Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

gup

#105
Na meer als 30 jaar moesten de pistonpennen er ook maar aan geloven, was een klein beetje speling waarneembaar. Vroeger al eens vervangen toen zaten er de oliesmeergaatje gaatjes er al in. Nu moest ik ze er eerst zelf in boren voor het plaatsen.
Nu, hoeft dat niet moeilijk te zijn. Meet de lengte en kras met de schuifmaat de helft af, desnoods van 2 kanten voor controle. Zet de bus in een klem die ik onder de kolomboor gebruik. In 1 zijde zit een v groef en de andere zijde is glad. Hierdoor kun je hem goed vastzetten. Niet te hard anders wordt de bus ovaal. Gaatje moet ook precies in het hart komen. Dit kun je afteken door met je schuifmaat een halve dia van het busje langs de klem en op het busje af te krassen. Kras het af over heel de lengte, de streep heb je straks nodig om uit te lijnen op het gaatje van de drijfstang.Zo zit hij gegarandeerd in het hart. Met een automatische centerpons gecenterd en geboord in 2 stappen. Daarna het gaatje goed soevereinen.
Als je het onder de kolomboor doet zit je gegarandeerd haaks in de bus.
Zelf een trekker gemaakt van een stuk draadstang met een passende dop voor op de drijfstang, stukje slang erover zodat de bus niet kan beschadigen aan de binnenkant. (Voor de zekerheid). Mocht je een pers hebben dan wijst het zich zelf, maar die heb ik niet. De boel handvast gezet en de nieuwe bus uitgelijnd op het gaatje van de drijfstang. De nieuwe bus perst de oude eruit op deze manier. Deze manier staat ook in het haynes boek.
Heb de drijfstang wel wat warm gestookt en voor het persen wat dunne olie op de nieuwe bus. Dan glijd het spulletje er zo in.
Na het vervangen past je pistonpen niet meer en moet de bus geruimd worden. Dit laat ik over aan de specialisten die krijgen nog meer te doen aan het blok dus kan dit gelijk meegenomen worden.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Nog een kleine tip, meet het gaatje in de drijfstang ook eens, hij hoeft niet in het hart te zitten.!

gup

#106
Na nog wat laatste metingen aan beide krukassen ofdat het allemaal wel gaat kloppen wat ik wil. En het zou volgens mij goed moeten komen. op het zelf maken van een dikkere shim van meer als een mm. Want meerdere dunne Shims op elkaar heb ik geen vertrouwen in.
Het viel mij op dat de spie van de rotor een paar graden anders staat als op de oude 734 krukas. Ik kon de ontsteking altijd met de stroboscoop stellen, maar dat gaat nu niet meer op. Heb ook geen voorziening voor het onstekingsplugje. Dus het zal op de gradenschijf moeten gebeuren. Werkt ook!
Dit verhaal hebben meerdere meegemaakt en heb begrepen dat de spie van de oudere rotors anders zitten. Dus of een andere rotor te pakken zien te krijgen, maar dan moet daar wel de timings strepen op zitten anders heeft het geen nut.
Dan word het ouderwets de gradenschijf en/of dan andere merktekens op de rotor zetten zodat je toch nog iets met de stroboscoop kan.

De spiebanen op beide Assen zitten gelijk, dat kon ik goed controleren door het tandwiel te merken t.o.v de as en het hart van de krukas.
Afijn zie foto's

gup

Hierbij een filmpje hoe dat de krukas en glijlager gereviseerd moet worden bij een BSA A65. Geld ook voor de A10 enz.
Bus hoort in het Carter ter plaatse op maat gemaakt te worden.Enigste goede manier.

https://youtu.be/in1YT7dH6U8



gup

#108
Omdat het blok er toch uitligt , gelijk maar de Achterbrug lagers vervangen. Die had ik al sinds vorig jaar liggen, had al enige speling ontdekt.
En gelijk t frame ook maar weer een spuitbeurt geven dit was ook al weer nodig na ongeveer 30 jaar.
De swingarm moet er van voren uit gehaald worden omdat hij wat breder is dan t frame, vroeger wel eens geprobeerd via de achterzijde eruit te halen maar was mij toen niet gelukt, als ik mij goed herinner.
Wat dat betreft gaat de tijd hard als je daar over na denkt. In de swingarm zitten bronzen bussen die eruit moeten, ben benieuwd wat dat ons weer gaat brengen.
Nieuwe schokbrekers liggen ook al n tijdje klaar, de de DOTS worden vervangen. Zie de tekst op de schokbrekers: Devoid of Trouble  ;D

gup

#109
Aan de slag met de achterbrug, de lagers hebben over de jaren wat te lijden gehad ondanks de vetspuit. De bronzen lagers zijn op net als de bussen die erin komen. Zoals je op de foto ziet,zie kleine gaatjes zitten waardoor het smeervet tussen de lagers moet komen. Dit gebeurt door met de vetspuit te smeren op de smeernippel die onder de achterbrug zit. Het is de bedoeling dat heel het huis volgespoten wordt met vet en dat het vet uiteindelijk via de kleine gaatjes in de lagers komt.
Ik twijfel ofdat het echt goed werkt, ook vet wordt oud en dikker als het met lucht in aanraking komt en verouderd dan.
Zat te denken om als de lagers vervangen zijn, en dat gaat nog een kunst worden om de oude eruit te krijgen trouwens, om rechtstreeks een smeernippel in het lager te boren/tappen. Zolang je er maar bij kunt om te smeren met de spuit.

Lijkt mij dat iemand zoiets al heeft gedaan?

Graag reactie, gr gup

gup

#110
Het revisiesetje lag al enige tijd in de lade, al eens op gedaan op e-baby UK.
Kon overal wel de silentblok lagers kopen die in het rubber zitten geloof ik, maar voor dit type viel het tegen.

Toch kunstig hoe dat ze zo'n lager maken vind ik. Ze zijn niet massief rond maar met een naad, in mijn geval lijkt de naad net op n puzzelstukje, zie foto.

gup

#111
Ik moet zeggen dat de oude lagers er gauw uit waren. Zijn zogenaamde blinde lagers, je krijgt er niks achter om bv eruit te meppen. De binnendiameters van de lager en de achterbrug zijn nagenoeg gelijk. Vraag me af hoe dat de BSA medewerkers vroeger zoiets eruit zouden halen.
Is niet de eerste keer dat ik voor zoiets staat en grijp ik naar mijn staalfrees. Frees voorzichtig een geultje in het lager maar laat net een paar tiende mm staan. Met een scherpe schroevendraaier een ferme tik tegen de kopse kant van het lager ( niet tussen het lager en de brug ivm beschadigen) doordat de spanning dan weg is breekt het lager en vouw je hem naar binnen. Als je geluk hebt breekt hij in de midden door en kun je het eruit pellen.
Dit lager was taaier als ik dacht, nadat ik m naar binnen kon vouwen had ik grip om met n stuk pijp via de andere kant naar buiten te slaan. Tegen de gevouwen kantjes aan.

gup

#112
Het is gelukt om de oude eruit te krijgen maar de nieuwe er ook in. Eerst t lager gecentreerd met n kunstof hamertje tik  ;D
Daarna een trekker gemaakt van een paar stukken staal en een draadstang die toch niks te doen hadden. Voordat ik ze erin trek smeer ik een vingertje wd 40 erin of andere dunne olie, beter als droog erin.
Moet zeggen dat de passing perfect is, was al bang dat in na het erin trekken de zooi weer moest gaan ruimen met een hoon.

Firma Harris heeft zijn best gedaan op de lagers moet ik zeggen. Deze keer geen nabewerking nodig, dat heb ik met veel andere onderdelen anders meegemaakt.
Daar moest ik dan altijd nog wat aan doen omdat het , het net niet was.
Heerlijk als je iets heeft wat gewoon goed past. Het lagersetje kostte nog geen 50€
Vanuit UK gestuurd.

Er zitten ook 2 O-ringen bij, er horen volgens de onderdelen tekening rubberen anti stofringen over de brug en de zijblokken te zitten. Om vet binnen te houden en vuil buiten te houden. Die hebben bij mij er nooit op gezeten, tenminste niet in mijn tijd. Dan hadden ze nu ook wel van ouderdom vergaan zijn.
Ik zal ze wel zelf moeten maken denk ik, oude passende binnenland ofzo iets, ziet ze nergens te koop staan.
Dus de O-ringen gaan in het bakje : bewaar  8)

gup

Frame eigenaardigheden

Ik ben mijn frame kaal aan t maken voor n nieuwe spuitbeurt. En dan kom ik bepaalde beugels/dingen tegen waar ik me al vanaf het begin afvraag waar het voor is of voor dient?

Foto 1 : beugel op rechtse frame buis onder balhoofd, de las lijkt op fabriekswege , tbv stuurdemper???

Foto 2 : het puntige stripje wat aan frame gelast is, heeft bij mij geen functie, waar is het dan goed voor??

Foto 3 : soort van haakje onder rechtse framebuis onder het zadel, waar dient het voor???

Dit vraag ik me al meer als 30 jaar af.

gup

#114
Man,man,man wat n dood zaakje hierzo, heb mijn vraag op BSA UK forum geplaatst en kreeg snel reactie op mijn vraag met de foto's.

Foto 1: onbekend, vermoed dat het beugeltje door vorige eigenaren erop is gelast?  Waarom??

Foto 2/3 : is voor een bandenpomp net als op de fiets, nooit geweten dat t hier voor is, opmerkelijk. Weet dat oudere modellen een pomp aan boord hebben maar van dit bouwjaar? 1970.

Met de krukas perikelen zijn we eruit. De UK mannen hebben me aardig voorzien van info, de vragen over de krukas zijn beantwoord.
Trof iemand op t forum met dezelfde kwestie.

Dus we gaan weer door.

Gr alexJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Motolab

Citaat van: TinusWDB40 Stoffel op 15 september 2022, 10:08:19Kijken de type specialisten wel eens op het forum?Zo zou Gup misschien ook wel eens geholpen kunnen worden met zijn krukas vraag.

nou precies dit zelfde vroeg ik mij af n.a.v. een andere vraag van iemand anders...   ik zie geen enkele bekende type specialist naam / reactie voorbij komen hier...

ik vrees dat veel nogal op FB gericht zijn terwijl dat als archiefwaardig medium een 0 verdiend..
terwijl info op een forum weer en weer gebruikt kan worden door anderen met dezelfde issues..

wat mijns inzien een na te streven doel zou moeten zijn..
Harold / Motolab.nl
BSA: M35-11 (sloper) '35, WM20 '40, Goldstar DBD

gup

Ben het wel met je eens harold, heb zelf geen fb, geen zin in. Kan wel meekijken via de bsa site. Daar zie ik toch dingen voorbij komen wat eigenlijk gewoon op het forum hoort. Al is het alleen maar om anderen ook van informatie te voorzien.
Waarom mogen de bezoekers die niet geregistreerd zijn niet de foto's zien?

Zou je het eigenlijk wel alleen toegankelijk moeten houden voor de bsaonl leden.
Er zit meer kennis in het land die geen lid zijn. Deze kunnen dan ook niet reageren. Jammer.
Heb al heel wat opgezocht op het uk forum en gevonden, bij een vraag heb je meestal binnen een dag n reactie.
Dat is het mooie van het forum, allemaal mensen met dezelfde hobby en een hoop kennis. Hopelijk wordt t nog wat hier.

Intussen ga ik gewoon verder met mijn verslag, gewoon omdat het leuk is en misschien interessant voor andere hobbyisten.

Gr alex

gup

#117
Nadat ik de lagers vervangen had van de swing arm en het frame kaal gemaakt had voor een spuitbeurt, eerst maar eens gemonteerd om te controleren ofdat het werkelijk speling vrij is. Nu kan ik nog wat doen als het nodig is omdat alles kaal is.
In iedergeval is alles gelukt alleen ga ik nog bekijken ofdat ik smeernippels rechtstreeks thv het lager kan fabriceren. Ipv 1 nippel in het midden van de brug en dat het vet door die kleine gaatjes in het lager moet komen.

Het frame is inmiddels gespoten in de 2k primer en 2k aflak, de voorzijde had ik afgeplakt, die had ik alles een paar jaar geleden op geknapt. Voorvork vervangen en alles weer opnieuw gespoten incl koplamp enz.........

Het opbouwen kan weer een beetje beginnen.

gup

#118
Omdat ik het frame alweer aan t opbouwen ben is de beurt aan de olietank. Die moet er eerst in voordat t achterspatbord en andere tierelantijnen er weer aan kunnen.
Een vuil klusje nadert, de olietank moet inwendig schoon, ondanks dat ik er een extra oliefilter op heb zitten beland er altijd wel troep in, bezinksel enz.....

Eerst nog een gat geboord in de bovenkant om de cappilaar van die olie temperatuur meter erin te laten zakken, had m voorheen aan de retourleiding vast zitten maar dan meet hij niet goed (rijwind). Dus dat boorsel komt gelijk mee met t schoonmaken.
De retour en toevoer vanonder doorverbonden met n slang, kurk in het gat en de dop en filter erop. Een halve liter benzine erin en hutselen maar. Toch maar ff buiten de mancave gedaan in verband met de dampen, en het sigaartje maar even uitstellen.
Leeg gooien in een bak na t spoelen en dan kun je al zien wat er allemaal mee komt.
Via de dop of via filter ingang, ik had een extra gat aan de bovenzijde om toegang te krijgen in de tank om met de magneet in de tank t metaal eruit te halen. Je staat er nog van te kijken wat eruit komt. Zie foto.

Daarna nog eens spoelen, ik had t voordeel van het extra gat , dan kon alles er goed uitlopen . Overal zit een rand achter en kun je t niet goed leeg krijgen, dan blijft t vuil er weer achter hangen. Na een paar keer spoelen en met t magneetje er doorheen halen en kijken waar het vuil ligt kun je het eruit halen. Een grijpertje met doekje eraan doet ook wonderen.

Na de laatste keer spoelen, met de compressor met extra slangetje aan de spuitmond kun je ook veel wegblazen. Alles wat metaalachtig is krijg je er dan wel uit. Er zijn altijd dingen die niet mee komen. Daar hebben we de oude vertrouwde oude stofzuiger voor, verlengd met een dun stukje benzineslang en dan met de zaklamp en slangetje de laatste korrels eruit. Dan voel je je net een chirurg of tandarts met een zaklampje en je slangetje.

Moet zeggen dat hij nu brandschoon is van binnen en staat nu buiten uit te dampen. De laatste laag aflak kan er nu overheen, er wordt nu niet meer met benzine gemorst over de lak. Mocht de laklaag klaar zijn giet ik er een beetje olie in en wentel hem om net zolang dat de binnenkant beschermd is door een olielaag. Doe je er niks aan ben ik bang dat het vriendje corrosie om de hoek komt kijken.

Het is niet het schoonste klusje wat moet gebeuren maar als je er straks een gereviseerde motor in hangt dan is het wel van belang dat de olietank schoon is.
Dat wordt weleens vergeten denk ik................

Gr gupJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.   

Thunderbolt

Citaat van: gup op 16 mei 2023, 22:19:16Ben het wel met je eens harold, heb zelf geen fb, geen zin in. Kan wel meekijken via de bsa site. Daar zie ik toch dingen voorbij komen wat eigenlijk gewoon op het forum hoort. Al is het alleen maar om anderen ook van informatie te voorzien.
Waarom mogen de bezoekers die niet geregistreerd zijn niet de foto's zien?

Zou je het eigenlijk wel alleen toegankelijk moeten houden voor de bsaonl leden.
Er zit meer kennis in het land die geen lid zijn. Deze kunnen dan ook niet reageren. Jammer.
Heb al heel wat opgezocht op het uk forum en gevonden, bij een vraag heb je meestal binnen een dag n reactie.
Dat is het mooie van het forum, allemaal mensen met dezelfde hobby en een hoop kennis. Hopelijk wordt t nog wat hier.

Intussen ga ik gewoon verder met mijn verslag, gewoon omdat het leuk is en misschien interessant voor andere hobbyisten.

Gr alex

Dat van die foto's kan ik wel even naar kijken. Dat soort ideeën/problemen graag op het Forum-bord plaatsen dan kan ik er mee aan de slag.