de uitgangssituatie en volgens mij stonden ze al niet helemaal uitgelijnd. Het tussentandwiel is er wel even afgefloept maar weet vrijwel zeker dat de nokkenas en krukas niet zijn verdraaid. Maar nu lijken de markeringen toch anders te staan. Nog wel aan de krukas gedraaid dus misschien moet ik ook de kleppen maar inspecteren. Zo wordt het een volledige revisie, waar ik helemaal geen tijd voor heb  :-P

Dank weer voor je reacties Gup!

gup

Zat toch in de mancave gelijk foto's gemaakt voor je, geen paniek komt goed. De merkstrepen staan in stilstand niet tegenover elkaar, dus als je nokkenas streep met die van t tussenwiel in lijn staat blijft t puntje op t krukas tandwiel 1 a 2 tandjes achter. Al draaiende moeten ze gaan stroken met elkaar. Misschien dat je je daar in vergist. Dit komt omdat de aslijnen niet in 1 rechte lijn liggen.

Thunderbolt

In die positie krijg ik ze dus niet. Zal er nog wel even foto's van maken. Ik ben er wel vrij zeker van dat de kruk- en nokkenas niet zijn verdraaid toen het timingwiel er uit kwam. Ze draaien ook niet zo makkelijk, moet wel wat kracht op gezet worden.

De oliepomp is toch niet zo keurig als ik dacht, zitten wel wat pitten in en ook een gaatje bij de houder van het wormwiel. Dat kan volgens mij geen oliedrukverlies veroorzaken maar wat denken jullie?


gup

Het gaatje in de houder bij wormwiel zou niet moeten geven. Er zit toch n O ring achter je wormwiel? Deze sluit het drukcompartiment af.
Het huis ziet er minder best uit , lijkt wel gietgallen ( luchtbellen wat in gietproces zit). Het huis waar de tandwieltjes in zitten behoort perfect te wezen, hier zit nergens pakkingen tussen ofzo. En heeft een bepaalde tolerantie nodig om te kunnen draaien zonder drukverlies . Het is een tandwielpomp, de olie word meegenomen tussen de tandjes en word getransporteerd naar andere zijde en door het andere tandwieltjes weg geperst naar de olietgang.
Kijk even op YouTube ofzo naar werking tandwielpomp. Dus het huis is heel belangrijk aangaande drukverlies. Zal vanavond mijn oude pomp uit 1990 eens opzoeken voor je, kun je verschil zien. Heb destijds bij de revisie een nieuwe gekocht ivm totale revisie van het blok. Koste een rib uit mijn lijf, en dat kosten ze nog steeds :-\
Dat je tandwielen moeilijk (zwaar) draaien kan wel kloppen. Aan de nokkenas zitten al je kleppen nog verbonden met ingedrukte klep veren. Aan de krukas zeul je ook je zuigers nog mee, zwaar als je dit met de hand wil draaien,en je primaire bak zit er ook nog aan. Logisch dat ie zwaar draait.
Als je de 2  strepen op nokkenas en tussenwiel  gelijk zet en je verdraait het hele spul dan grijpt n moment later het puntje op krukastandwiel op het streepje van het tussenwiel. Zou moeten kloppen zo.
Maar let op, 2 x omwenteling krukas is 1x omwenteling nokkenas. Dus je ziet na 1 omwenteling krukas de strepen totaal niet overeen komen , dat gebeurt pas bij de laatste 2e omwenteling ,dat de strepen gelijk komen.

gup

#53
Het kan al snel avond zijn he ;D had mijn oude pomp al gauw binnen hand bereik in t kratje nutteloos. Hier zie een versleten pomp, de behuizing vd tandwielen ziet r beter als bij jou uit zou hij niet in de omtrek zie foto en de deksels aardig slijtage verschijnselen vertonen. Wou hier geen gereviseerd blok mee smeren zeg maar.
Let op de o ring, deze sluit het huis af v wormwiel. Dit wil zeggen dat alles vlak moet zijn en wel heel precies moet passen om oliedruk binnen te houden. Het is ook je hart van je motor waar je geen risico wil nemen.

Hieruit blijkt ook weer dat je retour zijde t meest te verduren heeft, dikke tandwielen/ behuizing. Mocht er wat fout gaan in het blok slijpsel bijvoorbeeld dan zuigt de pomp dat als eerste op uit je sump filter onder in het blok, vuil neemt die mee naar je olietank en word daar ook weer gefilterd naar de aanvoer toe. Die filters die daar zitten(gaas) daar gaat nog genoeg doorheen daar niet van. Daarom heb ik nog een extern filter geplaatst om het zo schoon mogelijk te houden naar de aanvoer. Slijtage in je retour( ligt eraan hoe groot ) zou je nog mee kunnen leven. Alhoewel hij brengt ook olie naar je tuimelaars in de kop.Maar in je toevoer niet omdat ie oliedruk op moet kunnen bouwen.

Oeps, denk dat dit mijn oude a10 pomp is trouwens, zie geen centreerpinnen zitten 8)

TinusWDB40 Stoffel

Met mijn B40WD olie pomp heb ik ook heel wat te stellen gehad.Ik heb er enorm veel tijd in gestoken om hem weer netjes draaiend te krijgen.Het is natuurlijk ook een zeer belangrijk onderdeel van de motor.Nadat het blok weer geheel in elkaar zat en de motor weer draaide was de werking gelukkig goed.
Green Laner BSA

gup

Wat heb er aan moeten doen dan?

TinusWDB40 Stoffel

Ik heb de oliepomp heel veel keer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet om te controleren of hij goed draaide.In het begin zag ik nergens iets bijzonders aan,maar draaide hij heel zwaar.Als de schroeven aangedraaid werden ging hij zwaar draaien.Ik heb daarna met veel geduld en 1 voor 1 monteren van de tandwielen en polijsten van de behuizing het uiteindelijk voor elkaar gekregen.Ook de plaats en positie van de tandwielen en ook de positie van de asjes maakte uit hoe hij draaide.Ik heb wel een tooltje gemaakt voor het polijsten.Een stukje rond ijzer van ongeveer de diameter van een tandwiel en dat voorzien van dubbelzijdig tape waar ik polijstpapier op geplakt heb.Het was wel geduldwerk,maar het resultaat was uiteindelijk goed.
Green Laner BSA

gup

Na het uit elkaar halen moet echt alles weer op dezelfde plek terug, is heel belangrijk ja. Je ziet het zelfs bij de asjes maakte het verschil, terwijl je er misschien niet veel aan ziet.
Beetje polijsten doet een hoop zolang je het huis waar de tandwieltjes in draaien maar niet te groot maakt. De speling is hier maar heel klein. Dat moet ook want de olie moet tussen de tandjes blijven en niet kunnen ontsnappen naar het volgende tandje enzovoort , dan raak je druk kwijt .

TinusWDB40 Stoffel

Ik ben er niet voor niets heel lang mee bezig geweest.
Green Laner BSA

Thunderbolt

Citaat van: gup op 28 juni 2022, 21:24:16
Nu je toch daar bezig bent, kun je gelijk de end float controleren van je krukas. Draai je linkse moer maar op de kruktap en zet er een griptang op. Trek hem horizontaal naar je toe en duw weer van je af.
Als je in dit punt al veel speling voelt is dit niet goed. Je zou eigenlijk niks moet voelen bewegen.
Wil je dit exact doen moet je een meetklok gebruiken , gegevens van end float staan ook in wp- boek en is maar minimaal.
Je kunt t maar bekeken hebben.

Na diverse klussen in en om huis weer eens de schuur in gedoken voor de BSA. Met een grieptang de krukasspeling gecontroleerd, eerst tussenwiel eruit. Geen beweging in te krijgen, mag ik dan concluderen dat er met de krukaslagers geen probleem is en dat niet de oorzaak van de het oliedrukprobleem is? Misschien dan toch de pomp...

/Andre