Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s goldenflash plunjer 1951

Gestart door gup, 25 mei 2021, 21:26:24

Vorige topic - Volgende topic

gup

Hallo mannen , advies gevraagd van kenners. Zit met het volgende, achter de koppelinghuis zitten volgens mij 3 gaten in het Carter waarvan er 2 zijn dichtgelast bij vorige eigenaar. Blok heeft ooit schade gehad door primaire ketting. Deze 2 heb ik met stift omcirkeld, vraag mij af wat daar gezeten heeft, of is dit vanwege ontluchting bv? Bij mijn a65 zit hier een pijpje die oliedamp opvangt en loost boven de aandrijfketting. De rug die boven het kettingwiel hoort te zitten is ook weg. ( waarschijnlijk ook ooit een gebroken ketting). Daar zit ook de bevestiging op voor de kettingkast, daar zoeken we andere oplossing voor. Dus ooit hebben daar 3 gaten van ongeveer 5mm gezeten keurig op een rij. Kan niks vinden in de boeken die ik heb,  voordat ik de koppeling erop zet zou ik het willen weten want anders kom je er niet meer bij, mijn vraag is dus: hoort dit org. zo of heeft een vorige eigenaar hier iets mee bedacht?
De originele viltring heb al vervangen voor een passende oliekeerring op de aandrijfas die achter het geklonken plaatje zit.
Iemand nog tips, graag.


Gr alex

gup

#1
Tja naar wat dagen nadenken, daar moet toch iets gebeuren daar boven de ketting. De magneet zit daar immers, en die wil je ook niet in het vet hebben wat van de ketting slingert, afgezien van je eigen onderbeen. Er moet een bescherming komen. Heb zomaar es een hoeklijntjes 25mm beetje de kromming gesmeed want zoiets is niet te buigen. Met een patentboutje (voor deurkrukschilden te monteren) voorlopig vastgezet in het al aanwezige gat. Die zijn immers verzonken aan beide zijde. Achter het koppelingshuis en bij de ketting om zoveel mogelijk van draaiende delen weg te houden. Ik zou dan het 3e gaatje wat er ooit gezeten hebt weer open kunnen boren zodat hij vrijer bij de ketting vandaan zit. De patentboutjes maar in de loctite want je zou niet willen dat daar wat loskomt aan beide zijden. Ik denk dat ik deze kant zal uit moeten gaan of zoiets?  Misschien dat jullie nog opties weten?  Ooit eens overal naar ander Carter gezocht maar kwam daar ook alleen maar ellende tegen. En in de winkel hadden ze ze ook niet meer liggen, hahahah.
Het is niet anders zo denk ik, het zit gelukkig niet zo in het zicht.             

Gr alex

gup

#2
Toch de knoop maar doorgehakt, er moet iets gebeuren!!  Gezocht naar info ivm linkse gaatje in het Carter zag er zo org. Uit. Bij mij weten geen ontluchting in de primaire bak. Hoeklijntje eerst maar eens vormgegeven en met verzonken patentboutje gemonteerd in het bestaande gaatje (5mm). Een kant van boutje is dicht en had te weinig draad om vast te zetten. Boutje doorgeboord en verder met m4 doorgetapt , toen nieuw gaatje geboord in het Carter en 2e gemonteerd. Een dichtgelast gaatje weer open boren ging niet, dan kwam ik achter de ketting uit. Terzijnertijd komt er bovenop nog een draadbus gemonteerd om de kettingkast vast te zetten. Maar die moet ook nog gerepareerd worden.
De primaire kant heeft veel te lijden gehad in 70 jaar tijd, kettingspanner eruit gebroken, ruggen waar de 1/4 draden in zitten afgebroken enzo. Heb ik vol laten  lassen zodat ik weer een draadje kon tappen en er weer een fatsoenlijk ruggetje kon frezen. Dit alles is al een jaar of 8 geleden, kun je nagaan Hoe lang t project heeft stil gelegen. Had er toen ook niet bij stilgestaan anders had ik er ook een strip op kunnen laten lassen. Na al dat laswerk heb ik avond aan avond de primaire kant staan te vlakken op een grote glasplaat, het alu trekt namelijk zeker door het lassen. Heb een a65 die wel degelijk geen olie lekt en dat ga ik hier ook proberen. Op de laatste foto zijn de ruggen goed te zien, heb ook oude pistonpenbus gebruikt om de speling op de rempedaal as op te lossen, met een verstelbare ruimer kom je een eind.

gup

#3
Hier nog een foto van het gefabriceerde patentboutje. De cilinderkop staat ook klaar om gemonteerd worden. Stuk of 6 koelribben weer opgelast. Stolk toentertijd nog loodvrije klepzitting en geleiders gemonteerd (die man is er alweer een tijd geleden mee gestopt). Kleppendeksel vorig jaar pas onderhanden  gehad  incl carb gereviseerd, ultrasoon laten reinigen, komt die er weer piekfijn uit, gelukkig geen versleten gasschuif.
Ben benieuwt ofdat we hem dit jaar nog aan kunnen trappen, want werkelijk elk onderdeel is onder handen genomen. En had wel weer een apart verhaal, tot op het bot versleten zeg maar.
Dynamo ook gereviseerd en geeft weer stroom, magneet vonkt weer maar daar zal ik nog wel eens een topic over aan maken.

Gr alex

gup

#4
Hier kun je zien dat de patentboutjes vlak met Carter liggen en achter de koppeling zit, loctite gebruikt want hoeft toch niet meer los, en trouwens in de primaire kant wil geen rondslingerende onderdelen hebben. Had nog een oud kettingspanner rubber over van mijn a65. Die heb ik op de spanner van de a10 gelijmd. In de hoop dat het kabaal daar van de ketting wat verminderd.

De dynamo aangepakt afgelopen winter, nieuwe lagers, anker, wikkeling. Missende onderdelen weer gevonden ( vullring ) . Borstels etc, geeft weer volop stroom 6volt. Verandert naar riem aandrijving ipv ketting (Lambrelli), dus staat klaar om in gebruik te nemen, nu de rest nog!!

gup

#5
Weer eens zin en tijd gehad om wat te klussen aan de a10. Het is dan wel zomer maar laten we dan een regenachtige dag maar gebruiken om wat te sleutelen. Zo heb ik de koppeling maar eens gemonteerd. Ooit eens nieuwe koppelingsplaten aangeschaft die konden rook weer in. Eerst nog ruzie gemaakt met nieuwe koppelings moeren, het juiste onderdeel nr vanuit het boek gehaald.
Er zaten eerst messing exemplaren op. Dacht laat ik het eens goed doen maar kreeg de deur weer eens op mijn neus. De nieuwe moeren lopen al vast als ze halverwege de bout zijn, is volgens mij 1/4 Bsf draad. Na wat proberen en ploeteren er maar mee gestopt, was bang dat ik de bouten in het koppelingshuis zou verzieken. De oude moeren maar weer opgesnord en die draaien er soepel op. Denk je van laat ik de goede moeren erop zetten die bij een plunjer hoort, maar nee hoor.
Krijg de laatste tijd steeds vaker ellende met nieuwe ( reproductie) onderdelen. Het is het allemaal net niet en ik moet altijd nog iets aanpassen. Heb bij mijn a65 dit ook meerdere malen meegemaakt. En dan komt het nog van gerenommeerde leveranciers vandaan. Dan is het sleutelen af en toe niet leuk meer, laat staan wat het gekost heb.
Al met al komen wel weer n stapje verder. Alleen nog op zoek naar een nieuwe kap die over de koppeling gaat want die erbij zet is helemaal verlast , wat er mee gebeurd is? Ooit in de midden doorgesleten ofzo iets?
De magneet gemonteerd en afgesteld, daarom had ik de kop nog niet gemonteerd om makkelijk af te kunnen stellen. Zo kun je nog makkelijk met een schuifmaat op de cilinder de juiste hoogte afmeten van je zuigers.
Daarna de kop zomaar eens los erop gezet want moest plek maken voor de blikken verf, want het schilderwerk buiten stond alweer op me te wachten.
Het blok begint  een mooi plaatje worden, vind het blok mooier als van mijn a65. Gauw wat foto's geschoten.

Rien

Goed bezig Gup. Die kap, dient die er alleen maar voor om de olie van de platen weg te houden? Heb je de ringmoer op de krukas (cush drive) met Loctite vastgezet? 
groet Rien

gup

Heb de ringmoer goed vast kunnen zetten met een haaksleutel ( om schokbrekers te kunnen verstellen) , hij is geborgd met een splitpen  en zou er nooit af kunnen lopen. Zou t nodig zijn om nog loctite te gebruiken? In theorie kan die wel nog een slag los kunnen komen tot aan de splitpen.
Ja die Engelse konden de mooiste motorblokken ontwerpen, ofdat t technisch perfect was is een andere vraag. Je moet het ook in die tijdgeest zien, deze is inmiddels alweer 70 jaar oud!
Een genot om naar te kijken, nu nog luisteren!

Rien

Krukas ringmoer: ik hoorde van een eigenaar van een A10 Golden Flash '56 dat bij hem de moer een keer was losgekomen en deze had de splitpen finaal afgesneden. Was zo ver gekomen dat ook het buitendeksel was beschadigd.
groet Rien

gup

Oei, dat wordt toch een loctitetje dus, beter voorkomen als genezen . Dit blokje had al veel te lijden gehad dus wil het niks meer aandoen!

Gr alex

gup

De a10 staat inmiddels alweer een tijdje onder een dikke deken. Ben meer met de a65 bezig en vooral te rijden. En nog meer klussen om en in het huis. De dagen worden weer korter en als het rijseizoen weer afgelopen is zullen we weer wat gaan doen. Het is toch al een jaren project, dus haasten is er niet bij.
Hou jullie nog op de hoogte van de ontwikkelingen.


Word vervolgd

gup

Het laatste wat ik gedaan heb aan de a10 is de moer waar de koppeling op zit, weten te vervangen. De moer die erop zat (zie foto) hebben mijn voorgangers met een beitel altijd vast weten te slaan . Bij gebrek aan passend gereedschap lijkt mij. De moer was dacht ik 5/8 20 gangen, weet niet meer zeker. Een andere op de kop weten te tikken, maar niet lekker willen passen. De eerste gangen draaien soepel en de neiging om vast te lopen. Niet verder durven te draaien omdat je bang bent de draad op je aandrijfas naar zijn mallemoer te draaien. En een buitentap  niet hebben natuurlijk.
Dan maar op de onorthodoxe manier, oude as gepakt van oude versnellingsbak. In de bankschroef gezet en de draad ingesmeerd met klepslijp pasta en wd40, moer erop draaien en voortdurend heen en weer dat hij over de volle draadlengte heen kon. Mocht ik de moer of as beschadigen zou er niks verloren zijn, behalve dat ik weer naar een moer moest zoeken. Ik durfde dit niet op het blok zelf te doen vandaar de oude as.
Uiteindelijk is het gelukt en de moer gaat nu vloeiend op de koppelingas en gewoon met een dop goed vast kunnen zetten. Maar waarom zich dit verschijnsel voordeed weet ik niet, de draad op de as was netjes net als de moer maar dan toch niet lekker erop draaien.
Heb dit meerdere keren gehad, wel eens een nieuwe moer ergens op gedraaid goede maat enz, maar toch denken dat er iets niet klopt, zou de tap in de fabriek versleten geweest zijn bijvoorbeeld?
Kunnen hier wel eens een apart topic over aanmaken, want ik geloof nooit dat ik de enigste ben die dit overkomt.

Word vervolg

gup

Omdat ik druk met de a65 bezig ben kwam ik toevallig nog wat oude onderdelen tegen van de a10 die ik vervangen heb. Vooral de dynamo aandrijving is komisch. De BSA komt oorspronkelijk uit het toen nog Joegoslavië, daar zullen ze niet op elke hoek van de straat een Engelse motorwinkel hebben gehad. Maar wel een plaatselijke smid :(
De klinknagels waren uit het dynamo tandwiel en zelfs bij het kettinkje was 1 schalm gebroken dit hadden ze gerepareerd door het hard te solderen. Vond al een vreemd bultje op de ketting, toen ik er kracht op deed zetten brak het. Evenals de tot op het bot toe versleten nokvolgers en alle lagerbussen van blok en versnellingsbak. Waarom dat ik het bewaar weet ik niet? Stukje geschiedenis van de a10 eigenlijk.
Dit alles is gelukkig enkele jaren geleden al vervangen.