Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

gup

#120
Na het inwendig schoonmaken de laatste spuitlaag erover heen, weer mooi zwart.
Nu ook de olietemperatuur sensor geplaatst. Heb hier een kunstof kurkje voor gebruikt, een sneetje erin gemaakt om het capillaire draadje door te voeren zodat het geheel wel een beetje dicht blijft en zodat de olie er niet uit kan klotsen.
Werk zelf in de installatie techniek en heb wat met thermometers  8).
Had de temp meter al een paar jaar opzitten en aan de retourleiding geklemd maar kan nu precies de olietemp meten. Zal later nog bekijken ofdat ik de oliedruksensor kan combineren met een optische oliedrukmeter aan het blok.

Een zooitje nieuwe bouten erop/aan, het is weleens zoeken voor de goede, vooral de lengte. Heb een paar leveranciers gevonden die per stuk kunnen leveren en ook in diverse koppen. Het is vooral weer de BSCY wat de klok hier slaat. Olie tank voorzien in nieuwe rubbers want dat was ook weer nodig. De bevestiging strip op de olietank wil nog wel eens kapot scheuren. Ik heb de bout met rubber geloof ik andersom zitten hoe dat hij hoort, maar zo past hij beter in de 2 onderste rubbers.
Nu nog een mooie sticker op de tank want ik gebruik geen zijkappen.
Met de nieuwe schokbrekers en bouten knapt het weer een beetje op.............

Gr gup



gup

#121
Omdat de electronica ook eens een update nodig had, de zener diode en de gelijkrichter cel has to go 8)
Ik had de vraag hier al eens gesteld voor een mooi plekje voor de moderne spanningregelaar maar t stikt hier van de reacties dus dan zelf maar zoeken  >:(
Uiteindelijk bevestigd onder de accubak, kan die toch genoeg koelen in de wind en de kabels zitten precies op de goede plek en zijn lang genoeg om op de accu en dynamo aan te sluiten.
Ik heb er geen zijkappen op zitten , al n jaar of 25, omdat ik dat niet mooi vind, zo ieder zijn smaak natuurlijk.
Regelaar zit vast met verzonken boutjes waarover het rubber matje van de accu komt, dus geen centje pijn.
Nu de hele kabelboom weer terug boven de olietank en de boel weer aansluiten.

Ps weet iemand waar ik dezelfde sticker kan krijgen, hij meet ongeveer 12 bij 9 cm. Hij aan vervanging toe en dan kan ik gelijk de rvs accubak over de polijstmachine halen.
Gr gup

Rien

Je kunt Bsa Pelders Stickers
0416 320 390 proberen?
groet Rien

gup


gup

#124
En och, mijn bougie doosje kan ook weer terug. Was geloof ik een Harley WLA accessoire . Rijd al weer jaren mee op het frame en gaat gewoon weer mee. Altijd 2 verse bougies bij me, mocht ik ze nodig hebben.

;D  ;D  ;D

Thunderbolt

Bij zit dit gewoon onder het zadel, maar onder de accubak is qua koeling zeker een betere plek.

Citaat van: gup op  5 juli 2023, 21:13:02Omdat de electronica ook eens een update nodig had, de zener diode en de gelijkrichter cel has to go 8)
Ik had de vraag hier al eens gesteld voor een mooi plekje voor de moderne spanningregelaar maar t stikt hier van de reacties dus dan zelf maar zoeken  >:(
Uiteindelijk bevestigd onder de accubak, kan die toch genoeg koelen in de wind en de kabels zitten precies op de goede plek en zijn lang genoeg om op de accu en dynamo aan te sluiten.
Ik heb er geen zijkappen op zitten , al n jaar of 25, omdat ik dat niet mooi vind, zo ieder zijn smaak natuurlijk.
Regelaar zit vast met verzonken boutjes waarover het rubber matje van de accu komt, dus geen centje pijn.
Nu de hele kabelboom weer terug boven de olietank en de boel weer aansluiten.

Ps weet iemand waar ik dezelfde sticker kan krijgen, hij meet ongeveer 12 bij 9 cm. Hij aan vervanging toe en dan kan ik gelijk de rvs accubak over de polijstmachine halen.
Gr gup

gup

Onder mijn zadel boven de olietank zit de module van de Boyer ontsteking, dus het is al een beetje druk daar. Ook zit daar straks alle bedrading weer aan elkaar geknoopt.

gup

#127
Ja hallo, we zijn er weer. Na een drukke zomer met verbouwingen en tuin aanpassingen enz enz. Wat eigenlijk voorrang heeft op de revisie/restauratie van de BSA en rond toeren op de RE natuurlijk.
Kreeg ik toch weer eens de tijd om wat te doen, omdat alles toch uit elkaar lag eens besloten om een fatsoenlijke beugel te maken voor het externe oliefilter. Geloof 30 jaar geleden al eens een simpel beugeltje gemaakt ( ach je bent jong weetje wel ;D )
Nu eens een nette versie gemaakt, was weer een heerlijk avondje in de mancave.
Zit weer aan 1 bout vast bij de motorsteunen en een kantje eraan omgezet zodat hij niet kan zakken. Wel opletten welke kant dat je de bout insteekt want als je het blok erin laat zakken dan gaat de bout er niet meer uit. Die fout had ik vroeger al eens gemaakt en moest toen een sleuf in de beugel maken, dus.........
Als ik me goed herinner moet je de bout via de primaire kant insteken. Als je t via de timing side doet krijg je de bout er niet meer uit als het blok erin zit.
Mocht t nodig zijn.
Al met al gaat t langzaam, had verder willen zijn maar....... Tijd,tijd,tijd.

Had ergens gelezen dat SRM een extern oliefilter niet adviseert, maar ik wou maar niet vertrouwen op alleen die gaasfiltertjes. Heb al genoeg meegemaakt.
Maar zou wel eens willen weten exact waarom dan niet, als alles op orde is in het smeersysteem zoals pomp etc zou t geen probleem moeten zijn lijkt mij.?


Ps de bout op de foto zit dus niet goed

gup

#128
Toch na verloop van tijd mis ik het rondtuffen op de BSA. Ondanks dat ik zo op de Interceptor kan stappen (alweer 8500km weg gereden).
Het mooist is toch het geluid van een Engelse 360 graden twin. De RE is 270 graden.
Kwam ik op YouTube een filmpje van een thunderbolt tegen met goed geluid erin, heerlijk ,krijg weer heimwee naar de BSA. Heb t filmpje gedownload op een usb stick waar ook mijn muziek op staat. Vroeger hadden we nog een cd speler in de auto ( bedrijfswagen) maar dat is ook al weer verleden tijd.
Rij vaak alleen dus kan het volume omhoog ;D  ;D .

Noem het maar kinderachtig maar dat klopt, ben ook een kind van 54 ;D

Hier het linkje van dit filmpje , https://youtu.be/GfKyYFDloss?si=lKDpZcIMCIwm-OQa

gup

Hier nog zoiets maar dan van de interceptor, heb er ook Zard uitlaten op zitten.

Beetje off topic maar toch leuk ;D  8)

https://youtu.be/YzeGPYJQf-o?si=9DoFSQXtibPwtoLp

gup

#130
Ik rijd al meer als 30 jaar rond met een beschadigde remankerplaat van de dubbel leading shoe (TLS), remt als de beste daar niet van maar mooi is anders. Toen ik de BSA kocht waren er al stukken van de buitenste rand afgebroken. Leek net ofdat ze met een schroevendraaier hebben geprobeerd te lichten maar niet de moer op de as losgedraaid. Had dit toentertijd maar een beetje vlak gevijld voor het zicht.
Tijdje terug liep ik tegen een komplete naaf aan incl TLS. Voor een redelijke prijs. Kwam ze wel eens tegen maar dan waren de prijzen zo over dreven hoog dat ik het toch maar liet liggen. Zeg wel eens : beter duur als niet te koop , maar ...........

Het viel nog tegen om alles uit elkaar te halen , dagen in de kruipolie. Alles bewoog wel maar niks kwam los. Zeker de vierkantjes op de as van de remhendel zaten erg vast. Volgens mij nog nooit los geweest.
De plaat met hout onderstoppen en een paar meppen met een kunstofhamer erop hielp bij de korte hendel. De lange hendel had er geen zin in. Dan met de stalen hamer erop ( brons zo beter zijn maar niet voorhanden). Je geeft tenslotte een mep op het smeernippel aan de voorkant. Deze was na demontage zo verstopt met uitgehard vet dat ik het uit moest boren. Carburateur reiniger bewees zijn dienst.
Samen met vriend dasty en een bak warm water de plaat te lijf om jaren lang vuil,vet en stof eraf te krijgen. Daarna de rand met waterproof schuurpapier eindeloos geschuurd om het op de polijst machine (zelfgemaakt van een ventilator motor) tot een glimmend einde te brengen.
Bij het samenstellen zet ik mijn eigen remhendels over want deze zien er beter uit,
Ik zal de naaf nog wel opknappen en lagers vervangen maar beland dan misschien weer op de plank.  ( plankligger 8) )
De TLS is een gewilde remmerij want word ook weleens ingebouwd op de A10, moet je wel je voorvork aanpassen, maar voor handige Harry's te doen.

gup

Dit is de oude remankerplaat, weinig mensen hebben er een opmerking over gemaakt of zagen het niet. Zie foto.

Nu komt er naar jaren toch een einde aan dat storende ding.

TinusWDB40 Stoffel

Gelukkig hoef je geen naaf om te spaken.
Green Laner BSA

gup

Dat klopt, heb ooit een nieuwe achtervelg gespaakt op n zelfgemaakt rekje. Met setje nieuwe spaken, dat ging goed in 2 avondjes.
Het jammere ervan is, dat ik een Italiaanse velg gekocht had ipv een Engelse, tja was aan t eind van mijn latijn qua financiën na n totale revisie enz... ( 30 jaar geleden)
 
Deze velg is nu geroest dus gaat vervangen worden. Ze hadden me ervoor gewaarschuwd dat t Italiaanse chroom direct op staal zit, en de Engelse versie eerst vernikkeld en dan verchroomd.
Goedkoop is duurkoop zeggen ze dan, dat klopt. Maar de portemonnee telt dan ook nog mee.
Denk dat ik deze klus maar uit besteed aan de experts, nu kan ik t veroorloven. :D

Gr gup


gup

Zouden we t nog weten hoe t in elkaar stak, al die wir war van bedrading  ;D  ;D

Gelijk de boel maar aanpassen, electronische spanningsregelaar zit onder de accubak en de zenerdiode met koelplaat onder het balhoofd gaat eruit.
Alsmede de gelijkrichter cel onder het zadel. Eens voorzien van nieuwe electronica nu we toch bezig zijn.